Cooper (S) Tunen.. via Beek Autoracing

Snelheid! hoe kom ik sneller vooruit, door de bocht en weer tot stilstand.
Hans
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!

10 apr 2007, 15:17

Een beter spruitstuk.. die bovenste is toch van Maaij? koppel 178nm 8)
miniracer
4 op een rij!
4 op een rij!

10 apr 2007, 16:50

beiden hebben spruistuk....

ik heb OBX (kopij van supersprint zeggen ze) met originele mini CATALYSATOR

maaij heeft supersprint met een SS metalic catvervanger

maar geeft dit dan zon verschil in koppel ?

wil dit dan zeggen dat als ik men cat eraf gooi zo extreem meer koppel zou moeten verkrijgen ??
FastBunny
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Contacteer:

10 apr 2007, 16:56

Maaij had ook een ander luchtfilter, een aanpassing aan de kleppen en SuperSprint uitlaat.
Afbeelding
miniracer
4 op een rij!
4 op een rij!

10 apr 2007, 17:12

FastBunny schreef:Maaij had ook een ander luchtfilter, een aanpassing aan de kleppen en SuperSprint uitlaat.
okay, effe om het duidelijk te maken, maaij had dezelfde luchtfilter dan ik namelijk een PIPERCROSS VIPER cold air intake,
hij had ook zoals ik een Supersprint demper uitlaat, catback (dwz vanaf de catalysator zonder tussendemper)

de verschillen met maaij zijn de gasklephuis (heb ik niet) , het Supersprint spruitstuk (ik heb obx) en de Supersprint metalic race catalysator (ik heb oem cat)

die race cat is volgens mij de factor waardoor hij beter presteert. het is dan ook een cat die veel meer flow doorlaat dan de mijne,
maar dat dit zo veel KOPPEL verschil geeft is straf. en zou kunnen verklaren waarom die dingen zo duur zijn .

maar heeft coendek nergens een uitdraai van zijn vorige wagen, die had ook een volledige SS uitlaat, maar of die gechipt was ??? interessant om even te vergelijken .

greetz....
Menno
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!

10 apr 2007, 17:31

Ik heb de SS spruit en cat van Maaij over genomen 8)
Met alleen dit onder mijn Mini en een K&N filter ben ik uitgekomen op 126 pk en een koppel van 166 nm. :D
Hans
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!

10 apr 2007, 17:40

Sorry, maar obx is chineese rommel.. het blijkt dat duurder toch beter is.. de juiste lengte van de buizen, racecat.. etc.. gooi er een supersprint of Beek spruit onder en je heb ook bijna 180nm koppel :wink:
Hoe kan je eigenlijk het orginele minikat hebben? deze zit aan het spruitstuk vast :?
Laatst gewijzigd door Hans op 10 apr 2007, 17:44, 1 keer totaal gewijzigd.
miniracer
4 op een rij!
4 op een rij!

10 apr 2007, 17:43

Menno schreef:Ik heb de SS spruit en cat van Maaij over genomen 8)
Met alleen dit onder mijn Mini en een K&N filter ben ik uitgekomen op 126 pk en een koppel van 166 nm. :D
ja dan blijkt het toch de spruit te zijn en cat....

thanx ,
miniracer
4 op een rij!
4 op een rij!

10 apr 2007, 18:47

Hans schreef:Sorry, maar obx is chineese rommel.. het blijkt dat duurder toch beter is.. de juiste lengte van de buizen, racecat.. etc.. gooi er een supersprint of Beek spruit onder en je heb ook bijna 180nm koppel :wink:
Hoe kan je eigenlijk het orginele minikat hebben? deze zit aan het spruitstuk vast :?
obx wordt gemerchandised als Supersprint kopij ... maar of dit echt zo is in de primaries zal joost weten....

maar ik denk dat die chinese rommel, nog zo slecht niet is hoor.... beter dan supersprint niet maar heel goed afgewerkt wel als je de lasnaden van het spruitje bekijkt.

volgens mij komt het ook door de originele catalysator die heel veel tegenhoudt. als ik er een race cat, of een catvervangend buisje er onderhang dan ben ik er zeker van dat ik betere prestaties voor kan schrijven.
MAAR zonder cat is voor mij geen optie, enerzijds voor de keuring en anderzijds voor het milieu.

een race cat wel maar dan wel één die niet zomaar 800 euries kost zoals die van supersprint ? maar nog een maar, dan valt het te hard op bij de keuring hier in belgië en kan het zijn dat ze mijn systeem ontdekken en dat brengt veel meer troubles met zich mee.

@ Hans ik heb de originele cat van iemand die zijn wagen total loss heeft gereden en die de stukken apart verkocht, ik heb met hem een deal gesloten en hij heeft de cat eraf geslepen. Aan de cat heb ik er vervolgens een flens aan laten lassen, zodanig dat die kon bevestigd worden aan de OBX spruit, rekening houdend met de juiste paramterers van het originele spruitje.

Nu kan ik natuurlijk de ultiem test doen en een high flow cat zoeken a la supersprint, die er tussen hangen, naar de bank trekken en vervolgens zien wat het resultaat is ? meer NM misschien... indien dit niet teveel verschilt van de originele cat dan kan ik definitief besluiten dat de OBX rommel is en dient vervangen te worden....

:D
Berthil
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Nederland

10 apr 2007, 19:08

Wat in Duitsland veel gedaan wordt is de pre-kat verwijderen van de originele kat. Die functioneert kennelijk alleen de eerste 15 seconden na een start, daarna doet ie niks meer voor de schone lucht maar die is wel de grootste restrictie in het uitlaatkanaal. Je emissie-lampje gaat dus niet branden als die weg is en je komt ook door de keuring.

Ik ken twee MCS-en waarbij OBX spruitstukken zijn afgebroken. Die hadden wel wat meer vermogen wat de motor meer deed kantelen.
Hans
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!

10 apr 2007, 19:12

Afgebroken? :shock: er staat bij mij wel veel spanning op de rubbers van de middensteun.. het zet allemaal wat meer uit dat RVS :?
Misschien toch die motordemper weer terug zetten..
miniracer
4 op een rij!
4 op een rij!

10 apr 2007, 20:27

Berthil schreef:Wat in Duitsland veel gedaan wordt is de pre-kat verwijderen van de originele kat. Die functioneert kennelijk alleen de eerste 15 seconden na een start, daarna doet ie niks meer voor de schone lucht maar die is wel de grootste restrictie in het uitlaatkanaal. Je emissie-lampje gaat dus niet branden als die weg is en je komt ook door de keuring.

Ik ken twee MCS-en waarbij OBX spruitstukken zijn afgebroken. Die hadden wel wat meer vermogen wat de motor meer deed kantelen.
:wat: wow, ik heb men origineel nog altijd en dan kan die er terug op :wink: zo blijven we lekker bezig...
Maaij
King of the Groupbuy
Contacteer:

11 apr 2007, 00:42

Even voor de duidelijkheid.

Mijn Beek uitdraai (178NM etc..) is zonder gasklep. Die was toen net weg :)

Lijst met mods:
- Viper kit
- SS spruit met cat.
- SS tussenpijp zonder demper
- Einddemper

Dit gaf me 178NM met de software van Beek 8)

Resultaat was echt goed te voelen :)
Hans
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!

11 apr 2007, 08:06

Die spruiten doen echt goed hun werk bij een Cooper 8) Kan je na gaan wat een 4-2-1 spruit doet :wink:
Moor
Leerling Mini lid
Leerling Mini lid

17 apr 2007, 13:59

@FastBunny

Vandaag bij Beek geweest en gevraagd of de uitdraai van een 163 of 170 pk was. Ze hebben nog niet een standaard 163pk op de bank gehad dus is het van een 170pk.
FastBunny
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Contacteer:

17 apr 2007, 14:33

Moor schreef:@FastBunny

Vandaag bij Beek geweest en gevraagd of de uitdraai van een 163 of 170 pk was. Ze hebben nog niet een standaard 163pk op de bank gehad dus is het van een 170pk.
oke :) Wel typisch dat er dan toch verschil in zit in de grafiek. Heb wel eens verhalen gehoord over de kwaliteit van je compressor dat een verschil kan geven :)
Afbeelding

Terug naar “Motor- en onderstel (tuning)”