
Ombouw van 5- naar 6-bak One & Cooper
- Maaij
- King of the Groupbuy
- Contacteer:
- Locatie: Venlo
- kooitje
- Nieuwsgierig
- Locatie: Lochem
Bericht
Beste mini mensjes,
Ik heb vandaag de laatste puntjes op de i gezet, en heb eens een paar kilometers gereden.
De ombouw van 5 naar 6 is echt een aanrader, op de snelweg is hij veel rustiger en de 6 is geen voerbodige
luxe, ook vanaf 120 loopt hij goed weg.
Hij heeft geen moeite met de lagere toerentallen.
De originele luchtfilterbak ligt wel tegen de bak aan, maar past opzich nog goed onder de kap. Ik wil daarom eerst bekijken of dit goed blijft gaan, en anders kan ik rpecies zien waar ik de bak moet aanpassen.
Ook het aansluiten van je achteruitrijlicht is anders, ik heb zelf even de kabels verbouwd.
Vooral bij het accelereren op de snelweg is de overgang van 3 naar 4 en van 4 naar 5 erg prettig.
Het toerenval is slechts 1000 rpm, schakelen bij 5200 toeren geeft dus een goed resultaat dat je boven de magische 4000 grens blijft en de auto prima blijft trekken.
als ik 120 rijd heeft de motor in de 6 ongeveer 3500 rpm.
en 140 is slechts 4000 rpm.
Kortom, het is een super fijne combinatie en ik heb er geen spijt van.
Als er mensen zijn die eens willen rijden met dex 6 bak achter een Cooper, youre welcome ik denk dat M7 racing voor een kleine vergoeding best wel genegen is voor meer mensen de bak om te bouwen.
let dan wel even op ABS sensoren en losse en vaste boutjes
hahahaha, nee hoor geen slecht woord over de jongens daarzo, echt mensen met super goeie bedoelingen !!!!
THANKS GUYS !!!
Er zijn niet echt foto's gemaakt tijdens het bouwproces, ik heb een paar foto's van het bouwen maar wel van de bak de motorruimte.
Als er vragen zijn, let me know ik ben echt enthausiast. Meteen een versnellingspook van een Lotus Exige gemonteerd, daar staat namelijk het 6 bak patroon in en hij is kleiner dan de originele.
Ik vind de originele namelijk nogal groot.
Groeten,
Mart




MIJN OUDE BAK...... REDELIJK NAAR DE KL**TE



nogmaals THNX guys !
Ik heb vandaag de laatste puntjes op de i gezet, en heb eens een paar kilometers gereden.
De ombouw van 5 naar 6 is echt een aanrader, op de snelweg is hij veel rustiger en de 6 is geen voerbodige
luxe, ook vanaf 120 loopt hij goed weg.
Hij heeft geen moeite met de lagere toerentallen.
De originele luchtfilterbak ligt wel tegen de bak aan, maar past opzich nog goed onder de kap. Ik wil daarom eerst bekijken of dit goed blijft gaan, en anders kan ik rpecies zien waar ik de bak moet aanpassen.
Ook het aansluiten van je achteruitrijlicht is anders, ik heb zelf even de kabels verbouwd.
Vooral bij het accelereren op de snelweg is de overgang van 3 naar 4 en van 4 naar 5 erg prettig.
Het toerenval is slechts 1000 rpm, schakelen bij 5200 toeren geeft dus een goed resultaat dat je boven de magische 4000 grens blijft en de auto prima blijft trekken.
als ik 120 rijd heeft de motor in de 6 ongeveer 3500 rpm.
en 140 is slechts 4000 rpm.
Kortom, het is een super fijne combinatie en ik heb er geen spijt van.
Als er mensen zijn die eens willen rijden met dex 6 bak achter een Cooper, youre welcome ik denk dat M7 racing voor een kleine vergoeding best wel genegen is voor meer mensen de bak om te bouwen.
let dan wel even op ABS sensoren en losse en vaste boutjes

THANKS GUYS !!!
Er zijn niet echt foto's gemaakt tijdens het bouwproces, ik heb een paar foto's van het bouwen maar wel van de bak de motorruimte.
Als er vragen zijn, let me know ik ben echt enthausiast. Meteen een versnellingspook van een Lotus Exige gemonteerd, daar staat namelijk het 6 bak patroon in en hij is kleiner dan de originele.
Ik vind de originele namelijk nogal groot.
Groeten,
Mart




MIJN OUDE BAK...... REDELIJK NAAR DE KL**TE



nogmaals THNX guys !
- kooitje
- Nieuwsgierig
- Locatie: Lochem
Bericht
ik denk vooral op de snelweg dat ook de prestaties beter zijn, de eerste meters zal niet uitmaken, ik heb zelfs het gevoel dat het hele vliegwiel zwaarder is, optrekken en in toeren klimmen in de eerste versnelling duurt namelijk nu wat lang, maar verders SUPER !!!Maaij schreef:Erg goed gedaan.
Ik denk dat dit meer voor de betrouwbaarheid is dan voor prestaties?
- Eelke
- Mod virus alert!
- Contacteer:
- Locatie: Zeist
Bericht
Erg interessant, had vantevoren niet verwacht dat het zou kunnen (maar ja, waarom ook niet).
Hebben jullie ook info over de bakverhoudingen van de verschillende bakken? Ben wel benieuwd hoe de S-bak zich verhoudt (no pun intended) tot de Getrag 5-bak die vanaf '05 in de One en Cooper is toegepast. Enige wat ik daarvan weet is dat de versnellingen korter zijn om de auto wat vlotter te maken.
Hebben jullie ook info over de bakverhoudingen van de verschillende bakken? Ben wel benieuwd hoe de S-bak zich verhoudt (no pun intended) tot de Getrag 5-bak die vanaf '05 in de One en Cooper is toegepast. Enige wat ik daarvan weet is dat de versnellingen korter zijn om de auto wat vlotter te maken.
Eelke Blok
1991 Carb Cooper, gerestaureerd
2006 Cooper Checkmate 2001 Cooper Chili 2004 Cooper Chili (Censored) 2018 Cooper S Countryman
"Small cars need big attitudes" -- EB
1991 Carb Cooper, gerestaureerd
2006 Cooper Checkmate 2001 Cooper Chili 2004 Cooper Chili (Censored) 2018 Cooper S Countryman
"Small cars need big attitudes" -- EB
- Berthil
- Volledig MINI minded!
- Locatie: Zuiden
Bericht
De pre-facelift heeft vrij lange overbrengingen, vooral in de één, twee en de zes. Een face-lift bak heeft dat niet.
Hier de ratios (beetje door elkaar maar is wel te zien zo):
MINI Cooper:
+---+-----------------------+
| G |
| e | Overall
| a | Ratio
| r |
+---+-----------+-----------+
| 1 | 13.463 | 14.400 |
| 2 | 7.671 | 8.327 |
| 3 | 5.252 | 5.476 |
| 4 | 4.153 | 4.105 |
| 5 | 3.333 | 3.509 |
| R | 14.105 | 14.065 |
+---+-----------+-----------+
| > 06/2004 | 07/2004 > |
+-----------+-----------+
MINI Cooper S:
+---+-----------------------+
| G |
| e | Overall
| a | Ratio
| r |
+---+-----------+-----------+
| 1 | 11.425 | 12.789 |
| 2 | 7.181 | 7.793 |
| 3 | 5.397 | 5.651 |
| 4 | 4.407 | 4.615 |
| 5 | 3.656 | 3.828 |
| 6 | 2.986 | 3.126 |
| R | 11.130 | 11.944 |
+---+-----------+-----------+
| > 06/2004 | 07/2004 > |
+-----------+-----------+
Hier de ratios (beetje door elkaar maar is wel te zien zo):
MINI Cooper:
+---+-----------------------+
| G |
| e | Overall
| a | Ratio
| r |
+---+-----------+-----------+
| 1 | 13.463 | 14.400 |
| 2 | 7.671 | 8.327 |
| 3 | 5.252 | 5.476 |
| 4 | 4.153 | 4.105 |
| 5 | 3.333 | 3.509 |
| R | 14.105 | 14.065 |
+---+-----------+-----------+
| > 06/2004 | 07/2004 > |
+-----------+-----------+
MINI Cooper S:
+---+-----------------------+
| G |
| e | Overall
| a | Ratio
| r |
+---+-----------+-----------+
| 1 | 11.425 | 12.789 |
| 2 | 7.181 | 7.793 |
| 3 | 5.397 | 5.651 |
| 4 | 4.407 | 4.615 |
| 5 | 3.656 | 3.828 |
| 6 | 2.986 | 3.126 |
| R | 11.130 | 11.944 |
+---+-----------+-----------+
| > 06/2004 | 07/2004 > |
+-----------+-----------+
- Jeroenuke
- Enthousiast
- Locatie: Geldermalsen
Bericht
Hallo,
Ik overweeg om ook zo'n ombouw van 5 naar 6 bak te doen.
Heb al geinformeerd Jonkers in Huissen heeft een nw 6 bak voor 500 euro.
Volgens mij heb ik dan nog het volgende nodig:
(verbeteren jullie me als ik er naast zit?)
Ander vliegwiel
koppeling
schakelpatroon
aandrijfassen
Dat ding waar je je remschijf op vast zet.
Wat ben ik totaal aan extra KOSTEN kwijt?
Inbouw doet een kennis van me.
Alvast allen bedankt,
Groetjes,
Jeroen....
Ik overweeg om ook zo'n ombouw van 5 naar 6 bak te doen.
Heb al geinformeerd Jonkers in Huissen heeft een nw 6 bak voor 500 euro.
Volgens mij heb ik dan nog het volgende nodig:
(verbeteren jullie me als ik er naast zit?)
Ander vliegwiel
koppeling
schakelpatroon
aandrijfassen
Dat ding waar je je remschijf op vast zet.
Wat ben ik totaal aan extra KOSTEN kwijt?
Inbouw doet een kennis van me.
Alvast allen bedankt,
Groetjes,
Jeroen....
- Maaij
- King of the Groupbuy
- Contacteer:
- Locatie: Venlo
- Jeroenuke
- Enthousiast
- Locatie: Geldermalsen
Bericht
M'n S is een S2000 geworden.
M'n Mini --> daar moet een 6 bak in. (als het niet teveel gaat kosten tenminste).
Vandaar m'n vragen over de 6 bak. Anders begin ik en valt het vies tegen.
Groetjes,
Jeroen....
Enne de nieuwe bak van Jonker 500 euro valt reuze mee, maar dan de rest nog.
M'n Mini --> daar moet een 6 bak in. (als het niet teveel gaat kosten tenminste).
Vandaar m'n vragen over de 6 bak. Anders begin ik en valt het vies tegen.
Groetjes,
Jeroen....

Enne de nieuwe bak van Jonker 500 euro valt reuze mee, maar dan de rest nog.
- M7 Racing
- Enthousiast
- Locatie: Dongen
Bericht
Kort samengevat:
Wielnaven, aandrijfassen, vliegwiel en koppeling, extra leiding naar koppeling cilinder, startmotor, baksteun, schakelkabels en schakelpook mechaniek.
We kunnen dit in een dag realiseren echter dienen er dan geen vreemde zaken te voorschijn te komen, defecte abs sensoren bv.
Ook adv. wij een ander vliegwiel en koppeling te gebruiken, 2 massa weg en een light flywheel. kosten 1250,00
merk Exedy...super ding gebruiken wij ook in de race auto's
Zoals in het eerste bericht weergegeven dien je div. te vervangen.Jeroenuke schreef:M'n S is een S2000 geworden.
M'n Mini --> daar moet een 6 bak in. (als het niet teveel gaat kosten tenminste).
Vandaar m'n vragen over de 6 bak. Anders begin ik en valt het vies tegen.
Groetjes,
Jeroen....![]()
Enne de nieuwe bak van Jonker 500 euro valt reuze mee, maar dan de rest nog.
Kort samengevat:
Wielnaven, aandrijfassen, vliegwiel en koppeling, extra leiding naar koppeling cilinder, startmotor, baksteun, schakelkabels en schakelpook mechaniek.
We kunnen dit in een dag realiseren echter dienen er dan geen vreemde zaken te voorschijn te komen, defecte abs sensoren bv.
Ook adv. wij een ander vliegwiel en koppeling te gebruiken, 2 massa weg en een light flywheel. kosten 1250,00
merk Exedy...super ding gebruiken wij ook in de race auto's
- kooitje
- Nieuwsgierig
- Locatie: Lochem
Bericht
Een prijs opgave kun je wel bij hun doen.
Ook voor mij hebben ze het gedaan, als je eens wil rijden om te kijken of het de moeite waard is, let me know.
Ik sta wel open voor belangstellenden van mijn 6 bak.
Groeten,
Mart
Inderdaad is M7 racing de partij om een 6 bak in te laten bouwen, het werk is het opzich niet en ze hebben er absoluut verstand van!Jeroenuke schreef:M'n S is een S2000 geworden.
M'n Mini --> daar moet een 6 bak in. (als het niet teveel gaat kosten tenminste).
Vandaar m'n vragen over de 6 bak. Anders begin ik en valt het vies tegen.
Groetjes,
Jeroen....![]()
Enne de nieuwe bak van Jonker 500 euro valt reuze mee, maar dan de rest nog.
Een prijs opgave kun je wel bij hun doen.
Ook voor mij hebben ze het gedaan, als je eens wil rijden om te kijken of het de moeite waard is, let me know.
Ik sta wel open voor belangstellenden van mijn 6 bak.
Groeten,
Mart
Onze sponsors