Tuning Mini One

Snelheid! hoe kom ik sneller vooruit, door de bocht en weer tot stilstand.
Der Abt
Be Mini
Be Mini
Berichten: 726
Lid geworden op: 15 nov 2006, 21:31

22 dec 2007, 15:18

pieterdg schreef:Ok,

Bedankt voor de klaarduidelijke uitleg.
Met een luchtfilter van bv K&N win je ook een aantal pk's?
Open filter :

-> betere gasrespons
-> mooi geluid (de BMC is de luidste maar de K&N Typhoon en 57i komen zeker in de buurt)
-> pk winst bij koud weer / als de motor niet te warm staat
-> ziet er goed uit
-> de wagen kan door warme lucht wel minder pk gaan produceren (dit zal eerder voorkomen)
-> een hitteschild is aan te raden (bij de aFe zit dit erbij, maar je kan ook zelf een hitteschild maken)
-> goede merken zijn BMC, K&N, Pipercross, aFe

Inlegfilter in standaard filterbox:

-> goedkoop
-> levert pk winst in alle omstandigheden (ook al staat de motor heel warm)
-> je neemt nooit geen warme lucht op
-> goede merken zijn BMC en K&N

Gesloten filter:

-> levert meer pk winst op als een inlegfilter
-> ziet er goed uit
-> kan ook een mooi geluid geven (niet zo luid als een open filter)
-> enig nadeel is dat deze redelijk duur kunnen zijn
-> goede merken zijn Pipercross, Raid, Gruppe M, BMC

pieterdg schreef:En een intercooler zonder turbo levert dit wat pk's op of enkel motorronk?
Zijn er nog andere kleine modificaties te doen voor wat pk's te winnen.
Bougies, benzinekoeling, spruitstuk, katalysator, einduitlaat, ... en een goed onderhoud van je wagen !
pieterdg schreef:Voor alle duidelijkheid ik ben een leek dus excuses voor de domme vragen.

MAAR domme vragen bestaan niet!!!!!!!!!!!!! :P :) :lol:
Inderdaad, domme vragen bestaan niet :wink:
pieterdg
Bijna verslaafd
Bijna verslaafd
Locatie: Bever
Berichten: 804
Lid geworden op: 20 dec 2007, 21:08

23 dec 2007, 17:28

De bmc Carbon Dynamic Airbox cda70-130 zou dan een goede keus zijn.
Volgens ik gelezen heb zou dit zo'n 10 pk winst opleveren.

Heeft iemand hier ervaring mee?
iDarkDesign
Transformer
Locatie: Amsterdam
Berichten: 5201
Lid geworden op: 15 mei 2006, 17:22

23 dec 2007, 18:33

Practisch gezien levert geen enkele luchtfilter meer PK's op. Wel leveren ze een betere gasrespons, waardoor het lijkt dat je meer PK's hebt.


iDD
minibandit
Mod virus alert!
Mod virus alert!
Locatie: Kontich
Berichten: 282
Lid geworden op: 17 feb 2006, 22:15

23 dec 2007, 19:18

pieterdg schreef: En een intercooler zonder turbo levert dit wat pk's op of enkel motorronk?
euhm...op een One gaat een intercooler noppes uithalen :shock:
en ik moet de eerste intercooler nog tegenkomen, die voor meer motorronk gaat zorgen... :s
zoals het woord zelf zegt...interCOOLER...dient dus om de koeling van de inlaatlucht bij turbo's of kompressorkes
zo koel mogelijk te houden !!!
veel sound komt daar niet uit :lol:
Afbeelding
minibandit
Mod virus alert!
Mod virus alert!
Locatie: Kontich
Berichten: 282
Lid geworden op: 17 feb 2006, 22:15

23 dec 2007, 19:19

pieterdg schreef:De bmc Carbon Dynamic Airbox cda70-130 zou dan een goede keus zijn.
Volgens ik gelezen heb zou dit zo'n 10 pk winst opleveren.

Heeft iemand hier ervaring mee?
"nog" niet... :P :wink:
Afbeelding
minibandit
Mod virus alert!
Mod virus alert!
Locatie: Kontich
Berichten: 282
Lid geworden op: 17 feb 2006, 22:15

23 dec 2007, 19:36

Der Abt schreef:
pieterdg schreef:Zijn er nog andere kleine modificaties te doen voor wat pk's te winnen.
Bougies, benzinekoeling, spruitstuk, katalysator, einduitlaat, ... en een goed onderhoud van je wagen !
...nokkenas...chipje :wink:
btw, door een goed en regelmatig onderhoud ga je echt geen pk's winnen hoor !!
enkel minder verliezen op langere termijn :lol:
Afbeelding
Der Abt
Be Mini
Be Mini
Berichten: 726
Lid geworden op: 15 nov 2006, 21:31

24 dec 2007, 10:07

minibandit schreef: ...nokkenas...chipje :wink:
Ik denk niet dat hij zo een volledige lijst wou, maar enkele simpele mods :)

Maar goed :mrgreen:

Cilinders slijpen + aanvoerstuk polijsten : 1000 à 1200 euro (afhankelijk hoe goed en hoe lang men er aan bezig is)
Nokkenas + aanpassing software : 550 à 750 euro (afhankelijk van tuner tot tuner, Kempower vs Beek, ...)
Benzinekoeling : 1450 euro
Spruitstuk + kat. : 900 euro à 1600 euro (afhankelijk welk merk van onderdelen je gaat gebruiken, Milltek vs Supersprint,...)
Einduitlaat : 250 euro à 660 euro (afhankelijk welk merk, voorbeeld : Remus, Lazer vs Eisenmann)
Software : 350 à 600 euro (afhankelijk van tuner tot tuner, en hoeveel keer deze aangepast dient te worden)
Luchtfilter : 100 à 320 euro (afhankelijk van het merk, open BMC vs Pipercross Viper, BMC CDA, ...)
Bougies : 80 à 120 euro (hangt ook af van het merk)
minibandit schreef:btw, door een goed en regelmatig onderhoud ga je echt geen pk's winnen hoor !!
enkel minder verliezen op langere termijn :lol:
Wat ik bedoelde was, de beste producten gebruiken.
Ik heb al wagens een pk'tje meer zien draaien door het gebruik van een bepaalde motorolie :wink:
En onlangs zag ik op de BBC ook een reportage over de benzinesoorten en welke effecten deze hadden.
Met sommige benzinesoorten kon je dus inderdaad een pk (soms 2) meer of minder draaien, afhankelijk van welke soort benzine.
Ze hebben dit uitvoerig getest op een testbank met verschillende wagens en verschillende soorten benzine.
Telkens zorgde men er ook voor dat de benzine volledig uit de wagen was vooraleer men een ander merk ging gebruiken.
Laatst gewijzigd door Der Abt op 24 dec 2007, 10:23, 1 keer totaal gewijzigd.
Der Abt
Be Mini
Be Mini
Berichten: 726
Lid geworden op: 15 nov 2006, 21:31

24 dec 2007, 10:15

pieterdg schreef:De bmc Carbon Dynamic Airbox cda70-130 zou dan een goede keus zijn.
Volgens ik gelezen heb zou dit zo'n 10 pk winst opleveren.

Heeft iemand hier ervaring mee?
10 pk is overdreven.
Als je nu een One/Cooper hebt met wat werk aan de motor (cilinders, aanvoerstuk, nokkenas) en je gaat dan een BMC CDA steken en nadien de software aanpassen, dan zou je wel een pk of 6 kunnen winnen (zie Kelleners test waar men 7pk won met de BMC CDA die ook op een speciale manier werd geïnstalleerd).

Met mijn aangepaste Raid won ik 3pk aan de piek en 8Nm, soms liep het verschil doorheen het toerental zelfs op tot 8pk en meer dan 12Nm.
iDarkDesign
Transformer
Locatie: Amsterdam
Berichten: 5201
Lid geworden op: 15 mei 2006, 17:22

24 dec 2007, 12:02

1 - 3 pk meer ga je echt niet merken.


iDD
minibandit
Mod virus alert!
Mod virus alert!
Locatie: Kontich
Berichten: 282
Lid geworden op: 17 feb 2006, 22:15

24 dec 2007, 12:27

Der Abt schreef:
minibandit schreef: ...nokkenas...chipje :wink:
Ik denk niet dat hij zo een volledige lijst wou, maar enkele simpele mods :)
:shock: veel simpeler dan een chipje kan je niet krijgen denk ik !!
kwa prijs/kwaliteit/rendement bij een One kan je met het met niets overtreffen... :D
Afbeelding
minibandit
Mod virus alert!
Mod virus alert!
Locatie: Kontich
Berichten: 282
Lid geworden op: 17 feb 2006, 22:15

24 dec 2007, 12:28

iDarkDesign schreef:1 - 3 pk meer ga je echt niet merken.


iDD
idd, terechte opmerking iDD... 8)
maar het staat zo lekker op papier hé :wink: :p
Afbeelding
Der Abt
Be Mini
Be Mini
Berichten: 726
Lid geworden op: 15 nov 2006, 21:31

24 dec 2007, 15:25

iDarkDesign schreef:1 - 3 pk meer ga je echt niet merken.


iDD
Zulk verschil zal je inderdaad niet echt merken.
Maar zoals minibandit al zei, het staat inderdaad goed op papier :wink:
Mijn resultaten zijn dan ook altijd geverifieerd op de bank.
Der Abt
Be Mini
Be Mini
Berichten: 726
Lid geworden op: 15 nov 2006, 21:31

24 dec 2007, 15:29

minibandit schreef:
Der Abt schreef:
minibandit schreef: ...nokkenas...chipje :wink:
Ik denk niet dat hij zo een volledige lijst wou, maar enkele simpele mods :)
:shock: veel simpeler dan een chipje kan je niet krijgen denk ik !!
kwa prijs/kwaliteit/rendement bij een One kan je met het met niets overtreffen... :D
Ik had het enkel over de nokkenas hoor bandit :wink:
Niet slecht opnemen.

Met een One kan je inderdaad op een gunstige manier stijgen qua pk.
Maar er is altijd iets beter hé :)
Met een Cooper S is het bijna even gunstig.

Iemand die ik ken is met zijn 335i van 310pk (ook al hebben ze standaard 286pk, deze wagens zijn ondergewaardeerd) naar 400pk gegaan met enkel software (niet bij Heinz).
Deze wagens zijn ervoor gekend om met enkel software zulke stijgingen neer te zetten op de bank.
Ik weet het, natuurlijk gaat een 3.0 met twee turbo's meer stijgen, ik wou maar een voorbeeld geven :wink:
minibandit
Mod virus alert!
Mod virus alert!
Locatie: Kontich
Berichten: 282
Lid geworden op: 17 feb 2006, 22:15

24 dec 2007, 15:38

Der Abt schreef:Ik had het enkel over de nokkenas hoor bandit :wink:
Niet slecht opnemen.

Met een One kan je inderdaad op een gunstige manier stijgen qua pk.
Maar er is altijd iets beter hé :)
Met een Cooper S is het bijna even gunstig.
no prob :lol:
maar aangezien het hier volgens mij over een One gaat MOET je chippen wel vermelden :wink:
en gezien de prijsjes die je hebt gepost bij de andere manieren...
is een nokkenas nog een van de goedkopere upgrades !

btw...wat bedoel je eigenlijk juist met "cilinders slijpen"...nog nooit van gehoord :roll:
ik denk niet dat je cilinders kan slijpen... :? :shock:
of bedoel je uitboren...maar dan ben je al bezig met de cilinderinhoud te vergroten !
en dat noem ik geen simpele oplossing meer hoor :mrgreen:
Afbeelding
Der Abt
Be Mini
Be Mini
Berichten: 726
Lid geworden op: 15 nov 2006, 21:31

24 dec 2007, 17:18

minibandit schreef:
Der Abt schreef:Ik had het enkel over de nokkenas hoor bandit :wink:
Niet slecht opnemen.

Met een One kan je inderdaad op een gunstige manier stijgen qua pk.
Maar er is altijd iets beter hé :)
Met een Cooper S is het bijna even gunstig.
no prob :lol:
maar aangezien het hier volgens mij over een One gaat MOET je chippen wel vermelden :wink:
en gezien de prijsjes die je hebt gepost bij de andere manieren...
is een nokkenas nog een van de goedkopere upgrades !

btw...wat bedoel je eigenlijk juist met "cilinders slijpen"...nog nooit van gehoord :roll:
ik denk niet dat je cilinders kan slijpen... :? :shock:
of bedoel je uitboren...maar dan ben je al bezig met de cilinderinhoud te vergroten !
en dat noem ik geen simpele oplossing meer hoor :mrgreen:
De cilinderkoppen bedoelde ik daarmee :wink:
Je kan de cilinderkoppen "slijpen", polijsten, hoe je het maar wilt noemen.

Terug naar “Motor- en onderstel (tuning)”