Winterbanden

Snelheid! hoe kom ik sneller vooruit, door de bocht en weer tot stilstand.
Arjan
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!

Winterbanden

18 nov 2005, 11:38

Aangezien de temperatuur beneden de 7?C is gekomen is het volgens mij officieel winterbanden-tijd :lol:

Zijn hier mensen die gebruik maken van winterbanden?

Zo ja, welke merk en type gebruik je?
Welke maatvoering?
Hoe regel je de opslag?
Zijn winterbanden een aanrader of een afrader?
Lekker touren met de MINI CLUBMAN D Sparkling Silver-Silver-Silver
grand_cru
Be Mini
Be Mini
Contacteer:

Re: Winterbanden

18 nov 2005, 12:04

Arjan schreef:Aangezien de temperatuur beneden de 7?C is gekomen is het volgens mij officieel winterbanden-tijd :lol:

Zijn hier mensen die gebruik maken van winterbanden?
Ik plan om de mijne er volgende week op te gooien
Arjan schreef:Zo ja, welke merk en type gebruik je?
De originele alu mini 7-hole design. Mijn 17" S-spokes met Dunlop DSST heb ik nadien bijgekocht voor een prikje :wink:
Arjan schreef:Welke maatvoering?
15" met 175 pirelli P3000
Arjan schreef:Hoe regel je de opslag?
In het magazijn bij mijn schoonpapa (eerst netjes poetsen die velgen)
Arjan schreef:Zijn winterbanden een aanrader of een afrader?
Bij mijn 205/45/R17 Dunlop's wel: is een echte "performance" zomerband, die echt niet geschikt is voor gladde of besneewde wegen. Er bestaan wel Pirelli en Goodyears die je het ganse jaar kan laten liggen, maar dan kunnen je velgen ook stuk gaan door het strooizout :(

Meer info over Mini zomer/winterbanden vind je HIER . Daar staat echt alles wat ik zelf zocht (zelfs de nieuwe R105 velgen :mrgreen: ) en de winterbanden staan helemaal onderaan!

Groetjes,

Jan
Afbeelding
Peter
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!

18 nov 2005, 12:07

Oke, ff uit het blote hoofd....

Ik heb een week of 6 geleden stalen MINI velgen in Scheveningen gehaald en Vredestein Wintrac of Snowtrac banden in Barendrecht in de maat 185/65/15 (beide via marktplaats).

Heb wel al alle winterbanden van de velgen afgehaald, moet ze alleen nog ff om de MINI velgen gooien.

De 17" Bullets zal ik thuis in de schuur leggen of op de zaak in een donker hoekje. Meteen een mooie gelegenheid om 1 velg te laten bijwerken als ze toch niet onder de MCSC zitten.
grand_cru
Be Mini
Be Mini
Contacteer:

18 nov 2005, 12:21

Dat is natuurlijk ook een fijn idee Peter, maar als matig tot slecht doe het zelver hou ik het liever bij twee verschillende sets :wink:

Jan
Afbeelding
Peter
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!

18 nov 2005, 12:52

Wij hebben ook 2 sets.
- 15" met winterbanden
- 17" met Runflats
Maaij
King of the Groupbuy
Contacteer:

20 nov 2005, 01:38

Is het noodzakelijk om winterbanden onder de MINI te zetten?
Kan het kwaad om de gewone velgen/banden erop te laten?

Mijn ouders hebben al veel verschillende auto's gehad en nog nooit verschillende velgen/banden gebruikt in de winter.

Is het meer voor de veiligheid of toch om de gewone velgen zo min mogelijk te beschadigen?
snans
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!

20 nov 2005, 10:04

ik zoek nog setje wintervelgen, als iemand nog iets heeft liggen ... :)
grand_cru
Be Mini
Be Mini
Contacteer:

20 nov 2005, 11:33

Maaij schreef:Is het noodzakelijk om winterbanden onder de MINI te zetten?
Kan het kwaad om de gewone velgen/banden erop te laten?
Nee hoor, kan geen kwaad, maar moet je wel even de gegevens van de band opzoeken op de site van de fabrikant of bij de consumentenverenigingen. Zo zijn bvb. de Dunlop SP 9000 helemaal niet geschikt in sneeuw en ijs, maar dan weer prima in de regen :roll:
Maaij schreef:Mijn ouders hebben al veel verschillende auto's gehad en nog nooit verschillende velgen/banden gebruikt in de winter.

Is het meer voor de veiligheid of toch om de gewone velgen zo min mogelijk te beschadigen?
Voor de echte tuningfreak is dit meestal wel de enige reden hoor: het conserveren van de peperdure velgen tegen zout, zand, ijs, ... .

Jan
Afbeelding
Arjan
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!

20 nov 2005, 12:11

De ANWB heeft vorig jaar winterbanden getest.

hier de testresultaten
Lekker touren met de MINI CLUBMAN D Sparkling Silver-Silver-Silver
Peter
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!

20 nov 2005, 14:35

De MINI staat op een behoorlijk sportieve, brede band (vooral bij 17"). Deze 2 gegevens maken het bijna per definitie een slechte winterband, aangezien een winterband aan hele andere eisen moet voldoen.
Bijkomend voordeel van een setje andere wielen is dat je LM velgen mooier blijven als ze niet met pekel e.d. in aanraking komen.

In NL is de winterband relatief onbekend in vergelijking met Duitsland. Daar verklaren ze je bijna voor gek als je geen winterbanden gebruikt.
Mensen die dichtbij de grens wonen en een 2ehands setje winterbanden zoeken, kunnen waarschijnlijk beter in Duitsland zoeken. Daar is het aanbod veel groter...
flyguy
Enthousiast
Enthousiast

20 nov 2005, 15:15

idd, op www.ebay.de (wederom!) staan er voldoende!
Gebo
Mod virus alert!
Mod virus alert!

winterbanden

20 nov 2005, 22:00

Ook ik heb mijn setje al klaar liggen, en gaan er waarschijnlijk volgende week ook weer onder!
Normaal 17 inch runflat, en in de wintermaanden 15 inch (7-hole design) originele velgen, met 175-ultra grip banden van GoodYear.

Voor een extra stukje grip, maar inderdaad ook om mijn 17 inch velgen te beschermen tegen de pekel.

Bovendien zijn de kosten zeker niet hoog. Immers als je je "zomerwielen" niet gebruikt slijten de banden hiervan ook niet.

Heb mijn setje zeer geschikt gekocht bij een bandenfirma die regelmatig velgen inruilt van nieuwe MINI's. (kosten totale set: net ietsje meer als 1 nieuwe run-flat-band bij de BMW-dealer :wink: )
varavital
One wheel wonder
One wheel wonder

21 nov 2005, 01:22

Ook ik heb een goede week geleden mijn setje winterwielen erop gestoken.
Ik heb gewoon bij Profile Tyre Center een goedkoop setje alu's in 16" gekocht (Dotz Zandvoort) en daar Continental winterbanden op laten leggen.

Winterbanden nodig ? Jazeker ! Voor ons Belgen en Nederlanders klinkt dat misschien raar, maar het is zoals peter zegt, in bv Duitsland heeft iedereen 2 setjes wielen. De rubbersamenstelling van een winterband is heel anders dan die van een zomerband. Zodra de temperatuur onder de 7 ? 10? komt zijn gewone banden niet meer voldoende, het rubber is dan niet meer soepel genoeg om voldoende grip te geven. Het rubber van een winterband daarentegen blijft soepel onder de 7?, en geeft dus betere grip. De groeven zijn ook anders, wat een betere afvoer van regen, sneeuw en modder geeft. En terwijl je op winterbanden rijdt verslijten je zomerbanden ook niet. Het is dus eigenlijk een eenmalige kost om een setje velgen bij te kopen.

Ondertussen heb ik mijn 17" S-spokes goed opgeblonken en een plaatsje op een stapel in een hoekje van de garage gegeven. Tevens van de gelegenheid gebruik gemaakt om mijn remklauwen in het blauw te steken :wink: .
Afbeelding
Maaij
King of the Groupbuy
Contacteer:

21 nov 2005, 15:02

Laten jullie deze dan bij een garage monteren en moet de MINI dan opnieuw uitgelijnd/gebalanseerd te worden?
varavital
One wheel wonder
One wheel wonder

21 nov 2005, 16:30

Wielen moeten altijd uitgebalanceerd worden als er nieuwe banden opgelegd worden. Uitlijnen is in principe niet nodig, tenzij je merkt dat de MINI scheef trekt of zo.
Ik heb bij mijn setje winterwielen wel gemerkt dat ze iets verder naar buiten komen dan mijn S-spokes, wat geeft dat de zijflanken nu veel rapper vuil worden. Ondertussen zijn dan ook de voorste MINI spatlappen besteld...
Afbeelding

Terug naar “Motor- en onderstel (tuning)”