Uitbrekende MINI - 360° op oprit autostrade

Snelheid! hoe kom ik sneller vooruit, door de bocht en weer tot stilstand.
iDarkDesign
Transformer

28 sep 2007, 23:41

Nogmaals proberen en zien wat er gebeurt. Wel ff opletten dat er niet iemand anders in de buurt is.

iDD
Sid
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!

28 sep 2007, 23:50

nieuwe banden kopen bij de dealer, rijcursus volgen, geen s halen.
horn
Be Mini
Be Mini

28 sep 2007, 23:52

runflats? had met mijn cooper s jcw cabrio hetzelfde (uitbreken over de voorbanden dan). runflats eraf, p-zero's eronder en probleem was volledig weg.
dat in een bocht je kont als eerste uitbreekt bij een voorwielaandrijver zonder dat er iets geforceerd wordt vind ik erg vreemd. kan me alleen voorstellen dat je plotseling te scherp hebt ingestuurd. en dan nog...
als je over de grens gaat in de geschetste bocht met een mini zou hij gewoon :? over de voorwielen moeten gaan glijden...
Het leven heeft geen zin
Nou, ik toevallig wél!

Afbeelding
Sid
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!

29 sep 2007, 00:00

werkelijk de enige manier dat je met een goede voorwielaangedreven auto de kont omkrijgt is in de bocht plotseling gas los en insturen...

serieus man, volg zo'n rijtraining oid, weet je precies hoe het zit allemaal. even ervan uitgaande dat de auto goed is, dan is het voor jou als persoon eens goed om te weten waar doe grens ligt.
maar je weet dan ook of het aan de auto of aan het wegdek oid ligt. heb je nou zelf echt geen benul wat het kan zijn? schokdempers, banden etc dat voel je toch allemaal?
Jurgen
Pralinekes-Boy & km-vreter

29 sep 2007, 01:07

Ja ik ga gewoon de volgende 5000 km rustig rijden... dan moet hij binnen voor onderhoud en ga ik ze direct ook een waslijst geven...

@kwiebje: ik rijd bijna altijd tegen, op of over de witte lijnen. Maar nog nooit zijn mijn wielen daarop doorgeslipt. De buitenste lijnen hebben in belgie ook een soort van relief dat geluid produceert als je de witte lijn raakt.

@ricktolboom: hoe rem je dan links?

@sans: of het aan mijn rijgedrag ligt. Goh ik weet het niet... Ik heb altijd al zo gereden en in de 2,5 jaar dat ik hem nu heb is dit de eerste keer dat dit voorvalt. (buiten de andere slipjes dan, maar niet te vergelijken met die van vandaag)

@bigd: qua reliëf zit er nog genoeg op mijn banden (ik controleer het gewoon met het tussenstukje dat in je reliëf zit). Staat van het wegdek, jah het blijft België he... Maar dan nog. Te hard nemen van de bocht. Kan zijn maar naar mijn dunken reed ik echt niet te hard. Ook de auto leek er geen last van te hebben. Hij is gewoon opeens vanachter uitgebroken, het is niet dat ik het voelde aankomen dat hij de bocht niet kon halen ofzo. Verre van. RF banden, nu ja ik heb een cabrio, dus als ik geen RF banden neem en dan iets voorkrijg qua banden ben ik zeker de pineut.

@kamiel: ik gok dat dit het wel eens zou kunnen zijn. Echter het hard de dagen daarvoor serieus hard geregend moet die olie en diesel dan niet weggespoeld zijn. Tenzij er natuurlijk juist voor een lekkende auto reed ofzo
Afbeelding
Jurgen

29 sep 2007, 01:20

Nu zoals ik al zei deed ik niets dat abnormaal was. Ik stuurde gewoon de hele bocht zo je weet wel zo'n bochten moet je gewoon een keer aan je stuur draaien en dan zo houden en dan volgt je auto perfect die bocht. Doe ik altijd zo. en ik ben er zeker van de kont eerst is uitgebroken. Dat het aan mijn rijkunsten zou liggen geloof ik geen snars van. En van de S niet halen is ook al belachelijk ma soit. Dat het niet aan mij ligt simpel: dan zou ik ten eerste moeten aanvoelen dat ik de bocht niet zou kunnen hebben omdat ik teveel mijn wagen aan een kant voel hangen en dat ik met mijn lichaam teveel moeite moet om recht te blijven zitten in mijn stoel. Nu zat ik gewoon recht in mijn stoel en moest ik zelfs geen moeite doen om mij recht te houden dus uitbreken door te rap rijden vergeet het maar. en moest het dan al wel aan mijn rijgedrag gelegen hebben dan had ik dit al veel veel veel eerder moeten voorhebben. Ik rijd anders zo roekeloos (tenzij het slecht weer (geweest) is) of de situatie het niet toelaat. En omdat het zo slecht weer geweest was en het wegdek nat was reed ik niet roekeloos of te rap

Dat ik plots gas heb gegeven of aan mijn stuur heb getrokken mag je ook van je lijstje trekken. Is zeker niet gebeurd, anders had ik mij dat wel herinnerd en ik herinner mij enkel nu dat ik gewoon normaal reed, de bocht normaal pakte en niet opeens meer of minder ging sturen. Dat het achterste om geen idee uitbrak. Want ik dacht nog eerst dat het iemand anders was die aan het "showen" was, maar toen begon de auto opeens te draaien.
Afbeelding
tysie
Be Mini
Be Mini

29 sep 2007, 01:27

Sid schreef:werkelijk de enige manier dat je met een goede voorwielaangedreven auto de kont omkrijgt is in de bocht plotseling gas los en insturen...

serieus man, volg zo'n rijtraining oid, weet je precies hoe het zit allemaal. even ervan uitgaande dat de auto goed is, dan is het voor jou als persoon eens goed om te weten waar doe grens ligt.
maar je weet dan ook of het aan de auto of aan het wegdek oid ligt. heb je nou zelf echt geen benul wat het kan zijn? schokdempers, banden etc dat voel je toch allemaal?
Ik heb zelf heel veel rijtrainingen achter de rug en ik vind het een vreemd verhaal en sluit me aan bij Sid.

Allereerst denk ik dat je te hard de bocht bent ingegaan, te geforceerd hebt moeten sturen en daarbij ook hard hebt moeten remmen. Dat in combinatie met het gas loslaten kan er voor zorgen dat de achterzijde van een voorwiel aangedreven auto
uitbreekt.

Een Mini Cooper S heeft in mijn beleving van zichzelf uit al heel veel grip, zeker als er een sportonderstel onder zit. Dit is natuurlijk heel erg leuk, maar als je met dit soort auto's op de grens gaat rijden en hij breekt uit, dan breekt de auto dus echt goed uit.

Wellicht dat e.e.a. ook te maken heeft met de remkrachtverdeler.

Maar het advies blijft om een rijtraining te volgen en niet boven je kunnen te gaan rijden.

Het is dan ook beter om "rustig" de bocht in te gaan en er snoeihard uit te komen, dan halverwege een bocht tot de conclusie komen dat je moet afremmen.

Als je met opbouwend gas (gas ondersteund) door een bocht gaat, dan druk je de auto in zijn veering waardoor je een
betere wegligging hebt in de bochten. Zodra je je gas loslaat of bij moet remmen, dan komt de auto uit zijn veren omhoog, hetgeen het uitbreken tot gevolg kan hebben. Dit werkt uiteraard alleen als je dus niet te hard de bocht in gaat.

Hoop dat je hier wat aan hebt :wink:
Jurgen

29 sep 2007, 01:49

Mannen (of vrouwen) versta mij niet verkeerd he, ik ben de eerste om toe te geven als de fout bij mij lag he. Maar ik heb het gevoel niet dat bij dit vooral het bij mij lag. Maar soit ik ga het niet gaan blijven zeggen he. Trouwens die slipcurssussen zijn bmw zijn al een tijdje aangevraagd hoor. Dat nu niet. Maar toch blijf ik overtuigd dat het niet aan mij ligt.

Maar het belangrijkste is dat ik ondanks alles toch niks of niemand geraakt heb en dat ik er gewoon met een portie schrik en de bijhorende adrenaline ben vanaf gekomen.

Ik zit er nu ondertussen al vijf minuten met dat bericht hier :P en ik was alles nog is aan het overlopen of het toch niet kon zijn dat ik wel degelijk te hard reed. Maar als ik te hard reed moet ik toch aanvoelen dat de auto het niet zou halen en dat ik zou moeten ondernemen zoals gas verminderen ofzo. Maar bij mijn weten en daar ben ik 120% zeker van heb ik niks voelen aankomen. Ik weet dat enkel de auto is beginnen te schuiven waar het achterste richting het midden ging en het voorste richting de pechstrook. Of de achterkant eerst uitbrak begin ik stillaan ook al aan te twijfelen (nadeel van als je altijd de gebeurtenissen over en over loopt, je gaat er gaan aan twijfelen of het wel degelijk zo was). Maar nogmaals als ik te hard reed dan had ik toch het op zijn minst moeten voelen aan de auto dat hij het niet zo aankunnen.
Afbeelding
Jurgen

29 sep 2007, 01:54

Hier is trouwens een foto van de ronde. Geen kleintje zoals je ziet...

[web]http://maps.google.com/maps?f=q&hl=nl&g ... &z=15&om=1[/web]
Afbeelding
MaVaEe
Koeien-teller

29 sep 2007, 02:28

BigD schreef:Banden? Bandenspanning? Staat van het wegdek? Miss het gewoon verkeerd te hard nemen van de bocht? Al heb ik weinig dunk van de RF banden dusja. Succes met het zoeken van je probleem.

Greetz BigD
Staat van het wegdek?
Hij komt uit België! :mrgreen:
Arjan
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!

29 sep 2007, 09:21

Rommel of zand op de pechstrook!?
Lekker touren met de MINI CLUBMAN D Sparkling Silver-Silver-Silver
Jenkins
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!

29 sep 2007, 10:41

tysie schreef:
Sid schreef:werkelijk de enige manier dat je met een goede voorwielaangedreven auto de kont omkrijgt is in de bocht plotseling gas los en insturen...
Ik heb zelf heel veel rijtrainingen achter de rug en ik vind het een vreemd verhaal en sluit me aan bij Sid.
Bij de (tot nu toe enige) rijtraining die ik gevolgd heb verbaasde ik me over de reactie van Mini op de gladde cirkelbaan;

Rustig tuffend (met iets van 20 km/h) de baan op sturen en heel voorzichtig snelheid opvoerend,
begon bij rond 25 km/h de achterkant uit te breken; overstuur bij een voorwielaandrijver! :shock:
En dat zonder extra sturen en nauwelijks gas bij!

Maar wel een stoere ervaring :wink:

Dus op basis van deze kleine praktijkervaring ik sluit me niet hierbij aan.
iDarkDesign
Transformer

29 sep 2007, 12:14

Ik ben het ook wel eens met Jenkins. De achterkant breekt in mijn gevoel ook best snel uit, al is dat wel goed te behappen door meer gas te geven.

iDD.... powersliden, niet driften
ndenotter
Mod virus alert!
Mod virus alert!

29 sep 2007, 12:43

Een witte lijn, drek, olie of diesel zou je juist geen overstuur maar onderstuur moeten bezorgen, wat dus betekend dat je naar buiten, de bocht uit gaat glijden. In dit geval is je kont duidelijk voorbij gekomen, als ik zo vrij mag zijn denk ik dat je toch een beetje op de grens hebt gezeten in die bocht en van je gas bent gegaan. Wat er nu gebeurd is dat het toerental van je motor, welke nu zonder ingetrapte koppeling direct is aangelotenop je wielen, ineens zakt en dus een plotselinge remmende werking geeft. Je achterkant achter wordt niet geremd en kan dus gaan spelen. Aangezien het "momentum" in de bocht je al naar buiten wil drukken kan je kont dus naar buiten komen. Remedie in dit geval is gas geven en tegensturen (bedacht zijn dat je ook weer tijdig moet terugsturen om tweede slip te voorkomen!!). Aangezien dit een voortrekker is trekken je wielen de kont weer uit de slip/drift.
frankie
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!

29 sep 2007, 12:46

ndenotter schreef:Een witte lijn, drek, olie of diesel zou je juist geen overstuur maar onderstuur moeten bezorgen, wat dus betekend dat je naar buiten, de bocht uit gaat glijden. In dit geval is je kont duidelijk voorbij gekomen, als ik zo vrij mag zijn denk ik dat je toch een beetje op de grens hebt gezeten in die bocht en van je gas bent gegaan. Wat er nu gebeurd is dat het toerental van je motor, welke nu zonder ingetrapte koppeling direct is aangelotenop je wielen, ineens zakt en dus een plotselinge remmende werking geeft. Je achterkant achter wordt niet geremd en kan dus gaan spelen. Aangezien het "momentum" in de bocht je al naar buiten wil drukken kan je kont dus naar buiten komen. Remedie in dit geval is gas geven en tegensturen (bedacht zijn dat je ook weer tijdig moet terugsturen om tweede slip te voorkomen!!). Aangezien dit een voortrekker is trekken je wielen de kont weer uit de slip/drift.
Leuke theorien allemaal, maar als je toevallig de banden met het minste profiel achterop hebt liggen, is het gebeurde helemaal niet zo onwaarschijnlijk :roll:

Terug naar “Motor- en onderstel (tuning)”