Recent is onze MINI verlaagd met de veertjes van Coen. Toppie.
Nu kreeg ik van een kennis het advies de auto te laten uitlijnen.
Na wat rondgebeld te hebben met diverse bandenboeren blijkt dat ze de MINI na verlaging niet uit kunnen lijnen, maar alleen de sporing van de vooras kunnen bijstellen.
Heb wel het idee dat mijn stuur iets uit het lood staat na de verlaging.
Hoe zijn jullie hiermee omgegaan?
Gr. Rini
Uitlijnen nodig na verlagen ?
- Berthil
- Volledig MINI minded!
Bericht
Men zegt dat het niet nodig is omdat er geen verstelbare punten los zijn geweest. Je geeft het zelf al aan met de sporing van de vooras. Dat is niet los geweest bij een verlaging en zou dus nog hetzelfde moeten zijn. Dat je stuur dus veranderd is door de verlaging is onwaarschijnlijk tenzij de veren niet even lang zijn.
Het enigste wat er veranderd is is het camber aan de achterkant. Deze kan bij de facelift iets minder gezet worden maar niet veel. Dit heeft niets te maken met de sporing.
De sporing aan de achterkant kan trouwens wel bijgesteld worden maar is zelden noodzakelijk.
Als je twijfelt moet je gewoon een bandenboer opzoeken die je voor 40 Euro alles netjes uitlijnt. Kan sowieso geen kwaad en kan je bandenslijtage schelen.
Het enigste wat er veranderd is is het camber aan de achterkant. Deze kan bij de facelift iets minder gezet worden maar niet veel. Dit heeft niets te maken met de sporing.
De sporing aan de achterkant kan trouwens wel bijgesteld worden maar is zelden noodzakelijk.
Als je twijfelt moet je gewoon een bandenboer opzoeken die je voor 40 Euro alles netjes uitlijnt. Kan sowieso geen kwaad en kan je bandenslijtage schelen.
- Sepp
- Volledig MINI minded!
- Contacteer:
Bericht

"We've got a thing that's called...MINI love"
Ik heb de MINI bij Beek laten verlagen en zij hebben hem daarna ook uitgelijnd (voor en achter). Dit kan dus wel. Eerst zeiden ze bij Beek ook dat het niet zo noodzakelijk was, maar na het uitlijnen was de conclusie dat het hard nodig was, want m'n MINI spoorde 'als een hond' volgens hun (als je begrijpt wat ik daarmee bedoel). Ook mijn vaste bandenboer (Reedijk Banden in Strijen) adviseert altijd uit te lijnen na verlaging.
Bovendien: waarom zou je niet uitlijnen? Het kost maar een paar tientjes en daarna weet je zeker dat alles goed spoort (dus perfekt weggedrag) en dat je banden ook niet schuin afslijten wat in een later stadium voor veel hogere kosten zorgt dan het uitlijnen zelf.
Bovendien: waarom zou je niet uitlijnen? Het kost maar een paar tientjes en daarna weet je zeker dat alles goed spoort (dus perfekt weggedrag) en dat je banden ook niet schuin afslijten wat in een later stadium voor veel hogere kosten zorgt dan het uitlijnen zelf.

"We've got a thing that's called...MINI love"
- Kees en Annet
- Racende reporter
Bericht
Wij hebben de MINI (R56) ook 3cm laten verlagen bij Beek (H&R veren).
Daarna is hij bij Matterhorn geweest in Hilversum voor uitlijning.
Uiteindelijk is er maar een zeer kleine correctie bij de voorwielen gebeurd, omdat hij toch aan de apparatuur hing.
per saldo was het niet nodig geweest volgens de monteur.
(maar het kan geen kwaad om het nu en dan eens te controleren of alles nog wel goed is.)
(en het kost ook niet de wereld, om het te laten doen)
Kees
Daarna is hij bij Matterhorn geweest in Hilversum voor uitlijning.
Uiteindelijk is er maar een zeer kleine correctie bij de voorwielen gebeurd, omdat hij toch aan de apparatuur hing.
per saldo was het niet nodig geweest volgens de monteur.
(maar het kan geen kwaad om het nu en dan eens te controleren of alles nog wel goed is.)
(en het kost ook niet de wereld, om het te laten doen)
Kees

Onze sponsors