Chiptuning

Snelheid! hoe kom ik sneller vooruit, door de bocht en weer tot stilstand.
Remcovanvliet
Nieuw Lid
Nieuw Lid
Locatie: harmelen
Berichten: 8
Lid geworden op: 23 mar 2006, 07:41

Chiptuning

23 mar 2006, 07:51

Ik heb een Mini Cooper S uit 2002 en wil deze laten chiptunen tot ongeveer 200 pk.

Is er iemand die een goed en betaalbaar bedrijf weet waar ik dit kan laten doen ???

Alvast bedankt !!

Remco
Arjan
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Locatie: Amersfoort
Berichten: 7831
Lid geworden op: 25 sep 2005, 20:55

23 mar 2006, 08:27

Hier vind je wat info over tuning:

RMS Tuning topic

BBR Tuning topic

MTH Tuning topic

Lees het eens rustig door en trek je eigen conclusie. Er zijn hier zeker mensen die je advies kunnen en willen geven.

Veel plezier hier op het forum!
Lekker touren met de MINI CLUBMAN D Sparkling Silver-Silver-Silver
badkarma
Mod virus alert!
Mod virus alert!
Locatie: Horn
Berichten: 273
Lid geworden op: 15 feb 2006, 09:28

23 mar 2006, 13:46

Hi Remco, welkom hier.

Chiptuning van een S (163pk) uit 2002 naar 200pk is dmv software denk ik moeilijk haalbaar. Wat je beter zou kunnen doen is een kleinere pulley bestellen met chiptuning erbij. Als je eens zoekt ook op mini2.com vind je hierover genoeg resultaten. Veel succes!!
Sinds 07-2009 helaas geen Mini meer. Rijd nu een A4.
Gebruikersavatar
Berthil
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Contacteer:
Locatie: Zuiden
Berichten: 13430
Lid geworden op: 23 sep 2005, 18:04

23 mar 2006, 15:33

Hoi Remco,

Je moet voor jezelf afvragen of je tevreden bent met een 'algemene' software tuning, of een software tuning op maat.

Met een algemene software update zoals MTH boek je vooruitgang maar kom je, zoals badkarma al zegt, niet tot 200 pk. Daar heb je inderdaad minstens een kleinere pulley bij nodig. Alle software tuners overdrijven namelijk over hun geleverde vermogen, inclusief MTH (zoals is aangetoond op diverse forums via testbank grafieken). Dat wil niet zeggen dat je geen vooruitgang voelt met b.v. MTH, die is er wel degelijk en de meesten zijn daar tevreden over.
MTH wekt b.v. de indruk dat je software tuning op maat krijgt met de Tuner File, maar dat is slechts waar voor een klein deel. Zij kunnen de MINI software aanpassen op gewijzigde hardware die je hebt, zoals b.v. een kleinere pulley, beter luchtfilter of een ander spruitstuk. Dat is echter nog geen op maat gemaakte software waarbij je een testbank op gaat en er waardes via de OBD interface in je MINI uitgelezen worden tijdens het lopen op de testbank. Waarden zoals compressordruk, gasstand, luchtdruk- en temperatuur voor de katalysator e.d. Via de software wordt dan alles optimaal op elkaar afgestemd.

Een op maat stuk software gaat je meer vermogen leveren maar is meestal een laatste stap in de tuning omdat je bij elke wijziging aan de motor weer opnieuw op maat moet tunen. En dat is met 600 euro bijna een keer zo duur als b.v. de Tuner File van MTH. Bovendien win je meer met op maat tuning naarmate je meer hardwarematige verbeteringen hebt aangebracht.

Terug naar “Motor- en onderstel (tuning)”