Cooper (S) Tunen.. via Beek Autoracing

Snelheid! hoe kom ik sneller vooruit, door de bocht en weer tot stilstand.
Meani
Be Mini
Be Mini
Contacteer:
Locatie: +- Zwolle
Berichten: 590
Lid geworden op: 23 mar 2007, 12:12

18 jul 2009, 08:36

Berthil schreef:Je ziet goed aan de grafiek dat de Catcam wat peekaas én koppel geeft en daar is hij ook voor gemaakt dus doet hij zijn werk.

Als men alleen topvermogen wil voor het eindgetal had er een Schrick nokkenas in moeten gaan.

Bovendien is er nog wat winst te behalen in de daling van 6500 naar 7000.
Bij doortrekken van de grafiek kom je dan op 230.
Idd wel een flinke dip. Dat zal toch niet de bedoeling zijn??? Als wordt gezegd 15 tot 20 pk winst dan hebben we het toch over eindvermogen en niet over een vermogenswinst van 15 tot 20 pk 'ergens' in het toerengebied.....
215PK, GRS Intercooler, 15% Alta compressor pulley, 102% Alta krukas pulley, M7 CAI, M7 Strut, M7 OCC, Beek tuning, BBK AP-racing, 18"Rota Subzero, KW V2, Milltek + Bastuck
Afbeelding
Adrenalin Junkie
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Locatie: Noord Holland
Berichten: 2948
Lid geworden op: 11 jul 2008, 17:17

18 jul 2009, 11:03

Ten eerste, wat al heel vaak gebleken is, heeft iedere MINI een ander vermogen op de bank of je er nou 2 standaard MINI's, of 2 met exact dezelfde tuning zou testen, krijg je meestal toch een flink verschil.
Mijn MINI had helemaal standaard 186pk / 220 Nm, weinig MINI's die dat zo halen, zie de grafiek:

Afbeelding

Ik hoopte met de tuning van gisteren op een vermogen van minimaal 220pk, dat heb ik nu bereikt.
Dat de MINI s'ochtends op de bank ging had hij geen 180 pk, maar 176 (op een piekmomentje, eigenlijk 170), en zie hoe klote de vermogenskromme loopt (dip bij 4000 tot 4500 rpm, dat had hij eerder helemaal niet).
Volgens mij is dit allemaal het werk van die Alta open luchtfilter - hier heeft Beek me trouwens wel voor de installatie voor gewaarschuwd, dat je er zeker op vermogen wel iets achteruit mee gaat, zoveel had ik eigenlijk niet verwacht.
Maargoed, de buitentemperatuur was ook heel anders toen de MINI nog geheel standaard getest was.

Vergelijk bovenstaande standaard kromme is, met die van gisterochtend:
Waar ik een Milltek catback heb (wat volgens Beek voor nauwelijks vermogenstoename zorgt), en Alta open luchftilter:
Afbeelding

En de nokkenas (heeft 1 nokkenas) kostte geen 1000 euro hoor, ik heb alles tegelijk laten uitvoeren, andere compressor met kleinere pully, dus blok lag toch al goed open (voorbumper eraf - kon die er beter bij :P, IC eraf) en hoe snel hij die nokkenas vervangen heeft...! Dat ging echt goed! Hij is langer met de compressor bezig geweest.
En voor de software betaal je voor het gehele pakket 325, niet alleen voor de nokkenas. Dus alles tezamen is dat voor die paar extra pk toch een goede prijs/resultaat verhouding, de vermogenskromme loopt ontzettend mooi vergeleken met eerder op de dag!Dat kleine dipje van 223 naar 220 pk merkt toch niemand...
Ik ben er zeer tevreden mee :D
Laatst gewijzigd door Adrenalin Junkie op 18 jul 2009, 12:28, 1 keer totaal gewijzigd.
MINI COOPER S R53 pre-facelift
Afbeelding
StefanCS
Bijna verslaafd
Bijna verslaafd
Berichten: 953
Lid geworden op: 11 okt 2007, 21:31

18 jul 2009, 11:36

Beek vraag iets van 350 euro voor de nokkenas, 270 euro voor de montage (zou 3 uur moeten duren) en dan weer 325 euro voor het chippen.

Jij hebt het allemaal in 1 geheel gedaan. Die software voor de Catcams ligt er al, dus als ze die 325 euro niet doorberekenen, dan wordt het nog wel interessant.
Peter
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Locatie: Roelofarendsveen
Berichten: 6582
Lid geworden op: 25 sep 2005, 21:21

18 jul 2009, 11:58

StefanCS schreef:Die software voor de Catcams ligt er al, dus als ze die 325 euro niet doorberekenen, dan wordt het nog wel interessant.
Dus als ze ze 1 keer een standaard Cooper S hebben getuned, kunnen ze de rest van de Cooper S'en in NL ook wel gratis tunen? :wink:
StefanCS
Bijna verslaafd
Bijna verslaafd
Berichten: 953
Lid geworden op: 11 okt 2007, 21:31

18 jul 2009, 12:12

peter schreef:
StefanCS schreef:Die software voor de Catcams ligt er al, dus als ze die 325 euro niet doorberekenen, dan wordt het nog wel interessant.
Dus als ze ze 1 keer een standaard Cooper S hebben getuned, kunnen ze de rest van de Cooper S'en in NL ook wel gratis tunen? :wink:
Lekker makkelijk een zin in een andere context plaatsen :mrgreen:
Adrenalin Junkie
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Locatie: Noord Holland
Berichten: 2948
Lid geworden op: 11 jul 2008, 17:17

18 jul 2009, 12:25

Ook al "lag" die software er al, de software werd ook gewoon nog aangepast hoor
MINI COOPER S R53 pre-facelift
Afbeelding
Hans
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Berichten: 5414
Lid geworden op: 18 nov 2005, 10:21

18 jul 2009, 15:28

Met de Catcam piekt die eerder.. ik haal de 240pk bij 6500 toeren
Gebruikersavatar
Berthil
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Locatie: Zuiden
Berichten: 13440
Lid geworden op: 23 sep 2005, 18:04
Nederland

18 jul 2009, 16:50

Ik heb ook een Catcam, bij mij piekt die bij 7000

Afbeelding
Adrenalin Junkie
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Locatie: Noord Holland
Berichten: 2948
Lid geworden op: 11 jul 2008, 17:17

18 jul 2009, 18:39

kijk, das nog is een grafiek waar je U tegen zegt :P
MINI COOPER S R53 pre-facelift
Afbeelding
Adrenalin Junkie
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Locatie: Noord Holland
Berichten: 2948
Lid geworden op: 11 jul 2008, 17:17

18 jul 2009, 18:39

quattro gmbh schreef:Hebben ze wel op 7000 toeren gemeten?
ik denk het wel, zal t is navragen.
MINI COOPER S R53 pre-facelift
Afbeelding
StefanCS
Bijna verslaafd
Bijna verslaafd
Berichten: 953
Lid geworden op: 11 okt 2007, 21:31

08 aug 2009, 15:42

Ik zit ff te kijken op buitenlandse Mini sites/tuners en zie dat andere tuners 17% pulley's gebruiken. Iemand een idee waarom Beek deze niet monteert? Is deze niet bedrijfszeker?

De compressor zal hierdoor 0,2 bar hoger draaien dan de 15% pulley.
Hans
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Berichten: 5414
Lid geworden op: 18 nov 2005, 10:21

08 aug 2009, 15:50

Als jij alles heel wil blijven houden..

17% pulley heeft Beek wel liggen.
Gebruikersavatar
Rein
Bijna verslaafd
Bijna verslaafd
Locatie: Udenhout
Berichten: 762
Lid geworden op: 12 dec 2007, 21:45

08 aug 2009, 17:51

StefanCS schreef:Ik zit ff te kijken op buitenlandse Mini sites/tuners en zie dat andere tuners 17% pulley's gebruiken. Iemand een idee waarom Beek deze niet monteert? Is deze niet bedrijfszeker?

De compressor zal hierdoor 0,2 bar hoger draaien dan de 15% pulley.
Volgens mij is uit onderzoek gebleken dat bij deze Eaton compressor in de MINI setup, de 15% het beste presteert. Op Mini2 en NAM is hier een hoop over te vinden.

Een nog kleinere levert een hogere draaisnelheid en dus druk, maar de warmte die daarbij extra wordt geproduceerd tov een 15% zorgt weer voor vermogens verlies. 15% is ook de aangeraden maximum waarde aangeraden door Eaton. bij een kleinere pulley gaat de compressor buiten de specificaties lopen.
Tevens wordt de hoek (bocht over de pulley) die de multiriem moet maken scherper doordat de 17% pulley kleiner is en dat zou tot snellere slijtage van de riem leiden. Zeker bij nog kleinere pulleys kan dat snel gaan.
BMW 118d / Audi S3 8V / Cooper S Roadster
Gone: Peugeot 106 / R53 Pure Silver / R52 S Chili Red / Range Rover Evoque SD4 Dynamic

Terug naar “Motor- en onderstel (tuning)”