Welk octaan gehalte, welke benzine?

Snelheid! hoe kom ik sneller vooruit, door de bocht en weer tot stilstand.
TomSR
Nieuwsgierig
Nieuwsgierig
Locatie: Eindhoven
Berichten: 73
Lid geworden op: 26 jun 2007, 21:08

18 jul 2007, 13:27

In de buurt van m'n werk zit een Shell-station dat redelijk goedkoop is, dus bij mij gaat er ook alleen maar V-Power in. Dit soort motoren, met een hoog specifiek vermogen, zijn afgesteld op benzine met een hoog octaan gehalte.
Nexus
Bijna verslaafd
Bijna verslaafd
Berichten: 899
Lid geworden op: 30 dec 2005, 13:21

18 jul 2007, 13:35

Tot nu toe gewoon BP euro 95.

Heeft 't veel zin om over te stappen op bijv. Ultimate?
TomSR
Nieuwsgierig
Nieuwsgierig
Locatie: Eindhoven
Berichten: 73
Lid geworden op: 26 jun 2007, 21:08

18 jul 2007, 13:49

Als je op dit forum zoekt naar 'benzine' kom je wel topics tegen waarin erover gediscusseerd is. De theorie zegt dit: hoger octaangehalte = betere verbranding = meer vermogen, betere karakteristiek (soepeler, reageert beter) en lager verbruik.
Nexus
Bijna verslaafd
Bijna verslaafd
Berichten: 899
Lid geworden op: 30 dec 2005, 13:21

18 jul 2007, 13:59

Heb wel begrepen dat 't je 'n paar volle tanks kost voordat de ECU zich op 'n ander oktaangehalte instelt.

Als ie zuiniger wordt betaalt het zich vanzelf wel terug lijkt me.

Zal over een tijdje eens overstappen op 98, ben nu mooi verbruik aan het bijhouden via www.spritmonitor.de (zie signature). Kan dan straks zien of het scheelt qua verbruik.
Gebruikersavatar
FastBunny
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Contacteer:
Locatie: Breda
Berichten: 1171
Lid geworden op: 18 nov 2005, 10:54

18 jul 2007, 14:18

En als je je auto laat tunen wordt deze vaak al afgesteld op Euro 98 (of v-power). Bij de Works staat het op het certificaat ook dat je dat zou moeten tanken en alleen afwijken als het niet anders kan enzo :)
Afbeelding
Jenkins
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Locatie: Sittard
Berichten: 2201
Lid geworden op: 15 mar 2007, 09:45

18 jul 2007, 14:26

TomSR schreef:hoger octaangehalte getal = hogere klopvastheid = betere verbranding = meer vermogen, betere karakteristiek
(soepeler, reageert beter) en lager verbruik.

:wink:
Arjan
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Locatie: Amersfoort
Berichten: 7831
Lid geworden op: 25 sep 2005, 20:55

18 jul 2007, 14:31

een tijdje 98 getankt maar mijn portemonee was nog steeds even leeg. Echt zuiniger werd ie niet. Ik wel... ben dus weer terug naar 95.
Lekker touren met de MINI CLUBMAN D Sparkling Silver-Silver-Silver
LUV2XLR8
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Locatie: Barendrecht
Berichten: 2486
Lid geworden op: 25 sep 2005, 21:34

18 jul 2007, 14:41

Ik tank, vanwege de zaak, altijd bij Argos Oil. Die heeft dus alleen Euro95. Nooit problemen mee gehad.

Laatst was ik in de UK en heb bij de SHELL V-Power getankt, heb toen ruim 675 km op één tank gereden. Veelal snelweg, maar ook stukken binnendoor en soms ook harder dan de maximum toegestane snelheid :wink: :mrgreen: .
Hans
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Berichten: 5414
Lid geworden op: 18 nov 2005, 10:21

18 jul 2007, 14:45

De mijne loopt een stuk beter op BP ultimate zelfs beter dan op V-power.. zuiniger is die niet geworden :? Let wel op, de mijne is natuurlijk een klein beetje aangepast door Beek :wink: Ik weet dat mijn vorige Cooper-S standaard niet lekker op BP ultimate liep.. dus gewoon proberen.. die paar cent meer maakt ook niet zoveel uit..
Gebruikersavatar
Marcel Always Open
Cabrio-King
Locatie: Pijnacker
Berichten: 8534
Lid geworden op: 06 mei 2006, 23:18

18 jul 2007, 17:25

De auto gaat wel iets zuiniger rijden maar dat voordeel merk je alleen op de lange stukken. Daarnaast kost het tanken veel meer , dus per saldo maakt het voor je portemonnaie niet veel verschil (bodem blijft in zicht).

Maar inderdaad : extreme tuning verwacht een hoger octaangetal. Bij veilige tuning zou je wel verschil merken maar niet echt veel.

Het verhaal gaat dat je bij de " witte pomp " meer risico loopt op verontreiniging in de benzine dan bij de grote merken. Dit is niet bewezen , en zelfs achterhaald, neem als voorbeeld die Texaco-pomp (gerenommeerd merk) langs de A13 Delft waar al diverse keren water in de benzine heeft gezeten (resultaat: vluchtstrook snelweg naar Rotterdam vol met stilgevallen auto's).
Gr, Marcel
Why straight when you can corner?
"The UJ flag and the chrome add another 100HP"
Gebruikersavatar
Xanlle
Mod virus alert!
Mod virus alert!
Berichten: 360
Lid geworden op: 30 mar 2006, 17:43

18 jul 2007, 17:40

Ik heb een aantal keer getankt bij BP en een paar keer bij Total (98 variant altijd). Geen problemen, maar het beste rijdt hij op 98 van de Makro. Zomaar 50 tot 75 km meer per tank.
MR
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Locatie: Praag
Berichten: 3307
Lid geworden op: 21 feb 2007, 19:15

18 jul 2007, 19:09

Gewoon 95 en dan bij een tank waar het 1.40 kost of zo. Ik vind het wel best.. Het leven is al duur zat! Ik ga geen 98 tanken.... ik heb niet de spreekwoordelijke boom zoals Sid die heb in de achtertuin.

MR
MR
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Locatie: Praag
Berichten: 3307
Lid geworden op: 21 feb 2007, 19:15

18 jul 2007, 19:11

Gewoon 95 en dan bij een tank waar het 1.40 kost of zo. Ik vind het wel best.. Het leven is al duur zat! Ik ga geen 98 tanken.... ik heb niet de spreekwoordelijke boom zoals Sid die heb in de achtertuin. :lol: :lol:

MR
TomSR
Nieuwsgierig
Nieuwsgierig
Locatie: Eindhoven
Berichten: 73
Lid geworden op: 26 jun 2007, 21:08

18 jul 2007, 19:43

Fifth gear heeft een paar seizoenen geleden verschillende benzine's getest bij 3 auto's.

Hans
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Berichten: 5414
Lid geworden op: 18 nov 2005, 10:21

19 jul 2007, 07:17

@mderijke, ik moest een keer 98 tanken van tango en daarna de bank bij beek op en ik was 7pk kwijt.. :? dus maakt wel degelijk uit.. zijn vaak oude restanten

Terug naar “Motor- en onderstel (tuning)”