Nu heeft mijn dealer al aangekondigd dat hij met spacers wordt afgekeurd.

Gelijk heb ik op het net diverse meningen gelezen, en dat de dealers sowieso uit veiligheid dit afkeuren.
Ik ben het er niet helemaal mee eens, half Ned. rijd op die dingen en nooit hoor je wat. Nu kan ik wel de spacers er tussen uit halen voor de keuring, maar omdat ik hier niet zoveel zin in heb, wil ik eerst het fijne hiervan weten.

Een quote van een willekeurige website:
Aan het monteren van zogeheten spoorverbreders is een aantal juridische en technische aspecten verbonden. We geven ze in een notendop weer. De juridische basis voor het al dan niet mogen monteren van spoorverbreders is opgenomen in de typegoedkeuring van het betreffende voertuig. Dat is ook de reden waarom de politie, in geval van controle, deze laat demonteren. Bij de APK wordt op de montage van spoorverbreders in principe niet gelet. Wel of de eventuele montage van spoorverbreders ertoe bijdraagt dat de technische staat van de auto in conflict komt met de APK-regeling. Zo kan de spoorbreedte van de auto meer dan 2 procent meer bedragen dan is vermeld op het kentekenbewijs of in het kentekenregister. Op dit artikel (Keuringseisen; 5.2.23) wordt om administratieve redenen nog niet getoetst, maar het komt er aan. Door het monteren van spoorverbreders kunnen de wielen buiten de carrosserie steken. Art. 5,2,48, lid 4, geeft aan dat de wielen voldoende moeten zijn afgeschermd. In het verlengde daarvan wordt in een voetnoot gemeld dat wielen niet meer dan 30 mm buiten de afscherming mogen steken.
OP de RDW-site staat dit ook zo omschreven.
Wat is jullie mening en ervaring hier over?
Ossie
ps, dat ik de keuze om APK bij de dealer laat verrichten staat niet vast. Het is meer iets wat me is opgevallen over een uitspraak die is gedaan.