Ervaringen met Beek software + compressor pully 15%

Snelheid! hoe kom ik sneller vooruit, door de bocht en weer tot stilstand.
Chill-es
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!

28 apr 2009, 19:43

Hans schreef:
chill-es schreef:Hans wat schat jij dat een 15% pulley bij mijn R53 JCW met Beeksoftware oplevert? Ik zit nu op 212pk...
Pff.. geen idee.. 220pk ofzo? Het scheelt 4% met een Works pulley, alle beetjes helpen, neem anders een 17% pulley die heeft Beek nu ook binnen van Gravenspeed 8)
Is Graven/Cravenspeed beter dan Alta? Of zijn er iig verschillen?
Peter
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!

28 apr 2009, 19:46

Cravenspeed is RVS
Alta is aluminium

Als de coating van de pulley afslijt dan kan ie in de riem gaan vreten.
Chill-es
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!

28 apr 2009, 19:53

Dus...?
Hans
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!

28 apr 2009, 23:12

Maar de coating slijt niet van de pulley af dus je heb nergens last van :wink:
Beek monteert altijd een Works pulleyriem deze is 1cm korter waardoor niet kan slippen!
Peter
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!

28 apr 2009, 23:27

chill-es schreef:Dus...?
Alu is iets lichter---minder roterend geicht = sneller op toeren komen. Aluminium is zacht als de coating er vanaf slijt. Als je dan net als Hans :p ieder jaar een andere Mini koopt is dat niet erg maar als je net als ik een jaar of 7 wil gaan rijden met de Mini dan kan je misschien beter de stalen pulley nemen.

ALS de pulley gaat slijten kan ie scherp worden waardoor je riem sneller slijt maar hij kan ook kleiner worden door het slijten en dan gaat je afstelling verlopen en je compressor druk gaan oplopen.

De slijtage KAN voorkomen. Stel dat je veel aan zee zit dan komt er veel zand onder de motorkap en zal een alu pullet ook meer kans hebben om in te slijten.
Hans
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!

29 apr 2009, 07:05

Als die niet slipt slijt die ook niet!!

Enhe.. iemand GP kopen? :mrgreen:

Geintje
Adrenalin Junkie
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!

29 apr 2009, 10:54

peter schreef:
chill-es schreef:Dus...?
Alu is iets lichter---minder roterend geicht = sneller op toeren komen. Aluminium is zacht als de coating er vanaf slijt. Als je dan net als Hans :p ieder jaar een andere Mini koopt is dat niet erg maar als je net als ik een jaar of 7 wil gaan rijden met de Mini dan kan je misschien beter de stalen pulley nemen.

ALS de pulley gaat slijten kan ie scherp worden waardoor je riem sneller slijt maar hij kan ook kleiner worden door het slijten en dan gaat je afstelling verlopen en je compressor druk gaan oplopen.

De slijtage KAN voorkomen. Stel dat je veel aan zee zit dan komt er veel zand onder de motorkap en zal een alu pullet ook meer kans hebben om in te slijten.
Ik zit dus in zo'n gebied met veel zand...
Maar dat die RVS pully van Craven minder snel op toeren komt dan de Alu Alta, dat verschil is toch zo weinig dat het niet merkbaar is? Of wel?
Ik zit al tijden te twijvelen of ik deze pully tuning wil bij m'n Mini, ik heb namelijk niet de facelift compressor, en deze zijn toch minder betrouwbaar als het facelift type heb ik vaak gelezen.

Kan ik deze pully tuning met een gerust gevoel laten doen? Ik wil de Mini toch wel lang (betrouwbaar) houden, ik rag ook niet met de auto oid.
En geloof het of niet, maar ik heb met dit soort dingen - als ik iets heb wat het goed doet, en ik ga er dingen aan laten veranderen heb ik altijd wel iets wat er gebeurd... :|
MINI COOPER S R53 pre-facelift
Afbeelding
Peter
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!

29 apr 2009, 11:32

Verschil ga je bij de compressorpulley niet merken tussen rvs en alu. Daar is de diameter en het geicht te klein voor. Bij de krukaspulley in alu merkte ik wel verschil.

Ik zou voor de rvs gaan. Prijs is vergelijkbaar en de duurzaamheid is uiteindelijk altijd beter bij RVS. Je kan de Mini absoluut betrouwbaar tunen. Ik zou bij een niet gecoate compressor niet verder gaan dan een 15% pulley.

groet,
Peter
Adrenalin Junkie
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!

29 apr 2009, 12:07

Bedankt voor je reactie.
Moet ik dat tevens gelijk een grotere pully op de dynamo laten zetten?
Is dat aan te raden?

mvg Alain
Afbeelding
Hans
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!

29 apr 2009, 12:34

Nee, niet nodig!
Peter
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!

29 apr 2009, 13:28

nope.

De krukas drijft alles aan en die blijft gewoon standaard dus gebeurd er ook niets met het toerental van de dynamo.
Adrenalin Junkie
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!

29 apr 2009, 14:12

Ooh oke, duidelijk!

Als het goed is, heb ik binnenkort een standaard facelift compressor met ca. 16.000 km :D
Dus dan kan ik denk ik wel met een gerust gevoel op deze een 15% pully laten monteren bij Beek :D
Afbeelding
Hans
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!

29 apr 2009, 14:31

Verstandig! Neem er gelijk een Catcam nokkenas bij relatief makkelijk te vervangen en geeft nog meer vermogen, zijn ook niet zo duur €295,- voor de nokkenas.
Xanlle
Mod virus alert!
Mod virus alert!

29 apr 2009, 15:44

Ik laat bij Beek een 210PK Works kit monteren binnenkort, is het nuttig om gelijk een 15% pully en Catcam nokkenas te laten monteren. Ze zijn dan toch bezig :mrgreen:
Wat kun je ervan verwachten? Ik vind koppel belangrijker dan pk.
Hans
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!

29 apr 2009, 16:32

Juist dan laten doen! Want de compressor zit er dan nog niet op, makkelijker vervangen en hetzelfde geldt voor de nokkenas, ik weet niet of je veel meer koppel krijg ik had 260nm (standaard 240nm geloof ik) Ik ben wel benieuwd hoeveel vermogen dit gaat geven 8)

Terug naar “Motor- en onderstel (tuning)”