Vandaag begonnen met het verwijderen van de cilinderkop.
Lekker opgeschoten totdat 1 bout van de uitlaat weigerde om los te komen.
Gelukkig is het een van de bovenste maar toch.
Nadat mijn vinger bekneld raakte ben ik voor vandaag bloedend klaar
Morgen weer een dag.
Weer een stapje verder.
Gisteren twee uur bezig geweest om de hydraulische motorsteun te verwijderen.
Natuurlijk brak de bus los, inwendig, waarmee de steun op de blak was bevestigd.
Vandaag de klepeppen verwijderd en de kop schoongemaakt.
Na heel veel klussen.
De kop sdchoongemaakt, nieuwe uitlaatkleppen, nieuwe uitlaatklepstoters.
Nieuwe zuigerveren, nieuwe bigend lagers.
Alle apakkingen vervangen tijd voor de eerste preofrit.
Ales liep mooi, 10km door de stad gereden.
Daarna tijd voor de snelweg.....
Helaas viel het mij op dat de motor "koud" bleef, temp. meter tot de helft en toen gebeurde het, koppaking er uit geblazen.
Terug naar het gereedscap....balen.
Dat is balen! Ooit heb ik eens een koppeling er drie keer achter elkaar in moeten zetten en dat betekent de hele motor er uit bij de Cooper S.
Ik neem aan dat je een werkplaats handboek hebt die de correcte volgorde van de bouten geeft met de juiste aanhaalmomenten en nieuwe kopbouten hebt genomen? En dat de kop nog recht is of afgevlakt is. Als het thermostaathuis er af is geweest dan is het verkeerd om terug monteren van de thermostaat een veel voorkomende vergissing, dan gaat die nooit open als de motor warm is.
Ik heb het haynes werkplaatshandboek.
Netjes alles getorkt volgens de specs.
Niks aan het koelsysteem gedaan behalve leeg laten lopen en gevuld, ontlucht.
Temperatuurmeter bleef steken op de helft.
Uit de kachel kwam warme lucht dus dacht ik prima.
Denk dat het puur pech is.
Morgen komt de mini terug van het bergingsbedrijf.
Motor maar weer uit elkaar halen en kijken wat de schade is.
Er gaat zeker een nieuwe thermostaat en waterpomp in.
Hopelijk is de kop niet beschadigd.
We gaan het zien.