RMS Tuning

Snelheid! hoe kom ik sneller vooruit, door de bocht en weer tot stilstand.
Gebruikersavatar
Berthil
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Locatie: Zuiden
Berichten: 13440
Lid geworden op: 23 sep 2005, 18:04
Nederland

23 mar 2006, 13:30

Dat zwarte ding is inderdaad een extra oliekoeler. De radiator voor de watergekoelde intercooler zit helemaal onderaan tussen de mistlampen zeg maar. Ongeveer zo, de zwarte radiator onderaan:
Afbeelding

De standaard intercooler schijnt behoorlijk inefficient te zijn. Wat kennelijk gebeurd is dat bij de S bij hogere temperaturen een opéénhoping van warme lucht onder de motorkap onstaat waardoor de intercooler niet meer goed functioneert. Er zijn dyno's waarbij een S met een open motorkap en blower een stuk meer vermogen heeft dan met een dichte motorkap en een blower.

Zo'n watergekoelde intercooler koelt veel beter en dat schijn je niet alleen te merken bij hogere temperaturen boven de 20 graden. De Duiters die ik heb gemaild (mijn spellchecker staat tegenwoordig standaard op Duits :) ) zijn allemaal erg tevreden over de WLLK (Wasser LadeLuft Kühler), en niet alleen bij hogere temperaturen. Bij -10 zal de winst niet groot zijn, bij 40 graden buitentemperatuur maximaal. De motor schiijnt in zijn geheel koeler te lopen omdat er koudere lucht ingaat, dus het mengsel kan ook weer kritischer afgesteld worden. Ik laat dan ook software op maat maken tezamen met de watergekoelde intercooler om er maximaal uit te halen wat er in zit.

Deze post is wel veel over de intercooler aan het gaan, misschien kunnen we deze berichten verplaatsen naar de Intercooler thread.
badkarma
Mod virus alert!
Mod virus alert!
Locatie: Horn
Berichten: 273
Lid geworden op: 15 feb 2006, 09:28

Grappig om over na te denken...

23 mar 2006, 13:43

@ Berthil

Nu zat ik eens na te denken over die koeling... ik rommel nogal veel met computers in mijn vrije tijd, qua knutselen dan.. (mijn trots is mijn Senseo PC).

Wellicht heeft iemand wel eens gehoord van een Peltier element. Dit is een blokje bi-metaal dat aan de ene kant heel warm wordt en aan de andere kant vrieskoud. Wordt vaak gebruikt om processoren mee te koelen. Werkt eenvoudig dmv kortsluiting te veroorzaken. Als je nu eens een Peltier element bij de brievenbus zou inbouwen, zou dit theoretisch kunnen werken toch? Heb je bij een air to air koeling een ultieme koeling. :mrgreen:
Sinds 07-2009 helaas geen Mini meer. Rijd nu een A4.
Gebruikersavatar
MINIJCW
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Locatie: Eindhoven
Berichten: 3233
Lid geworden op: 21 jan 2006, 01:24

23 mar 2006, 15:47

Senseo? Zet ik koffie en thee mee :mrgreen:

Sorry wat hier allemaal verder staat zegt me weinig dus moest even een opmerking maken :p
Gebruikersavatar
hansie
Mod virus alert!
Mod virus alert!
Locatie: Best
Berichten: 217
Lid geworden op: 02 jan 2006, 21:42

23 mar 2006, 16:21

Peltier zou theoretisch kunnen werken alleen waar komt het (electrische) vermogen van je peltier vandaan? Juist de motor (via de dynamo) en zal het altijd meer vermogen kosten als opleveren.

Ook je compressor kost in 1e instantie vermogen (ik schat zo'n 10pk) maar levert veel meer op.
Het grote voordeel van een uitlaatgasturbo is dat het minder vermogen kost om hem aan te drijven.
Gebruikersavatar
Berthil
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Locatie: Zuiden
Berichten: 13440
Lid geworden op: 23 sep 2005, 18:04
Nederland

23 mar 2006, 16:26

Leuk idee :) Alleen...(buiten het vermogen wat het kost)

Wat ook meespeelt is de grootte van contactoppervlak tussen koud afkoelelement en warme lucht. Als je een vlakke plaat maakt met peltier elementen is het effectief oppervlak erg klein en krijgt de lucht niet voldoende tijd om af te koelen. Een radiator maken met allemaal klenie elementenjes lijkt me bijna geen haalbare zaak, zeker niet voor ons knutselaars :)

Graag een foto van de Senseo PC trouwens :)
Laatst gewijzigd door Berthil op 23 mar 2006, 16:26, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
werner
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Locatie: Katwijk
Berichten: 2092
Lid geworden op: 18 okt 2005, 21:07

23 mar 2006, 16:26

Berthil schreef:I

En nu heeft de Firma HITEC in Viernheim (300 km ver weg) ook eindelijk gereageerd, die bieden deze intercooler goedkoper aan en doen ook sofware op maat. Daar ga ik een afspraak maken en ga RMS afzeggen zoals het er nu voor staat. Bij elkaar is dat dan zo'n 2500 euro maar dan ben ik ook even klaar met tunen. RMS en HITEC vragen evenveel als Heinz Tuning in België en Beek Autoracing, en Beek heeft geen ervaring met MINI's.

.
Hitec doet toch ook tunen met MTH software, kun je de finetuning dan niet zien als een software update. Dan kost het niks, de software aanpassen!

GR.werner
Gebruikersavatar
Berthil
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Locatie: Zuiden
Berichten: 13440
Lid geworden op: 23 sep 2005, 18:04
Nederland

23 mar 2006, 16:30

Ik heb gevraagd aan HITEC of de op maat tuning door HITEC plaats kan vinden met de huidige MTH file als uitgangspunt, ik moet er echter nog antwoord op krijgen. Ik weet b.v. niet of HITEC met mijn keycode wijzigingen in de file kan aanbrengen en hoever de versleuteling van de MTH file gaat. Anders moeten we beginnen met een onversleutelde standaard MCS File neem ik aan, en is het wellicht meer werk voor HITEC.

De File van MTH moet aangepast worden want die is gewoon niet optimaal genoeg. MTH kan niet via e-mail een optimale individuele tuning doen zonder waardes te meten aan de auto (compressordruk, gasstand, luchtdruk en temperatuur bij de katalysator). De File van MTH is dus een soort gemiddelde die op alle MINI's werkt met de hardware configuratie waar de file op mikt. Daarom merk ik ook niet zo veel verschil tussen mijn oude foute file en de nieuwe versie 7 voor het spruitstuk. Het systeem van MTH suggereert een 'op maat' tuning, maar dat is maar voor een klein deel waar.

Maar ik weet het ook allemaal pas zelf zeker als ik mijn op maat tuning heb gehad, dan kan ik zelf het verschil voelen met voorheen. Ik heb echter gemaild met verschillende mensen die ook begonnen zijn met MTH maar ook zijn uitgekomen op een op maat tuning om er beter uit te halen wat er technisch in zit.
Gebruikersavatar
werner
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Locatie: Katwijk
Berichten: 2092
Lid geworden op: 18 okt 2005, 21:07

23 mar 2006, 20:47

Ik vindt het veel geld voor wat je er voor krijgt. Ik geloof niet dat je hier veel vermogen mee zal winnen, bij nomale omstandigheden ( die paar dagen per jaar dat het meer dan 30 graden is :o ). Fine tuning is denk ik de beste optie. PS.zij geven 195 PK op voor cooper S komt bekent voor!
Ik denk dat je je geld beter kunt besteden, maar dat is mijn mening :mrgreen:

GR.werner
badkarma
Mod virus alert!
Mod virus alert!
Locatie: Horn
Berichten: 273
Lid geworden op: 15 feb 2006, 09:28

23 mar 2006, 20:54

Ok het is idd veel geld, maar ik vind de mod op zich al geil genoeg. Wat vermogenswinst betreft denk ik dat het beter is om het vermogensbehoud te noemen maar het is en blijft een mod die op termijn zeer zeker populair is.
Sinds 07-2009 helaas geen Mini meer. Rijd nu een A4.
Gebruikersavatar
werner
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Locatie: Katwijk
Berichten: 2092
Lid geworden op: 18 okt 2005, 21:07

23 mar 2006, 21:02

badkarma schreef:Ok het is idd veel geld, maar ik vind de mod op zich al geil genoeg. Wat vermogenswinst betreft denk ik dat het beter is om het vermogensbehoud te noemen maar het is en blijft een mod die op termijn zeer zeker populair is.
Ik denk dat het meer iets is voor circuitgebruik of lange afstanden op de duitse autobaan. Het vermogens verlies ga je voor normaal gebruik echt niet merken.
Gebruikersavatar
Berthil
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Locatie: Zuiden
Berichten: 13440
Lid geworden op: 23 sep 2005, 18:04
Nederland

23 mar 2006, 21:07

Deze jongen ben ik veel mee aan het e-mailen, die heeft al heel wat tunings achter de rug en vindt de waterkoeler samen met de op maat tuning bij HITEC de beste tuning die hij heeft gedaan. Deze S heeft 260 bewezen pk's op de testbank:
Afbeelding

Ik ga gewoon die waterkoeler met tuning nemen ook al is die duur. Wie niet waagt die niet wint en als de kap opengaat valt er wat aparts te zien :)[/img]
Gebruikersavatar
werner
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Locatie: Katwijk
Berichten: 2092
Lid geworden op: 18 okt 2005, 21:07

23 mar 2006, 21:19

Met dat vermogen(260) neemt de warmte ontwikkeling kwadratisch toe dan zal de watergekoelde intercooler wel nodig zijn! :lol:

PS. welke mod heeft hij gedaan om aan die PK/NM tekomen?
Hans
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Berichten: 5414
Lid geworden op: 18 nov 2005, 10:21

24 mar 2006, 18:29

Hoe willen jullie dat vermogen op de weg houden zonder LSD... :roll: ik had met mijn oude mini met 163pk er al moeite mee.. een sperdif. zal geen slechte investering zijn..
Mini S 255
One wheel wonder
One wheel wonder
Contacteer:
Locatie: Duisburg
Berichten: 44
Lid geworden op: 24 mar 2006, 06:49

25 mar 2006, 13:50

werner schreef:Met dat vermogen(260) neemt de warmte ontwikkeling kwadratisch toe dan zal de watergekoelde intercooler wel nodig zijn! :lol:

PS. welke mod heeft hij gedaan om aan die PK/NM tekomen?
Hello, hangt het gebruik van WLLK niet van de voltooiing af. Normale LLK heeft zijn effect slechts bij hogere snelheden, sinds deze door de wind men tegen stroomt. Dat wordt geroepen, bij hoge buitentemperaturen hebt u geen 163PS om slechts ong. 140PS te scheiden. WLLK heeft men september-Gissing/adviseren koel kring, soda 163PS met hoge Aussentemperturen bewaard blijven. WLLK vergt geen wind te koelen. Het feit is, brengt WLLK geen zusatzleistung, houdt het de voltooiing van uw voertuig
Gr. Oliver
www.ollismini.de
Gebruikersavatar
werner
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Locatie: Katwijk
Berichten: 2092
Lid geworden op: 18 okt 2005, 21:07

25 mar 2006, 19:21

Mini S 255 schreef:
werner schreef:Met dat vermogen(260) neemt de warmte ontwikkeling kwadratisch toe dan zal de watergekoelde intercooler wel nodig zijn! :lol:

PS. welke mod heeft hij gedaan om aan die PK/NM tekomen?
Hello, hangt het gebruik van WLLK niet van de voltooiing af. Normale LLK heeft zijn effect slechts bij hogere snelheden, sinds deze door de wind men tegen stroomt. Dat wordt geroepen, bij hoge buitentemperaturen hebt u geen 163PS om slechts ong. 140PS te scheiden. WLLK heeft men september-Gissing/adviseren koel kring, soda 163PS met hoge Aussentemperturen bewaard blijven. WLLK vergt geen wind te koelen. Het feit is, brengt WLLK geen zusatzleistung, houdt het de voltooiing van uw voertuig
Bij deze watergekoeldeinterkoeler heb je nog steeds rijwind nodig om te koelen. De temperatuur kun je wel lager en constanter houden bij hoge buitentemperaturen.

Terug naar “Motor- en onderstel (tuning)”