spontane wisseracties

De binnenkant, alles over het interieur, audio, navigatie, carkits etc.
bobbes
Leerling Mini lid
Leerling Mini lid
Nederland

spontane wisseracties

19 mei 2025, 08:16

Goedemorgen deze morgen allemaal,

Na een weekendje lekker toeren zonder problemen, begonnen vanmorgen mijn ruitenwissers spontaan te wissen. interval, continu en heel snel in willekeurige volgorde. soms ook weer niet en dan weer wel.

Ik heb geen regensensor

een handmatige actie met de ruitenwisserhendel heeft dan geen resultaat, alsof hij er niet meer op reageert.

iemand dit al eerder meegemaakt en enig idee wat dit kan zijn?
Robert
NMC Moderator
NMC Moderator

Re: spontane wisseracties

19 mei 2025, 08:58

Zelf niet eerder gehad in een MINI. Maar wel gehoord van mensen die een storing hadden dat de wisser niet meer stopte. Reden daarvoor was dat de ruststand niet meer wekte. Die schijnt in de wissermotor te zitten. En de contacten daarin waren kapot gegaan. Nieuwe wissermotor loste het probleem op.
Maar als er ook nog eens wisselende snelheden zijn, dan vermoed ik zelf eerder "iets van gedoe" in de schakelaar/hendel. Dat heb ik ooit wel zelf ondervonden. (Niet in een MINI maar in een Peugeot.) Contacten waren ingebrand en losgekomen, dus dat maakte verbinding, of niet, in elk geval heel willekeurig. Nieuwe hendel verhielp het in elk geval wel.
bobbes
Leerling Mini lid
Leerling Mini lid
Nederland

Re: spontane wisseracties

02 jun 2025, 08:51

de wissel hendel heb ik uit elkaar gehad en de sleepcontacten schoongemaakt.
de rare en spontane acties zijn nu weg, maar ik heb alleen nog maar de normale wissnelheid. de turbo snelheid doet het niet meer

vreemde is dat de intervalwisstand het doet
de normale wisstand doet niks
de turbo wisstand doet het op de normale snelheid

ik heb bij de sloop een andere wisserhendel grhaald en die doet eaxct hetzxelfde, dus de hendel kan het bijna niet meer zijn zou je zeggen

zou dan alsnog de wissermotor kapot kunnen zijn?

Terug naar “Interieur en audio”