Hallo mede miniliefhebbers,
Ik ben bezig een Cooper S M45 supercharger op een klassieke mini te bouwen.
Om bij 'gas-los', stationair, half gas, etc de boost weg te leiden heb ik een OE recirculatie klep gekocht van de S.
Nu kijk ik naar die klep en had verwacht dat er een aansluiting op zou zitten waarmee druk van inlaatspruitstuk de klep zou aansturen, echter niets.....
Kan iemand op deze site me vertellen hoe deze klep functioneert cq aangestuurd wordt?
Bij voorbaat dank voor jullie reacties!
Groeten,
Han
Hoe wordt de boost recirc klep aangestuurd in de S (bypass)?
- Berthil
- Volledig MINI minded!
Bericht
Die wordt wel aangestuurd via vacuum.
Hoe meer vacuum (meer gasgeven) des te meer de klep sluit en de compressordruk niet meer weglekt en dus gebruikt wordt.
De gasklep heft een aansluiting waar een slangetje op zit naar het de afsluitklep (bypass valve), het pijpje links.
Ik kan helaas geen tekening vinden waar het hele systeem op staat.
Hou je ons een beetje op de hoogte van je interessante project?
Sid heeft geprobeerd de supercharger op een BMW te monteren.
Misschien heeft hij ook nog tips voor je.
Hoe meer vacuum (meer gasgeven) des te meer de klep sluit en de compressordruk niet meer weglekt en dus gebruikt wordt.
De gasklep heft een aansluiting waar een slangetje op zit naar het de afsluitklep (bypass valve), het pijpje links.
Ik kan helaas geen tekening vinden waar het hele systeem op staat.
Hou je ons een beetje op de hoogte van je interessante project?
Sid heeft geprobeerd de supercharger op een BMW te monteren.
Misschien heeft hij ook nog tips voor je.
- Yo-Han
- Nieuw Lid
Bericht
Hallo Berthil,
Bedankt voor je (zeer snelle) reactie!
Ik heb em al door...
http://www.realoem.com/bmw/diagrams/k/o/153.png
De gasklep zit op de 4 gaten van onderdeel 18; dat betekend dat de zuigzijde van de recirc klep achter de gasklep zit en daar dus een vacuum kan komen en de recirc klep open trekt.
Betekend dat ik een kennis van me nog ff een vacuum leidinkje moet verleggen bij zijn SC applicatie.....
Trouwens, lekken die kleppen allemaal erg, d'r zit nogal een opening tussen de klep en de zitting..
Heeft het zin om de verstel schroef nog wat bij te stellen en de sluiting dichter te maken, en zonodig de klep wat bijvijlen..?
Nogmaals bedankt voor de reactie!
Han
Bedankt voor je (zeer snelle) reactie!
Ik heb em al door...
http://www.realoem.com/bmw/diagrams/k/o/153.png
De gasklep zit op de 4 gaten van onderdeel 18; dat betekend dat de zuigzijde van de recirc klep achter de gasklep zit en daar dus een vacuum kan komen en de recirc klep open trekt.
Betekend dat ik een kennis van me nog ff een vacuum leidinkje moet verleggen bij zijn SC applicatie.....

Trouwens, lekken die kleppen allemaal erg, d'r zit nogal een opening tussen de klep en de zitting..
Heeft het zin om de verstel schroef nog wat bij te stellen en de sluiting dichter te maken, en zonodig de klep wat bijvijlen..?
Nogmaals bedankt voor de reactie!
Han
- Berthil
- Volledig MINI minded!
Bericht
Dat heeft zeker zin, hoe minder ruimte tussen klep en huis des te beter al mag hij natuurlijk niet gaan klemmen. Vooral de oudere kleppen laten daar nogal een opening zien. Probeer niet de kleine stelschroef te verdraaien want die erg vast gelijmd, er is een kans dat je die kapot draait. Beter is het de schroef voorzichtig af te vijlen totdat de klep max sluit.
Wat bij de Mini gedaan wordt is er teven een stijvere veer in aanbrengen (of ringen onder de veer). Met een stijvere veer sluit de klep eerder wat een vroegere drukopbouw en beter gasrespons geeft.
De klep weglaten (of geheel dicht) is niet aan te raden.
De motor gaat flink meer benzine verbruiken en het is alle power of niks en niets meer daartussen, te nerveus dus.
Wat bij de Mini gedaan wordt is er teven een stijvere veer in aanbrengen (of ringen onder de veer). Met een stijvere veer sluit de klep eerder wat een vroegere drukopbouw en beter gasrespons geeft.
De klep weglaten (of geheel dicht) is niet aan te raden.
De motor gaat flink meer benzine verbruiken en het is alle power of niks en niets meer daartussen, te nerveus dus.
- Yo-Han
- Nieuw Lid
Bericht
Ok, goed advies! Vijlen dus...
Ik zal eens kijken hoe gasrespons is, mijn motor is 1293cc (8,5:1 CR) iets kleiner zijn dan de std S.
Dus dat moeten we in de praktijk maar beoordelen.
Is er een draadje op dit formul mbt het wisselenen van deze veer?
Nogmaals dank voor je reacties!
Ik zal eens kijken hoe gasrespons is, mijn motor is 1293cc (8,5:1 CR) iets kleiner zijn dan de std S.
Dus dat moeten we in de praktijk maar beoordelen.
Is er een draadje op dit formul mbt het wisselenen van deze veer?
Nogmaals dank voor je reacties!
- Berthil
- Volledig MINI minded!
Bericht
Er is geen draadje. Ik heb het zelf gedaan, voorzichtig de zwarte behuizing open maken zonder dat er plastic afknapt. Dan zie je dat je ringen op de juiste maat onder de veer kan doen.
De veer is een zwak punt, soms breekt hij en soms gaat de Mini op 3/4 gas geven 'jojoën' omdat de veer te slap wordt en tussen open dicht gaat zweven.
Welke compressor heb je?
Met gladde grijze coating op de schoepen of een matzwarte coating?
De zwarte coating is een verbeterde versie, de coating is hittebestendiger en geeft een beetje meer druk (0,1 bar op max).
De veer is een zwak punt, soms breekt hij en soms gaat de Mini op 3/4 gas geven 'jojoën' omdat de veer te slap wordt en tussen open dicht gaat zweven.
Welke compressor heb je?
Met gladde grijze coating op de schoepen of een matzwarte coating?
De zwarte coating is een verbeterde versie, de coating is hittebestendiger en geeft een beetje meer druk (0,1 bar op max).
- Yo-Han
- Nieuw Lid
Bericht
Thanks, zal het onthouden en als de veer breekt nieuwe kopen, goedkoop spul, wel fijn voor de verandering...haha
Ik heb een met de grijze coating.
Ik heb een custom pulley laten maken, heb boost uitgerekend op ongeveer 10psi uitkomen..
Zal kijken hoe dat uitpakt, zal wel iets lager uitvallen, ben in de loop der tijd wat wijzer geworden mbt berekeningen.. :-)
Eigenlijk ben ik nog opzoek naar een std SC pulley voor backup, de originele van mij is beschadigd bij verwijdering.
Dus als iemand er nog een heeft liggen omdat ie naar een andere diameter is gegaan, ik hou me aanbevolen.
Ik heb een met de grijze coating.
Ik heb een custom pulley laten maken, heb boost uitgerekend op ongeveer 10psi uitkomen..
Zal kijken hoe dat uitpakt, zal wel iets lager uitvallen, ben in de loop der tijd wat wijzer geworden mbt berekeningen.. :-)
Eigenlijk ben ik nog opzoek naar een std SC pulley voor backup, de originele van mij is beschadigd bij verwijdering.
Dus als iemand er nog een heeft liggen omdat ie naar een andere diameter is gegaan, ik hou me aanbevolen.
- Berthil
- Volledig MINI minded!
Bericht
Vraag Beek eens: www.minispeed.nl
Die doet veel pulley wissels en heeft misschien nog wel een originele als ze een goeie pulley trekker hebben. Anders heeft gegarandeerd mijn monteur in Duitsland er wel een maar daar mag ik pas volgende maand weer naar toe i.v.m. een rijverbod in Duitsland
10psi is bescheiden, 15 psi (1 bar) is normaal op een Mini met 15% verkleinde pulley wat velig is bij een Mini.
Zelf heb ik een compressor opgeblazen met een 17% pulley en 104% cranck pulley, toen had ik 1,3 bar. De compressor was trouwens nog heel maar de tandwielen naar de waterpomp waren kapot door die stomme constructie (zie foto's).
Ik zie aan eerdere berichten dat je hier al een jaar mee bezig bent?
Hier een pulley berekeningstabel op minispeed.nl

Die doet veel pulley wissels en heeft misschien nog wel een originele als ze een goeie pulley trekker hebben. Anders heeft gegarandeerd mijn monteur in Duitsland er wel een maar daar mag ik pas volgende maand weer naar toe i.v.m. een rijverbod in Duitsland

10psi is bescheiden, 15 psi (1 bar) is normaal op een Mini met 15% verkleinde pulley wat velig is bij een Mini.
Zelf heb ik een compressor opgeblazen met een 17% pulley en 104% cranck pulley, toen had ik 1,3 bar. De compressor was trouwens nog heel maar de tandwielen naar de waterpomp waren kapot door die stomme constructie (zie foto's).

- Yo-Han
- Nieuw Lid
Bericht
Denk eraan dat ik een 1293cc motor heb en andere nokkenas timing... :-)
Heb je mooi gedaan
Constructie ziet er idd erg knullig uit.
Wellicht een idee om een elektrische waterpomp toe te passen om de tegendruk via rotor op tandwiel te elimineren?
Ik ben idd al een tijdje bezig, voltijd baan, huis, kind geboren, (erg) weinig tijd....
Maar probeer de motor voor deze zomer klaar te maken, in ieder geval op niveau dat ik hem atmospherisch kan inrijden; daarna het SC pakket erop en naar de rollerbank.
Heb je mooi gedaan

Wellicht een idee om een elektrische waterpomp toe te passen om de tegendruk via rotor op tandwiel te elimineren?
Ik ben idd al een tijdje bezig, voltijd baan, huis, kind geboren, (erg) weinig tijd....

Maar probeer de motor voor deze zomer klaar te maken, in ieder geval op niveau dat ik hem atmospherisch kan inrijden; daarna het SC pakket erop en naar de rollerbank.
- cooperke s
- Bijna verslaafd
Bericht
Olieverlies aan de waterpomp zijde van de sc
Berthil schreef:Vraag Beek eens: www.minispeed.nl
Olieverlies aan de waterpomp zijde van de sc

- Rein
- Bijna verslaafd
Bericht
Heeft het zin om dit bij bijv. mijn S ook te checken of sterkere veer aan te brengen? Is dat makkelijk zelf te doen? ik neem aan intercooler verwijderen en luchtfilterhuis? Hoe weet je of de veer slap is geworden?Berthil schreef:Wat bij de Mini gedaan wordt is er teven een stijvere veer in aanbrengen (of ringen onder de veer). Met een stijvere veer sluit de klep eerder wat een vroegere drukopbouw en beter gasrespons geeft.
BMW 118d / Audi S3 8V / Cooper S Roadster
Gone: Peugeot 106 / R53 Pure Silver / R52 S Chili Red / Range Rover Evoque SD4 Dynamic
Gone: Peugeot 106 / R53 Pure Silver / R52 S Chili Red / Range Rover Evoque SD4 Dynamic
- Berthil
- Volledig MINI minded!
Bericht
En als je hem er uit hebt kun je er ook een paar ringen onder doen om uit te proberen of het wat doet op je S.
Ik heb het wel op de Blauwe gedaan maar ga het niet doen op de Cabrio.
Ik neem aan dat als de veer strakker staat deze ook weer sneller slap wordt.
Ik heb meerdere bypass valves open gemaakt en soms gaat het heel makkelijk en soms heel moeilijk.
Je hebt eigenlijk 4 handen nodig omdat hij rondom geklikt zit.
De veer is te slap geworden als je in de twee of derde versnelling 3/4 het gas indrukt en je merkt dat de Mini gaat jojoën.
Als je S als een Cooper rijdt is de veer helemaal gebroken
Stomme constructie dit, de compressor zelf kan het best hebben.
Controleren of die goed sluit is altijd goed, er zijn gevallen bekend waar die niet goed sloot maar vooral bij vroege Mini's. Intercooler moet er af en de gasklep er uit. Op zich vrij makkelijk.Rein schreef:Heeft het zin om dit bij bijv. mijn S ook te checken of sterkere veer aan te brengen? Is dat makkelijk zelf te doen? ik neem aan intercooler verwijderen en luchtfilterhuis? Hoe weet je of de veer slap is geworden?
En als je hem er uit hebt kun je er ook een paar ringen onder doen om uit te proberen of het wat doet op je S.
Ik heb het wel op de Blauwe gedaan maar ga het niet doen op de Cabrio.
Ik neem aan dat als de veer strakker staat deze ook weer sneller slap wordt.
Ik heb meerdere bypass valves open gemaakt en soms gaat het heel makkelijk en soms heel moeilijk.
Je hebt eigenlijk 4 handen nodig omdat hij rondom geklikt zit.
De veer is te slap geworden als je in de twee of derde versnelling 3/4 het gas indrukt en je merkt dat de Mini gaat jojoën.
Als je S als een Cooper rijdt is de veer helemaal gebroken

Klopt. Een te hete compressor en 1,3 bar heeft de afdichting van de as weggeblazen waardoor de siliconenolie weggelekt is.cooperke s schreef:Olieverlies aan de waterpomp zijde van de sc
Stomme constructie dit, de compressor zelf kan het best hebben.
- cooperke s
- Bijna verslaafd
Bericht
Als je de SC hard gebruikt(rev limit opzoeken+reductie pulley(meer druk)=muchos rpm=veel warmte voor de SC)
Als je iets hard gebruikt is niks vrij van onderhoud of inspectie,imo.
Tom.
Zoals Berthil zegt,de pakking laat het afweten.Is inderdaad verstandig om even te checken.Yo-Han schreef:Excuses voor late reactie, erg drukke periode (weer)...
Rein;
Je hebt een PM.
Cooperke s;
Kan/heeft het zin om de olie hoeveelheid te checken?
Ik begreep dat (bij normale applicatie) de M45 onderhoudsvrij was?
Groet,
Han
Als je de SC hard gebruikt(rev limit opzoeken+reductie pulley(meer druk)=muchos rpm=veel warmte voor de SC)
Als je iets hard gebruikt is niks vrij van onderhoud of inspectie,imo.
Tom.