Na paar keer hem moeilijk in de versnelling te kunnen krijgen ging het ineens met (bijna) knarsen..
dus het koppelingspedaal is in te trappen tot op de bodem maar zet hem niet meer vrij...
Mijn Duitse BMW dealer gebeld waar de 320D en de Mini heen gaan voor onderhoud
waarschijnlijk de koppelingsplaten en-of de drukgroep defect dus beide vervangen...
Dealer gaf aan dat vliegwiel niet nodig was maar bij 205.000 km het best de koppelingsplaten kunnen zijn
Kostenpost netto voor scherpe prijs 850 Euro inclusief montage...
Losse onderdelen zijn bij de BMW 350 dus overweging om het zelf te gaan doen, cq hele handige maat die zelf alles sleutelt...
Echter na bellen met bakkenspecialist voor info kreeg ik de opmerking dat het de koppelingscilinder ook wel lek kon zijn...
geen olie onder de auto, dus de vraag is waar zit dat ding precies want ik zie hem zo niet zitten
en hoe waarschijnlijk is het de cilinder?
En bij onderdelen halen bij Koskamp, Roskamp, Lasaulec, etc, welk merk is het beste? Sachs of iets anders?
Iemand hier ervaring mee?
Gaat om een Mini Cooper R50 uit 2002
Alvast bedankt
Versnellingsbak - koppeling defect?
- cooperke s
- Bijna verslaafd
- Locatie: Provincie Antwerpen(Belgie)
Bericht
99% zeker de bak,midlands bak op de coopers/one's voor 2004 zijn geweten om te falen! Maar openen is weten..
- BMX
- Volledig MINI minded!
- Contacteer:
- Locatie: Rosmalen
Bericht
Zoiets hebben wij ook een keer gehad met een heel ander merk auto..
Schakelen ging steeds moeilijker totdat de auto met koppeling ingetrapt al begon te rollen.
Uiteindelijk bleek ergens iets lek te zijn, is zo weinig olie dat je het niet (snel) zal opmerken of lekt. Als je de koppeling zover zonder resultaat kan indrukken is alles al 'leeg'.
Was toen ook een onderdeel van een paar euro. Zou zeker eerst de cilinders (laten) testen om zeker te zijn voordat je de bak uit elkaar haalt.
Schakelen ging steeds moeilijker totdat de auto met koppeling ingetrapt al begon te rollen.
Uiteindelijk bleek ergens iets lek te zijn, is zo weinig olie dat je het niet (snel) zal opmerken of lekt. Als je de koppeling zover zonder resultaat kan indrukken is alles al 'leeg'.
Was toen ook een onderdeel van een paar euro. Zou zeker eerst de cilinders (laten) testen om zeker te zijn voordat je de bak uit elkaar haalt.
MINI F57 JCW | middendemper-delete | BC-racing coilovers | 18x8 ET35 wheels | Loading...
MINI R56S | JCW-trim | H&R veren | einddemper delete? | Vriendin editie
Triumph Street Triple R 675cc | Leovince titanium exhaust (no dB-killer
) | bar-end mirrors
MINI R57S | FJCW catback | Moeders editie
MINI R56S | JCW-trim | H&R veren | einddemper delete? | Vriendin editie
Triumph Street Triple R 675cc | Leovince titanium exhaust (no dB-killer

MINI R57S | FJCW catback | Moeders editie
- JosCountrymanCooper
- Bijna verslaafd
Bericht
Lijkt mij eerder de koppelingscilinder, en dan wel die van het pedaal, de pomp.
Als deze zuiger niet meer afdicht, dan komt de vloeistof gewoon weer terug in het reservoir.
Als deze zuiger niet meer afdicht, dan komt de vloeistof gewoon weer terug in het reservoir.
- franklyn85
- Volledig MINI minded!
- Locatie: heemskerk
- Birraio
- One wheel wonder
- Locatie: Groningen
Bericht
Waar zit die hulp cilinder verstopt ?
Boven het pedaal of in motorruimte ?
En de andere onder de accubak?
Kon hem zelf niet zo zien zitten, dus voor ik (wij) het uit elkaar gaan halen...
Ben zelf niet de techneut btw... Misschien weet de monteur het wel zo...
Boven het pedaal of in motorruimte ?
En de andere onder de accubak?
Kon hem zelf niet zo zien zitten, dus voor ik (wij) het uit elkaar gaan halen...
Ben zelf niet de techneut btw... Misschien weet de monteur het wel zo...
- Manick
- Sponsor
Bericht
Ik heb even je voor je gekeken op RealOEM
het is altijd zo dat de koppelings cilinder bij het pedaal altijd de HOOFDkoppelings cilinder is
en bij de bak de HULPkoppelings cilinder is
ik heb hier even een plaatje opgezocht van allebij
link-->http://realoem.com/bmw/showparts.do?mod ... g=21&fg=10
daar in kan je zien dat onderdeel 1 de Hoofdkoppelings cilinder is en zit bij de pedalen onder het dashboard
onderdeel 16 is de Hulpkoppelings cilinder zit onderaan je versnel.bak gemonteerd
groet. Manick
het is altijd zo dat de koppelings cilinder bij het pedaal altijd de HOOFDkoppelings cilinder is
en bij de bak de HULPkoppelings cilinder is
ik heb hier even een plaatje opgezocht van allebij
link-->http://realoem.com/bmw/showparts.do?mod ... g=21&fg=10
daar in kan je zien dat onderdeel 1 de Hoofdkoppelings cilinder is en zit bij de pedalen onder het dashboard
onderdeel 16 is de Hulpkoppelings cilinder zit onderaan je versnel.bak gemonteerd
groet. Manick
- Birraio
- One wheel wonder
- Locatie: Groningen
Bericht
Update
Na eerste de hoofdkoppelingscilinder (pedaal) en de hulpkoppelingscilinder (op de bak) getest te hebben en deze bleken het niet te zijn, de bak maar opengehaald. Blijkt inderdaad het lager te zijn en die heeft dus de platen en drukgroep gesloopt.
Zal kijken of ik foto's kan posten. Koppelingsset, dus drukgroep, platen en lager vervangen. Omdat het zon grote auto is en je er zo makkelijk bij kunt de hele neus ervoor weggehaald. Mede door het gegeven dat er druppels aan de waterpomp hingen.
Bleek gelukkig niet de waterpomp of thermostaathuis te zijn maar de korte dikke slang erboven was net een worstje geworden.
Ook de hevel voor het lager vervangen, die was iets krom. Alle onderdelen in Duitsland bij de dealer gehaald, ondanks de korting in Nederland bij de "imitatieonderdelen" waren de onderdelen origineel net zo duur!
Auto rijdt nu weer super, merkten bij het loshalen wel dat de bak al eens uit elkaar geweest is.
Geen idee of het een ruilbak is of gereviseerd of geen van beide. Bij het nakijken op chassisnummer had de dealer geen info of de bak onder garantie vervangen was, maar dit kan uiteraard ook door particulier of niet Mini gedaan zijn.
In elk geval rijden we weer !!
Zal kijken of ik foto's kan posten. Koppelingsset, dus drukgroep, platen en lager vervangen. Omdat het zon grote auto is en je er zo makkelijk bij kunt de hele neus ervoor weggehaald. Mede door het gegeven dat er druppels aan de waterpomp hingen.
Bleek gelukkig niet de waterpomp of thermostaathuis te zijn maar de korte dikke slang erboven was net een worstje geworden.
Ook de hevel voor het lager vervangen, die was iets krom. Alle onderdelen in Duitsland bij de dealer gehaald, ondanks de korting in Nederland bij de "imitatieonderdelen" waren de onderdelen origineel net zo duur!
Auto rijdt nu weer super, merkten bij het loshalen wel dat de bak al eens uit elkaar geweest is.
Geen idee of het een ruilbak is of gereviseerd of geen van beide. Bij het nakijken op chassisnummer had de dealer geen info of de bak onder garantie vervangen was, maar dit kan uiteraard ook door particulier of niet Mini gedaan zijn.
In elk geval rijden we weer !!

- JosCountrymanCooper
- Bijna verslaafd
- Birraio
- One wheel wonder
- Locatie: Groningen
Bericht
Koppelingsplaten en drukgroep is toch heel iets anders dan een bak die stuk is...
Maar idd mooi dat we weer rijden...
Denk dat je beter moet lezen!!JosCountrymanCooper schreef:Dan had cooperke s toch gelijk, 99%.
Mooi dat het opgelost is, een hele klus.
Koppelingsplaten en drukgroep is toch heel iets anders dan een bak die stuk is...
Maar idd mooi dat we weer rijden...
- JosCountrymanCooper
- Bijna verslaafd
Onze sponsors