Intercoolers

Snelheid! hoe kom ik sneller vooruit, door de bocht en weer tot stilstand.
Hans
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Berichten: 5414
Lid geworden op: 18 nov 2005, 10:21

08 jun 2009, 20:42

Waarom niet? Zit op dezelfde plek als de standaard IC.
tirex
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Locatie: Poederlee
Berichten: 2698
Lid geworden op: 24 sep 2007, 20:30

08 jun 2009, 20:46

Bsim67 schreef:Zo'n hele grote IC heeft pas echt zin als je wat verder gaat met 'tunen'. Dus dikkere injectoren, kop flowen (evt. grotere kleppen), grotere krukaspoelie enz enz....

Met een standaard S met een Beek kuur kom je met een GP IC of een watergekoelde IC al een heel eind. Het is gewoon zaak om je inlaatlucht zo koel mogelijk te houden... Want als je inlaatlucht koeler is, bevat deze dus meer zuurstofmoleculen...Hoe meer zuurstof hoe beter je verbranding (ooit een barbecue aangemaakt?)... Hoe beter de verbranding, des te meer vermogen... Bijkomend voordeel bij koelere inlaatlucht, je pingelgrens ligt verder weg... (ook zo'n motorkiller) en je zou dan wat meer brandstof kunnen verbranden (grotere injectoren).

En voor je het weet staat je bed bij Beek want 'tunen' is verslavend....
Vraag maar aan bovenstaande personen.... :mrgreen:

:D :wink: :D
Gebruikersavatar
werner
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Locatie: Katwijk
Berichten: 2092
Lid geworden op: 18 okt 2005, 21:07

08 jun 2009, 20:55

Berthil schreef:GRS heeft zo'n dikke front mount intercooler maar die geeft weer een flink drukverval, ook niet ideaal. Bovendien moet met deze je airco cooler er uit. Was een beetje een hype over maar nu hoor je er niets meer van en staat het niet eens te koop op hun website maar wel bij Lohen voor 900 pond.

Afbeelding
Ik bedoelde deze hans :wink:
Hans
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Berichten: 5414
Lid geworden op: 18 nov 2005, 10:21

08 jun 2009, 21:16

Aha, ik bedoelde die andere :wink:
Meani
Be Mini
Be Mini
Contacteer:
Locatie: +- Zwolle
Berichten: 590
Lid geworden op: 23 mar 2007, 12:12

08 jun 2009, 23:20

Volgens mij heb ik testen vd GRS intercooler gelezen waarin stond dat de inhoud zo groot was hij zelfs voor vermogensverlies zorgde.
Dangixxer weet er volgens mij meer van.
215PK, GRS Intercooler, 15% Alta compressor pulley, 102% Alta krukas pulley, M7 CAI, M7 Strut, M7 OCC, Beek tuning, BBK AP-racing, 18"Rota Subzero, KW V2, Milltek + Bastuck
Afbeelding
Bsim67
Be Mini
Be Mini
Locatie: Tilburg
Berichten: 608
Lid geworden op: 11 jul 2006, 12:09

09 jun 2009, 10:09

Volgens mij heb ik testen vd GRS intercooler gelezen waarin stond dat de inhoud zo groot was hij zelfs voor vermogensverlies zorgde.
Je moet zo'n IC natuurlijk ook vullen met lucht..... En deze op druk houden. Gevolg is dan ook dat bij zo'n grote IC de druk daalt.(het luchttraject wordt laaaaanger). Opvoeren van de druk is dan weer nodig en je begint dan weer van voorafaan... Grotere poelie's/Turbo's enz enz....
Compressed air is GREAT!!
dangixxer
Bijna verslaafd
Bijna verslaafd
Berichten: 781
Lid geworden op: 23 nov 2006, 17:31

09 jun 2009, 12:55

Meani schreef:Volgens mij heb ik testen vd GRS intercooler gelezen waarin stond dat de inhoud zo groot was hij zelfs voor vermogensverlies zorgde.
Dangixxer weet er volgens mij meer van.
heb er ook wat over gelezen.
Hier de resultaten met drukwaardes erbij


Afbeelding

Afbeelding

Resultaten waren ni echt zoals verhoopt

En zoals reeds aangehaald: De inhoud is zo groot (als ik het goed voor heb 8.9 liter tov 2.2 voor standaard en 3.2 voor GRS TMIC) dat een deel van de compressordruk verloren gaat.
Hij haalde dus bijna gelijkaardige resultaten met minder druk...
Een vettere kompressor is dus nodig om hier rendement uit te halen
Adrenalin Junkie
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Locatie: Noord Holland
Berichten: 2948
Lid geworden op: 11 jul 2008, 17:17

12 jun 2009, 16:12

wow wat een HUGE ding...!

Maar zo ongeveer hetzelfde vermogen eruit - en zelfs meer koppel, terwijl er minder boost is?

Zijn er trouwens sterkere compressors op de markt voor de Mini?
MINI COOPER S R53 pre-facelift
Afbeelding
Ferdinand
Be Mini
Be Mini
Locatie: Delft
Berichten: 452
Lid geworden op: 22 aug 2006, 12:19

13 jun 2009, 10:39

De watergekoelde IC.
Van de geleerden heb ik begrepen:

1. Een betere IC voorkomt vermogensterugval
2. Een betere IC heeft vooral effect als het warm weer is
3. Een betere IC heeft vooral haar voordelen bij heftig circuit gebruik. Vooral een watergekoelde IC, waarbij het 'koelelement' niet meer op het blok ligt, werpt dan zijn vruchten af. Eigenlijk is het woord 'constant vermogen' beter op zijn plaats.
4. Een betere IC verlaagt inderdaad je inlaattemperaturen, waardoor je 'wat pk's' erbij kunt krijgen (meer zuurstof, dus meer brandstof dus meer pk's). Maar verwacht geen wereldschokkende veranderingen van dit effect. Je praat inderdaad maar over een paar pk. Ik merkte vooral een wat betere gasrespns bij stoplichtsprintjes.

Ik heb een watergekoelde IC gereden in mijn Works. Reed prima. Maar ik zeg je eerlijk, ik zou het nu niet meer doen. Kostbaar en onderhoudsgevoelig EN voor dagelijks gebruik - in mijn beleving - niet nodig.

In mijn 135i rijd ik ook met een iets betere, renderende, IC. Nu heeft een 135i een turbo. Wat je merkt dat de IC niet meer 'oververhit' raakt, dus het vermogen blijft, ook na een paar keer plankgas. Bovendien kun je je turbodruk wat opschroeven, omdat de betere IC de hogere temperaturen beter kan werken. Dus dat levert wel vermogenswinst op.

Dus? Als je heel veel races rijdt met je mini, dan zou ik een dure watergekoelde IC wel overwegen, anders niet. Je zou het eens aan de profi's moeten vragen. Maar misschien dat er toch te veel nadelen kleven aan een watergekoelde IC tov. een goede luchtgekoelde IC.
Veel rijplezier!
Gebruikersavatar
Berthil
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Locatie: Zuiden
Berichten: 13494
Lid geworden op: 23 sep 2005, 18:04
Nederland

13 jun 2009, 13:48

Ik zou ook alleen een watergekoelde IC nemen bij circuit gebruik (en op de bank bij Beek).

Op de Nordschleife in zijn 5 omhoog langs Bergwerk met 200 km/h is de inlaatluchttemperatuur met een watergekoelde IC 65 graden en met een luchtgekoelde bijna 100 graden!

Ik heb in beide Mini's een Scangauge die de inlaatluchttemperatuur laat zien en de luchtgekoelde laat bij normaal rijdenwel steeds zo'n 4 a 5 graden hogere temperatuur zien. Dat zijn inderdaad maar een paar pk's.

De watergekoelde IC heeft maar 1 nadeel en dat is dat na 10 minuten parkeren de inlaatluchttemperatuur iets hoger is en wat langzamer daalt als men weer gaat rijden. Een luchtgekoelde IC koelt sneller af.
Adrenalin Junkie
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Locatie: Noord Holland
Berichten: 2948
Lid geworden op: 11 jul 2008, 17:17

13 jun 2009, 19:46

Volgens mij als je niet echt op zoek bent naar het extreme, omdat je de auto toch voor normaal weggebruik wil gebruiken (niet voor circuit), en zo nu en dan eens t gas erop is de GP IC toch wel voldoende.

Toch ook best een nette prijs dan voor de GP IC in vergelijking met alle andere IC's op de markt...
MINI COOPER S R53 pre-facelift
Afbeelding
Gebruikersavatar
Berthil
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Locatie: Zuiden
Berichten: 13494
Lid geworden op: 23 sep 2005, 18:04
Nederland

13 jun 2009, 20:10

Vind ik ook. Als je naar de GP IC kijkt is de GRS IC vet overprized.
dangixxer
Bijna verslaafd
Bijna verslaafd
Berichten: 781
Lid geworden op: 23 nov 2006, 17:31

14 jun 2009, 22:20

Berthil schreef:Vind ik ook. Als je naar de GP IC kijkt is de GRS IC vet overprized.
GRS kost 399 GBP!!!
en met een pond aan ,86 is dat allemaal heel wat goekoper dan vroeger.
In UK rijden er met een gewoon GRS'ke met 236 wielpk's....!
Blijkbaar koelt ie dus wel prima
en amper een derde van de prijs van zo'n watergekoeld ding
Gebruikersavatar
Berthil
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Locatie: Zuiden
Berichten: 13494
Lid geworden op: 23 sep 2005, 18:04
Nederland

14 jun 2009, 22:57

De GRS komt zonder kap en kost omgerekend 470 Euro (zonder verzendkosten)
De GP kost 240 Euro zonder kap en kun je bij de dealer ophalen.

Maar je hebt wel wat gelijk. Met de hoge pond koers was hij vet overpriced,
nu is alleen nog maar dik overpriced met zijn dubbele prijs t.o.v. de GP IC.
En Hans heeft ook 240 pk op de bank bij Beek met de GP IC, dus daar zal ook wel iets goed aan zijn.

Terug naar “Motor- en onderstel (tuning)”