Dilemma, wel of geen winterbanden

De buitenkant, van bonnet stripes tot bodykits.
Candy
One wheel wonder
One wheel wonder
Berichten: 38
Lid geworden op: 29 mar 2014, 16:04

Dilemma, wel of geen winterbanden

03 dec 2014, 19:15

Zijn er ook nog Mini owners die gewoon doorrijden met hun zomerbanden of wisselen jullie ze trouw ieder seizoen om? Ik ben nog aan het dubben. Ik rijd niet heel veel kilometers en heel weinig snelweg. Woon-werkverkeer is ook maar een kort stukkie provinciale weg waar je maar 80 mag. Ik heb er nogal brede sloffen onder zitten (215/35/R18) en de voorbanden zijn bijna aan vervanging toe. Zat te denken aan Uniroyal Rainsport 3 banden. Ze schijnen veel grip te hebben en vroeg me af of ik zo wellicht winterbanden kon skippen. Zal ook nog eens met onze lokale bandenboer overleggen. Ben me er van bewust dat grote banden wellicht iets minder grip hebben, maar wilde nou niet echt met mijn Mini gaan stunten :rijden Ben dus benieuwd of er meer mensen zijn die gewoon met de zomerbanden doorrijden. All season banden ben ik nog niet tegengekomen in deze maat.
ajede
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Locatie: Gelderland
Berichten: 1732
Lid geworden op: 11 dec 2011, 12:26

Re: Dilemma, wel of geen winterbanden

03 dec 2014, 19:18

Deed ik tot paar jaar terug ook, maar na een paar mindere ervaringen nooit meer! Plus dat het per saldo niks in de kosten uitmaakt bijna. Je zomerbanden gaan dan ook langer mee...
Afbeelding
BurnoutBram
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Locatie: Bree
Berichten: 1550
Lid geworden op: 10 okt 2011, 21:24

Re: Dilemma, wel of geen winterbanden

03 dec 2014, 19:19

Als ik jou was zou ik dan NU je banden laten vervangen door nieuwe zomerbanden. Ik doe ook weinig kilometers (enkel in het weekend) maar ik heb winterbanden zodat ik een excuus heb om 2 sets velgen te hebben :D
Gebruikersavatar
JJJJ
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Locatie: Culemborg
Berichten: 2302
Lid geworden op: 11 nov 2009, 11:21

Re: Dilemma, wel of geen winterbanden

03 dec 2014, 19:37

De Uniroyal Rainsport 3 zijn goede banden, hebben echt veel grip!
Ik heb ze er nu ook onder liggen en plakt erg goed, ook nu het rond en net onder vriespunt is.
Ik zit met het hetzelfde op t moment, heb ook geen winterbanden meer.
Als het blijft qua weer zoals het nu is denk ik niet dat ik ze nodig heb want de Uniroyals doen echt hun werk. Maar zodra het het weer viezer word (lees sneeuw) dan heb ik/je ze echt wel nodig. Werken echt wel beter!
En verstandig aangezien de kreukelzone van een MINI aanzienlijk kleiner is.. En ook als je maar een km rijd met 50 per uur kan het met sneeuw goed mis gaan.
Dilemma's dus..
Chill-es
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Berichten: 1172
Lid geworden op: 08 sep 2008, 13:56

Re: Dilemma, wel of geen winterbanden

03 dec 2014, 20:15

Heb m'n mini nu bijna 7 jaar waarin ik nog nooit op winterbanden gereden heb. Toch reed ik gemiddeld 20-25dkm de eerste 4 jaar (per jaar), nu is dat zo'n 12-15dkm. Genoeg sneeuw en ijzel gezien maar geen grote problemen als je je rijgedrag wat aanpast en een beetje kunt sturen in straten die bedolven zijn onder sneeuw.

Winterbanden zijn uitsluitend beter als er sneeuw/ijzel ligt. In alle andere omstandigheden doen ze fors onder voor zomerbanden (ook bij -10 graden). Aangezien je winterbanden meestal voor een maand of 4 onder je auto hebt rijdt je in NL al gauw zo'n 3 mnd op inferieure banden.

Kies een A-merk zomerbanden en je kunt prima doorrijden in de NL winters. Wel je profiel >3mm houden.
Gebruikersavatar
louisvdd76
NMC Staff
NMC Staff
Contacteer:
Locatie: Molenhoek
Berichten: 6371
Lid geworden op: 28 okt 2016, 23:10
Nederland

Re: Dilemma, wel of geen winterbanden

03 dec 2014, 20:18

Helemaal geen dilemma.
Wat Casper al zegt: Als je op winterbanden rijdt slijten je zomer banden niet.
Wat Bram ook zegt: Mooie reden voor 2 sets velgen...

Het is gewoon aangetoond. Winterbanden hebben een voordeel in de winter. En niet alleen in de sneeuw.
En minimale profiel is 4mm. Dit hanteren ze in Duitsland ook.

Maar het zal wel een gezellige discussie worden. ruzie
BurnoutBram
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Locatie: Bree
Berichten: 1550
Lid geworden op: 10 okt 2011, 21:24

Re: Dilemma, wel of geen winterbanden

03 dec 2014, 20:23

Waarom zou je het niet doen? Onder aan de lijn kost het je hooguit montagekosten en/of een setje stalen velgen. En dat lijkt me nog steeds goedkoper dan die ene keer een meter tekort hebben met remmen.
Gebruikersavatar
Marcel Always Open
Cabrio-King
Locatie: Pijnacker
Berichten: 8529
Lid geworden op: 06 mei 2006, 23:18

Re: Dilemma, wel of geen winterbanden

03 dec 2014, 20:29

BurnoutBram schreef: .... Maar ik heb winterbanden zodat ik een excuus heb om 2 sets velgen te hebben :D
Same here!

En ik rijd nogal eens in Duitsland.
Ik vind ze alleen maar nuttig als ik een besneeuwd parkeervak uit moet rijden. De rest pas ik toch mn rijstijl aan aan ce grip die ik heb.
Laatst gewijzigd door Marcel Always Open op 03 dec 2014, 20:47, 1 keer totaal gewijzigd.
Gr, Marcel
Why straight when you can corner?
"The UJ flag and the chrome add another 100HP"
Chill-es
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Berichten: 1172
Lid geworden op: 08 sep 2008, 13:56

Re: Dilemma, wel of geen winterbanden

03 dec 2014, 20:34

BurnoutBram schreef:Waarom zou je het niet doen? Onder aan de lijn kost het je hooguit montagekosten en/of een setje stalen velgen. En dat lijkt me nog steeds goedkoper dan die ene keer een meter tekort hebben met remmen.
Dit risico heb je in mindere mate dus ook als je op winterbanden rijdt als er geen sneeuw/ijzel ligt. Alleen duurt die periode vaak veel langer dan die 2 weken winter in NL.
zmorf
Bijna verslaafd
Bijna verslaafd
Berichten: 849
Lid geworden op: 04 apr 2016, 13:16

Re: Dilemma, wel of geen winterbanden

03 dec 2014, 20:40

Idd waarom zou je het niet doen :wink:
Was vroeger ook redelijk sceptisch en bleef ook altijd in de winter doorrijden op mijn zomerbanden.
Tot enkele jaren geleden,op aanraden van mijn broer een wintersetje aangeschaft.
De huidige generatie winterbanden hebben een andere rubbersamenstelling die beter reageert op
Koude omgevingstemperaturen zeg maar vanaf 8 graden en lager dit resulteerd dus met koud weer
In een betere wegligging,meer grip,betere remweg met koud weer.
Voor de sneeuw hoef je het niet perse te doen want in wintersport gebieden gebruikt men naast
Winterbanden meestal ook nog sneeuwkettingen bij hevige sneeuwval.
Zo 't lijkt wel een verkooppraatje :?
Maar goed ik ben om en wissel elk jaar trouw mijn bandjes,moet wel zeggen dat ik (ook) in de winterperiode
Regelmatig door Duitsland rijd en daar zijn ze verplicht.
BurnoutBram
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Locatie: Bree
Berichten: 1550
Lid geworden op: 10 okt 2011, 21:24

Re: Dilemma, wel of geen winterbanden

03 dec 2014, 20:49

chill-es schreef:
BurnoutBram schreef:Waarom zou je het niet doen? Onder aan de lijn kost het je hooguit montagekosten en/of een setje stalen velgen. En dat lijkt me nog steeds goedkoper dan die ene keer een meter tekort hebben met remmen.
Dit risico heb je in mindere mate dus ook als je op winterbanden rijdt als er geen sneeuw/ijzel ligt. Alleen duurt die periode vaak veel langer dan die 2 weken winter in NL.
Ik heb op koude asfalt beduidend meer grip met mijn winterbanden(vredestein wintrac extreme) als met mijn zomerbanden (yoko parade spec 2). Zowel op droog als op nat wegdek.
Chill-es
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Berichten: 1172
Lid geworden op: 08 sep 2008, 13:56

Re: Dilemma, wel of geen winterbanden

03 dec 2014, 20:50

Autoweek heeft al een aantal jaren onafhankelijk onderzoek gedaan naar de (on)zin van winterbanden en concluderen ook metde huidige generatie winterbanden dat je hiermee (fors) slechter af bent op alle vlakken (o.a. grip op nat/droog wegdek, remweg) tenzij er sneeuw of ijzel ligt. Ja, ook als het vriest! Slechte van Autoweek is dat ze een week later een door bandenfabrikant gesponsord onderzoek plaatsen waarin dit ontkracht wordt hetgeen voor verwarring zorgt. Maar goed, ze moeten natuurlijk wel geld verdienen.
ajede
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Locatie: Gelderland
Berichten: 1732
Lid geworden op: 11 dec 2011, 12:26

Re: Dilemma, wel of geen winterbanden

03 dec 2014, 21:48

Check Adac ff, discussie ten einde. Bij kou en vooral sneeuw en ijzel erop die winterbanden. Ze zijn zeker achterlijk in de landen waar het er om gaat zoals Scandinavië, Duitsland, Oostenrijk en Zwitserland..... Zouden ze hier ook moeten verplichten ten tijde van winterse omstandigheden, klaar.
Afbeelding
Chill-es
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Berichten: 1172
Lid geworden op: 08 sep 2008, 13:56

Re: Dilemma, wel of geen winterbanden

03 dec 2014, 22:12

Psies, tijdens winterse omstandigheden, oftewel sneeuw/ijzel. Dan zijn winterbanden verplicht in een aantal landen, en terecht. Hier is daar echter zo weinig sprake van... Dus rijdt je op winterbanden per saldo onveiliger gedurende een paar maanden en in niet winterse omstandigheden slijten die krengen ook nog eens een stuk sneller en zijn ze op bij 4/5mm...
ajede
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Locatie: Gelderland
Berichten: 1732
Lid geworden op: 11 dec 2011, 12:26

Re: Dilemma, wel of geen winterbanden

03 dec 2014, 23:41

Ga maar ff poosje buiten staan, voelt behoorlijk winters aan hoor!
Afbeelding

Terug naar “Exterieur”