(Bijna) iedereen hier op het forum wil meer pk's uit het dierbare MINI-tje pompen.. Maar die PK's ook weer tot stilstand brengen is minimaal net zo belangrijk!
Aangezien we allemaal een verschillend budget hebben, en goed willen kijken wat de meest effectieve oplossingen zijn om tot een beter remvermogen te komen, deze how to!
Wat voorop staat; Groter is niet altijd beter!
Bij het monteren van nieuwe remmen is inremmen een belangrijk onderdeel van een goed functionerende rem. Online staan er meerdere how to's van en dit is vitaal! Alhoewel de daadwerkelijke acties wel wat vreemde momenten op kunnen leveren zoals stank, rook en fadende remmen.
Over het algemeen is het van belang de voorzijde van de auto aan te pakken, simpelweg omdat het gewicht aan de voorzijde ligt met de motor en de achterzijde van de mini slechts minimaal bijdraagt aan het remvermogen. In estetisch oogpunt kan het mooi zijn matchende schijven te monteren en de klauw ook een kleurtje te geven.
Goede remmen functioneren niet optimaal zonder goede banden! Tractie en grip zijn niet alleen belangrijk met accelereren, maar ook met remmen. Zorg dus voor goede banden op je Mini. Dat betekent niet dat het je een berg geld moet kosten, voor leuke prijzen zijn banden te koop via diverse internetsites zodat je op dat vlak voor een prima prijs een goed presterend setje rubber kan gebruiken!
Aantal Zuigers Onze standaard remmen op de MINI hebben een enkele zuiger en maken gebruik van een principe waar deze zuiger bij het trappen op het rempedaal de zuiger gevuld wordt met vloeistof en de schijf tegen de andere remblok drukt. Inmiddels zijn er ontzettend veel kits op de markt waarbij er gebruikt wordt gemaakt van 2, 4, 6, 8 of zelfs 10 zuigers per remklauw ipv de standaard 1 per klauw. Big-brake kits zijn verkrijgbaar van ontzettend veel merken. Brembo, AP racing, K-Sport, D2 en nog vele meer.
Zuigergrootte De grootte van de zuiger is iets waar we goed naar moeten kijken bij het uitkiezen van een nieuwe rem. Bij een aantal zuigers, of extra grote zuigers kan de vraag van vloeistof om remdruk te creeeren zo groot zijn, dat de hoofdremcilinder er moeite mee kan hebben! Let hier goed mee op! Dit kan er ook voor zorgen dat achterwielen blokkeren omdat de remdruk naar achteren wordt verplaatst. Een ander punt van aandacht kan zijn dat wanneer we een 4-zuiger klauw met grote zuigers vergelijken met een 10-zuiger klauw met kleinere zuigers deze beiden een even groot oppervlak kunnen hebben voor de remblokken. De kracht is dus bij beiden hetzelfde, alleen kan het pedaalgevoel verschillen zodat men bij de grotere zuiger klauw een snellere, grovere en directe actie volgt en bij de kleine zuiger klauw een meer progressief OEM gevoel optreedt
Pasvorm Let goed op bij het monteren van een big brake kit dat je kijkt of het past met je wielen. Grotere remmen passen bijvoorbeeld niet altijd in een 16 inch velg en hebben vaak een spacer nodig om niet aan te lopen tegen de binnenzijde van de velgen. Het is vaak even passen en meten of kijken wie er met een set rondrijdt om zo te zien of het ook in jouw beoogde setup allemaal netjes vrijloopt
Remschijven OEM schijven zijn enkel geventileerd, dat wil zeggen dat je tussen de beide vlakken zijdes een aantal schoepen hebt zitten die wind "vangen"en de schijf zo koelen.
Een grotere schijf monteren kan enkel nuttig zijn als je ook het remblokoppervlak vergroot om zo de remkracht te verbeteren. Maar niet alleen in kracht is winst te behalen. Ook wat betreft de ventilatie van de schijven is winst te boeken. Vaak lees je iets over grooved/gegroefde of drilled/geboorde schijven. Geboorde schijven bieden extra ventilatie van "gas"wat ontstaat door het remmen. Deze gassen kunnen brake fade veroorzaken en bij de geboorde schijven ontsnappen deze gassen door de gaatjes die er in zitten. Deze optie is niet altijd de beste, want onder extreme stress kunnen de schijven tussen de gaatjes in gaan scheuren. Zo zijn er ook gegroefde schijven, die hetzelfde effect verzorgen maar dus minder snel zullen scheuren en de schijven zullen beschermen tegen 'glaze' wat kan optreden bij veel/hard remmen. De diameter van de schijf is ook van belang, want zoals als eerder vermeld is de diameter ook belangrijk vanwege de "ventilatie" van de schijf. Een schijf van 32 mm dik, venileert beter dan een 22 mm dik exemplaar. Kijk dus niet enkel naar 314, 320 of 330 mm maar ook naar de dikte! Er zijn een hoop merken te verkrijgen en het heeft weinig nut om ze allemaal te benoemen. In Engeland worden veelal schijven gebruikt van Nitrac, Perfomance friction etc.
Remblokken De remblokken bepalen voor een zeer groot deel de kracht van de rem. Grofweg zijn er drie categorieen, straat, straat/circuit en raceblokken. Afhankelijk van wat je wil moet je ook rekening houden met snellere slijtage of langere levensduur en meer/minder remstof wat van de blokken afkomt. Sommige blokken moeten voor serieus gebruik ook eerst even warmgeremd worden voordat ze echt goed "happen" Laat je goed informeren bij het kopen van blokken want ook hier is het merkaanbod gigantisch. Enkele voorbeelden zijn Performance Friction, Carbotech, EBC etc.
Remleidingen Standaard zijn onze mini's uitgerust met harde leidingen vanaf de hoofdremcilinder richting de remklauwen zelf. Daarna verlopen ze in rubberen leidingen die na verloop van tijd gevoelig worden voor scheurtjes. Rubberen leidingen zetten onder druk ook iets uit waardoor de volledige drukopbouw niet naar de zuiger kan gaan. Stalen remleidingen monteren ipv de rubberen OEM leidingen werkt dus voordelig omdat je een betere druk in de leiding, en dus ook in de zuiger hebt. Als je leidingen toch aan vervanging toe zijn is een setje van HEL of Goodridge altijd de betere optie dan bij de OEM leidingen te blijven
Remvloeistof DOt 4, Dot 5.1, termen die we allemaal voorbij horen komen. Ga je voor een wissel van je remmen, of moet er bij een beurt je vloeistif vervangen worden en wil je beter presterende remmen hebben? Zorg dan dat je systeem gevuld is met vloeistof die een hoger kookpunt heeft. Op deze manier is de vloeistof beter geschikt voor het misbruik dat je voor ogen hebt, en is brake-fade iets wat later/nooit meer optreedt! Enkele merken zijn ATE, Superblue, Castrol of Kroon, ze hebben allemaal wel hun eigen performance-vloeistof.
Koeling Externe koeling middels buizen en ducts in de voorbumper kunnen gunstige effecten hebben op de functie van de remmen omdat het geheel minder snel te warm kan worden. Het kan wel betekenen dat de toevoeging van buizen ervoor zorgt dat andere delen moeten verdwijnen (bijv mistlampen)
Best Bang for the Buck! Wil je een goed presterende remset hebben die niet je beurs leegrooft maar wel goed is voor het circuit zo af en toe om die vers opgezochte paarden los te laten dan kan het wenselijk zijn de standaard 286 mm schijven aan de voorkant te vervangen voor een set andere remmen. Prijstechnisch is een set JCW R53 remmen (die overigens identiek zijn aan R56S remmen) een zeer goede optie. De schijven zijn nl 294 mm groot en bieden dus een groter remoppervlak aan, wat een betere remkracht verzorgt! Aan te raden is wel om er een set stalen leidingen bij te nemen en wellicht te opteren voor een betere schijf en blok. Je hebt met deze set het voordeel dat je sowieso een 16 inch velg kan monteren en je dus met het monteren van winterwielen niet voor de duurdere 17 inch variant hoeft te gaan. Circuitwerk kunnen deze remmen met goede olie en een goede setup ook prima aan. Dan is de optie om 16 inch velgen te monteren ook weer een bijkomend voordeel!
Tunen van R53: Hoe en wat?! - Remmen
- Daveke
- Volledig MINI minded!
- Contacteer:
Bericht
Tunen van R53: Hoe en wat?! - Remmen
Laatst gewijzigd door Anonymous op 07 nov 2013, 20:40, 4 keer totaal gewijzigd.
- Raymond
- Volledig MINI minded!
- Locatie: Nijmegen
- Batje
- Volledig MINI minded!
- Locatie: Veghel
Bericht
Re: Tunen van R53: Hoe en wat?! - Remmen
Haha je hebt er een mooie vertaling van gemaakt Davy!!
- mushrop
- Volledig MINI minded!
- Locatie: Amstelveen
Bericht
Re: Tunen van R53: Hoe en wat?! - Remmen
Het enige wat ik mis in deze beschrijving is dat het uiteindelijke remvermogen valt of staat met de kwaliteit van je banden. Je kan nog zulke dikke remmen monteren, als je banden die vertraging niet fatsoenlijk op de weg kunnen brengen en dus gaan blokkeren, heb je er geen reet aan. Dus goede remmen begint altijd bij je banden.
MINI Dubman '07 PureSilver
So far: * JCW Recaro seats * JCW leather/alcantara steering wheel * carbon dashpanels * S frontbumper * JCW upper grill with chrome surroundings * chromeline undergrill * S fuel cap * Cobra Evo1 coilovers * Cooper S rear bumper * Cooper S exhaust * RH ZW1 17x8 front/17x8,5 rear * stage2 tuning BR performance 152pk/330Nm * open downpipe * Porsche diesel logo's * ekte fake Akrapovic uitlaattips *
To do: * wilwood brakes front * HardRace adjustable camberlinks * camberplates * powerflex draagarmrubbers * LED dagrijverlichting * M7 anti-mushroomingplates * Direnza Intercooler *
Project2 Performance www.facebook.com/project2performance

So far: * JCW Recaro seats * JCW leather/alcantara steering wheel * carbon dashpanels * S frontbumper * JCW upper grill with chrome surroundings * chromeline undergrill * S fuel cap * Cobra Evo1 coilovers * Cooper S rear bumper * Cooper S exhaust * RH ZW1 17x8 front/17x8,5 rear * stage2 tuning BR performance 152pk/330Nm * open downpipe * Porsche diesel logo's * ekte fake Akrapovic uitlaattips *
To do: * wilwood brakes front * HardRace adjustable camberlinks * camberplates * powerflex draagarmrubbers * LED dagrijverlichting * M7 anti-mushroomingplates * Direnza Intercooler *
Project2 Performance www.facebook.com/project2performance

- Daveke
- Volledig MINI minded!
- Contacteer:
Bericht
Re: Tunen van R53: Hoe en wat?! - Remmen
Rustige nachtdienstBatje schreef:Haha je hebt er een mooie vertaling van gemaakt Davy!!

- Ward
- Volledig MINI minded!
- Locatie: Enschede / Zutphen
- Daveke
- Volledig MINI minded!
- Contacteer:
Bericht
Re: Tunen van R53: Hoe en wat?! - Remmen
Toegevoegdmushrop schreef:Het enige wat ik mis in deze beschrijving is dat het uiteindelijke remvermogen valt of staat met de kwaliteit van je banden. Je kan nog zulke dikke remmen monteren, als je banden die vertraging niet fatsoenlijk op de weg kunnen brengen en dus gaan blokkeren, heb je er geen reet aan. Dus goede remmen begint altijd bij je banden.

- Berthil
- Volledig MINI minded!
- Locatie: Zuiden
Bericht 
Bij de zuigergrootte kun je toevoegen dat bij gebruik van grote zuigers op de voorrem op het circuit je achterwielen steeds kunnen blokkeren omdat de remdruk teveel naar achteren verplaatst wordt met te grote zuigers. De R53 Challenge Mini heeft om die reden een andere remdrukverdeler.
Re: Tunen van R53: Hoe en wat?! - Remmen
Remolie bestaat niet, wel remvloeistofDaveke-Orranje schreef:Onze standaard remmen op de MINI hebben een enkele zuiger en maken gebruik van een principe waar deze zuiger bij het trappen op het rempedaal de zuiger gevuld wordt met olie en de schijf tegen de andere remblok drukt.

Bij de zuigergrootte kun je toevoegen dat bij gebruik van grote zuigers op de voorrem op het circuit je achterwielen steeds kunnen blokkeren omdat de remdruk teveel naar achteren verplaatst wordt met te grote zuigers. De R53 Challenge Mini heeft om die reden een andere remdrukverdeler.
- louisvdd76
- De Scheurende Rechter
- Contacteer:
- Locatie: Molenhoek
Bericht
Re: Tunen van R53: Hoe en wat?! - Remmen
En goede omschrijving zeg... Gaat denk ik grotendeels ook op voor de R56's
- Daveke
- Volledig MINI minded!
- Contacteer:
- pegasus
- 4 op een rij!
- Locatie: Apeldoorn
Bericht
Re: Tunen van R53: Hoe en wat?! - Remmen
Zeer nuttige informatie
dank je wel voor de duidelijke uitleg heren
Hier kan ik wat mee betreft remmerij

Hier kan ik wat mee betreft remmerij
Onze sponsors