Velgen van model 2010 op model 2006?

De buitenkant, van bonnet stripes tot bodykits.
Marcel Always Open
Cabrio-King

15 sep 2012, 21:46

speedy schreef:crown spoke zijn alleen geleverd op de r56 en niet op de r50/53.
not true, mijn paarse 1e generatie mini heeft crown spoke standaard. Fabricagedatum dec-2005 (kentekendatum 2007).
Gr, Marcel
Why straight when you can corner?
"The UJ flag and the chrome add another 100HP"
speedy
NMC Legend
NMC Legend

15 sep 2012, 21:58

omdat die in 2007 geleverd is ja :lol:
Marcel Always Open
Cabrio-King

16 sep 2012, 08:10

nee die is in 2005 geleverd, heel misschien januari 2006.
Leveringsdatum is totaal irrelevant overigens, het gaat om productiedatum waar je "lijstje" op gebaseerd is.
Gr, Marcel
speedy
NMC Legend
NMC Legend

16 sep 2012, 09:00

dacht echt dat het de vervanging van de s spokes waren voor de r56 .
Marcel Always Open
Cabrio-King

16 sep 2012, 09:13

't Is MINI he, dan maken ze het allemaal even lekker lastig voor ons als gebruikers. Typenummers zijn al raar en inconsistent genummerd, maar de start/stop data van onderdelen en de invoerdata van veranderingen zijn topsecret en niet duidelijk beschikbaar, tenzij dat je Realoem uit je hoofd zou kennen, alle weken van het jaar Mini showrooms bezoekt en brochures leest, en een relatie hebt met de secretaresse van de productontwerper. (niemand dus, die alles weet -- ook de MINI verkopers niet)

Het Crown spoke wiel is wel geintroduceerd toen de Gen-2 Mini werd geintroduceerd, maar je kon toen op alle types mini bestellen. Als je de aller-aller-aller-laatste R53 van de serie bestelde, had je dit wiel ook kunnen kiezen.

Het doet er niet echt toe verder, op Gen-1 zie je ze nauwelijks. Het past allemaal wél qua wielmaten dus is het ook geen issue.

Het antwoord voor de topicstarter is al gegeven hierboven, maar samengevat:
  1. Alle "Gen-1 en Gen-2" velgen van MINI passen op alle Gen-1 en Gen-2 versies (behalve als je 15 inch op bepaalde JCW's wilt plaatsen maar wie doet dat).
  1. Countryman is totaal anders vanwege 5-gaats.
Gr, Marcel
Robert
NMC Moderator
NMC Moderator

16 sep 2012, 09:21

De witte en zilveren R105 Crown Spokes zijn er vanaf 2007 (introductie R56), een zwarte en chromen uitvoering vanaf 2009.
Een cabrio uit 2005 kan deze velgen niet standaard vanaf fabriek mee hebben gekregen.
Ik kan me wel voorstellen dat een dealer om de auto een modernere/frissere/andere look te geven op een later moment de Crowns Spokes (ipv de toen gebruikelijke S-Spokes) gemonteerd heeft.
Marcel Always Open
Cabrio-King

16 sep 2012, 09:30

Robert, m'n productie lijst (heet dat TIS? KIS?) heeft ze erop staan. En die lijst heb van m'n verkopende dealer maar ook van een onafhankelijke dealer. Wat meer kan ik zeggen? Dus hij is zo de fabriek uitgereden.

Crown spokes zijn R104 niet 105.
We bedoelen qua jaartal hetzelfde, R56 = modeljaar 2007 , maar modeljaren worden in oktober gepresenteerd, dus van okt-2006. Handig he, MINI! :lol:
Gr, Marcel
Robert
NMC Moderator
NMC Moderator

16 sep 2012, 09:47

Ja, die modeljaren, dat doen veel meer merken. Maar schept wel veel verwarring, zeker als je dan ook net een modelwissel hebt.
Maar jouw cabrio is toch van 2007, Marcel?? Dan kan het goed kloppen dat ie met de R104 Crowns is uitgerust, want die waren op dat moment leverbaar voor alle modellen.
De R52 is sowieso een "vreemde", doordat ie langer leverbaar is geweest dan de overige modellen uit de R50-series. Wielbouten bijvoorbeeld is zelfde uitdaging/probleem. Ene heeft M12-bouten, de latere modellen kunnen M14-bouten hebben.
Marcel Always Open
Cabrio-King

16 sep 2012, 09:56

Robert, deze cabrio is geproduceerd in december 2005 (zoals ik hierboven schreef en zoals in m'n optielijst staat). En toen op groen kenteken rondgereden in Lelystad, en uiteindelijk in 2007 een "geel" kenteken. In die tijd bijna altijd stilgestaan (alleen 1x op een rit "afgeragd" door Harmar :lol: :lol: :lol: als leenauto)

Er is overloop naar de R56, maar dat heeft gewoon te maken dat sommige veranderingen door MINI in het klein al pre-2007 heeft ontwikkeld en pas in het grootscheepse R56 offensief echt heeft aangekondigd!

Denk in dit geval ook eens aan de "facelift". Daar is echt geen exacte datum aan te hangen. Oude onderdeelvoorraad moet op en zie je dus nog op de eerste "facelift's", sommige voorraad was al op en zie je dus de nieuwere versies al op de laastste series pre-facelift.
En zo gaat het continu bij MINI

Andere automerken ontwerpen 1 model en produceren precies datzelfde model gedurende 12 ~ 24 maanden, totdat er een nieuwere versie komt waarin tegelijkertijd alle nieuwe aanpassingen worden doorgevoerd. MINI voert continu aanpassingen door in haar productieproces dus bestaan er van die rare uitzonderingen.

Dus ze doen bijvoorbeeld 3 maanden een bepaalde distributieketting en switchen dan weer omdat ze toch wat anders willen. White Silver wordt met de Camden groots aangekondigd als nieuwe kleur, maar bijna niemand weet dat die kleur al eerder op de cabrio gebruikt was en niet echt aansloeg. Er is een duidelijk verschil tussen het officiele marketingmoment en het moment dat dingen te bestellen zijn.

Denk ook maar eens aan de GP met haar M14 wielbouten. GP is geproduceerd in 2006. MINI heeft het ontwikkelen van M14 wielbevestigingen gewoon ergens in 2005 afgerond en kiest dan vervolgens een introductiemoment op het productieproces. Gelijktijdig met de GP (M14 bouten) liepen er ook gewoon "normale S-jes" van dezelfde band met M12 bouten.

Genoeg banter van mijn zijne, sorry voor de topicvervuiling mijnerzijds, het ging hier over velgen (maar wel een zeer interessante discussie).

// edit omwille van typo's en grammatica
Gr, Marcel
MartijnGizmo
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!

16 sep 2012, 12:25

Ook een mooi voorbeeld: R50/R53 met bevestigingspunten voor de cabrio-verstevigingen, nog voordat de cabrio officieel was aangekondigd... :)
MartijnGizmo
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!

16 sep 2012, 12:26

bjorn1977 schreef:Ok, volgende week zitten er zwarte crown spokes onder. Nu ben ik de smalle look ook wel zat. Hoeveel mm spacer zou ik het beste ertussen kunnen zetten?
Op de OEM-velgen kun je prima 15mm rondom doen.
bjorn1977
Nieuwsgierig
Nieuwsgierig

18 sep 2012, 13:55

Mijn mini is van augustus 2006, dus de crown spokes zouden weleens origineel geleverd kunnen zijn op mijn model als ik het goedbegrijp.

Terug naar “Exterieur”