De (Europese) R56 heeft standaard een glad paneel aan de onderkant voor een lagere luchtweerstand (lager benzineverbruik). De R56 MINI Challenge Mini heeft hier mooi gebruik van gemaakt en heeft een diffuser ontwikkeld die hier mooi op aansluit (zie foto).
De underbody van de R56 kost 40 Euro per kant en de diffuser 280 Euro (als je er aan kunt komen).
De underbody is denk ik het goedkoopste onderdeel van de R56 qua grootte, grootste waar voor je geld

Zie Realoem voor de R56 onderdeel nummers.

De R56 GP heeft ook een underbody die erg veel lijkt op de R56 underbody. Deze is echter 2 tot 3 keer zo duur. De GP underbody is aan de voorzijde iets anders dan de R56 underbody. Dit moet er afgedremeld worden om op een R53 te passen. Bovendien zitten op de R56 carrosserie al bevestigingspunten voor de underbody als deze uit de fabriek rolt, de GP underbody is er later op gezet. Je moet dan ook het bevestigingsmateriaal bestellen van de GP om de R56 underbody vast te zetten (omcirkelde nummers). Dat zal niet gaan zonder gaten te boren in de onderkant van je Mini, liefst niet door de brandstoftank. Het bestelnummer van de beugel is hetzelfde als bij de R56.
Zie realoem voor de GP onderdeel nummers
Hier wat foto's van de Challenge diffusers:


De Challenge diffusers gaan natuurlijk niet zonder meer passen op een R53 omdat de uitaat op deze plek zit.
Er moet dus een rechte uitlaat op van een R56 en daarvoor moet weer de accubak van de R53 weg. De accu kan in de kofferbak geplaatst worden. Dat betekent dus wat laswerk om het gat van de accubak te dichten en de achterste steunen lassen om de R56 uitlaat aan op te hangen. Om de bestaande accudraden te gebruiken moet een aparte doorvoer gemaakt worden om de volle draadlengte te kunnen benutten. Zijlboot heeft inmiddels deze modificatie uitgevoerd. Qua lengte en voorste ophangsteunen past een R56 uitlaat.
Theoretisch voordeel van dit alles is een beter flow door de rechte uitlaat, meer neerwaartse druk, minder luchtweerstand en wat betere rechtuit-stabiliteit op hoge snelheid. Komt allemaal goed van pas op de Ring waar de gemiddelde snelheid op bijna 150 km/h ligt.
Underbody en diffusers zijn gekocht. Nu nog een R56 Alta/Bastuck/Supersprint aanschaffen. liefst tweedehands.
Als het weer wat beter wordt probeer ik zelf de underbody te plaatsen en accubak te verplaatsen alvorens ik in het voorjaar naar de Duitse monteur ga rijden voor het laswerk.