Uitbrekende MINI - 360° op oprit autostrade

Snelheid! hoe kom ik sneller vooruit, door de bocht en weer tot stilstand.
Jenkins
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Locatie: Sittard
Berichten: 2201
Lid geworden op: 15 mar 2007, 09:45

04 okt 2007, 09:50

Jurgen schreef:, maar gisteren viel het mij wel op (de auto stond wel wat scheef op de stoep) dat mijn achterste rechter wiel (passagierskant dus) wel tamelijk plat lijkt te staan.
Maar als ik de bandendruk binnen laat controleren is er geen probleem.
Begrijp ik je goed dat je systeem geen foutmelding geeft, maar de band wel tamelijk plat is?

Suggestie:
  • Dadelijk alle 4 de banden op maximale "normale" druk brengen,
    Je systeem op de juiste manier resetten,
    Opletten wat je systeem doet.
Gebruikersavatar
Berthil
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Locatie: Zuiden
Berichten: 13490
Lid geworden op: 23 sep 2005, 18:04
Nederland

04 okt 2007, 10:43

Jurgen, je systeem 'controleert' geen bandendruk.
Er zit nergens een drukmeter.

Hier de uitleg hoe het systeem werkt.
Kim Cooper
Be Mini
Be Mini
Locatie: Groningen
Berichten: 674
Lid geworden op: 09 mei 2007, 21:02

04 okt 2007, 19:10

Aha dus elke mini is hiermee uitgerust 8) Mooi systeem.
Afbeelding
Jenkins
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Locatie: Sittard
Berichten: 2201
Lid geworden op: 15 mar 2007, 09:45

04 okt 2007, 20:56

Kim Cooper schreef:Aha dus elke mini is hiermee uitgerust 8) Mooi systeem.
Absoluut!
Bij onze 1e Mini raakte ik bij het uitwijken voor een vrachtwagen de stoep; velg krom. :mad:
Langzaam terug gehinkt naar de dealer.
Die legde er snel een ander wiel onder.

Dat wiel had blijkbaar een andere spanning dan de originele.
Toen we dus weg reden van het terrein begon het waarschuwingslampje te knipperen en een geluid te pingen.
:shock:

Mits goed gebruikt is het een heel goed waarschuwingssysteem!
Alleen is regelmatig bandenspanning controleren & resetten noodzakelijk!
Jurgen
Pralinekes-Boy & km-vreter
Locatie: Erps-Kwerps
Berichten: 4941
Lid geworden op: 11 mar 2007, 00:48

07 okt 2007, 17:23

Ik heb een paar foto's getrokke van mijn banden. Ik vind die achterste nogal plat staan? Of ben ik gewoon aan het doorslaan :P
Voor
Afbeelding
achter
Afbeelding
voor (andere kant)
Afbeelding
achter (andere kant)
Afbeelding

Wat ik wel heb ontdekt is dat ik diepe schade heb aan mijn linkervoorvelg :s

Afbeelding
Afbeelding
PPCS
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Locatie: Amsterdam
Berichten: 1253
Lid geworden op: 27 sep 2006, 09:56

07 okt 2007, 20:15

Wat dacht je van ff spanning controleren ipv visueel checken. Ik zie echt het probleem niet.
Spanning 0 = band lek. Bij twijfel alles oppompen en na 2 dagen weer checken. Als er 1 flink gezakt is bingo.
Visueel kan je bij een runflat bijna niks zien en voelen of ie leeg is.

Morgen dus ff spanning meten dus :D
Gebruikersavatar
Sid
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Berichten: 3004
Lid geworden op: 10 mei 2006, 22:32

08 okt 2007, 00:10

wat is er zo lastig aan om even langs de dealer of bandenspecialist te rijden :s
vandaag of morgen rij je nog tegen iemand aan omdat je het al weken zit uit te stellen.
FunkyRAT
Be Mini
Be Mini
Locatie: ZTM
Berichten: 724
Lid geworden op: 22 apr 2006, 20:17

08 okt 2007, 08:33

idd, waarschuwingssysteem zegt niet veel, koop gewoon een barometer van een euro of 2 bij halfords en check regelmatig de druk.
Jenkins
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Locatie: Sittard
Berichten: 2201
Lid geworden op: 15 mar 2007, 09:45

08 okt 2007, 09:59

Sid schreef:wat is er zo lastig aan om even langs de dealer of bandenspecialist te rijden :s
vandaag of morgen rij je nog tegen iemand aan omdat je het al weken zit uit te stellen.
Daar heeft Sid een goed punt, Jurgen!
Jurgen
Pralinekes-Boy & km-vreter
Locatie: Erps-Kwerps
Berichten: 4941
Lid geworden op: 11 mar 2007, 00:48

08 okt 2007, 16:45

ja ze mannekes er is ook nog zoiets als geen tijd hebben :P Maar ik heb daarjuist een vlugge stop gemaakt bij de bandencentrale en daar zagen ze niks verkeerd aan enkel dat mijn achterste toch randje kantje beginnen te worden en als het wat meer begint te regenen dat ik toch moet aan denken voor nieuwe banden.

Ik vroeg dan ook ineens achter een boekje voor velgen, maar zij hebben blijkbaar voor runflats een soort velg en die beginnen bij 17" en komen op 1300, zonder band... Kan ik evengoed orginele nemen...

Hij heeft wel de luchtdruk niet nagemeten. Die was volgens hem nog goed, ik moest direct denken aan die een persoon die zei dat je dat bijna niet ziet bij runflats maar dacht van ja als zij het hier niet weten wie dan wel. Maar soit ik ga stillaan beginnen te gaan zien achter een nieuw setje velgen, want er wacht een bandenwissel :P
Afbeelding
Gebruikersavatar
Sid
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Berichten: 3004
Lid geworden op: 10 mei 2006, 22:32

08 okt 2007, 16:58

rij naar de pomp en check je bandenspanning, je achterbanden LIJKEN in ieder geval te zacht. leuk een nieuwe set velgen en banden, maar je bent niet achter het probleem. zometeen heb je een nieuwe set en veroorzaak je alsnog een ongeluk.
snap niet dat alles voorgekauwd moet worden :?
Gebruikersavatar
frankie
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Berichten: 10024
Lid geworden op: 29 okt 2016, 08:03

08 okt 2007, 17:02

Sja 5 minuutjes werk en je weet het.

Maar goed, als de bandencentrale al aangeeft dat de achterbandjes "randje kantje" beginnen te worden, lijkt het me een duidelijk verhaal. Mede daarom wordt dus ook geadviseerd en is het verstandig de banden met het minste profiel voorop te leggen.
Jurgen
Pralinekes-Boy & km-vreter
Locatie: Erps-Kwerps
Berichten: 4941
Lid geworden op: 11 mar 2007, 00:48

08 okt 2007, 18:53

Haha ge gaat het nooit geloven. Blijkbaar hadden wij in hangar bij ons alles liggen om bandenstanden te meten en zelfs verse lucht onder druk :P

De stand bedroeg een dik kwartier geleden zo:
Achter passagier
1 bar
Voor passagier
1,9 bar

Achter bestuurder
1 bar

Voor bestuurder
1,95 bar

In mijn deur gekeken wat het normale bardruk was bleek dit 2,1 bar te zijn op de vier wielen en met een maximum van twee passagiers (is 99,99% toch het geval).

Ik heb ze alle vier op 2,1 gezet. Ik ben eens benieuwd of ik het nu nog ga voor hebben... Of kan ik dat voorval niet voor hebben gehad omdat mijn banden te plat stonden, maar pa zegt die allesinds van niet. Maar wat weet die er nu van denk ik dan. Niet dat ik er even weinig van weet ze :P
Laatst gewijzigd door Jurgen op 08 okt 2007, 19:05, 1 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding
Gebruikersavatar
Sepp
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Contacteer:
Locatie: De Lier
Berichten: 2639
Lid geworden op: 11 nov 2005, 23:52

08 okt 2007, 19:01

Zoooo!!! 2 achterbanden waar maar 1 bar druk in zat? Logisch dat je alle kanten op zwabberde. 1 bar is veel te weinig. Met jouw bandenmaat is 2,1 bar wenselijk. Bij grotere velgen (17, 18 inch of groter) waarbij de banden een lagere wang hebben is ca. 2,5 bar heel normaal. Met 1 bar druk in allebei je achterbanden zoals jij een tijd hebt gereden is het dus net alsof je met 2 lekke banden rijdt. Levensgevaarlijk. Dus vanaf nu met enige regelmaat blijven controleren zou ik zeggen.
Afbeelding
"We've got a thing that's called...MINI love"
Gebruikersavatar
Peter
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Locatie: Roelofarendsveen
Berichten: 6589
Lid geworden op: 25 sep 2005, 21:21

08 okt 2007, 19:15

BigD schreef:Banden? Bandenspanning? Staat van het wegdek? Miss het gewoon verkeerd te hard nemen van de bocht? Al heb ik weinig dunk van de RF banden dusja. Succes met het zoeken van je probleem.

Greetz BigD
28 september werd er al geadviseerd om de bandenspanning te controleren. Gelukkig is er in de tussentijd niets ernstigs gebeurd.

Als je nou volgende keer om advies vraagt, doe er dan ook iets mee!

Terug naar “Motor- en onderstel (tuning)”