Turbo of compressor

Snelheid! hoe kom ik sneller vooruit, door de bocht en weer tot stilstand.
Floor-is
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!

31 mei 2012, 13:51

Wilcoos schreef:Ben ik wel erg benieuwd naar. Vorige week proefrit gemaakt in een GP van 2007, erg leuk maar niet erg praktisch denk ik. Morgen proefrit in een JCW van 2009 (turbo dus).
Mag ik vragen welke GP? We kennen er hier op de club een boel en er zitten er echt tussen die niet direct aan te raden zijn :)

Ik heb uiteindelijk niet voor de R56 fJCW gekozen, maar voor een GP. Juist omdat het meer beleving geeft, het is misschien iets minder afgewerkt, iets ouder en wat minder zuinig.. Maar het gaf mij ook (veel) meer plezier en dat is wel wat uiteindelijk de bedoeling is in een auto: fun!
Als je puur van A naar B wil, dan koop je maar een Citroen C1 ofzo :P
GP0064 met KW's, Janspeed spruit met racecat. Optische aanpassingen.

Mijn vrouw rijdt een R53 DS met Cravenspeed CAI, PlayMini cat-back, JCW BBK (Tarox discs en blokken)
Dr. Evil
Be Mini
Be Mini

31 mei 2012, 13:58

Gp dan, maar wel het nummer doorgeven i.v.m wat Floor-is zei !

R53 is zoveel win !

R56 zou ik niet willen uitsluiten ofc, heb die nog nooit bestuurt en dat tune, ja
Het kan voor problemen zorgen, maar dat geld niet voor iedereen zo !

R53's kunnen ook aardig vervelend zijn :)
Wilcoos
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!

31 mei 2012, 14:02

Voor dagelijks vervoer heb ik net een nieuwe Tiguan. Het is dus vooral de fun, en gebruik als tweede auto. (Beetje een circuitje, en Eifel rijden, en flink wat poetsen)

Het gaat om deze GP: http://occasions.automarcato.nl/Mini/Mi ... o=gallerij

Ex-eigenaar is een bekende, weet niet of hij hier bekend is.
Dr. Evil
Be Mini
Be Mini

31 mei 2012, 14:06

Als je het mij vraag is de prijs wel wat aan de hooge kant of niet Floor ?

GP's rolle toch voor zo'n 19-20k ?
Wilcoos
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!

31 mei 2012, 14:08

Dr. Evil schreef:Als je het mij vraag is de prijs wel wat aan de hooge kant of niet Floor ?

GP's rolle toch voor zo'n 19-20k ?
Dat hoor ik graag, ben sterk gaan twijfelen, en dit kan voor mij wel doorslag gevend zijn. (als hij wil zakken)
Dr. Evil
Be Mini
Be Mini

31 mei 2012, 14:24

http://m.marktplaats.nl/a/auto-s/mini/m ... ousPage=lr

Wallah ! 2006, 47,000km en 20k dat is 4000 euro goedkoper wat je weer aan uitlaten spruitstukken etc kan spenderen

Hij mag van mij gerust zakken in prijs !
Dr. Evil
Be Mini
Be Mini

31 mei 2012, 14:26

http://m.marktplaats.nl/a/auto-s/mini/m ... ousPage=lr

Deze is ook goed fout,, lees ze beschrijving maar, overigens 125.000 km en 2006, 22.500 veelste veel geld
Floor-is
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!

31 mei 2012, 14:29

Even iets meer diepgang proberen:

1. R53 GP (oude model dus, vaak 2006, soms 2007 en één uit 2008, maar die is 3 weken terug door Ron gekocht).
- Rijcomfort: comfort is niet superhoog, hoewel de stoelen goed helpen. Er zit een "sport+" onderstel onder, wat vergeleken met de nieuwere R56 toch wel wat spartaans aan kan voelen. Door de compressor is de gasrespons echt heel goed en de R53JCW remmen hebben misschien minder zuigers, maar blijven tenminste wel heel op het circuit ;)
- Verbruik: de compressor is top, maar hierdoor lust het autootje wel wat.
- Betrouwbaarheid: het blok is echt heel goed, de nieuwste compressor, grotere IC en grotere injectoren zorgen voor een heel betrouwbaar blokje. Wat vaker voorkomende problemen bij de R53 (niet per se GP) zijn stuurbekrachtigingspompen die het begeven, oliepijlstokken die afbreken en de GP in het bijzonder heeft iets vaker een nieuwe ketting nodig door het extra vermogen.
- Omdat het een Limited Edition is zijn ze goed waardevast. Er was niet bepaald een optielijst (misschien alarm als enige optie) en er zit natuurlijk geen achterbank in. (En geen climate control, geen xenons, geen panoramadak, geen navigatie en geen verwarmde buitenspiegels.) De voorstoelen zijn wel verwarmd en ook is de bediening van de radio en de telefoon (carkit niet meegeleverd!) is standaard.

2. R56 fJCW: Een nieuwer model CooperS met JCW-optie af fabriek dus. (Niet achteraf JCW, dat levert minder vermogen op de een of andere manier!)
- Rijcomfort: comfort is een stuk beter dan van de R53's, maar dat gaat wel ten koste van het stuurgedrag. Het ligt net iets minder strak en de gasrespons door de turbo is ook iets trager (ook al is er een twin-scroll turbo gebruikt in de laatste modellen). Mooie 4-pots Brembo's op de auto die flink wat stopping-power leveren, helaas niet geschikt voor het circuit.
- Verbruik: door gebruik van een turbo is dit 1.6-blok een stuk zuiniger.
- Betrouwbaarheid: hier is wel een hoop om te doen geweest. De auto is misschien beter afgewerkt, maar er zijn ook flink wat issues met de motor geweest. De auto zou je dan ook enkel moeten overwegen als ze voor alle terugroep-acties is teruggeweest: distributie, stuurbekrachtiging en zo nog een paar dingen. Er is iets dat de 'death rattle' genoemd wordt en dat is werkelijk zo heftig als het klinkt: de voorbode van het sterven van het blok.
Dat gezegd hebbende: het is een heel fijn blokje als hij het doet: lekker veel Nm's en dus stevig op en doortrekken, ook in hogere versnellingen.
- Omdat het niet zo'n rare limited edition is, kan je de auto in allerlei kleuren krijgen, met opties zolang als de optielijst ooit geweest is. Dat is natuurlijk heel prettig voor de nieuwe eigenaar, maar de auto is wel minder waardevast dan de GP. Dat je voor hetzelfde geld (en soms al minder) een 2009 fJCW kunt kopen als een 2006 (!!) GP, dat zegt wel wat..

Persoonlijk ben ik voor het stukje beleving gegaan ;)

Mijn vrouw rijdt een R53 DS met Cravenspeed CAI, PlayMini cat-back, JCW BBK (Tarox discs en blokken)
Wilcoos
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!

31 mei 2012, 14:30

Dr. Evil schreef:http://m.marktplaats.nl/a/auto-s/mini/m ... ousPage=lr

Wallah ! 2006, 47,000km en 20k dat is 4000 euro goedkoper wat je weer aan uitlaten spruitstukken etc kan spenderen

Deze staat er erg slecht bij, ben ik wezen kijken. Veel steenslag, grote roestplek op de motorkap (heb ik nog wel een foto van) bumper hangt wat scheef, barst in de voorruit.
Floor-is
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!

31 mei 2012, 14:33

Wilcoos schreef:Voor dagelijks vervoer heb ik net een nieuwe Tiguan. Het is dus vooral de fun, en gebruik als tweede auto. (Beetje een circuitje, en Eifel rijden, en flink wat poetsen)

Yep, Yorick.
Hoe staat de auto erbij, ben je al wezen kijken?

Toen ik er was om te kijken had zo'n beetje elk stuk plaatwerk wel werk nodig, hadden alle velgen schade en was ook de bestuurdersstoel voorzien van een fikse kras (of scheur, kon ik niet goed zien). Yorick is een aardige kerel, maar die verkoper vond ik eigenlijk best onbeschoft.

Bel eens met Jesse van Jan de Jong Mini in Hilversum. Die heeft Yorick de auto verkocht, dan kan je first-hand horen hoe de dealer vind dat het onderhoud van de auto is/was en hoe hij er mee om is gegaan. :) (Of stuur mij een PM)

€23.nogwat vind ik redelijk aan de prijs, zeker voor een auto die al meer dan een jaar stilstaat :P
Laatst gewijzigd door Floor-is op 31 mei 2012, 14:36, 1 keer totaal gewijzigd.

Dr. Evil
Be Mini
Be Mini

31 mei 2012, 14:35

Wilcoos schreef:
Dr. Evil schreef:http://m.marktplaats.nl/a/auto-s/mini/m ... ousPage=lr

Deze staat er erg slecht bij, ben ik wezen kijken. Veel steenslag, grote roestplek op de motorkap (heb ik nog wel een foto van) bumper hangt wat scheef, barst in de voorruit.

Bah, zo zie je maar, goed uitkijken met wat je koopt, overigens is deze dan geen 20 waard,
Een GP voor 24 is wel teveel, 22 is acceptabel Maar nog altijd veel geld, vergelijk bij het mooie bericht van Floor-is maar wat je voor dat geld krijg ! Kwa opties en dingentjes
Floor-is
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!

31 mei 2012, 14:41

GP 1137 zou een "nieuw gespoten onderkant" hebben. Lijkt me raar: daar zit allemaal plastic :P Wel netjes grote beurt en nieuwe bandjes, maar als hij er shit bijstaat.. Laten staan maar.

GP 0896 staat bij iLoveMini, is hier sponsor. Ik vind het veel te goedkoop voor een GP; gangbare prijs voor een goede GP met een dergelijke km-stand zou €22.500 moeten zijn.

Kijk gerust in Duitsland, liever niet Italië vanwege de slechtere wegen en het feit dat bijna alle auto's daar schade hebben gehad. Misschien heb ik vanavond wel wat tijd om te zoeken voor je :)

Dr. Evil
Be Mini
Be Mini

Idd zoek wat meer over die GP uit, want ik kon ook kiezen tussen een R56 of R53,, en ben voor de R53 gegaan! Omdat die MINI gewoon mooier is kwa looks, en heel veel rij plezier geeft ! Heb overigens een JCW R53 !

Looks is natuurlijk mening :oops:
Wilcoos
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!

Thnx! voor je verhaal Floor-is.
- Betrouwbaarheid: hier is wel een hoop om te doen geweest. De auto is misschien beter afgewerkt, maar er zijn ook flink wat issues met de motor geweest. De auto zou je dan ook enkel moeten overwegen als ze voor alle terugroep-acties is teruggeweest: distributie, stuurbekrachtiging en zo nog een paar dingen. Er is iets dat de 'death rattle' genoemd wordt en dat is werkelijk zo heftig als het klinkt: de voorbode van het sterven van het blok.
Dat gezegd hebbende: het is een heel fijn blokje als hij het doet: lekker veel Nm's en dus stevig op en doortrekken, ook in hogere versnellingen.
Morgen ga ik een proefrit maken, en laat ik hem direct helemaal controleren door de BMW dealer. Die checked dus ook alle terugroep acties e.d. Als dat positief is dan kunnen we hem dus nog overwegen...
Peter
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!

31 mei 2012, 14:51

Wilcoos schreef:Voor dagelijks vervoer heb ik net een nieuwe Tiguan. Het is dus vooral de fun, en gebruik als tweede auto. (Beetje een circuitje, en Eifel rijden, en flink wat poetsen)

Dat is die van Yorick. Die staat al heel lang te koop bij Automarcato.

Ik denk dat je beter bij Peter Kommer terecht kan. Wordt de auto tenminste met echte BOVAG garantie van 6 maanden afgeleverd en niet met 3 maanden "service garantie" whatever dat moge betekenen... Peter Kommer ziet denk ook wel de lol in van je Golf GTi.

Terug naar “Motor- en onderstel (tuning)”