Omdat de MCS al 12 jaar oud is en het expansievat donkerbruin gekleurd is en op de naad een beetje "zweet" wil ik preventief het expansievat vervangen.
Nu heb ik bij carparts een nieuw origineel vat zien staan met dop. Daarnaast hebben ze van een ander merk een dop en erbij vermeld 1 bar.
Weet iemand hoe hoog de druk kan worden in het expansievat (afhankelijk van de temperatuur) of wat de maximale druk mag zijn?
Groet Resless
Druk in koelwaterexpansievat
- kwiebje
- Volledig MINI minded!
Bericht
Re: Druk in koelwaterexpansievat
Mijn expensievat is laatst onder druk gezet. Bij 10 bar gaat de koelventilator draaien. Ik heb onlangs gelezen dat er druk verschil kan zijn door de dop van het expansievat. Als je het zweten wil voorkomen zou ik een aluminium versie nemen.
- restless
- 4 op een rij!
Bericht
ja, ik vond het vreemd dat ze ook een dop apart verkopen en dan die 1 bar, was al bang dat ie boven de 1 bar koelwater uitblaast.
Alu tankjes zijn wel een stuk duurder.
Alu tankjes zijn wel een stuk duurder.

- kwiebje
- Volledig MINI minded!
Bericht
Dat klopt dat ze duurder zijn. Maar ze gaan veel langer mee, scheuren niet en het ziet er top uit.
Just my opinion

Just my opinion

- restless
- 4 op een rij!
- restless
- 4 op een rij!
Bericht
Toch nog misgegaan
Afgelopen weekend naar vliegveld dusseldorf en voor Monchengladbach file, komt er rook onder de motorkap, koelwaterlampje brand, motor uit, vervolgens had mijn dochter notruf gebeld en komt iemand de auto afslepen, koelwatertankje leeg.
Onlangs nog een gedroogde goudvis weggehaald bij de bobine(zie foto), dus een marter onder de motorkap gehad.
Dacht dat ie dus ook in de koelwaterslagen had geknabbeld.
Vandaag vertelde de garage, dat er geen lek geconstateerd was en dat de koelwaterventilator (unit) stuk is. Ventilator kent blijkbaar 2 standen/snelheden.
Op BMW OEM geen ventilator unit gevonden.
Kosten plusminus Euro 400-500
Het betreft een complete unit in- en uitbouwen.
Iemand ervaring hiermee?

en hier de oplossing

Afgelopen weekend naar vliegveld dusseldorf en voor Monchengladbach file, komt er rook onder de motorkap, koelwaterlampje brand, motor uit, vervolgens had mijn dochter notruf gebeld en komt iemand de auto afslepen, koelwatertankje leeg.
Onlangs nog een gedroogde goudvis weggehaald bij de bobine(zie foto), dus een marter onder de motorkap gehad.
Dacht dat ie dus ook in de koelwaterslagen had geknabbeld.
Vandaag vertelde de garage, dat er geen lek geconstateerd was en dat de koelwaterventilator (unit) stuk is. Ventilator kent blijkbaar 2 standen/snelheden.
Op BMW OEM geen ventilator unit gevonden.
Kosten plusminus Euro 400-500

Het betreft een complete unit in- en uitbouwen.
Iemand ervaring hiermee?
en hier de oplossing
- restless
- 4 op een rij!
Bericht
Re: Druk in koelwaterexpansievat + ventilator
Blijkbaar is dit toch een issue de Low speed fan cooler in combinatie met de airco.
Als de airco aan staat en te warm wordt draait de fan eerst op low speed en als dat niet voldoende koelt, dan gaat ie op high speed draaien.
Maar er bestaat een electrisch truukje om aan de low speed resistor iets aan te passen vlgs collegaas uit Noord Amerika en Mini Torque.
http://www.detroittuned.com/dorman-gen-1-fan-relay-kit/
Als de airco aan staat en te warm wordt draait de fan eerst op low speed en als dat niet voldoende koelt, dan gaat ie op high speed draaien.
Maar er bestaat een electrisch truukje om aan de low speed resistor iets aan te passen vlgs collegaas uit Noord Amerika en Mini Torque.
http://www.detroittuned.com/dorman-gen-1-fan-relay-kit/
- Marcel Always Open
- Cabrio-King
Bericht
Restless, zou dat dan nog uitmaken of je een hot-climate Mini setting hebt (zoals in Nederland) of een cold-climate Mini? (in de VS komen zowel cold als hot climate versies voor).
Gr, Marcel
Why straight when you can corner?
"The UJ flag and the chrome add another 100HP"
Why straight when you can corner?
"The UJ flag and the chrome add another 100HP"
- restless
- 4 op een rij!
Bericht
Hoi Marcel, blijkbaar ben je op de hoogte van dit fenomeen. Ik ken geen cold and hot climate. Zijn deze dmv andere temperatuur-instellingen te reailiseren?
De mini komt uit duitsland.
Omdat ik niet op de hoogte was van dit probleem, heb de mini van Januari 2015, wil ik het e.e.a. uitproberen, wanneer de low en high speed gaat draaien in combinatie met en zonder airco.
Hiervoor wil ik de OBD scanner gebruiken om de temperaturen te volgen.
Blijkbaar is dit bij onze mini afgelopen weekend een probleem geweest omdat het koelwater uit het expansievat kwam in de file. (nog niet eens zomer)
De mini komt uit duitsland.
Omdat ik niet op de hoogte was van dit probleem, heb de mini van Januari 2015, wil ik het e.e.a. uitproberen, wanneer de low en high speed gaat draaien in combinatie met en zonder airco.
Hiervoor wil ik de OBD scanner gebruiken om de temperaturen te volgen.
Blijkbaar is dit bij onze mini afgelopen weekend een probleem geweest omdat het koelwater uit het expansievat kwam in de file. (nog niet eens zomer)
Onze sponsors