RICA Dynorun (MAHA)

Snelheid! hoe kom ik sneller vooruit, door de bocht en weer tot stilstand.
Ferdinand
Be Mini
Be Mini
Locatie: Delft
Berichten: 452
Lid geworden op: 22 aug 2006, 12:19

het resultaat

09 nov 2007, 10:29

Zo mensen,

Meting geweest, deze kwam bij Rica uit op:

Rica:
216pk krukas
247Nm koppel (4500 tpm)

Beek:
227pk krukas
263Nm koppel (3500tpm - 6000tpm)

Rica is significant lager dan Beek, en niet zo'n beetje ook.

Het lijkt er bij mij op dat iedere modificatie een achteruitgang inluidt! Mijn laatste was de 102% krukas poelie. Ik voelde wel een positief verschil, zo meende ik, maar deze meting zegt wat anders. Bijna 20Nm op achteruit gegaan! Bij 6000 zelfs 40Nm omlaag. Ik vond deze uitkomst frappant.

Maar ik blijf natuurlijk lekker doorrijden!

Groet, Ferdinand
Veel rijplezier!
Gebruikersavatar
frankie
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Berichten: 10016
Lid geworden op: 29 okt 2016, 08:03

09 nov 2007, 11:39

Ferdinand, uitkomsten tussen verschillende banken zijn natuurlijk eigenlijk geen goede vergelijking, daarvoor zijn de testomstandigheden te verschillend. Wil je echt weten of een mod werkt, direct voor de mod de bank op en direct na de mod weer dezelfde bank op.
Ferdinand
Be Mini
Be Mini
Locatie: Delft
Berichten: 452
Lid geworden op: 22 aug 2006, 12:19

09 nov 2007, 15:45

frankie schreef:Ferdinand, uitkomsten tussen verschillende banken zijn natuurlijk eigenlijk geen goede vergelijking, daarvoor zijn de testomstandigheden te verschillend. Wil je echt weten of een mod werkt, direct voor de mod de bank op en direct na de mod weer dezelfde bank op.
ha frankie,

ja, dat klopt ook wel. Maar toch! hoe kunnen die banken zo verschillen? Of kunnen omstandigheden enorm verschillen. Wat me wel opviel dat de medewerker, tijdens de run, de windbak voor de auto, halverwege de run aanzette. Bovendien stond die windbak, zeg maar ruim 2 meter, voor de auto (bij Beek staat dat ding er altijd op, en staat de klep open). Heb me laten vertellen dat versleten banden (de mijne zijn aan vervanging toe) de meting nadelig beinvloeden. Zou dat er allemaal mee te maken kunnen hebben? vast wel. Maar toch, een behoorlijk verschil.

f
Veel rijplezier!
Hans
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Berichten: 5414
Lid geworden op: 18 nov 2005, 10:21

09 nov 2007, 15:52

Zet hem nou gewoon bij Beek op de bank.. want idd al die banken verschillen.
Ferdinand
Be Mini
Be Mini
Locatie: Delft
Berichten: 452
Lid geworden op: 22 aug 2006, 12:19

09 nov 2007, 17:27

ja maar jongens. natuurlijk is het verstandig om een bank te gebruiken (voor een meting voor en na) om het verschil te bekijken van een upgrade. Maar we weten ook dat we het allemaal leuk vinden om te weten wat het vermogen nu is, en als we daarvoor een subjectieve meting krijgen bij een bank waar we toevallig allemaal heen gaan, klopt dat niet. Dat zegt niets over de kwaliteit van Beek, tuurlijk niet, want die doen goed werk.

Maar mijn punt is, hoe meten we nu daadwerkelijk het vermogen, of het nu bank a is of bank b. Daar moet toch (zo ongeveer) hetzelfde uitkomen? een pk-tje meer of minder maakt dan niet uit.

Klaarblijkelijk lukt dat niet en moet ik concluderen dat vermogensbanken daar niet voor zijn, maar wel voor effectmetingen van upgrades.

zo dacht ik zo, groetjes f
Veel rijplezier!
iDarkDesign
Transformer
Locatie: Amsterdam
Berichten: 5201
Lid geworden op: 15 mei 2006, 17:22

09 nov 2007, 17:40

We meten 'allemaal' bij Beek zodat we tegenover elkaar een goed vergelijkingspunt hebben. Dat is het voordeel in mijn ogen van de Beek bank.

Als je tegenover een andere auto wil vertellen dat je zoveel meer PK hebt dan kan je beter een sprintje trekken. Veel leuker ook trouwens.


iDD
Der Abt
Be Mini
Be Mini
Berichten: 726
Lid geworden op: 15 nov 2006, 21:31

09 nov 2007, 17:46

Omdat veel banken op een andere manier de resultaten meten.
Je heb banken met twee rollen (Cartec, Bosch, Maha) en banken met één rol (Superflow) waar de wielen dan op staan.
Een Cartec bank meet anders dan een Maha en een Maha meet dan ook weer anders dan een Superflow.
Daarbij komt dan ook nog eens het feit dat tuners ook met andere correctiecijfers gaan werken.
Sommige gaan uit van 15% (pk aan wielen <-> pk aan vliegwiel) en anderen gaan dan weer van meer of minder uit.
Daarbovenop komt dan ook nog eens het feit welk soort weer het is, ik spreek hier over de temperatuur en de vochtigheid (ook al zijn er banken zoals de Superflow die hiermee automatisch ook gaan rekening houden).
Dan moet je ook nog rekening houden met de staat van de wagen zelf, factoren zoals bijvoorbeeld een zeer vuil standaard filterelement kunnen de resultaten ook altijd beïnvloeden.
Wie heeft nu de beste ?
Ah ja, ga gewoon bij een tuner die een goede service levert.
Als je op die bank na elke aanpassing stijgingen meet, dan werken de aanpassingen.
Als je natuurlijk van bank tot bank gaat, dan kunnen de resultaten soms veel en soms weinig verschillen.
Ferdinand
Be Mini
Be Mini
Locatie: Delft
Berichten: 452
Lid geworden op: 22 aug 2006, 12:19

allemensen

17 nov 2007, 14:17

de auto voelde de afgelopen tijd weer raar, de meting viel ook tegen bij Rica en mijn DSC lampje brandde weer eens (rijd ik al een maand mee rond). Eigenlijk vertrouwde het zaakje niet. En alle argumenten ten spijt van iedereen dat je metingen niet kunt vergelijken, had ik er geen vrede mee. Hoe kan het dat de ene bank 216 pk meet, en de ander 227pk?

En ja hoor, mijn vermoeden is bewaarheid. Voor de tweede keer heb ik mijn pakking (tussen katalysator en supersprint tussenpijp) lek gereden, dus ik reed al weer een tijdje met een lekke uitlaat. Vreemdgenoeg hoorde ik het niet echt. Het DSC lichtje ging door het lek branden. Enfin, nieuwe pakking er in en, voila, de auto is weer super en voelt zoals hij moet voelen: sterk en rete snel.

Het is niet normaal hoe gevoelig mijn getunde Mini hier op reageert. Moet wel zeggen dat het mij tegenvalt dat dit nu voor de tweede keer is gebeurd.

Denk dat ik nu weer een RICA meting doe, er volstrekt andere getallen uitkomen. Dus, er is wel degelijk iets te zeggen over objectieve metingen, die RICA bank deed dat dus uitstekend, want de auto gaf ook daadwerkelijk minder vermogen ten tijde van de meting met die lekke uitlaat.

gr. ferdinand
Veel rijplezier!

Terug naar “Motor- en onderstel (tuning)”