Verschillen motor Cooper/Cooper S?

Snelheid! hoe kom ik sneller vooruit, door de bocht en weer tot stilstand.
Coopah!
Enthousiast
Enthousiast
Locatie: Eindhoven
Berichten: 108
Lid geworden op: 07 jul 2007, 14:51

Verschillen motor Cooper/Cooper S?

21 jul 2009, 12:24

Na 2 jaar in mijn mini te rijden vind ik het weleens tijd voor wat meer vermogen, maar uit een gewone Cooper is relatief weinig vermogen te halen.
Ik heb al op gezocht wat de verschillen van de motoren zijn maar het enige verschil is dat de S een kompressor heeft en de Cooper niet.

Ook de compressieverhoudingen zijn gelijk dus volgens mij zou de Kompressor een bolt on zijn die ook gemonteerd kan worden op een standaard Cooper motor! Maar heeft hier wat meer ervaring mee??
Gebruikersavatar
Sven
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Locatie: Enschede
Berichten: 13795
Lid geworden op: 05 mar 2008, 17:22

21 jul 2009, 12:32

Een CooperS heeft volgens mij ook een ander onderstel.

Daarnaast hangt er, bij de CooperS, een 6bak aanvast ipv een 5bak bij de Cooper

Ben benieuwd of dit zo aan te passen is..... :wink:
Adrenalin Junkie
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Locatie: Noord Holland
Berichten: 2948
Lid geworden op: 11 jul 2008, 17:17

21 jul 2009, 12:36

Als je m toch gaat tunen, knal er dan een turbo op, lijkt mij een stuk makkelijker dan geklooi met een compressor op een Cooper monteren!
MINI COOPER S R53 pre-facelift
Afbeelding
Coopah!
Enthousiast
Enthousiast
Locatie: Eindhoven
Berichten: 108
Lid geworden op: 07 jul 2007, 14:51

21 jul 2009, 12:43

ja maar Beek tuning heeft geen ervaring met een turbo erop knallen.

Opzich met de 5 en 6 bak zou het wel leuk zijn want, de overbrengingen van de 5 bak zijn dan gunstiger om op te trekken.
Dus weet iemand iets voor een turbo of kompressor?
Gebruikersavatar
Berthil
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Locatie: Zuiden
Berichten: 13490
Lid geworden op: 23 sep 2005, 18:04
Nederland

21 jul 2009, 12:55

Sid heeft dat al eens uitgezocht. Er zijn véél meer verschillen tussen een Cooper S dan er maar een compressor op plakken. De waterpomp alleen al bijvoorbeeld. Die zit bij de Cooper op de multieriem maar omdat bij de Cooper S de compressor ook aangedreven wordt door de multieriem is daar bij de S geen plaats meer voor en wordt de waterpomp aangedreven door de compressor. Zoek alle verschillen maar op realoem.com. Ander nummer is ander onderdeel :)
Gebruikersavatar
Sepp
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Contacteer:
Locatie: De Lier
Berichten: 2639
Lid geworden op: 11 nov 2005, 23:52

21 jul 2009, 13:00

Dan zie je volgens mij nog een ding over het hoofd mbt die versnellingsbak. De 5-bak van de Cooper kan eigenlijk het vermogen van de Cooper al niet aan en daarom zijn er in het verleden zoveel versnellingsbakproblemen geweest met de Cooper. De 6-bak van de Cooper S is sterker/andere makelij en kan het grotere vermogen wel aan. Als je je Cooper het vermogen van een S gaat geven met behoud van je 5-bak die al in je Cooper zit dan gaat die 5-bak zeker kapot.
Afbeelding
"We've got a thing that's called...MINI love"
Hans
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Berichten: 5414
Lid geworden op: 18 nov 2005, 10:21

21 jul 2009, 13:40

Neem een andere nokkenas in je Cooper en je heb al een enorm verschil.. 8)
Coopah!
Enthousiast
Enthousiast
Locatie: Eindhoven
Berichten: 108
Lid geworden op: 07 jul 2007, 14:51

21 jul 2009, 20:34

de 5 bak kan een vermogen van 150 pk aan, dus 13 pk maakt niet zoveel uit.

Nokkenas is allemaal leuk en aardig maar denk niet dat ik er echt opgewonden wordt.
Weet iemand wie dat heeft? misschien een vergelijkingsfilmpje ofzo?

Terug naar “Motor- en onderstel (tuning)”