Zelf thuis Mini opdrijven

Snelheid! hoe kom ik sneller vooruit, door de bocht en weer tot stilstand.
Des
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Contacteer:
Locatie: Amsterdam
Berichten: 1392
Lid geworden op: 20 dec 2006, 23:30

14 dec 2007, 01:40

Der Abt schreef:Lijkt op de Bluefin van Superchips.
Dit werkt wel, maar is enkel voor de benzine's beschikbaar.
Ik heb de Superchips van Lays geprobeerd maar die deden niks, gaven alleen maar kruimels... :?
Des - GT spirit . com

Current ride:
Saphire Black BMW 320i Coupe

Ex rides:
Astro Black Mini Cooper S Works
Casablanca White Audi S8
Der Abt
Be Mini
Be Mini
Berichten: 726
Lid geworden op: 15 nov 2006, 21:31

14 dec 2007, 11:58

Des schreef:
Der Abt schreef:Lijkt op de Bluefin van Superchips.
Dit werkt wel, maar is enkel voor de benzine's beschikbaar.
Ik heb de Superchips van Lays geprobeerd maar die deden niks, gaven alleen maar kruimels... :?
:D
Laatst gewijzigd door Der Abt op 14 dec 2007, 13:16, 1 keer totaal gewijzigd.
Der Abt
Be Mini
Be Mini
Berichten: 726
Lid geworden op: 15 nov 2006, 21:31

14 dec 2007, 12:21

minibandit schreef: is trouwens op 2 verschillende banken geweest, waaronder die van VAB waarvan hier ergens te lezen is dat de fan niet voldoende "rijwind" zou simuleren, met op enkele tienden na toch hetzelfde resultaat !
Ik wil hierover wel nog iets zeggen, zonder natuurlijk problemen hierover te maken :wink:

De VAB bank (Maha) is inderdaad zeker niet de beste bank van België als je het mij vraagt.
Maha zelf is een goed merk, maar de Maha bank van de VAB is qua onderhoud en afstelling zeker niet te vergelijken met een Maha bank van een tuner.
Eén van de punten is inderdaad dat de blazer te ver staat en te klein is om een realistische luchtstroming te realiseren.
Je moet je eens inbeelden hoeveel luchtweerstand en luchtverplaatsing er zich afspeelt als je bijvoorbeeld nog maar tegen 50km/h beweegt.
Elke tuner die ik tot nu toe bezocht heb zei hetzelfde over dit onderwerp, een goede blazer is belangrijk, dit is alles behalve valsspelen.
Een natuurelement zoals luchtstroming is zo moeilijk na te bootsen omdat er zoveel luchtstroming is tegen bepaalde snelheden.
Je moet je eens inbeelden dat je tegen een bepaalde snelheid bijna geen lucht binnenkrijgt, dit is natuurlijk niet na te bootsen op de baan, maar dit is wel wat er zich min of meer afspeelt bij de VAB.
Met als resultaat dat de wagens die op de VAB bank gaan, altijd lagere resultaten neerzetten vergeleken met eender welke tuner of instelling die dan ook deze metingen kan uitvoeren (dit is een feit, je zal nooit ergens lagere resultaten draaien als op de VAB bank, en lager betekent niet altijd meer realistisch).
Deze lagere resultaten liggen niet aan het feit dat de VAB bank realistischer is, maar aan het feit dat de wagens onvoldoende lucht binnen krijgen.

Ik ben de voorbije maanden bij veel tuners geweest en de één van de beste banken die ik ben tegen gekomen, is de Superflow, bij Inter-Tuning.
Deze gasten waren de eerste van Europa om dit type bank van Amerikaanse afkomst te gebruiken.
En binnenkort gaan ze zelfs nog een tweede bank aanschaffen met nog recentere en verbeterde technologie.

Beek Autoracing (nog een bekende en goeie tuner) en Kempower (nog een bekende tuner) zijn dan ook klanten van Inter-Tuning en vele meningen van verschillende tuners, lijken de Superflow bank te verkiezen.

Natuurlijk zijn de andere banken ook goed, ik zeg hier dan ook NIETS slecht over, maar de Superflow is één van de weinige die ook kan rekening houden met de luchtvochtigheid, de buitentemperatuur, binnentemperatuur, wrijving van de versnellingsbak, ...
Het is ook de enige bank waarmee je nadien met een programma je resultaten kan herbekijken, thuis op je computer.

Nogmaals, ik zeg niets slecht over de andere banken.
Zo is het natuurlijk ook belangrijk om dezelfde bank te gebruiken wanneer je een wagen gaat "tunen".
Zo kan je zien welke aanpassing een effect heeft en welke niet, en zo moet je je ook geen zorgen maken om verschillen die zich voordoen tussen banken onderling.
Superflow, Maha, Cartec, Bosch, ... allemaal goeie merken.
Nadien kan je natuurlijk nog altijd op verschillende banken gaan om te zien hoe accuraat je resultaten zijn.

Greetz

Der Abt
minibandit
Mod virus alert!
Mod virus alert!
Locatie: Kontich
Berichten: 282
Lid geworden op: 17 feb 2006, 22:15

14 dec 2007, 13:09

Des schreef:
Der Abt schreef:Lijkt op de Bluefin van Superchips.
Dit werkt wel, maar is enkel voor de benzine's beschikbaar.
Ik heb de Superchips van Lays geprobeerd maar die deden niks, gaven alleen maar kruimels... :?
al eens met "Pringles" getest...? 8)
Afbeelding
minibandit
Mod virus alert!
Mod virus alert!
Locatie: Kontich
Berichten: 282
Lid geworden op: 17 feb 2006, 22:15

14 dec 2007, 13:13

Der Abt schreef:
Des schreef:Ik heb de Superchips van Lays geprobeerd maar die deden niks, gaven alleen maar kruimels... :?
Bizar, Bluefin werkt dan weer wel en Superchips produceert Bluefin.
Vandaar dat bij een tuner gaan soms een betere beslissing is (als je bij een goeie gaat natuurlijk).
Maar van Bluefin hoor ik enkel goede dingen.
zal aan de smaak gelegen hebben... :D was het paprika of iets anders... :wink:
Bluefin gebruikt enkel "puur zeezout" vandaar mss :lol: >)
Afbeelding
Der Abt
Be Mini
Be Mini
Berichten: 726
Lid geworden op: 15 nov 2006, 21:31

14 dec 2007, 13:15

minibandit schreef:
Des schreef:
Der Abt schreef:Lijkt op de Bluefin van Superchips.
Dit werkt wel, maar is enkel voor de benzine's beschikbaar.
Ik heb de Superchips van Lays geprobeerd maar die deden niks, gaven alleen maar kruimels... :?
al eens met "Pringles" getest...? 8)
Hehe :mrgreen:
Der Abt
Be Mini
Be Mini
Berichten: 726
Lid geworden op: 15 nov 2006, 21:31

14 dec 2007, 13:17

minibandit schreef:
Der Abt schreef:
Des schreef:Ik heb de Superchips van Lays geprobeerd maar die deden niks, gaven alleen maar kruimels... :?
Bizar, Bluefin werkt dan weer wel en Superchips produceert Bluefin.
Vandaar dat bij een tuner gaan soms een betere beslissing is (als je bij een goeie gaat natuurlijk).
Maar van Bluefin hoor ik enkel goede dingen.
zal aan de smaak gelegen hebben... :D was het paprika of iets anders... :wink:
Bluefin gebruikt enkel "puur zeezout" vandaar mss :lol: >)
Kun je geloven dat ik hierover gelezen heb en het niet eens door had :mrgreen:
Ik ben meer voor een mengeling van peper en zout haha :D
dangixxer
Bijna verslaafd
Bijna verslaafd
Berichten: 781
Lid geworden op: 23 nov 2006, 17:31

15 dec 2007, 19:57

effe aan ABT

Op hoeveel verschillende testbanken heeft de jouwe al gestaan???
Want om dan zomaar te besluiten dat die van de VAB niet realistisch is (omdat iemand dat vertelt die enkel belang heeft bij een zo hoog mogelijk resultaat), is wel heel kort door de bocht vind ik
Ik heb bij Heinz, TBM, VAB en Beek op de bank gestaan
Bij Heinz, TBM en VAB was het in identieke opstelling dus deze resultaten zijn best wel goed te vergelijken (enkel Bastuck)

Heinz 185 pk
TBM 173
VAB 172

Mij lijkt het resultaat van VAB dus toch niet zo verkeerd
Ik zie daar alleen een andere vreemde uitschieter
Maar daar zal wel een uitleg voor bestaan, alleen heb ik nog nooit een duidelijke gehoord.
Hans
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Berichten: 5414
Lid geworden op: 18 nov 2005, 10:21

16 dec 2007, 08:58

En hoeveel was het bij Beek dan..? Daar zijn de meeste van hier op geweest dus ook het meest realistisch om met een goed vergelijk te komen met andere Mini's en dan heb ik het niet over de banken.. want een andere bank = een andere dag, omstandigheden..etc.. is altijd anders
dangixxer
Bijna verslaafd
Bijna verslaafd
Berichten: 781
Lid geworden op: 23 nov 2006, 17:31

16 dec 2007, 09:17

Hans schreef:En hoeveel was het bij Beek dan..? Daar zijn de meeste van hier op geweest dus ook het meest realistisch om met een goed vergelijk te komen met andere Mini's en dan heb ik het niet over de banken.. want een andere bank = een andere dag, omstandigheden..etc.. is altijd anders
189 pk maar toen waren er al heel wat dingen verandert tov de andere 3 testbanken (luchtfilter, bougies, kabels, intercooler). Dus een vergelijking is niet te maken
Hans
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Berichten: 5414
Lid geworden op: 18 nov 2005, 10:21

16 dec 2007, 09:39

Aha :wink:
Der Abt
Be Mini
Be Mini
Berichten: 726
Lid geworden op: 15 nov 2006, 21:31

16 dec 2007, 11:05

dangixxer schreef:effe aan ABT

Op hoeveel verschillende testbanken heeft de jouwe al gestaan???
Want om dan zomaar te besluiten dat die van de VAB niet realistisch is (omdat iemand dat vertelt die enkel belang heeft bij een zo hoog mogelijk resultaat), is wel heel kort door de bocht vind ik
Ik heb bij Heinz, TBM, VAB en Beek op de bank gestaan
Bij Heinz, TBM en VAB was het in identieke opstelling dus deze resultaten zijn best wel goed te vergelijken (enkel Bastuck)

Heinz 185 pk
TBM 173
VAB 172

Mij lijkt het resultaat van VAB dus toch niet zo verkeerd
Ik zie daar alleen een andere vreemde uitschieter
Maar daar zal wel een uitleg voor bestaan, alleen heb ik nog nooit een duidelijke gehoord.
Hey Dangixxer.

Ik zal vertellen wat ik zelf gezien heb met mijn eigen ogen.
Ik ga hier niet slecht zitten spreken over eender welke bank of instelling, ik wil dit gewoon eerst nog even zeggen.
Ik geef hier enkel mee wat ik ervaren heb en gezien heb.

Mijn wagen heeft momenteel al op 4 banken gestaan (resultaten geef ik voorlopig nog niet omdat ik aan een projectje bezig ben :wink: ).
De cijfers van de VAB zitten inderdaad niet ver van de cijfers van een Superflow, maar het is blijkbaar toch bij vele tuners en bij instellingen die dit materiaal hebben geweten dat bij de VAB de setup van de blazer niet realistisch is.
Ik zeg niet dat dit slecht is, ik zeg gewoon niet realistisch.
Er is een grote ruimte waar de wagen ongeveer in het midden staat en de blazer staat gewoon te ver weg van de wagen, hierdoor staat de wagen op de bank voluit te geven en deze krijgt bijna geen lucht (in de realiteit verloopt dit iets anders).
Ik heb nu al meer dan 20 resultaten van verschillende soorten wagens gezien, en telkens waren de resultaten van de VAB bank de laagste.
Dat alleen al doet bij mij een belletje rinkelen.
Pas op, ik zeg niet dat de bank slecht is, ik zeg niet dat de VAB slecht is, ik zeg enkel dat wanneer je op de Maha van de VAB gaat, je je aan de meest lage cijfers kan verwachten.
Dit is niet echt slecht, want je weet dan ten minste dat je op alle andere banken hogere cijfers zal draaien.
Maar ik zou eerder opteren voor een bank die me de meest realistische cijfers weergeeft.
Dat is mijn mening, ieder zijn mening natuurlijk :wink:

Een ander feit waar ik me aan stoor betreffende de VAB bank, zijn foute waarden van omrekeningen van pk aan de wielen en pk aan het vliegwiel (voor sommige wagens toch).
Ik heb zelf een wagen met 100pk op de bank zien staan bij de VAB (Ibiza 1.9TDI) en volgens de bank had de wagen 101pk aan het vliegwiel (dit lijkt wel in orde), maar volgens de bank had de wagen maar 72pk aan de wielen.
Dit is bijna onmogelijk voor een wagen met voorwielaandrijving.
Dat is een verlies van bijna 30%.
Dat zijn verliescijfers die men zelfs nog niet voor een wagen met achterwielaandrijving hanteert (hier spreek ik ook uit ervaring, ik heb zelf een E36 M3 en een E46 M3 op de bank zien staan, en deze wagens haalden verliezen van ongeveer 23 à 25% ).

Wanneer je naar de resultaten van enkele Mini's kijkt, geeft dit hetzelfde verhaal.
Sommigen zitten aan verliezen van meer dan 30pk !
Dit terwijl veel mensen weten dat de verliezen voor een Mini (de One en de Cooper) tussen de 15% (absolute minimum) en de 22% (absolute maximum) zouden moeten schommelen.

Ik heb met meerdere mensen hierover gesproken, en er was iemand tussen die ondertussen ook al 7 jaar ervaring had met een Superflow, deze persoon zei me dat hij zelfs vond dat de Superflow iets te lage cijfers weergaf.

En inderdaad, zo is het ook geweten dat de bank van Heinz wat te hoge cijfers weergeeft (in sommige gevallen).
Maar de Cartec van Heinz is zeker niet slecht, en Heinz zelf als tuner heeft dan ook een goede reputatie bij andere tuners (in België).
Maar er zijn nog vele anderen die even goed zijn of beter, hangt af van ieder zijn eigen ervaring bij zijn eigen tuner.
Inter-Tuning, Kempower, Beek Autoracing, Autotune Heinz ... allemaal goeie zaken.

In ieder geval, dat is wat ik zelf gezien en ervaren heb.
Ik wil nogmaals herhalen dat ik hiermee niets slecht wil bedoelen.
Iedereen is vrij om zelf een keuze te maken :wink:

Greetz

Der Abt
Der Abt
Be Mini
Be Mini
Berichten: 726
Lid geworden op: 15 nov 2006, 21:31

16 dec 2007, 11:27

Hans schreef:En hoeveel was het bij Beek dan..? Daar zijn de meeste van hier op geweest dus ook het meest realistisch om met een goed vergelijk te komen met andere Mini's en dan heb ik het niet over de banken.. want een andere bank = een andere dag, omstandigheden..etc.. is altijd anders
De bank van Beek is zeker goed.
De cijfers van Beek liggen ongeveer bij de rest.

Dat er verschillen zijn tussen banken, is algemeen geweten.
Maar wat ik leuk vind aan de Superflow, is dat de regel van verschillende dagen en omstandigheden bijna niets uitmaakt.
De Superflow is ver de enige bank die rekening gaat houden met al deze zaken.
Luchtvochtigheid, temperatuur binnen, temperatuur buiten, verlies aan de versnellingsbak, ... zijn allemaal zaken die de bank mee verwerkt in het weergeven van het resultaat.
Dus het trukje van ik ga op een zeer koude dag op de bank gaan om een gunstig resultaat te behalen zal niet werken bij dit type bank :wink:

En het leuke is dat je nadien je cijfers kan herbekijken op je computer.
minibandit
Mod virus alert!
Mod virus alert!
Locatie: Kontich
Berichten: 282
Lid geworden op: 17 feb 2006, 22:15

17 dec 2007, 05:31

Der Abt schreef:Ik zal vertellen wat ik zelf gezien heb met mijn eigen ogen.
Ik ga hier niet slecht zitten spreken over eender welke bank of instelling, ik wil dit gewoon eerst nog even zeggen.
Ik geef hier enkel mee wat ik ervaren heb en gezien heb.

Mijn wagen heeft momenteel al op 4 banken gestaan (resultaten geef ik voorlopig nog niet omdat ik aan een projectje bezig ben :wink: ).
viel het resultaat dan echt zo tegen... :? ??
btw...al wat ik hier vertel...heb ik ook "met mijn eigen ogen gezien" hoor !!!
zonder tegen iemands schenen te hoeven trappen... >)

zoals je zelf zei...gewoon een "voor en na" op dezelfde bank... 8)
en dan zijn al je onderzoeken en berekeningen niet nodig :s
Afbeelding
Der Abt
Be Mini
Be Mini
Berichten: 726
Lid geworden op: 15 nov 2006, 21:31

17 dec 2007, 10:27

minibandit schreef: viel het resultaat dan echt zo tegen... :? ??

btw...al wat ik hier vertel...heb ik ook "met mijn eigen ogen gezien" hoor !!!
zonder tegen iemands schenen te hoeven trappen... >)
Het is best dat je mijn post in zijn geheel bekijkt hoor minibandit.
Als je elk stukje op zich bekijkt komt immers de gehele boodschap niet over.
Ik vind je antwoord ook maar bizar, zoals ik al eerder zei, heb ik nu al meer dan 20 wagens hun resultaten van de VAB bank kunnen vergelijken (dus niet enkel de mijne hé) en ik heb ook met deze mensen gepraat.

Maar om op je vraag te antwoorden (ook al staat het antwoord in de post zelf), nee het resultaat viel niet tegen.
Zoals ik ook al eerder zei (als je mijn post ten minste volledig gelezen hebt) liggen de cijfers niet ver van de resultaten van een Superflow.
Ik ben met een project bezig en later zullen alle resultaten gepost worden.
Daar ging het hier ook niet om, het gaat hier om het feit dat jij over je ervaring van de VAB post, wat je goed recht is, en ik post over mijn ervaring en over andere mensen die ik persoonlijk ken hun ervaringen, wat mijn recht is.
Alles wat ik hier zei was gebaseerd op wat IK gezien heb.
Als jij andere ervaringen hebt, post daar dan over, net zoals ik dat gedaan heb.
Mijn mening steunt op feiten waar ik bewijzen van heb.
Zo simpel is het.
minibandit schreef:zoals je zelf zei...gewoon een "voor en na" op dezelfde bank... 8)
en dan zijn al je onderzoeken en berekeningen niet nodig :s
Onderzoeken ? :?
Berekeningen ? :?
Die cijfers waarop ik me baseer komen van resultaten van de VAB bank zelf (gebaseerd op verschillende wagens, niet enkel de mijne :wink: ).
Ik vergelijk nou éénmaal graag verschillende banken met elkaar, en ik heb hier ook al met ervaren mensen over gesproken.
Als je je wagen gaat tunen, dan is het inderdaad beter dat je dezelfde bank gaat gebruiken.

Maar is het misschien niet zo dat het laagste resultaat van iedereen een resultaat van de VAB bank is ?
Ik moet tot op vandaag nog iemand tegenkomen die elders als bij de VAB een lager resultaat gedraaid heeft.
En zeggen van hoe lager = hoe realistischer is een theorie die niet op gaat.
Zo kunnen er ook mensen compleet het omgekeerde zeggen en verkondigen dat hoe hoger = hoe realistischer.
Ik verkies gewoon een bank die me realistische cijfers geeft en niet enkel de laagste.
Nogmaals, dit is mijn mening (iedereen heeft recht op zijn eigen mening) en deze is niet zomaar uit de mouw geschud, maar gebaseerd op wat ik zelf gezien heb, wat andere mensen zelf gezien hebben.

Is het ook niet zo dat het niet correct is dat de VAB bank vaak met verliezen (pk wielen <-> pk vliegwiel) werkt die gaan van 25% tot meer dan 30%, en dit wagens met voorwielaandrijving die niet zo een hoge pk's halen (vergeleken met een Cooper S met bijvoorbeeld 200pk of een Honda Civic Type R met 197pk, hoe hoger de pk's immers zijn, hoe hoger het verlies ook zal worden).

We zullen er best over zwijgen zodat dit niet uit de hand loopt.
Jij hebt jouw ervaringen, ik de mijne.
To each their own zoals de Engelsen het zeggen :wink:

Greetz

Der Abt

Terug naar “Motor- en onderstel (tuning)”