Uitlijnen na vervangen koppeling ?

Snelheid! hoe kom ik sneller vooruit, door de bocht en weer tot stilstand.
Carl
Mod virus alert!
Mod virus alert!

Uitlijnen na vervangen koppeling ?

03 mar 2010, 11:01

Onlangs is bij mijn MINI de koppeling vervangen. Daarvoor is ook het subframe onder de auto verwijderd.

Na de reparatie trekt de auto naar rechts bij flink gasgeven, zoveel zelfs dat als ik op de linkerbaan rijdt en flink gas geef, ik rustig kan invoegen naar rechts zonder zelf te hoeven sturen.

Dient de auto nu opnieuw uitgelijnd te worden, of is er iets anders aan de hand ?
jeroen210
Leerling Mini lid
Leerling Mini lid

03 mar 2010, 18:54

Bij mij is de koppeling ook vervangen, het subframe is (zoals je aangeeft) er ook onder vandaan geweest samen met de voorwielophanging, er zal dus uitgelijnd moeten worden.
werner
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!

Re: Uitlijnen na vervangen koppeling ?

03 mar 2010, 19:06

Carl schreef:Onlangs is bij mijn MINI de koppeling vervangen. Daarvoor is ook het subframe onder de auto verwijderd.

Na de reparatie trekt de auto naar rechts bij flink gasgeven, zoveel zelfs dat als ik op de linkerbaan rijdt en flink gas geef, ik rustig kan invoegen naar rechts zonder zelf te hoeven sturen.

Dient de auto nu opnieuw uitgelijnd te worden, of is er iets anders aan de hand ?
Het subframe heeft vaste schroefpunten en zijn niet verstelbaar. Ik zou het vreemd vinden als hij hierdoor opnieuw moet worden uitgelijnd. Ik zou eerst even kijken of ze alles wel goed hebben vastgezet!
Carl
Mod virus alert!
Mod virus alert!

03 mar 2010, 19:57

Het los zijn geweest van de voorwielophanging betekent ook niet perse opnieuw hoeven uitlijnen dan Werner ?

Want die is ongetwijfeld ook los geweest.

Afbeelding
werner
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!

03 mar 2010, 20:25

De wielophanging voor is ook allemaal niet verstelbaar. Alleen de stuurstang is verstelbaar met toespoor of uitspoor.
Staat je stuur nog in het midden? Als de stuurstang versteld is kan het zijn dat de mini naar één kant trekt.
Black_Devil
Mod virus alert!
Mod virus alert!

03 mar 2010, 20:46

Bij mijn mini is ook de koppeling vervangen een paarweken geleden en toen is hij ook uitgelijnd..Een paar manden geleden was hij ook al uitgelijnd maar na het vervangen van de koppeling was het weer nodig volgens de dealer
Ossie
The Calendar Guy

03 mar 2010, 20:59

Bij het verwijderen of loshalen van de stuurstang moet altijd de zaak uitgelijnd worden, dus ook als de koppeling wordt vervangen. :wink:
Bij het terug monteren is de oude afstelling niet meer hetzelfde. Gewoon even na laten kijken, tis toch een stukje veiliger als de boel goed spoort.
Het verbaast me wel dat ze dit niet standaard na het vervangen van je koppeling hebben gedaan, zou normaal wel moeten gebeuren. :roll:
Afbeelding
Black_Devil
Mod virus alert!
Mod virus alert!

03 mar 2010, 21:02

Bij mij was het ook standaard en het kost bij de dealer 90euro
Carl
Mod virus alert!
Mod virus alert!

09 mar 2010, 12:29

Gisteren de MINI laten uitlijnen, de afwijking was minimaal volgens de persoon die de auto heeft uitgelijnd.

Maar het was wel nodig om vroegtijdige bandenslijtage te voorkomen. Dat is gelukt dus.

Echter is het probleem niet opgelost, als ik dus flink accelereer trekt de auto naar rechts. De vraag is nu natuurlijk waar moet ik dan de oplossing zoeken ? (misschien was het al voordat ik de koppeling liet vervangen ? / Misschien trekken andere MINI's ook naar rechts als je flink het gas intrapt ?)

Tips zijn welkom...

De garage dacht misschien nog aan een slap draagarmrubber, wat bijv. aan de ene kant versleten zou kunen zijn, waardoor er bij accelereren meer druk op komt, dan kon de auto ook naar rechts trekken. (dit dien ik dus nog te laten onderzoeken).
kwiebje
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!

09 mar 2010, 17:20

Gewoon niet zo flink optrekken carl ;)
Berthil
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Nederland

09 mar 2010, 17:46

Hebben ze dan het ophangrubber van de dwarsarm niet even gecontroleerd bij uitlijnen. Is makkelijk te controleren als de Mini op de brug staat met een flinke schroevendraaier. Zo moet het er niet uit zien.

Afbeelding

Meestal zijn ze beide versleten maar misschien is er inderdaad één kapot.
Dat is jammer dat het niet eerder is gezien want nu moet weer het subframe naar beneden om de rubbers te wisselen. Meteen Powerflex nemen. Kost hetzelfde en is veel beter (gaat langer mee).
Carl
Mod virus alert!
Mod virus alert!

15 mar 2010, 18:04

Na onderzoek vandaag blijkt het rubber aan de rechterzijde doorgescheurd. Aan het linker rubber is op het oog niks te zien. In elk geval maar gelijk beide rubbers laten vervangen.

Is het logisch dat de auto naar rechts trekt bij acceleren als het rechterrubber gescheurd is ?

@ Berthil, waar bestel ik die Powerflex rubbers ? / Heb je daar een bestelnummer van ?
Adrenalin Junkie
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!

15 mar 2010, 18:22

Beek Auto Racing natuurlijk ;)

www.minispeed.nl
MINI COOPER S R53 pre-facelift
Afbeelding
Carl
Mod virus alert!
Mod virus alert!

20 mar 2010, 19:19

PowerFlex bussen zijn vandaag binnengekomen.

Afbeelding

Afbeelding

Eens kijken of de garage maandag tijd heeft om ze te monteren.

Hopelijk is het probleem dan opgelost :mrgreen:
Dion!
Nieuw Lid
Nieuw Lid
Contacteer:

05 sep 2010, 16:33

Beste mensen met wat meer ervaring!

Dit topic leek me het meest gepast voor het probleem,

Het gaat over een Mini Cooper 1.6 uit 2000
De wieldraagarmrubbers zijn aan vervanging toe, net als bij een gemiddelde BMW zijn dit gevoellige rubbers.

die rubbers zitten in een klein huis geperst, welke met 3 bouten vast zit.
1 bout onderaan is uiteraard zo los, maar die 2 bovenste bouten kunnen pas los als het complete subframe gezakt is?

Wat moet er allemaal los om het subframe succesvol te laten zakken?
is hier een how-to van, of misschien wat heldere uitleg of foto's?

Alvast enorm bedankt!

Terug naar “Motor- en onderstel (tuning)”