R56 Challenge diffuser en underbody op een een R53

De buitenkant, van bonnet stripes tot bodykits.
Berthil
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Nederland

R56 Challenge diffuser en underbody op een een R53

19 feb 2009, 19:04

Ik start even een nieuwe topic om alle informatie die ik tot nu toe over dit onderwerp heb gevonden te verzamelen.

De (Europese) R56 heeft standaard een glad paneel aan de onderkant voor een lagere luchtweerstand (lager benzineverbruik). De R56 MINI Challenge Mini heeft hier mooi gebruik van gemaakt en heeft een diffuser ontwikkeld die hier mooi op aansluit (zie foto).
De underbody van de R56 kost 40 Euro per kant en de diffuser 280 Euro (als je er aan kunt komen).
De underbody is denk ik het goedkoopste onderdeel van de R56 qua grootte, grootste waar voor je geld :)
Zie Realoem voor de R56 onderdeel nummers.

Afbeelding

De R56 GP heeft ook een underbody die erg veel lijkt op de R56 underbody. Deze is echter 2 tot 3 keer zo duur. De GP underbody is aan de voorzijde iets anders dan de R56 underbody. Dit moet er afgedremeld worden om op een R53 te passen. Bovendien zitten op de R56 carrosserie al bevestigingspunten voor de underbody als deze uit de fabriek rolt, de GP underbody is er later op gezet. Je moet dan ook het bevestigingsmateriaal bestellen van de GP om de R56 underbody vast te zetten (omcirkelde nummers). Dat zal niet gaan zonder gaten te boren in de onderkant van je Mini, liefst niet door de brandstoftank. Het bestelnummer van de beugel is hetzelfde als bij de R56.
Zie realoem voor de GP onderdeel nummers

Hier wat foto's van de Challenge diffusers:

Afbeelding
Afbeelding

De Challenge diffusers gaan natuurlijk niet zonder meer passen op een R53 omdat de uitaat op deze plek zit.
Er moet dus een rechte uitlaat op van een R56 en daarvoor moet weer de accubak van de R53 weg. De accu kan in de kofferbak geplaatst worden. Dat betekent dus wat laswerk om het gat van de accubak te dichten en de achterste steunen lassen om de R56 uitlaat aan op te hangen. Om de bestaande accudraden te gebruiken moet een aparte doorvoer gemaakt worden om de volle draadlengte te kunnen benutten. Zijlboot heeft inmiddels deze modificatie uitgevoerd. Qua lengte en voorste ophangsteunen past een R56 uitlaat.

Theoretisch voordeel van dit alles is een beter flow door de rechte uitlaat, meer neerwaartse druk, minder luchtweerstand en wat betere rechtuit-stabiliteit op hoge snelheid. Komt allemaal goed van pas op de Ring waar de gemiddelde snelheid op bijna 150 km/h ligt.

Underbody en diffusers zijn gekocht. Nu nog een R56 Alta/Bastuck/Supersprint aanschaffen. liefst tweedehands.
Als het weer wat beter wordt probeer ik zelf de underbody te plaatsen en accubak te verplaatsen alvorens ik in het voorjaar naar de Duitse monteur ga rijden voor het laswerk.
snans
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!

19 feb 2009, 19:29

moet je de achterbumper ook niet aanpassen Berthil ?

Als ik me niet vergis, past de defuser ook niet op een standaardbumper R56. neem dus aan dat je achterbumper ook zal moeten aanpassen
Berthil
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Nederland

19 feb 2009, 19:34

Ik ga gewoon in de R53 Aero bumper dremelen tot die past :)
Met een beetje mazzel in de hoogte van de inham juist en kan de diffuser daar op geschroefd worden (waarbij hoger beter is). Wordt dus veel en heel nauwkeurig dremelen, een werkje wat ik al vaker met succes heb uitgevoerd :)
Getzz
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!

19 feb 2009, 20:11

Die dichte onderkant zie ik ook wel zitten eigenlijk! 8)
Sven
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!

19 feb 2009, 21:47

8) 8) 8)

Ben nu al benieuwd naar het resultaat :wink:
Fred
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!

19 feb 2009, 22:20

Damn berthil, je blijft die kar maar verbeteren! It's so hot in so many levels 8). Hopelijk levert al die moeite wat op
ducks
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Contacteer:

19 feb 2009, 23:23

Ziet er goed uit! Naar mijn idee ook een betere oplossing als de diff van M7 aangezien zij er vanuit gaan dat je geen underbody paneling hebt.

Ik moet zeggen dat tot op heden het effect van de diff niet heel groot is. De splitter leverde een grotere verandering in de handeling op. Maar aangezien jou bak een stuk beter uitgeballanceerd is ben ik heel benieuwd wat het effect bij jou zal zijn.
[align=center]
Afbeelding
Ducks
flickr
[/align]
Ossie
The Calendar Guy

20 feb 2009, 11:09

Petje af hoor, voor onze mod-meester.:wink:
Ben benieuwd hoe de dif onder een R53 zal staan. 8) 8)

Ossie
Afbeelding
Olaf
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!

20 feb 2009, 11:19

ducks schreef:Ziet er goed uit! Naar mijn idee ook een betere oplossing als de diff van M7 aangezien zij er vanuit gaan dat je geen underbody paneling hebt.

Ik moet zeggen dat tot op heden het effect van de diff niet heel groot is. De splitter leverde een grotere verandering in de handeling op. Maar aangezien jou bak een stuk beter uitgeballanceerd is ben ik heel benieuwd wat het effect bij jou zal zijn.
Olaf, ben jij er volgende week ook bij in breda?? dan moeten we echt een stukje rijden.. wil dat verschil met die splitter wel eens merken!!! :D dan komt die er bij mij ook op!
ducks
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Contacteer:

20 feb 2009, 12:55

Yup .. ben er bij ;)
[align=center]
Afbeelding
Ducks
flickr
[/align]
Olaf
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!

20 feb 2009, 13:09

laten we dan maar een stukje rijden :)
ducks
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Contacteer:

20 feb 2009, 14:54

Komt goed :)
[align=center]
Afbeelding
Ducks
flickr
[/align]
Ri
Rini

20 feb 2009, 16:00

Dat wordt een mooi project Berthil.
Ben erg benieuwd naar het eindresultaat.
FRANK69
4 op een rij!
4 op een rij!

22 feb 2009, 12:44

Terug naar “Exterieur”