Welk octaan gehalte, welke benzine?

Snelheid! hoe kom ik sneller vooruit, door de bocht en weer tot stilstand.
Marcel Always Open
Cabrio-King

19 jul 2007, 12:22

Zo dan :shock: :shock: :shock: :shock:
Gr, Marcel
Why straight when you can corner?
"The UJ flag and the chrome add another 100HP"
sander86
Leerling Mini lid
Leerling Mini lid

Benzine tanken: V-Power en V-Power racing, de feiten

19 mar 2009, 16:28

Ik lees hier op het forum vanalles over v-power e.d.

Ik zal het even heel kort nog een keer opschrijven:

De V-Power in Nederland heeft octane getal 97 (ook al heet het v-power 95) en boekt een kleine vermogenswinst en actieradius (als je hetzelfde blijft rijden natuurlijk dan met gewoon 95)

De V-Power in Duitsland is dezelfde als in Nederland, dus octane 97, maar ze hebben daar nog een extra product, namelijk V-Power Racing 100, deze heeft zoals de naam al zegt, het getal 100 octane en geeft dus een nog iets betere vermogenswinst, echter is die, zelfs in Duitsland vrij duur, vorige week bijvoorbeeld 1,33, terwijl de gewone v-power 1,229 was, scheelt dus behoorlijk.

Ik hoop dat het nu voor iedereen duidelijk is, want zo is het, dus kom maar met de commentaren :lol:
Kiwi_Kevin
Mod virus alert!
Mod virus alert!

19 mar 2009, 23:49

Bp ultimate is daarintegen wel echte euro 98... (dat wordt vaak van V-power gedacht) Is V-power racing in NL verkrijgbaar?
Daarnaast was in een test van Fifth Gear te zien dat het pas echt nut heeft bij auto's met turbo's. In die test werd dat met een Golf GTI getest en Impreza. Dat fragment heb ik nog opgezocht ooit maar toen was het offline.
Jurgen
Pralinekes-Boy & km-vreter

20 mar 2009, 13:26

Bij ons is het V-Power 98 kan dat?
Afbeelding
coendek
Stoepsleutelaar

20 mar 2009, 13:27

William Blake
Bijna verslaafd
Bijna verslaafd

20 mar 2009, 14:58

Jurgen schreef:Bij ons is het V-Power 98 kan dat?
kgeloof het wel
biermagnaat
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!

20 mar 2009, 19:53

Gewone V-power is in nederland altijd octane 97.5 en mag daarom geen 98 heten.
Ferdinand
Be Mini
Be Mini

23 mar 2009, 22:14

Beste mini-vrienden,

Er is in Nederland ruim 100+(!) octaan te tanken (TNO ISO gecertificeerd, dus geen rommel) Jazeker, gewoon aan de pomp.

Namelijk: Gulf Challanger (www.gulf.nl).

Mijn auto (BMW 135i van AC Schnitzer) is gekallibreerd op 98-100 RON, daarom heeft het voor mij zin om deze brandstof te tanken. Wanneer je auto niet is voorbereid op brandstoffen met een octaan van 100 of meer, heeft het tanken daarvan geen enkele zin voor vermogenswinst. Maar wanneer je auto dat wel is, dan is het zeker merkbaar(!). Vooral krachtiger accelereren.
Veel rijplezier!
Deniz
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!

23 mar 2009, 23:04

Dus voor mijn Works heeft het geen zin?
Hans
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!

24 mar 2009, 11:53

Allemaal onzin.. die 3pk die je ermee wint ga je echt niet merken met je Mini..
In gooide er ook altijd V-power of BP Ultimate in bij mijn vorige GP, nou bij deze is het gewoon euro 95 van de Shell en hij gaat even hard!
Wat veel belangrijker is dat de benzine vers moet zijn! Oude benzine (zoals bij Tango of dat soort tankstations) leverd duidelijk minder vermogen, gemeten bij Beek op de bank was dat 7pk met de GP! Dus als je die dag van plan ben om een snelheidsrecord neer te zetten op de A10 tank dan verse BP Ultimate misschien dat het 3kilometer per uur uitmaakt :wink:

Succes! Wij lezen het wel op nu.nl
Ferdinand
Be Mini
Be Mini

24 mar 2009, 20:29

ha hans,

Jouw verhaal van 'verse benzine' zou zo maar waar kunnen zijn, of toch broodje aap? Maar het is zeker geen onzin dat er brandstoffen met een (hoog) octaangetal en motoren met mappings die daarop zijn afgeregeld. Tuurlijk is dat wel waar. De Audi le Mans race-TDI rijdt op speciale race diesel. Er bestaat ook racebrandstof, die alleen kunnen worden gebruikt door race-auto's die deze brandstof kunnen verwerken: resultaat meer power..

De onzin is dat de fabrikanten ons doen geloven dat je er zo maar pk's bij te krijgt, door benzine te tanken die van alles suggereert; snel en zuinig. Dat is - vooralsnog - een grote nepperij (shell komt geloof ik weer met wat nieuws). Bovendien, komen de huidige brandstoffen hun beloftes ook helemaal niet na.

Mijn - highly tuned - ACS1 heeft een mapping voor brandstoffen 100 octaan (als 100 er niet is, dan maar 98). Dat is heel bewust gedaan en ook nadrukkelijk verteld door AC Schnitzer (Ik daar toen een betoog over gekregen van hen, waarvan ik dacht, is dat wel allemaal nodig). Ik kan wel 95 tanken, en dan is het DME (of weet ik wat..?) zo slim om met deze lagere octaan om te gaan, maar de prestaties worden dan zeker niet gehaald. Het is wel degelijk merkbaar wanneer ik op een tank rijdt met 95, of op een tank met octaan 100+. O, zeker wel. Ik merk het aan de felheid van de motor.

Er zijn ook wel testjes die aantonen dat wanneer de brandstof echt doet wat die belooft en in een auto wordt gedaan die met dit octaan om kan gaan, er siginificante verschillen zijn. De auto moet wel deze goede brandstof herkennen EN de brandstof moet de beloofde waardes wel nakomen.

Maar als je auto niet gekalibreerd is voor hogere octanen, heeft het helemaal geen enkele zin. Enfin, deze preek kreeg ik mee van Schnitzer. Het zou mij echt helemaal niet verbazen wanneer je deze verschillen ook gewoon kunt meten.
Veel rijplezier!
Hans
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!

24 mar 2009, 20:49

Bij jouw auto zal het misschien iets uitmaken.. maar je een knappe vent als je daadwerkelijk verschil "merkt" met een Mini.. dat verschil zit hem dan vooral tussen de oren! :wink:
Ferdinand
Be Mini
Be Mini

24 mar 2009, 21:02

^Ha hans, het zou zo maar kunnen dat je bij een Mini niets merkt. Een mini uit de winkel zo-wie-zo niet. Een tuned mini ook niet waarbij de mapping daar ook niet op is ingesteld (hoge compressie).

Er is bijv. een test van fifth gear met een subaru turbo WXi. Een verschil van maar liefst 13pk en 35 Nm! Dat is wel heel veel. Wanneer je bijvoorbeeld realiseert dat hele dure uitlaanlijnen (spruit, sportkat, etc) niet veel meer opleveren.

"An independent test by a UK TV motoring programme supports motorists who choose to purchase premium fuels to get more performance from their cars.

The Fifth Gear programme tested Shell Optimax ‡ and BP Ultimate™ head-to-head to find out if the extra cost, compared with ordinary fuels, was really worth it. The verdict? Definitely – and Shell Optimax
came out as “a more performance-orientated fuel than BP Ultimate.”

The tests involved a Renault Clio, a Volkswagen Golf GTI and a Subaru
Impreza WRX STI – all with very different levels of performance. The programme makers compared the power produced by ordinary unleaded fuel with that obtained from the two high-octane fuels.
The best results were obtained with the Subaru Impreza, a turbocharged car running with a high compression ratio. Both premium fuels performed well: BP Ultimate produced 248 bhp and Shell Optimax produced 249 bhp compared with just 235 bhp for ordinary unleaded fuel.

But measurement of the torque output really set Shell Optimax apart. Ordinary unleaded fuel gave the lowest torque at 232 lbf.ft (315 N.m), while BP Ultimate produced 248 lbf.ft (336 N.m) and Shell
Optimax produced 258 lbf.ft (350 N.m). Fifth Gear’s verdict? “If you’re looking to get the most out of a high-output turbocharged
engine, then on our figures, Shell Optimax gives the best all-round performance.”
Veel rijplezier!
Hans
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!

25 mar 2009, 11:44

Ik heb hier ook een test van het engelse blad EVO, en daar zeggen ze idd dat het iets uitmaakt vooral met auto's met veel vermogen zie je verschillen maarja als je 2% winst boekt ermee is dat al snel 10pk en bij een Mini met 200pk en je wint 4pk ga je echt niet merken op de snelweg.. misschien op de rollenbank! Wat ze ook zeiden is de versheid van benzine meer verschil uitmaakt! :wink:
Dus tank dan BP Ultimate bij een groot pompstation die dagelijks verse benzine krijgt aangeleverd!

Terug naar “Motor- en onderstel (tuning)”