Cilinderkop bewerken wel of niet?

Snelheid! hoe kom ik sneller vooruit, door de bocht en weer tot stilstand.
Hans
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!

Cilinderkop bewerken wel of niet?

27 nov 2008, 12:38

Niet dat dit een vraag om het wel of niet te doen voor mezelf want ik doe het toch wel :P
Maar even alle voordelen en evt nadelen op een rij, ervaringen en of commentaar is natuurlijk welkom.

Na een stage 2 van bv Beek of een Works set wil men ook wel meer, waar kan je het daarna nog zoeken voor de peekaa jacht, we kunnen de uitlaat en of spruitstuk aanpakken dat heb ik bij mijn vorige GP al gedaan met een 4-2-1 RVS spruit met racecat en 102% krukas pulley + Beek software kwam ik op 225pk (let op standaard heeft een GP slechts 210pk op de bank bij Beek en een Works 201pk) dus dit was een winst van 15pk was wel ruim €1900,- armer.. dus met deze GP even kijken of het ook anders kan.

Een cilinderkop bewerken! Men nemen een gebruikte cilinderkop, beetje zoeken en je heb ze al voor €100,- deze laten bewerken, inlaatkanalen en uitkanalen, rond de kleppen ook andere nokkenas (Catcam) en grotere kleppen, ik denk niet dat ik goedkoper uit ben maar het resultaat zal moeten zijn dat die veel beter door zijn toeren heen gaat, hoger koppel en een klap meer vermogen! Nu heb ik natuurlijk een GP deze heeft al koudere bougies en grotere injectoren ook handig :wink: Een 17% pulley kan die nu ook makkelijk aan (thanks voor tip Berthil) maar dat komt later..
Toch leuk om straks even terug te schakelen bij 220km om door te knallen boven de 250km echte kilometers per uur 8)

Mijn cilinderkop wordt op dit moment aangepast en zal binnen een maand (hopelijk) op de GP zitten! Vrijdag even foto's plaatsen, hij is ook te zien tijdens de rollenbankdag as zaterdag.
Wat dit ook leuk maakt is om te zien of we met een stage 5 van Beek een betere aanbieding kunnen maken dan wat Mini Nederland nu doet om voor een R53 een Works kit aan te bieden voor €5500,- incl montage, dat gaan we makkelijk redden :lol: en je heb dan een echte "works killer" want met zijn 201pk wordt dat een mietje vergleken met een stage 5 (waarschijnlijk 240pk)

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

En klaar!

Afbeelding

Nu nog monteren en afstellen op de bank.
Laatst gewijzigd door Hans op 24 mar 2009, 14:55, 1 keer totaal gewijzigd.
ducks
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Contacteer:

27 nov 2008, 13:08

Of het slim is, is weer wat anders. Maar leuk is het in iedergeval wel :D Vind het wel cool om te zien hoeveel je uit zo'n 1.6 blokje van wringen.
dangixxer
Bijna verslaafd
Bijna verslaafd

27 nov 2008, 13:45

Ik ben heel benieuwd naar de prijs van het beek-cilinderkop-verhaal!
Met het Britse Pond dat in vrije val is worden GTT en Lohen erg aanlokkelijk
Hans
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!

27 nov 2008, 15:25

quattro gmbh schreef:Ik heb het niet eens zozeer over slim. Je moet wel erg MINI gek zijn om een Bmw e46 M3 te laten staan terwijl die hetzelfde zou gaan kosten....
Laat ik dat nou net zijn :wink: (5 mini's verder in 6jaar) Heb niks met BMW.. maar goed daar hebben we het hier niet over.
Juist leuk om straks een M3 achter je te houden (tot een bepaalde snelheid) merk het al met de "standaard GP" even sporten met een M5, hehe.. geen houden aan natuurlijk totdat je een mooie bocht tegenkomt, lekker scherp.. daaaag M5

Ben benieuwd wat het cilinderkopje gaat brengen 8)

@dangixxer, pond stijgt weer, maar het gaat erom hoeveel uur er aan zo'n kop gewerkt wordt want dat betaal je natuurlijk maar merk je ook in het resultaat, nu ben je er zelf bij.
StefanCS
Bijna verslaafd
Bijna verslaafd

27 nov 2008, 16:35

Quatro heeft wel gelijk. Stage 2 is leuk, ben je net zosnel als een Works en kost relatief weinig.

Als je 250 pk wilt, kun je beter voor een Golf GTi met chip gaan.
Hans
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!

27 nov 2008, 16:50

Jaja.. maar het gaat hier om een Mini, een Golf kan nooit aan de beleving tippen van een dikke Mini! Voor het geld wat ik heb uitgegeven aan de GP had ik ook een mooie 135i Coupe voor.. maar het is de beleving die ik zoek in een auto heb niet voor niks ook een Dax Rush Cosworth.. nu kan het nog, straks met onze milieuregering met hun Hybride auto's en kilometerheffing is het afgelopen met ons autoliefhebbers dan is het niet meer je van A naar B brengen en dat heb ik al met een Golf GTI.. blijft saai en comfortabel
Berthil
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Nederland

27 nov 2008, 17:26

Vind ik ook, de kunst is te genieten van een Mini en Hans verstaat die kunst :)
Een Seatje kopen met veel peekaas kan iedereen.

Zo'n bewerkte kop laat gewoon alle andere tuning mods beter tot hun recht komen. Ik heb het zelf ook gemerkt.

Ging je er wel een andere kat op zetten Hans?
Zou wel jammer zijn als je dat niet doet met een bewerkte kop.

Wat je ook kan doen, en relatief goedkoop is, is de pre-kat verwijderen van het originele spruitstuk. Die doet alleen de eerste minuut wat voor de emissie maar is de grootste restrictie in het spruitstuk.
sanbruin
Nieuw Lid
Nieuw Lid

27 nov 2008, 18:41

Net wat je zegt Hans, de beleving in een mini is totaal anders en kun je niet met een golf vergelijken. Zo houd ik me voor de hobby bezig met het tunen van smarts en heb er zelf ook één die ik zwaar gemodificeerd heb voor zeker 20.000 euro. Mensen zeggen wel eens tegen me dat ik gek ben en voor dat geld ook een impreza of M3 had kunnen kopen. Lekker saai dan heb je gelijk al een snelle auto waar je niks aan hoeft te doen. In me smart over de 200km/h is pas echt een belevenis :wink:
Voor de nieuwschierigen > www.turbosmart.nl

Groeten
Sander
Hans
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!

27 nov 2008, 18:52

Berthil schreef: Wat je ook kan doen, en relatief goedkoop is, is de pre-kat verwijderen van het originele spruitstuk. Die doet alleen de eerste minuut wat voor de emissie maar is de grootste restrictie in het spruitstuk.
Hmm.. goed idee, wil namelijk niet teveel herrie mijn vorige GP was best luid zeg maar.. wordt ook al een dagje ouder :wink:

Haha.. lachen 200+ met een smart, goed bezig, idd rijbeleving is alles.
Miniboard
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!

27 nov 2008, 19:02

Beleving, dat is het woord!!!

Ik had nooit gedacht dat voor ik voor een overprijsde auto (gezien het vermogen en de afbouwkwaliteit van de MINI) zou vallen. Maar ik heb nog nooit zo'n leuke autojaren (zelfs niet in mijn M3-tijd) gehad als de laatste 6 jaar dat ik MINI rij... De mensen die ik daardoor heb leren kennen (waaronder mijn beste vriend!), ik had ze nooit willen missen (en wil ze ook niet meer missen :wink: ).

p.s. Hans: het €100 én een fles wijn :wink:
Hans
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!

27 nov 2008, 19:25

Oja, €101,- dus :mrgreen:

Grapje, was die lekker?
Miniboard
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!

27 nov 2008, 19:52

Hans schreef:Oja, €101,- dus :mrgreen: