In mijn beleving zit MINI nog steeds in de verkeerde categorie tijdens de Autoweek Tevredenheids Trofee.
MINI zit ook dit jaar in de categorie: MINI/Compacte klasse (Aygo/Yaris/Panda/Logan/C1/107/Cuore) en
NIET bij Compacte Middenklasse (Corolla/1-serie/C30/Impreza/Prius/Auris/Mazda3/Kia Cee'd/A-klasse.
Vind dat toch (weer) opmerkelijk.
MINI is overigens gestegen van plaats 62 in 2007 (met 98,8 pnt) naar plaats 44 in 2008 (met 102,1 pnt)
Hier een persbericht van Autoweek.
De achtste editie van de AutoWeek Tevredenheids Trofee heeft – evenals de zeven voorgaande edities – een Japanse winnaar opgeleverd.
De winnaar in het totaalklassement bleef zelfs dezelfde als vorig jaar: de Honda Jazz behaalde wederom het hoogste aantal punten. Veel Japanse producten deden het dit jaar weer erg goed bij de Nederlandse consument. Alleen BMW en Mercedes-Benz komen met enkele modellen in de buurt van de tevredenheid met Japanse producten.
Dit jaar namen maar liefst 11.025 Autoweek-lezers deel aan dit onderzoek, een recordaantal. De AutoWeek Tevredenheids Trofee is het grootste automobilistenonderzoek van Nederland.
• Het grootste autopanel van Nederland heeft beslist
• Meer 11.000 automobilisten spraken zich uit over hun nieuwe auto
• 6 modelklassen onder de loep, van compact tot SUV
• 106 automodellen kritisch beoordeeld
106 modellen
Door de toegenomen deelname konden dit jaar nog meer modelanalyses gemaakt worden. Onderzoektechnisch dienen er tenminste 30 respondenten per model te zijn om betrouwbare uitspraken te kunnen doen. In totaal voldeden 106 modellen aan deze entreedrempel. De individuele modelscores zijn vervolgens afgezet tegen hun eigen modelklasse. Voor bijvoorbeeld bezitters van een auto in de compacte klasse kunnen andere aspecten een belangrijke rol spelen dan voor bezitters van een auto uit de SUV-klasse. De tevredenheid met een model is bepaald aan de hand van de antwoorden op 27 vragen.
Niet over één kam
Vijf van de zes modelklassen kennen een Japanse winnaar, het zijn modellen van Honda of Toyota. De executive-klasse (met uitsluitend Europese deelnemers) werd gewonnen door de BMW 5-serie. De algehele teneur – evenals in vorige edities – is toch dat Japanse auto’s hun eigenaren tot grotere tevredenheid stemmen dan Europese of Koreaanse auto’s. Ter illustratie: in de top-25 van de totaalrangorde vinden we negentien Japanners en zes Europeanen. Veelzeggende cijfers, dat zeker. Maar het gaat te ver om auto’s vanwege hun afkomst over één kam te scheren. Zo levert bijvoorbeeld Mercedes-Benz dit jaar een goede prestatie door met drie modellen in de top-25 te zijn vertegenwoordigd. Het grote aantal Franse modellen dat matig scoort blijft evenwel opvallend.
Betrokkenheid
Dat de deelname aan dit onderzoek een groeiende belangstelling kent, zegt iets over de betrokkenheid van veel automobilisten bij dit onderwerp. In 2006 koos AutoWeek ervoor om uitsluitend nog bezitters van de twee voorgaande bouwjaren te laten deelnemen, om daardoor meer focus op de jongste modellen te krijgen. Ook komen op die manier de jaarlijkse veranderingen beter aan het licht. In de Tevredenheids Trofee 2008 gaat het dus om auto’s van de bouwjaren 2006 en 2007. Het veldwerk voor dit onderzoek is evenals voorgaande jaren verzorgd door bureau Trendbox uit Amsterdam.
Uitslag
De volledige uitslag van de AutoWeek Tevredenheids Trofee 2008 is te lezen in de nieuwste AutoWeek 42, die morgen verschijnt. Vanaf vanavond 19.00 uur wordt de complete uitslag ook op www.autoweek.nl gepubliceerd.
bron: www.autoweek.nl
8e editie AutoWeek Tevredenheids Trofee; MINI verkeerd !?
- Arjan
- Volledig MINI minded!
Bericht
8e editie AutoWeek Tevredenheids Trofee; MINI verkeerd !?
Lekker touren met de MINI CLUBMAN D Sparkling Silver-Silver-Silver
- parklaneworks
- Volledig MINI minded!
- Contacteer:
- Sicco
- Bijna verslaafd
Bericht
x3... de Mini is echt (een) klasse (apart).
Ik heb net weer de test in Autoweek 39 door zitten lezen en blijf het een grappig vehaal vinden, dat men vindt dat men op de achterbank van de Mini zo goed kan zitten. kennelijk is de test gedaan door een klein mannetje.
Ik heb net weer de test in Autoweek 39 door zitten lezen en blijf het een grappig vehaal vinden, dat men vindt dat men op de achterbank van de Mini zo goed kan zitten. kennelijk is de test gedaan door een klein mannetje.
Ik heb niet de grootste, maar zeker ook niet de kleinste, echter wel degelijk de fijnste!!! auto
- Arjan
- Volledig MINI minded!
Bericht
Gaan we toch maar eens een mailtje doen richting autoweek. Ben benieuwd waarom zij de MINI in dit bovenstaande rijtje zetten.
Misschien kunnen we dan volgend jaar eens in het juiste rijtje gezet worden.
Trouwens.....achterin kan ik prima zitten (en ben toch 1m87). Neem wel een R56
Misschien kunnen we dan volgend jaar eens in het juiste rijtje gezet worden.
Trouwens.....achterin kan ik prima zitten (en ben toch 1m87). Neem wel een R56

Lekker touren met de MINI CLUBMAN D Sparkling Silver-Silver-Silver
- Sicco
- Bijna verslaafd
Bericht
Ach, met een beetje inschikkelijke bestuurder en passagier zit je achterin prima. Het meubilair achterin is best comfortabel. Ik heb bij een proefje in een Clubman eigenlijk best erg ruim achterin gezeten. De Mini een 4-persoonswagen. Wie had dat ooit durven dromen?
Maarre; volgend jaar moet ons autootje wel in de Tevredenheidstoptien komen, hoor. Raar dat we zo slecht geklasseerd staan.(gelukkig wel al beter dan vorig jaar)
Maarre; volgend jaar moet ons autootje wel in de Tevredenheidstoptien komen, hoor. Raar dat we zo slecht geklasseerd staan.(gelukkig wel al beter dan vorig jaar)
Ik heb niet de grootste, maar zeker ook niet de kleinste, echter wel degelijk de fijnste!!! auto
Onze sponsors