Precat is er uit ... lampje motor licht op?

Snelheid! hoe kom ik sneller vooruit, door de bocht en weer tot stilstand.
wildeke
Mod virus alert!
Mod virus alert!

Precat is er uit ... lampje motor licht op?

15 aug 2010, 01:12

hallo
ik heb gelezen als je de precat uit de uitlaat haald je iets meer koppel hebt en iets meer lawaai .ik ben van plan dit te doen , maar nu is de vraag als dit mij problemen zal geven voor de keuring in belgie? en help dit echt om wat koppel meer te krijgen ?
groetjes jens
Laatst gewijzigd door wildeke op 20 aug 2010, 18:18, 1 keer totaal gewijzigd.
werner
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!

15 aug 2010, 10:30

Iets meer koppel onderin en iets meer topvermogen omdat de uitlaatgassen beter weg kunnen.
Ze zullen er bij de keuring niets van merken denk ik :wink:
Chill-es
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!

15 aug 2010, 10:45

Heb wel eens gehoord dat bij een 'koude meting' de uitstoot waarden niet gehaald kunnen worden zonder precat...
Berthil
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Nederland

15 aug 2010, 10:46

Aardig wat werk maar een goedkope en erg goeie modificatie.

Het standaard spruitstuk is van prima kwaliteit maar de precat geeft een behoorlijk restrictie. Hoe meer je getuned hebt hoe meer je gaat merken dat de pre-cat weg is maar vooral bij de hoge toerentallen.

Ik heb er altijd één op reserve liggen voor het geval er een MTH spruitstuk kapot gaat en op de blauwe is slechts een zeer klein verschil te merken boven de 6000 toeren tussen het MTH spruitstuk en OEM zonder precat.

Belangrijk is dat een OEM spruitstuk heel blijft terwijl een aftermarket nogal eens graag kapot wil gaan op lasnaden.
Dan moet natuurlijk wel de OEM goed zijn gelast waar de precat is verwijderd :)

De precat doet alleen wat bij koude motor dus het klopt dat de uitlaatgassen dan niet goed zijn (kun je ook ruiken).
In Nederland kennen we geen koude meting bi de APK. Auto warm afleveren en liefst snel de meting doen :)
wildeke
Mod virus alert!
Mod virus alert!

15 aug 2010, 12:39

dankuwel voor de reacties .ik weet weer wat ik kan doen volgend weekend 8)
hopelijk komt mijn gp intercooler er dan ook in :mrgreen:
JunkyXL
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!

15 aug 2010, 13:36

zag zelf wel dat op de OEM, de uitgang vd motor en de plaat die je erop monteert mooi op elkaar passen, maar dat je van de buizen erachter op delen maar 70% gebruikt, die zijn stomp op die plaat gemaakt, bij een aftermarket (n goeie) heb je daar verder geen verliezen meer in... maar ik betwijfel sterk of je daar ooit wat van zult gaan merken

misschien erna nog n goede racecaterin.... en dan gaan, met dat kabaal, lol

wij gaan nog eens kijken naar n andere catback of filter, want nu ist wel heel erg, lol...
wildeke
Mod virus alert!
Mod virus alert!

15 aug 2010, 13:44

???? :roll:
wildeke
Mod virus alert!
Mod virus alert!

15 aug 2010, 13:52

gaat hij veel meer kabaal maken met de precat eruit ? er zit nu een miltik catback op.
hoe moet ik juist tewerk gaan om de precat eruit te halen ?
1: Spruitstuk demonteren .
2 : precat aftekenen om dan op dezelde manier terug te lassen
3: de precat op de lasnaad doorslijpen
4: steen eruit slaan ,kloppen, kappen 8)
5 terug lassen
6: de boel terug monteren

vraagje : moet ik een nieuwe dichting tussen cil-kop en Spruitstuk montern of kan de oude er terug in ?
Berthil
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Nederland

15 aug 2010, 13:58

Ik gebruik bijna altijd dezelfde dichting, is bij mij nog nooit een probleem geweest. Na 3 keer gebruiken koop ik meestal voor de zekerheid een nieuwe. Ik zou wel nieuwe bouten monteren aan de Catback kant als die erg verroest zijn want de kans is ook groot dat je die af moet slijpen of kapot draaien.

Geluid zal marginaal meer zijn, het meeste wordt toch door de hoofdkat gedempt.

De procedure is zoals je beschrijft maar ik geloof niet dat je de Prekat bij de lasnaad moet loshalen. Maar je natuurlijk op moet letten dat je hem er niet scheef weer oplast anders past je spruitstuk niet meer. Ik heb foto's voorbij zien komen, ik dacht van Hans of Peter. Die hebben dit samen al eens gedaan. In hun Galleries staan helaas niet de foto's die ik bedoel. Je kan eens Hans zijn GP Show your ride napluizen.

Voor de 2nd gen owners: deze modificatie wordt in Duitsland ook zonder problemen uitgevoerd op de R56 katalysator. Daar zit alleen de hoofdkat en prekat in dezelfde behuizing.
JunkyXL
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!

15 aug 2010, 14:05

wildeke schreef:???? :roll:

wel en niet goed passen

wel
Afbeelding
pakking, uitgang motor heeft exact ook deze vorm
Afbeelding

niet (geen OEM)
Afbeelding

de OEM heeft wel dezelfde uitgang als de motor, maar als je goed kijkt zouden de openingen in het spruitstuk ook n platte onderkant moeten hebben... maar zoals ik al zei, focus je er niet teveel op, want ik denk dat t je weinig brengt, zeker als je motor zelf niet geflowd is...
JunkyXL
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!

15 aug 2010, 14:07

Berthil schreef: Geluid zal marginaal meer zijn, het meeste wordt toch door de hoofdkat gedempt.
zal denk ik alleen echt meer worden met n racecat zoals ik heb (100cpi, of 200) en geen dempers meer ... op de einddemper na dan
wildeke
Mod virus alert!
Mod virus alert!

20 aug 2010, 18:20

de precat is er uit 8) wagen gaat echt wel sneller in toeren ..zo voelt het aan :lol: maar het lampje van de motor blijft branden , is dit normaal en kan ik het verhelpen op 1 of andere manier ?
groetjes jens
JunkyXL
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!

20 aug 2010, 18:58

Lamda z/sonde zit daar niet in, of wel?

Evt zon adapter erin bij de 2e sonde, ik had er daardoor geen probleem mee

Jj
wildeke
Mod virus alert!
Mod virus alert!

20 aug 2010, 20:55

oeps :oops: :oops: :oops: fiche zat er niet ver genoeg op van de lamdasonde ..probleem dus opgelost 8) en de fout gewist met de scangauge :D echt tof toestelletje . komt altijd van pas :lol:
JunkyXL
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!

20 aug 2010, 21:03

Mooi, lekker opgelost, nu genieten!

Terug naar “Motor- en onderstel (tuning)”