Tuning Mini One

Snelheid! hoe kom ik sneller vooruit, door de bocht en weer tot stilstand.
minibandit
Mod virus alert!
Mod virus alert!
Locatie: Kontich
Berichten: 282
Lid geworden op: 17 feb 2006, 22:15

14 nov 2007, 19:48

valentijn schreef:nee hij is helaas nie op de rollerbank geweest.

Was er gigadruk

:oops:

ga het wel nog doen!!
dan heb je natuurlijk géén "voor en na" en is het moeilijk te vergelijken :cry:
in ieder geval succes met je winst aan power :wink:
Afbeelding
Killer-Bee
Mod virus alert!
Mod virus alert!
Locatie: Hulst
Berichten: 357
Lid geworden op: 29 apr 2007, 18:27

14 nov 2007, 21:33

Valentijn,

Als je wilt mag je wel een keer met mijn One rijden en de K&N filter proeven. Misschien geeft het op de bank geen extra PK's maar de gas response is toch echt anders. Ok, er is een "risico" dat er meer warme lucht in het filter komt, maar dat kun je op een paar manieren verbeteren:

Het beginstuk van de luchtinlaat slang laten zitten zodat er gericht koude lucht op het filter komt
Een hitteschildje achter het filter zetten
Airscoops zoals ik die heb. Ik heb wat tussenschotjes bij de accu weggehaald en dan kun je veel koude lucht naar je filter aflijden.

Vergeet de brul ook niet.

Nogmaals, ik nodig je graag uit!

Frank
Corner like a Mini - Sting like a Bee!
valentijn
Mod virus alert!
Mod virus alert!
Locatie: Nederweert
Berichten: 290
Lid geworden op: 28 apr 2007, 22:42

14 nov 2007, 21:53

ik heb echt getwijfeld daar.
Hij zei dat het niks uitmaakte. maar hoe jij het uitlegd klinkt het toch aanlokkend.

Dus zijn antwoord op mijn vraag was wel waar, zonder verder modificatie gaat ie niet beter lopen.

Maar zoals jij het zegt klinkt het goed.

De Tyfoon-kit was daar niet duur.....229,00

oei....weer buikpijn :lol:
mijn mini is maxi
Hans J
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Locatie: Sliedrecht
Berichten: 1071
Lid geworden op: 01 dec 2005, 18:06

15 nov 2007, 09:20

Ik heb ook een open filter op one. Merk je wel degelijk in respons op je gaspedaal. Bijkomend voordeel is dat een standaard one dan ook geluid kan maken als je wilt maar als je niet wilt niet. :wink:
Killer-Bee
Mod virus alert!
Mod virus alert!
Locatie: Hulst
Berichten: 357
Lid geworden op: 29 apr 2007, 18:27

16 nov 2007, 20:32

Hans,

Wat ik gaaf vindt aan mijn Mini is dat hij geen overdreven geluid kan maken (als je normaal rijdt) en kan brullen als je hem op zijn staart trapt. En inderdaad de gas response.

Frank
Corner like a Mini - Sting like a Bee!
valentijn
Mod virus alert!
Mod virus alert!
Locatie: Nederweert
Berichten: 290
Lid geworden op: 28 apr 2007, 22:42

16 nov 2007, 20:36

jaja, maak mij maar gek!!!!

hih

jullie horen wel als ik de tyfoon-kit heb gehaald, want dan heb ik montagetips nodig

frank
mijn mini is maxi
Der Abt
Be Mini
Be Mini
Berichten: 726
Lid geworden op: 15 nov 2006, 21:31

16 nov 2007, 21:23

Een open luchtfilter is zeker leuk qua geluid en respons.
Ik heb zelf ook een BMC en K&N 57i (met aanpassingen) liggen.
De BMC is zeker de luidste en meest agressieve, ook vergeleken met de K&N Typhoon.

MAAR

Hete lucht is een ander verhaal.
Heb al veel Mini's op de bank zien staan, ook veel met een open luchtfilter.
Het verschil tussen de 1ste run en de 3de run op de bank lag voor velen al op 5pk, dit doordat er meer hete lucht in de motorruimte kwam door opwarming van het spruitstuk.

Dus je moet zeker je prioriteiten stellen.
Ik zal nooit de BMC en de K&N wegdoen, maar ik heb momenteel wel een gesloten carbon filterbox om meer paarden neer te zetten.
Als je met een open filter ook geen pk's wil verliezen, dan is een hitteschild wel een "must".
Een maand geleden heb ik dan ook een hitteschildje in mekaar geknutseld voor mijn K&N.
Het resultaat was dat de filter veel koeler bleef, zelfs na lange ritten.
Als je natuurlijk enkel interesse hebt voor gasrespons en geluid, dan moet je het niet doen natuurlijk :wink:

Let op, ik zeg niet dat je met een open filter geen pk winst kan maken, maar hoe warmer de motorruimte is (of hoe warmer het weer) hoe meer verlies er natuurlijk kan optreden.
Op een koele dag kan je zeker met een open filter een pk winstje neerzetten op de bank.
Maar moest je drie keer na elkaar gaan, dan zou je wel een zwakker resultaat neerzetten na de eerste keer.
Heb dit zelf al veel zien gebeuren.
Killer-Bee
Mod virus alert!
Mod virus alert!
Locatie: Hulst
Berichten: 357
Lid geworden op: 29 apr 2007, 18:27

16 nov 2007, 22:23

Hoi,

Ik snap die hype over die bank niet??? Ik rij altijd op de weg :wink:
Corner like a Mini - Sting like a Bee!
Der Abt
Be Mini
Be Mini
Berichten: 726
Lid geworden op: 15 nov 2006, 21:31

16 nov 2007, 22:55

Adegeest schreef:Hoi,

Ik snap die hype over die bank niet??? Ik rij altijd op de weg :wink:
Ik ook hoor :)
Maar op de bank kan je de dingen meten, wat je natuurlijk niet op de weg kan :wink:
Moest je tegen een andere wagen eens optrekken vertrekkende vanuit stilstand aan de lichten, en je doet dit bijvoorbeeld 3 keer na elkaar, dan zal je aan de derde lichten al een paar pk minder hebben omdat ondertussen de temperatuur van de motorruimte is toegenomen tijdens de eerste twee acceleraties.

Maar zoals ik al zei, ik kan zeker de voordelen van een open filter begrijpen.
Vandaar dat ik mijn open luchtfilters ook niet weg doe.
Ed
Edo

Benieuwd naar je ervaring.

05 dec 2007, 23:44

Leuk om je verhaal te lezen.
Ik hoop dat de upgrade blijft bevallen
Ik heb vandaag een One Pure Silver in mijn schoen gekregen. (2002 met 60.000 km op de teller.)
Ik ben aangestoken!
Eerst mijn dak zwart laten spuiten en over een paar maanden ga ik ook eens naar Beek.
Ik ben alleen nog een beetje in twijfel door de verhalen over de Saxobak, die er bij mij ook in zit.

Veel plezier met je extra pk's
Mini Poeper
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Contacteer:
Locatie: In die Heimat
Berichten: 3553
Lid geworden op: 13 jan 2006, 10:12

07 dec 2007, 09:37

De openluchtfilter geeft idd een betere gasresponse... ik heb dan ook nog een grotere en beter geflowde gasklephuis: hier is gasrespons heel erg goed te merken.
pieterdg
Bijna verslaafd
Bijna verslaafd
Locatie: Bever
Berichten: 804
Lid geworden op: 20 dec 2007, 21:08

21 dec 2007, 14:27

Speelt dit allemaal een rol in het vermogen bij lage toeren ook?
Als ik nu met mijn mini one 120 km/u rijdt maakt ie 3500 toeren/m en doet ie dan na de tuning minder toeren bij 120 km/u?
Waarschijnlijk wel maar ik had hier graag wat cijfertjes bij gehad.
Zijn er nog andere bepaald stukken te veranderen waardoor het vermogen bij lage toeren stijgt?
Bij jonkers ga ik waarschijnlijk een cooper s uitlaat kopen voor mijn one zou dit ook een rol gaan spelen bij vermogen en misschien een zwaarder geluidje maken?

Pieter
Der Abt
Be Mini
Be Mini
Berichten: 726
Lid geworden op: 15 nov 2006, 21:31

21 dec 2007, 15:34

pieterdg schreef:Speelt dit allemaal een rol in het vermogen bij lage toeren ook?
Als ik nu met mijn mini one 120 km/u rijdt maakt ie 3500 toeren/m en doet ie dan na de tuning minder toeren bij 120 km/u?
Waarschijnlijk wel maar ik had hier graag wat cijfertjes bij gehad.
Zijn er nog andere bepaald stukken te veranderen waardoor het vermogen bij lage toeren stijgt?
Bij jonkers ga ik waarschijnlijk een cooper s uitlaat kopen voor mijn one zou dit ook een rol gaan spelen bij vermogen en misschien een zwaarder geluidje maken?

Pieter
Na de software ga je meer en sneller pk's produceren doorheen het toerental.

Betreffende de Cooper S uitlaat, je bent beter dat je een andere uitlaat steekt, er zijn blijkbaar al mensen die een Cooper S uitlaat op een One gestoken hebben en minder vermogen hadden.

Je kan voor een Bastuck gaan of een Eisenmann, Remus, ...

Ik heb een Eisenmann zitten en ben daar zeer tevreden van.
minibandit
Mod virus alert!
Mod virus alert!
Locatie: Kontich
Berichten: 282
Lid geworden op: 17 feb 2006, 22:15

21 dec 2007, 17:21

pieterdg schreef:Speelt dit allemaal een rol in het vermogen bij lage toeren ook?
Als ik nu met mijn mini one 120 km/u rijdt maakt ie 3500 toeren/m en doet ie dan na de tuning minder toeren bij 120 km/u?
Waarschijnlijk wel maar ik had hier graag wat cijfertjes bij gehad.
NOPE TOTAAL NIET !!!
chiptuning en dergelijke heeft niets met je versnellingsbakverhoudingen te maken hé :s
te vergelijken met een getrainde fietser en een "groentje"... :P
als ze dezelfde versnelling gebruiken op dezelfde fiets, zullen hun benen even snel rondgaan !!
enkel zal de getrainde fietser er iets minder moeite mee hebben :lol:

btw als je echt vermogen op lage toeren wil, zal je een Dieseltje moeten aanschaffen... :roll:
Afbeelding
pieterdg
Bijna verslaafd
Bijna verslaafd
Locatie: Bever
Berichten: 804
Lid geworden op: 20 dec 2007, 21:08

21 dec 2007, 21:52

Ok,

Bedankt voor de klaarduidelijke uitleg.
Met een luchtfilter van bv K&N win je ook een aantal pk's?
En een intercooler zonder turbo levert dit wat pk's op of enkel motorronk?
Zijn er nog andere kleine modificaties te doen voor wat pk's te winnen.
Voor alle duidelijkheid ik ben een leek dus excuses voor de domme vragen.

MAAR domme vragen bestaan niet!!!!!!!!!!!!! :P :) :lol:

Terug naar “Motor- en onderstel (tuning)”