Climatisering blaast soms even warme lucht (R53 - 2005)

De binnenkant, alles over het interieur, audio, navigatie, carkits etc.
barbara
Nieuwsgierig
Nieuwsgierig

Climatisering blaast soms even warme lucht (R53 - 2005)

14 aug 2015, 10:49

De titel zegt het al, maar hier even uitgebreid:

Nu de temperaturen buiten oplopen, zet ik de clima wel eens op hoger dan 21 graden (waar hij bijna het hele jaar anders op staat). Nou is me opgevallen dat op warme dagen (tegen of rond 30 graden buiten), in combinatie met dat ik de temperatuur bijvoorbeeld op 25 zet (volgens mij alleen in die combi), ik op momenten ineens warme lucht voel komen uit de blowers. Dit houdt dan een paar seconden (3-10) aan, waarna de lucht weer gewoon 'koel' aanvoelt.

Er is geen sissend geluid, geen andere vage geluiden, en eigenlijk werkt hij anders altijd naar verwachting.

Ik kan geen bewijs vinden dat er ooit iets aan de installatie gedaan is, behalve bij aflevering in 2005. Er staat 90.000 km op de teller.

Heeft iemand ooit dit meegemaakt? Hints en tips zijn welkom! Alvast bedankt :)
BMX
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Contacteer:

Re: Climatisering blaast soms even warme lucht (R53 - 2005)

14 aug 2015, 12:06

Huh?
Je zet je clima op 25 als het buiten 30 is? Om te zorgen dat het verschil niet te groot word? Of wat is het doel?

Maar ik denk dat het de kachelklep is.
Temperaturen boven de ?21?graden denkt de kachel automatisch bij: dat is verwarmen. Dus zet zn kachelklep op verwarmen. Daarna gaat die meten en zet die m op koel.
Geen idee of het echt zo werkt, maar zo verklaar ik het logisch.
MINI F57 JCW | middendemper-delete | BC-racing coilovers | 18x8 ET35 wheels | Loading...
MINI R56S | JCW-trim | H&R veren | einddemper delete? | Vriendin editie
Triumph Street Triple R 675cc | Leovince titanium exhaust (no dB-killer >) ) | bar-end mirrors
MINI R57S | FJCW catback | Moeders editie
barbara
Nieuwsgierig
Nieuwsgierig

14 aug 2015, 12:11

Haha, ja, dat is het doel. Ik vind het niet zo prettig om 10 graden verschil te hebben met buiten ;)

Wel vreemd dat boven zo'n relatief lage temperatuur de kachel automatisch denkt dat het verwarmen is. Lijkt me in warmere klimaten niet heel handig. Dan is 21 graden namelijk behoorlijk fris (maar dat zal ook persoonlijk zijn). Overigens heb ik dit nooit meegemaakt in andere auto's (ook clima).

Het is trouwens niet de hele tijd aan en uit, het is zomaar ineens af en toe. Ik denk dat ik het nu 8 keer ofzo gemerkt heb (ik rij elke dag zo'n 40-50 km, behalve in het weekend).
ginoceros
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Contacteer:

14 aug 2015, 15:39

Misschien is toch geleidelijk aan je aircosysteem leeg aan het lopen. Kan geen kwaad om even langs de aircoservice te gaan om te laten testen hoeveel koelmiddel er nog in zit. Vrijwel elke garage op de hoek heeft tegenwoordig zo'n apparaat.
BMX
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Contacteer:

14 aug 2015, 15:40

Als het goed is, koelt de auto niet meer dan 7 graden. De rest lekt er toch wel uit.

Ok, dat veranderd het verhaal. Het is ook tijdens het rijden ineens? Of alleen bij veranderen temperatuur op de clima?
Want dan kan het de kachelklep of aansturing zijn. Daar krijg je geen foutmelding van. Iemand met BMW-uitleesapparatuur kan een dergelijke storing wel zien. Mits er uiteraard een storing optreed. Anders weet je nog steeds niets...
MINI F57 JCW | middendemper-delete | BC-racing coilovers | 18x8 ET35 wheels | Loading...
MINI R56S | JCW-trim | H&R veren | einddemper delete? | Vriendin editie
Triumph Street Triple R 675cc | Leovince titanium exhaust (no dB-killer >) ) | bar-end mirrors
MINI R57S | FJCW catback | Moeders editie
barbara
Nieuwsgierig
Nieuwsgierig

14 aug 2015, 15:55

Het is ineens tijdens het rijden. Ik zit dan nergens aan (behalve stuur en gaspedaal :P )

Ja, een auto is natuurlijk niet zo geisoleerd (zeker die MINI niet) Dan nog vind ik het onverwacht gedrag, en vroeg me af of er meer mensen waren met deze ervaring en het wellicht een MINI-probleempje was.

Ik zal sowieso eens langsgaan bij een airco-zaak. Ik wilde alleen niet naderhand er achter komen dat ik het zelf makkelijk had kunnen fixen of iets dergelijks.
Robert
NMC Moderator
NMC Moderator

15 aug 2015, 08:47

Zelf ook 1x gehad met de vorige MINI. Ineens warmte geven, nergens aangezeten, gewoon tijdens het rijden. Maar toen hield ie ook max temperatuur vast, terwijl de airco-display nog steeds op 20 graden stond. Dus raampje open gedaan, want het werd best erg warm in de MINI. Bij de eerste parkeerplaats aan de kant, MINI uitgezet. Bij het opnieuw starten hoorde je de kachelkleppen weer schakelen, en gelukkig nooit weer die gekkigheid gehad.

Terug naar “Interieur en audio”