Dat zwarte ding is inderdaad een extra oliekoeler. De radiator voor de watergekoelde intercooler zit helemaal onderaan tussen de mistlampen zeg maar. Ongeveer zo, de zwarte radiator onderaan:
De standaard intercooler schijnt behoorlijk inefficient te zijn. Wat kennelijk gebeurd is dat bij de S bij hogere temperaturen een opéénhoping van warme lucht onder de motorkap onstaat waardoor de intercooler niet meer goed functioneert. Er zijn dyno's waarbij een S met een open motorkap en blower een stuk meer vermogen heeft dan met een dichte motorkap en een blower.
Zo'n watergekoelde intercooler koelt veel beter en dat schijn je niet alleen te merken bij hogere temperaturen boven de 20 graden. De Duiters die ik heb gemaild (mijn spellchecker staat tegenwoordig standaard op Duits ) zijn allemaal erg tevreden over de WLLK (Wasser LadeLuft Kühler), en niet alleen bij hogere temperaturen. Bij -10 zal de winst niet groot zijn, bij 40 graden buitentemperatuur maximaal. De motor schiijnt in zijn geheel koeler te lopen omdat er koudere lucht ingaat, dus het mengsel kan ook weer kritischer afgesteld worden. Ik laat dan ook software op maat maken tezamen met de watergekoelde intercooler om er maximaal uit te halen wat er in zit.
Deze post is wel veel over de intercooler aan het gaan, misschien kunnen we deze berichten verplaatsen naar de Intercooler thread.
RMS Tuning
- badkarma
- Mod virus alert!
- Locatie: Horn
Bericht
Grappig om over na te denken...
@ Berthil
Nu zat ik eens na te denken over die koeling... ik rommel nogal veel met computers in mijn vrije tijd, qua knutselen dan.. (mijn trots is mijn Senseo PC).
Wellicht heeft iemand wel eens gehoord van een Peltier element. Dit is een blokje bi-metaal dat aan de ene kant heel warm wordt en aan de andere kant vrieskoud. Wordt vaak gebruikt om processoren mee te koelen. Werkt eenvoudig dmv kortsluiting te veroorzaken. Als je nu eens een Peltier element bij de brievenbus zou inbouwen, zou dit theoretisch kunnen werken toch? Heb je bij een air to air koeling een ultieme koeling.
Nu zat ik eens na te denken over die koeling... ik rommel nogal veel met computers in mijn vrije tijd, qua knutselen dan.. (mijn trots is mijn Senseo PC).
Wellicht heeft iemand wel eens gehoord van een Peltier element. Dit is een blokje bi-metaal dat aan de ene kant heel warm wordt en aan de andere kant vrieskoud. Wordt vaak gebruikt om processoren mee te koelen. Werkt eenvoudig dmv kortsluiting te veroorzaken. Als je nu eens een Peltier element bij de brievenbus zou inbouwen, zou dit theoretisch kunnen werken toch? Heb je bij een air to air koeling een ultieme koeling.
Sinds 07-2009 helaas geen Mini meer. Rijd nu een A4.
- hansie
- Mod virus alert!
- Locatie: Best
Bericht
Peltier zou theoretisch kunnen werken alleen waar komt het (electrische) vermogen van je peltier vandaan? Juist de motor (via de dynamo) en zal het altijd meer vermogen kosten als opleveren.
Ook je compressor kost in 1e instantie vermogen (ik schat zo'n 10pk) maar levert veel meer op.
Het grote voordeel van een uitlaatgasturbo is dat het minder vermogen kost om hem aan te drijven.
Ook je compressor kost in 1e instantie vermogen (ik schat zo'n 10pk) maar levert veel meer op.
Het grote voordeel van een uitlaatgasturbo is dat het minder vermogen kost om hem aan te drijven.
- Berthil
- Volledig MINI minded!
- Locatie: Zuiden
Bericht
Leuk idee Alleen...(buiten het vermogen wat het kost)
Wat ook meespeelt is de grootte van contactoppervlak tussen koud afkoelelement en warme lucht. Als je een vlakke plaat maakt met peltier elementen is het effectief oppervlak erg klein en krijgt de lucht niet voldoende tijd om af te koelen. Een radiator maken met allemaal klenie elementenjes lijkt me bijna geen haalbare zaak, zeker niet voor ons knutselaars
Graag een foto van de Senseo PC trouwens
Wat ook meespeelt is de grootte van contactoppervlak tussen koud afkoelelement en warme lucht. Als je een vlakke plaat maakt met peltier elementen is het effectief oppervlak erg klein en krijgt de lucht niet voldoende tijd om af te koelen. Een radiator maken met allemaal klenie elementenjes lijkt me bijna geen haalbare zaak, zeker niet voor ons knutselaars
Graag een foto van de Senseo PC trouwens
Laatst gewijzigd door Berthil op 23 mar 2006, 16:26, 1 keer totaal gewijzigd.
- werner
- Volledig MINI minded!
- Locatie: Katwijk
Bericht
GR.werner
Hitec doet toch ook tunen met MTH software, kun je de finetuning dan niet zien als een software update. Dan kost het niks, de software aanpassen!Berthil schreef:I
En nu heeft de Firma HITEC in Viernheim (300 km ver weg) ook eindelijk gereageerd, die bieden deze intercooler goedkoper aan en doen ook sofware op maat. Daar ga ik een afspraak maken en ga RMS afzeggen zoals het er nu voor staat. Bij elkaar is dat dan zo'n 2500 euro maar dan ben ik ook even klaar met tunen. RMS en HITEC vragen evenveel als Heinz Tuning in België en Beek Autoracing, en Beek heeft geen ervaring met MINI's.
.
GR.werner
- Berthil
- Volledig MINI minded!
- Locatie: Zuiden
Bericht
Ik heb gevraagd aan HITEC of de op maat tuning door HITEC plaats kan vinden met de huidige MTH file als uitgangspunt, ik moet er echter nog antwoord op krijgen. Ik weet b.v. niet of HITEC met mijn keycode wijzigingen in de file kan aanbrengen en hoever de versleuteling van de MTH file gaat. Anders moeten we beginnen met een onversleutelde standaard MCS File neem ik aan, en is het wellicht meer werk voor HITEC.
De File van MTH moet aangepast worden want die is gewoon niet optimaal genoeg. MTH kan niet via e-mail een optimale individuele tuning doen zonder waardes te meten aan de auto (compressordruk, gasstand, luchtdruk en temperatuur bij de katalysator). De File van MTH is dus een soort gemiddelde die op alle MINI's werkt met de hardware configuratie waar de file op mikt. Daarom merk ik ook niet zo veel verschil tussen mijn oude foute file en de nieuwe versie 7 voor het spruitstuk. Het systeem van MTH suggereert een 'op maat' tuning, maar dat is maar voor een klein deel waar.
Maar ik weet het ook allemaal pas zelf zeker als ik mijn op maat tuning heb gehad, dan kan ik zelf het verschil voelen met voorheen. Ik heb echter gemaild met verschillende mensen die ook begonnen zijn met MTH maar ook zijn uitgekomen op een op maat tuning om er beter uit te halen wat er technisch in zit.
De File van MTH moet aangepast worden want die is gewoon niet optimaal genoeg. MTH kan niet via e-mail een optimale individuele tuning doen zonder waardes te meten aan de auto (compressordruk, gasstand, luchtdruk en temperatuur bij de katalysator). De File van MTH is dus een soort gemiddelde die op alle MINI's werkt met de hardware configuratie waar de file op mikt. Daarom merk ik ook niet zo veel verschil tussen mijn oude foute file en de nieuwe versie 7 voor het spruitstuk. Het systeem van MTH suggereert een 'op maat' tuning, maar dat is maar voor een klein deel waar.
Maar ik weet het ook allemaal pas zelf zeker als ik mijn op maat tuning heb gehad, dan kan ik zelf het verschil voelen met voorheen. Ik heb echter gemaild met verschillende mensen die ook begonnen zijn met MTH maar ook zijn uitgekomen op een op maat tuning om er beter uit te halen wat er technisch in zit.
- werner
- Volledig MINI minded!
- Locatie: Katwijk
Bericht
Ik vindt het veel geld voor wat je er voor krijgt. Ik geloof niet dat je hier veel vermogen mee zal winnen, bij nomale omstandigheden ( die paar dagen per jaar dat het meer dan 30 graden is ). Fine tuning is denk ik de beste optie. PS.zij geven 195 PK op voor cooper S komt bekent voor!
Ik denk dat je je geld beter kunt besteden, maar dat is mijn mening
GR.werner
Ik denk dat je je geld beter kunt besteden, maar dat is mijn mening
GR.werner
- badkarma
- Mod virus alert!
- Locatie: Horn
Bericht
Ok het is idd veel geld, maar ik vind de mod op zich al geil genoeg. Wat vermogenswinst betreft denk ik dat het beter is om het vermogensbehoud te noemen maar het is en blijft een mod die op termijn zeer zeker populair is.
Sinds 07-2009 helaas geen Mini meer. Rijd nu een A4.
- werner
- Volledig MINI minded!
- Locatie: Katwijk
Bericht
Ik denk dat het meer iets is voor circuitgebruik of lange afstanden op de duitse autobaan. Het vermogens verlies ga je voor normaal gebruik echt niet merken.badkarma schreef:Ok het is idd veel geld, maar ik vind de mod op zich al geil genoeg. Wat vermogenswinst betreft denk ik dat het beter is om het vermogensbehoud te noemen maar het is en blijft een mod die op termijn zeer zeker populair is.
- Berthil
- Volledig MINI minded!
- Locatie: Zuiden
Bericht
Deze jongen ben ik veel mee aan het e-mailen, die heeft al heel wat tunings achter de rug en vindt de waterkoeler samen met de op maat tuning bij HITEC de beste tuning die hij heeft gedaan. Deze S heeft 260 bewezen pk's op de testbank:
Ik ga gewoon die waterkoeler met tuning nemen ook al is die duur. Wie niet waagt die niet wint en als de kap opengaat valt er wat aparts te zien [/img]
Ik ga gewoon die waterkoeler met tuning nemen ook al is die duur. Wie niet waagt die niet wint en als de kap opengaat valt er wat aparts te zien [/img]
- Mini S 255
- One wheel wonder
- Contacteer:
- Locatie: Duisburg
Bericht
Hello, hangt het gebruik van WLLK niet van de voltooiing af. Normale LLK heeft zijn effect slechts bij hogere snelheden, sinds deze door de wind men tegen stroomt. Dat wordt geroepen, bij hoge buitentemperaturen hebt u geen 163PS om slechts ong. 140PS te scheiden. WLLK heeft men september-Gissing/adviseren koel kring, soda 163PS met hoge Aussentemperturen bewaard blijven. WLLK vergt geen wind te koelen. Het feit is, brengt WLLK geen zusatzleistung, houdt het de voltooiing van uw voertuigwerner schreef:Met dat vermogen(260) neemt de warmte ontwikkeling kwadratisch toe dan zal de watergekoelde intercooler wel nodig zijn!
PS. welke mod heeft hij gedaan om aan die PK/NM tekomen?
Gr. Oliver
www.ollismini.de
www.ollismini.de
- werner
- Volledig MINI minded!
- Locatie: Katwijk
Bericht
Bij deze watergekoeldeinterkoeler heb je nog steeds rijwind nodig om te koelen. De temperatuur kun je wel lager en constanter houden bij hoge buitentemperaturen.Mini S 255 schreef:Hello, hangt het gebruik van WLLK niet van de voltooiing af. Normale LLK heeft zijn effect slechts bij hogere snelheden, sinds deze door de wind men tegen stroomt. Dat wordt geroepen, bij hoge buitentemperaturen hebt u geen 163PS om slechts ong. 140PS te scheiden. WLLK heeft men september-Gissing/adviseren koel kring, soda 163PS met hoge Aussentemperturen bewaard blijven. WLLK vergt geen wind te koelen. Het feit is, brengt WLLK geen zusatzleistung, houdt het de voltooiing van uw voertuigwerner schreef:Met dat vermogen(260) neemt de warmte ontwikkeling kwadratisch toe dan zal de watergekoelde intercooler wel nodig zijn!
PS. welke mod heeft hij gedaan om aan die PK/NM tekomen?
Onze sponsors