Probleem met PDC en achteruitrijlicht

De binnenkant, alles over het interieur, audio, navigatie, carkits etc.
Mini_BRW
Mod virus alert!
Mod virus alert!

Probleem met PDC en achteruitrijlicht

30 apr 2014, 18:20

Beste mensen,

Mijn achteruitrijlicht werkt niet. Ik heb ook PdC op de mini zitten waarvan de vorige eigenaar mij vertelde dat ze niet werkte..

Nu wilde ik vandaag kijken of het lampje kapot was en deze was niet kapot maat het licht gaat gewoon niet aan. Bij toeval kwam ik erachter dat toen ik het lamphe uit de fitting haalde in een keer de parkeersensoren werken...

Ik dacht heh? Waarschijnlijk verkeerd aangesloten. Nu ben ik aant denken wat te doen. Ik kan eventueel vanaf de pluskabel van de PDC deze montereb op het achteruitrijlicht of de PdC afkoppelen gezieb ik denk dat iets hier verkeerd zit aangesloten..

Mensen hier meer ervaring mee? Ik heb nog geen metingen gedaan dat ga ik morgen even doen.
Honda Civic EJ2 Honda Civic EK3 Honda Del Sol BMW E36 325 Coupe Honda Civic EG Honda Civic EK3 Nissan 200SX S14 Grande Punto Sport Mini Cooper S R53
Robert
NMC Moderator
NMC Moderator

Re: Probleem met PDC en achteruitrijlicht

30 apr 2014, 19:54

Én het lampje doet het niet, én de PDC doet het niet....dan zou ik als eerst de zekeringen controleren, en daarna de schakelaar op de versnellingsbak; voordat je allerlei draden gaat omleggen en her-aansluiten.

Zekering F13, in de voetbak van de bestuurder voor de achteruitrijlamp.
Voor de zekering van de PDC: F41 tot bouwjaar september 2005, of F40 vanaf bouwjaar september 2005.
Mini_BRW
Mod virus alert!
Mod virus alert!

30 apr 2014, 20:02

Nou de PDC werkt zodra ik het lampje uit de fitting haal. Als er in lampje in de fitting zit van het achteruitrijlicht doet en het lampje het niet en de PDC het niet. Haal ik het lampje uit de fitting doet de PDC het wel..
Honda Civic EJ2 Honda Civic EK3 Honda Del Sol BMW E36 325 Coupe Honda Civic EG Honda Civic EK3 Nissan 200SX S14 Grande Punto Sport Mini Cooper S R53
Ronsworld
Bijna verslaafd
Bijna verslaafd
Contacteer:

30 apr 2014, 20:15

Als je toch aan het controleren gaat, kijk of beide een goede massa hebben.
Massa problemen kunnen gekke dingen doen.
Michel ACS
4 op een rij!
4 op een rij!

30 apr 2014, 20:56

Is de PDC later aangebracht en doorgelust vanaf achteruitrijlicht?
Mini_BRW
Mod virus alert!
Mod virus alert!

30 apr 2014, 21:06

Durf ik zo niet te zeggen.. Zit volgens mij wel een witte module achter en het is allemaal geschakeld via de zekeringkast ds volges mij origineel..

Het rare is echter dat op de stekker van het achterijlampje zeg maar gewoon spanning staat.. Zowel massa als + maar zogauw ik er een lampje indraai de spanning in een keer eraf gaat en ook de PDC control het niet meer doet..
Ik denk dat er inderdaad ergens een probleem met de bekabeling zit maarja probeer dat maar uit te zoeken.
Als ik de zekering van de PDC module eruit haal doet het achteruitrijlicht het nog steeds niet... :(
Michel ACS
4 op een rij!
4 op een rij!

30 apr 2014, 21:09

Zit dus gekoppeld weet niet of het witte kastje origineel is. Waarschijnlijk alles bij elkaar een te hoge weerstand en het systeem gaat onderuit.
Michel ACS
4 op een rij!
4 op een rij!

30 apr 2014, 21:31

Zijn de contacten van het achtuirrijlampje geoxidieerd. Misschien even schoonmaken . Wat gebeurt als je de PDC eraf haalt (niet de zekering maar bijv. het kastje).
Mini_BRW
Mod virus alert!
Mod virus alert!

30 apr 2014, 21:59

Nou heb nog vanalles geprobeerd!

Eigenlijk zit het zo.. Als de pdc is aangesloten of niet maakt voor het achteruitrijlampje niks uit. Hij doet bij allebei de dingen hetzelfde zowel met aan als afgekoppelde pdc ( heb idd zelfs het hele kastje losgekoppeld).

Ik heb het gevoel dat het probleem in het achteruitrijlicht zit..

Als ik het lampje uit de fitting haal doet de pdc het en staat er zelfs spanning op de fitting! Zowel massa als + (auto op contact in de achteruit). Dit met een spanningsmeter gemeten door met de punten in de fitting te meten. Heb zelfs het puntje van de spanningszoeker in de kabel geprikt en ook hier spanning. Zogauw als ik een lampje in de fitting doe valt de spanning van het lampje af en doet de pdc ook niks meer (heb niet gekeken of hier nog spanning op staat dan bedenk ik me nu) maar gezien het niet functioneren concludeer ik dat ook hier geen spanning op staat.. Haal ik het lampje weer uit de fitting dan doet alles het weer en staat er weer spanning op de fitting en op de pdc..

Met andere woorden.. Ik snap er geen snars meer van.. (Ben ook geen raketgeleerde in de electronica maar goed)..

Alle zekeringen zijn goed en heb nu even het lampje eruit zodat de pdc het wel doet.. Iemand een idee wat het kan zijn..? Kan de schakelaar op de bak uitsluiten gezien er spanning op de fitting staat.. Dus hij krijgt stroom. Maar als er een lampje ingaat valt alles zeg maar uit.. En heb echt geen zin ok de hele bekabeling na te kijken.. :( al zie ik geen andere uitweg.. Of iemand moet een idee hebben of een oplossing uit het verhaal..
Mini_BRW
Mod virus alert!
Mod virus alert!

30 apr 2014, 22:04

En als ik de pdc helemaal afkoppel staat er ook spanning op de fitting totdat ik er een lampje in doe dan valt de soanning weer eraf.. Heb het wel nog niet geprobeerd met zekering eruit en module afgekoppeld.. Maar denk dat dit niks boeit
Robert
NMC Moderator
NMC Moderator

30 apr 2014, 22:07

Wat is de weerstand van je lampje? Heb je er al eens een andere in gehad, of steeds hetzelfde lampje?
Lijkt er bijna op of de beide pootjes van het lampje in elkaar verstrengeld zijn.

Of het lampje eens proberen in een andere fitting, kijken of ie daar wel brandt....
Mini_BRW
Mod virus alert!
Mod virus alert!

30 apr 2014, 22:25

Nou heb zelfs eens de fitting van het knipperlicht geprobeerd.. Ook zonder resultaat. 2 lampjes al geprobeerd ook geen succes. De weerstand heb ik niet gekeken van de lampjes..

Hmm nu weet ik alleen niet of ik de knipperlichtfitting ook geprobeerd heb toen ik de PDC module volledig afgekoppeld had..
Robert
NMC Moderator
NMC Moderator

30 apr 2014, 22:29

Ging mij erom of er niet een soort kortsluiting IN het lampje zat. Dus als je al met andere lampjes hebt geprobeerd (en hetzelfde probleem hebt), dan is er in ieder geval geen kortsluiting in dat ene lampje. :)
Mini_BRW
Mod virus alert!
Mod virus alert!

30 apr 2014, 22:53

Nee inderdaad. dus ik snap er niks van.. Of het een massa probleem is of dat ik een lampje moet proberen met minder wattage..
Huidige lampje is 21 W..
Ik snap er helemaal niks van en hoop dat er iemand is die eventueel weet wat er aan de hand is of waar het aan ligt. Moet natuurlijk wel voor de APK werken.

Schakelaar op de bak zal het niet zijn gezien er gewoon spanning op staat. Alleen als er een lampje inkomt doet hij niks meer..
Michel ACS
4 op een rij!
4 op een rij!

30 apr 2014, 23:11

Om de unit uit te sluiten van het achteruitrijlicht kan je de stekker hiervan loshalen en als het lukt het lampje met 2 draden op de stekker aansluiten (test het ook met een nieuw lampje). Als dit werkt dan zou de unit van het achteruitrijlicht kapot zijn.

Terug naar “Interieur en audio”