Het vermogen van de populaire 1,6-liter turbomotor is opgewaardeerd naar 250 pk. Het koppel steeg daarbij naar 330 Newton meter. Zichtbaar daarbij is de grote intercooler in de voorbumper. Om deze prestaties ook rechtstreeks over te brengen op het 25,359 km lange circuit van de Nordschleife, met inbegrip van GP-circuit, is voor de eerste keer een sequentiële zesversnellingsbak gemonteerd met twee slimme ergonomisch knoppen direct achter het stuur. Een lange afstand race vergt natuurlijk veel brandstof. Voor dat doel is een 100 liter tank gemonteerd waarmee de Mini in staat is ten minste 12 ronden af te leggen per stint.
De MINI John Cooper Works Coupe Endurance is zeker aan de achterkant ook indrukwekkend. De machtige spoiler kan i meerdere posities worden afgesteld en wordt aangevuld met een diffusor die duidelijk afwijkt van de versie die we allemaal kennen uit MINI Challenge versie. Samen met de grote front splitter moeten deze twee aërodynamische hulpmiddelen ervoor zorgen dat dit MINI bij topsnelheid op de Döttinger Höhe en in de secties met hoge bochtsnelheden (Flugplatz, Schwedenkreuz, enz.) stabiel en beheersbaar blijft.
23 Juni zal blijken of dit ongeteste pakket van MINI overeind blijft ten opzichte van zijn vijf concurrenten.
