Ga dat morgens eens proberen... Ook eens kijken of het lampje überhaupt wel contact maakt.
Verder las ik op een US mini forum dat iemand precies dezelfde problemen had alleen dan zonder de PDC. Maar goed dit lag toch aan de schakelaar op de bak! en ook hij had spanning op de fitting.. Dus anders dat maar eens proberen!
Probleem met PDC en achteruitrijlicht
- Mini_BRW
- Mod virus alert!
Bericht
Re: Probleem met PDC en achteruitrijlicht
Honda Civic EJ2 Honda Civic EK3 Honda Del Sol BMW E36 325 Coupe Honda Civic EG Honda Civic EK3 Nissan 200SX S14 Grande Punto Sport Mini Cooper S R53
- Michel ACS
- 4 op een rij!
Bericht
Gewoon 1 voor 1 dingen uitsluiten. Moet eerlijk dat ik apart zou vinden van die schakelaar. Waarschijnlijk nog wel 1 van de laatste overblijvende onderdelen dus gewoon proberen en uitsluiten. Probeer bijvoorbeeld de schakelaar er tussen uit te halen en doorverbinden kijken wat er dan gebeurt.
- Mini-Gijs
- Be Mini
Bericht
Meestal staat er gewoon spanning op de fitting en schakelt de bak de massa. De pdc wordt meestal ook met die massa geschakeld. Als je "ampères" trekt door een stroomverbruiker aan te sluiten kan de slechte massa onderuit gaan. Een electronische pdc trekt minder stroom dan een ouderwetse 21w gloeilamp. Dus het lampje kan het uitvallen van de massa veroorzaken. Je kunt een lager wattage proberen maar dan heb je het probleem niet weg. Ook kun je om te testen even een massadraad maken van de fitting naar massa. Je schakelt dan de bakswitch uit. Overigens dacht ik dat die switch niet rechtstreeks naar het achterlicht gaat maar via BC1. Je kunt namelijk ook wat functies op "reverse" programmeren.
Mijn guess is echt die massadraad van de verlichtingsunit.
Mijn guess is echt die massadraad van de verlichtingsunit.
- Ronsworld
- Bijna verslaafd
- Contacteer:
- Mini_BRW
- Mod virus alert!
Bericht
Auto is van 2002
Honda Civic EJ2 Honda Civic EK3 Honda Del Sol BMW E36 325 Coupe Honda Civic EG Honda Civic EK3 Nissan 200SX S14 Grande Punto Sport Mini Cooper S R53
- Mini_BRW
- Mod virus alert!
Bericht
Hmm maarja waar vind ik dan die massadraad? En kan het dan niet aan de schakelaar op de bak liggen toch? Of denken jullie van niet..? Ga vandaag nog maar eens wat stoeien ermee.. En hopen dat ik weet waar de massa zit..
- Ronsworld
- Bijna verslaafd
- Contacteer:
Bericht
Probeer eens om een 2e massa draad te creëren van de verlichting naar een goed massa punt (accu zit vlakbij
).
Gewoon met een losse draad, niet te ingewikkeld.
Zal voor dit stukje schema niet zoveel uitmaken denk ik.Mini_BRW schreef:Auto is van 2002
Probeer eens om een 2e massa draad te creëren van de verlichting naar een goed massa punt (accu zit vlakbij

Gewoon met een losse draad, niet te ingewikkeld.
- Robert
- NMC Moderator
Bericht
Dan voeg ik er ook nog even 2 plaatjes bij...

Enige punt waar de achteruit en PDC wat met elkaar van doen hebben is stekker X1169 (bovenste plaatje, de horizonale lijn), en die zit naast de bestuurderstoel onder de bekleding. PDC en achteruitrijlicht staan verder redelijk "los" van elkaar. Enige "verbinding" is het signaal achteruit dat wordt doorgegeven naar de PDC module. Dat is pinnetje 16 waar je als je goede ogen hebt X15 bij ziet staan in het bovenste plaatje.
Op het onderste plaatje zie je het massapunt voor de achteruitrijlamp. Daar waar X494 bij staat en zit achter de bekleding.

Enige punt waar de achteruit en PDC wat met elkaar van doen hebben is stekker X1169 (bovenste plaatje, de horizonale lijn), en die zit naast de bestuurderstoel onder de bekleding. PDC en achteruitrijlicht staan verder redelijk "los" van elkaar. Enige "verbinding" is het signaal achteruit dat wordt doorgegeven naar de PDC module. Dat is pinnetje 16 waar je als je goede ogen hebt X15 bij ziet staan in het bovenste plaatje.
Op het onderste plaatje zie je het massapunt voor de achteruitrijlamp. Daar waar X494 bij staat en zit achter de bekleding.
- Mini_BRW
- Mod virus alert!
Bericht
Na een reset van de odometer en een reset van de auto dmv accu los doen de parkeersensoren het met het lampje in de fitting! Al 1 stap verder. Voor 13 euro een nieuwe schakelaar gescoord voor op de bak! Morhrn monteren en hopen dat het over is!
- Mini_BRW
- Mod virus alert!
Bericht
Na het monteren van de nieuwe schakelaar deed het lampje het mog niet.. Nu bleek achteraf dat het lampje niet goed contact maakte op de fitting. Dit kon het enigste zijn.. Hier wat de ijzertjes in verbogen en tadaaa we hebben parkeersensoren en achteruitrijlicht!!!
- Mini-Gijs
- Be Mini
Bericht
Dus je hebt vervangen/gefixed
1. Lampje
2. Contacten armatuur
3. Schakelaar bak
Top man! Goed aangepakt. Veel plezier met achteruitrijden;);):o
1. Lampje
2. Contacten armatuur
3. Schakelaar bak
Top man! Goed aangepakt. Veel plezier met achteruitrijden;);):o
- Mini_BRW
- Mod virus alert!
Bericht
Jup inderdaad achter:
1. Ecu resetten (accu los 1 minuut)
2. Boordcomputer resetten
3. Nieuwe schakelaar bak
4. Originele fitting binnenin de + en - wat verbogen voor goed contact
5. LICHT!! En PDC!!
1. Ecu resetten (accu los 1 minuut)
2. Boordcomputer resetten
3. Nieuwe schakelaar bak
4. Originele fitting binnenin de + en - wat verbogen voor goed contact
5. LICHT!! En PDC!!
Onze sponsors