Wheel-spacers APK afkeur?

Snelheid! hoe kom ik sneller vooruit, door de bocht en weer tot stilstand.
Ossie
The Calendar Guy

Wheel-spacers APK afkeur?

15 mar 2009, 17:12

Binnenkort gaat mijn Mini voor het eerst voor een APK keuring.

Nu heeft mijn dealer al aangekondigd dat hij met spacers wordt afgekeurd. :shock:

Gelijk heb ik op het net diverse meningen gelezen, en dat de dealers sowieso uit veiligheid dit afkeuren.

Ik ben het er niet helemaal mee eens, half Ned. rijd op die dingen en nooit hoor je wat. Nu kan ik wel de spacers er tussen uit halen voor de keuring, maar omdat ik hier niet zoveel zin in heb, wil ik eerst het fijne hiervan weten. :wink:

Een quote van een willekeurige website:

Aan het monteren van zogeheten spoorverbreders is een aantal juridische en technische aspecten verbonden. We geven ze in een notendop weer. De juridische basis voor het al dan niet mogen monteren van spoorverbreders is opgenomen in de typegoedkeuring van het betreffende voertuig. Dat is ook de reden waarom de politie, in geval van controle, deze laat demonteren. Bij de APK wordt op de montage van spoorverbreders in principe niet gelet. Wel of de eventuele montage van spoorverbreders ertoe bijdraagt dat de technische staat van de auto in conflict komt met de APK-regeling. Zo kan de spoorbreedte van de auto meer dan 2 procent meer bedragen dan is vermeld op het kentekenbewijs of in het kentekenregister. Op dit artikel (Keuringseisen; 5.2.23) wordt om administratieve redenen nog niet getoetst, maar het komt er aan. Door het monteren van spoorverbreders kunnen de wielen buiten de carrosserie steken. Art. 5,2,48, lid 4, geeft aan dat de wielen voldoende moeten zijn afgeschermd. In het verlengde daarvan wordt in een voetnoot gemeld dat wielen niet meer dan 30 mm buiten de afscherming mogen steken.

OP de RDW-site staat dit ook zo omschreven.

Wat is jullie mening en ervaring hier over?

Ossie

ps, dat ik de keuze om APK bij de dealer laat verrichten staat niet vast. Het is meer iets wat me is opgevallen over een uitspraak die is gedaan.
Afbeelding
Getzz
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!

15 mar 2009, 17:22

Een kleine moeite voor de dealer om de spacers bij het afmelden eraf te laten. Is er geen steekproef dan kan de dealer de spacers er zo weer op zetten.
Berthil
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Nederland

15 mar 2009, 17:37

Paniekzaaierij. Ik heb nog nooit problemen gehad bij de APK.
De dealer zal trouwens niet snel na afmelden van een voertuig nog wat doen aan het voertuig. Dat mag namelijk strik genomen niet. En de dealer neemt veel strikt.
Getzz
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!

15 mar 2009, 17:42

Berthil schreef:Paniekzaaierij. Ik heb nog nooit problemen gehad bij de APK.
De dealer zal trouwens niet snel na afmelden van een voertuig nog wat doen aan het voertuig. Dat mag namelijk strik genomen niet. En de dealer neemt veel strikt.
Never knew that.
Deniz
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!

15 mar 2009, 17:46

Gewoon ergens anders je APK keuring halen. Maakt toch geen moer uit waar je em haalt.

Dus maak je niet druk zou ik zeggen
ginoceros
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Contacteer:

15 mar 2009, 17:58

Grappig....ik vroeg me hetzelfde af na montage vd spacers.
Wat ik me herinner van mijn vorig autoleven keurt de ene keurmeester hem af terwijl de andere er geen problemen van maakt.
Aangezien ik lui ben vraag ik denk ik eerst bij de garagist waar ik hem laat keuren (geen dealer) of ie er problemen van maakt.
MiniBeardie
Be Mini
Be Mini

15 mar 2009, 18:57

Ik had dit ook al eens opgezocht en het volgende gevonden:

De juridische basis voor het al dan niet mogen monteren van spoorverbreders is opgenomen in de typegoedkeuring van het betreffende voertuig. Dat is ook de reden waarom de politie, in geval van controle, deze laat demonteren.
Bij de APK wordt op de montage van spoorverbreders in principe niet gelet. Wel of de eventuele montage van spoorverbreders ertoe bijdraagt dat de technische staat van de auto in conflict komt met de APK-regeling. Zo kan de spoorbreedte van de auto meer dan 2 procent meer bedragen dan is vermeld op het kentekenbewijs of in het kentekenregister.

Bron is het AMT-forum.

EDIT:
Zit ff niet op te letten, is dus hetzelfde verhaal als van Ossie. :D

In ieder geval concludeer ik hieruit dat je bij een politiecontrole wel de pineut kan zijn, bij de APK vooralsnog niet.
Maar zoals Che ook al zegt zou dat per keurmeester wel eens kunnen verschillen. Heb ik ook gemerkt met mijn LED-stadlichtjes.
Dus inderdaad bij het maken van de APK-afspraak even checken wat zij doen met LEDjes, spacers en andere zaken waar je niet zeker over bent en dan eventueel demonteren voor de keuring.

Groetjes, Ron
Ossie
The Calendar Guy

15 mar 2009, 19:49

MiniBeardie schreef:EDIT:
Zit ff niet op te letten, is dus hetzelfde verhaal als van Ossie. :D
Kan gebeuren, het is idd dezelfde bron. (had het ook beter kunnen vermelden) :D

Ik vindt het ook paniekzaaierij, maar wat wil je als er zoveel onduidelijkheid ontstaat. De dealer is te pietluttiger voor dit soort dingen en wijken niet af van hun strikte regeltjes.
Er zijn dan zoveel punten wat ze kunnen op noemen en over kunnen vallen, de meeste van onze wagens zijn echt niet standaard meer te noemen.

Een beurtje bij de dealer is oke, maar ik ga zeker voor de APK naar een alternatieve garage kijken en zeker vragen waar ze op gaan letten. :wink:

Ossie
Afbeelding
Sven
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!

16 mar 2009, 20:45

Net als die sidemarkers......

Er werd gezegd dat de smoked sidemarkers met rood/oranje lampjes verboden zijn en niet door de keuring komen.....

Bij de APK (Kwikfit, 2 tientjes :wink:) nergens last van gehad, niks van gezegd....

En dat terwijl ik ook wel eens heb gehoord dat men ze heeft afgeplakt...

Dus, het ligt er denk ik ook aan WIE keurt.... :wink:
FunkyRAT
Be Mini
Be Mini

16 mar 2009, 21:42

Nieuwe APK keurmeesters/garagisten worden relatief vaker per maand gesteekproefd dan APK'ers die al enkele jaren in de business zitten. Loopt omgekeerd evenredig.

Als er een nieuwe maand begint, dienen de steekproeven nog voltooid te worden. Aan het eind van de maand zijn ze meestal al genoeg keren gesteekproefd en knijpt de garagist eerder een oogje dicht.
Meani
Be Mini
Be Mini
Contacteer:

17 mar 2009, 22:17

Van die 2 procent is idd waar. Staat ook op de site van de RDW meen ik.

Vroeger werd mij namelijk ook verteld dat ze mijn oude mini moesten afkeuren ivm de verbreders.
Gelukkig had ik me voorbereid en dus een kopie vd RDW-site meegenomen :D Toen werd hij goedgekeurd.
De keurmeester wist het zelf niet.
215PK, GRS Intercooler, 15% Alta compressor pulley, 102% Alta krukas pulley, M7 CAI, M7 Strut, M7 OCC, Beek tuning, BBK AP-racing, 18"Rota Subzero, KW V2, Milltek + Bastuck
Afbeelding
Ossie
The Calendar Guy

17 mar 2009, 22:21

Das een goeie tip van je. :wink:

Ossie
Afbeelding
Toeterdetoet
Leerling Mini lid
Leerling Mini lid

23 mar 2009, 16:34

Dat van die side markers is ook je reinste onzin. Dat mag gewoon volgens de RDW.
Hoe komt het anders dat alle Volvo's er standaard mee zijn uitgerust en geen problemen hebben?
Verder is volgens mij de GP er standaard mee uitgerust. Hoe kan dat dan?

Ik heb het maar even opgezocht:
APK regelgeving
Kies van deze pagina: 03 Keuringseisen.pdf.
ga naar pagina 50 punt n, dan pagina 54 punt h
en als laatste pagina 51 nummer 8.
Hieruit blijkt duidelijk dat een mini ze niet VERPLICHT (pag 50 punt n) hoeft te hebben maar dat het wel MAG (pag 54 punt h)
De kleur (pag 51 #8 ) klopt ook. :shock:

Over spoorverbreders staat alleen op pagina 34 onder punt 5.2.23 dat die niet meer dan 2% mag afwijken van wat er op het afgegeven kentekenbewijs staat. (zoals hierboven ook genoemd). Ook staat hier dat er niet aan wordt getoetst.
Je auto kan dus niet worden afgekeurd op het hebben van spoorverbreders alleen! :lol:

Misschien deze pagina's uitprinten als je je auto laat keuren?
coendek
Stoepsleutelaar

23 mar 2009, 16:37

sidemarkers mogen wel maar mogen officieel alleen ORANJE zijn... net als "alle" volvo's hebben.

dus rood mag alleen achter en wit mag alleen voor en oranje aan de zijkant :wink:

Coen
Berthil
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Nederland

23 mar 2009, 19:10

De witte side-markers van de Mini hebben ook een witte reflector en dat mag niet. Ook niet als er een oranje (of rood achter) lampje in zit. Dat geld ook voor de witte (LED) achterlichten. Ze zwarte versie van de LED achterlichten heeft dat probleem niet (zoals iDD die heeft).

Terug naar “Motor- en onderstel (tuning)”