MTH, Minipowerprog., mvttuning, carchiptuning, heinz,... ?

Snelheid! hoe kom ik sneller vooruit, door de bocht en weer tot stilstand.

welke tuner aanbieder verkies jij ?

MTH
7
47%
minipowerprog
1
7%
mvttuning
1
7%
carchiptuning
0
Geen stemmen
autotuneheinz
6
40%
 
Totaal aantal stemmen: 15
miniracer
4 op een rij!
4 op een rij!
Berichten: 194
Lid geworden op: 05 jul 2006, 19:20

MTH, Minipowerprog., mvttuning, carchiptuning, heinz,... ?

06 jul 2006, 20:01

ik heb zelf nog geen software, chip of powerbox tuning geprobeerd. ik zelf vindt powerbox tevens volledig uit den boze maar twijfel wel degelijk tussen een odb tuning software upgrade of een chiptuning zoals die van autotuneheinze.

het mth topic op dit forum is tevens een van de drukst bezochte en ik denk dat bijna iedereen een beetje verontwaardigd is over het gewenste resultaat. Waarom gaat iedereen eigenlijk bij MTH .... waarom niet bij minipowerprog.... ze beloven minder maar dan kan je ook alleen maar minder verontwaardigd zijn van het resultaat achteraf :)



http://www.mth-powerchip.de/ 345 euro

http://www.minipowerprog.com/ 300 euro

http://www.mvttuning.com/ 700 euro

http://www.carchiptuning.nl/specificati ... _115pk.htm 500 euro

http://www.autotuneheinz.be/ 450 pr excl btw

dit is een goede website over tuning in algemeen

http://www.cartuning-guide.com/chiptuning.html

hier een interessant artikel over tuning

http://www.katho.be/VHTI/automechanica/chiptuning.htm

" TWEE SOORTEN TUNING
Je hebt de doe-het-zelf markt en je hebt de tuners die de wagen liever zelf onder handen nemen. Eén ding hebben ze met elkaar gemeen: een hoger vermogen. De "bijwerkingen" van de DHZsystemen zijn echter legio. De kits die op deze markt worden verkocht, zijn doosjes die je tussen de originele bedrading en de drukleiding van de turbo plugt. Moeilijk is het niet, je volgt gewoon de handleiding en binnen het half uur heb je de auto opgefokt. In principe moet je de originele bedrading nergens doorknippen; je kunt de auto desgewenst (vb. bij de doorverkoop) weer in zijn originele staat herstellen.
Het tweede systeem vind je bij professionele tuners. Wij gingen even langs bij enkele tuners in België. Deze zweren bij "maatwerk"; dat wil zeggen dat zij een bepaalde chip in de stuurdoos vervangen. Het is niet omdat de TDi-motoren er hetzelfde uitzien en evenveel vermogen leveren, dat de software dezelfde is. Per uitvoering heb je immers een andere programmering. De aanwezigheid van een airco of een automatische versnellingsbak kan al het verschil maken. Denk daarbij nog aan de continue wijzigingen die worden doorgevoerd om de uitstoot te verbeteren. Er bestaan enkele honderden verschillende stuurdozen voor een 1.9 TDi.
Bij een professionele tuner vonden wij ook een variante op dit tweede systeem. Hier moet men niet langer de chip verwisselen, maar kan men de softwareveranderingen via de OBD-stekker invoeren. Zo hoeft de chip niet meer van de printplaat te worden verwijderd. OBD staat voor "On Board Diagnosis", het systeem waarlangs men ook mogelijke motorproblemen kan opsporen.

PRECISIEWERK
Bij de bekende tuners wordt de originele chip gelezen en aan de hand van die gegevens wordt de software herschreven. De originele noodprogramma's blijven behouden, voor het geval er toch iets zou misgaan. Daarbij komt dat men de chip kan programmeren aan de hand van de pedaalstand. Zo zal een wagen die bij een professionele tuner buiten rijdt, zo worden getuned dat de modificaties uitsluitend werken bij halfgas en vollast. Wanneer men rustig rijdt en het gaspedaal bijvoorbeeld maar voor één derde indrukt, gebruikt men opnieuw de originele VW-software; dat geldt uiteraard ook voor het stationaire toerental. Op die manier wordt de motor wat ontzien en hoeven de extra pk's (en Nm's!) niet altijd te worden aangesproken, wat de levensduur van de motor ten goede komt. Doe-het-zelftuningen kunnen daar niet altijd rekening mee houden; er is wel sprake van een vermogenswinst, maar nevenwerkingen als slechter starten, een onregelmatig stationair toerental en rookkentwikkeling zijn schering en inslag. Bij dergelijke kits die toch behoorlijk werken, voel je vaak een schokje bij het toerental waarop de tuning in actie schiet. Als je toch zo'n doehet-zelf-kit zou kopen, zorg er dan voor dat hij zo specifiek mogelijk is, want de software van een bijna twee ton zware Sharan TDi verschilt fundamenteel van die van een amper een ton wegende Skoda Fabia TDi. Hoed je echter voor de "instelbare" tuningen. Het zijn ook doosjes die je tussen de originele bedrading monteert, maar ze hebben een regelschroef om één en ander op punt te zetten. Dergelijke dingen zijn vaak moordend voor de motoren. Er zijn ons zelfs gevallen bekend waarbij de zuigers gedeeltelijk weggesmolten waren ten gevolge van een veel te hoge motortemperatuur. Tunen is immers een complexe materie waarbij men zich niet moet blindstaren op de vermogenscurve. Alles dient nauwlettend in de gaten te worden gehouden, ook de motortemperatuur en de samenstelling van de uitlaatgassen. "
Hans
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Berichten: 5414
Lid geworden op: 18 nov 2005, 10:21

06 jul 2006, 20:55

Dit is handige info.. Dank :-)) daarom geloof ik ook in tuning op maat zoals www.beekautoracing.nl dat doet.. of carly.. Ik heb zelf alleen maar een MTH spruitstuk en daar zit software bij ivm evt arm lopen van de motor etc.. ben daar wel tevreden over heb inderdaad alleen niet de 210PK gehaald wat ze beloven maar hij is wel merkbaar sneller en beter bij lage toeren. saint
Mini Poeper
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Contacteer:
Locatie: In die Heimat
Berichten: 3553
Lid geworden op: 13 jan 2006, 10:12

06 jul 2006, 22:29

Bovendien bekijkt MTH ook eerst de software die op je ECU (via de OBD downloaden en upoaden) zit en veranderen deze zodanig op maat voor een optimale (veilig) prestatie. De ervaring zullen ze opgedaan hebben met auto's op de rollerbank. Natuurlijk is het beter dat jouw auto zelf daar is, zodat ze 't ook meteen kunnen testen. Echter kan MTH dit niet doen vanwege het grote dealernetwerk, maar doordat eerst de originele software opgestuurd moet worden is het wel maatwerk.

Er zijn ook tuners die tunen de auto wat goedkoper en kunnen meteen de software op de ECU uploaden omdat deze een standaard file gebruiken die ze ooit op een auto hebben gemaakt en deze elke keer weer gebruiken en dus niet op maat wordt gemaakt. Niet doen!

Zo'n powerbox... NIET DOEN!
Gebruikersavatar
Berthil
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Contacteer:
Locatie: Zuiden
Berichten: 13430
Lid geworden op: 23 sep 2005, 18:04

06 jul 2006, 23:42

Die MTH software is géén maatwerk. Die hebben ook allerlei files klaar staan voor de wijzigingen aan je MINI. Voor zover ik zelf heb gemerkt alleen voor een kleinere pulley en spruitstuk. Dat stukje motormanagement wordt dan 'versmolten' met jouw originele MINI bestand.

MTH is heel slim, die versleutelen hun bestand zodanig zodat dat alleen op jouw auto werkt. Daarom is je originele bestand nodig met alle gegevens nodig, zodat ze die kunnen versleutelen om hem daarna weer terug te zetten. Dat heeft niks te maken met 'tuning op maat'.
Gebruikersavatar
Raymond
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Locatie: Nijmegen
Berichten: 5249
Lid geworden op: 04 mar 2006, 22:59

07 jul 2006, 02:22

Nou, zo werkt het ongeveer wel idd. Laatste twee dagen voor het eerst toch even gekeken wat mijn MINI aankan. Normaal denk ik eerder aan het verbruik en vind de tussen sprintjes de moeite wel waard. Nu viel het me op dat ik in de vier niet verder kom dan 180 km/h en in de vijf vervolgens kan deze snelheid alleen behouden blijven. :S Wat is dat zeg.
Ik was van mening dat via deze tuning file de top ook wat aangepast zou worden, maar vind het wel opmerkelijk dat ik met (naar mij toe vertelde +/- 130 pk) mijn MINI gewoonweg niet harder kan dan origineel de bedoeling en in de vijf kan ik wel janken !!! SOS
Gebruikersavatar
Berthil
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Contacteer:
Locatie: Zuiden
Berichten: 13430
Lid geworden op: 23 sep 2005, 18:04

07 jul 2006, 11:01

Daarom gaat bij een volgende tuning mijn voorkeur uit naar een tuning op maat. Dan weet je wat je krijgt via een dyno en wordt de MINI op vermogen gecontroleerd (en zonodig aangepast) over het hele toerengebied. Eventueel kan zo'n tuner je ook direct adviseren of het noodzakelijk is of je b.v. een ander luchtfilter neemt.

Ik weet van iemand van het Belgische forum dat b.v. na een tuning bij Heinz inclusief monteren van een BMC airfilter behoorlijk veel hoger uitkwam dan MTH, en dat ook nog bewezen op papier m.b.v. een dyno.

Iemand al wat gehoord van Carly Motors?
mo
monsterman

08 jul 2006, 20:26

Wij hebben JS tuning in onze One,dit bevalt fantastisch,bij lage toeren loopt hij veel fijner vanaf 4000tpm komt er echt vermogen in en bij 5000 is hij helemaal los,hij loopt makkelijk over de 200.
wij hebben de goedkoopste versie ,je kunt ook nog een speciaal herschreven file krijgen,tot +/- 135pk.het blijkt ook indirekt van mth te zijn maar bij ons werkt het wel.
http://members.chello.nl/hjonkers/

Terug naar “Motor- en onderstel (tuning)”