Hallo Allemaal
Ik heb mijn aangemeld voor de rollerdag bij Beek, sta bovenaan de lijst.
Maar nu hoor ik om mij heen dat het niet aan te raden is om de mini te laten tunen.
Je zou meer slijtage krijgen omdat de compressor meer toeren gaat maken en nog wat andere nadelen.
Ik heb er echt totaal geen verstand van, is er een clublid die mij in jip en janneke taal kan uitleggen of dit waar is, en misschien ook de voor en nadelen van het tunen kan uitleggen.
Heb op het forum al gezocht maar kan er eigenlijk weinig over vinden.
Ik heb een mini cooper s uit 2005 is dus de eerste generatie (geloof ik) het is een R52
Mvgr. Yvonne
Tunen Cooper S door Beek
- GreyCooperS
- Forum Junky
- Locatie: Rijswijk
Bericht
Hi Yvonne,
De eerste (sticky) post in deze sectie heeft 80 pagina's over Beek tuning
Nu ben ik zelf een erg a technisch persoon, maar het komt er in het kort op neer;
Ja, tuning (soft of hardware matig) heeft altijd een risico. Veel onderdelen moeten wat harder werken dan dat de fabrikant het bedacht heeft. Vaak ga je naar tuning ook zelf wat steviger rijden dan voorheen...
Je zal dus nooit 100% garantie hebben dat er niet iets stuk gaat.
Aan de andere kant heeft Beek al vele honderden auto's getuned waar nooit problemen mee zijn. Het risico is naar mijn inzien laag, maar er blijft een risico.
Als je heel graag extra vermogen wil, dan moet je de afweging maken of er een risico mee wil lopen.
Wil je absolute zekerheid dat er niets kapot gaat (door de tuning) dan gewoon niet doen.
De eerste (sticky) post in deze sectie heeft 80 pagina's over Beek tuning

Nu ben ik zelf een erg a technisch persoon, maar het komt er in het kort op neer;
Ja, tuning (soft of hardware matig) heeft altijd een risico. Veel onderdelen moeten wat harder werken dan dat de fabrikant het bedacht heeft. Vaak ga je naar tuning ook zelf wat steviger rijden dan voorheen...
Je zal dus nooit 100% garantie hebben dat er niet iets stuk gaat.
Aan de andere kant heeft Beek al vele honderden auto's getuned waar nooit problemen mee zijn. Het risico is naar mijn inzien laag, maar er blijft een risico.
Als je heel graag extra vermogen wil, dan moet je de afweging maken of er een risico mee wil lopen.
Wil je absolute zekerheid dat er niets kapot gaat (door de tuning) dan gewoon niet doen.
- ijvert
- Nieuwsgierig
Bericht
Ik heb het hele topic doorgelezen. Maar heb voor mijn gevoel nog steeds geen echt antwoord wat het risico is van tunen, en dan bedoel ik alleen de software. Peter zeg dat het voor de eerste generatie idiotproef is ??.
maar hij adviseert wel een oliekoeler, wat is dat en hoeveel kost dat om deze te monteren.
Ben nu dik tevreden over mijn mini maar een klein beetje meer vermogen zal toch wel lekker zijn.
Ik ben geen racer maar vind het gewoon lekker om als het nodig dat je effe snel kan acceleren.
Dus ik hoop dat jullie me kunnen overtuigen.
Gr. Yvonne
maar hij adviseert wel een oliekoeler, wat is dat en hoeveel kost dat om deze te monteren.
Ben nu dik tevreden over mijn mini maar een klein beetje meer vermogen zal toch wel lekker zijn.
Ik ben geen racer maar vind het gewoon lekker om als het nodig dat je effe snel kan acceleren.
Dus ik hoop dat jullie me kunnen overtuigen.
Gr. Yvonne
- dangixxer
- Bijna verslaafd
Bericht
En nee...tunen is nooit risicovrij
Blijf er dan beter af!
Tussen de regels lees je zo de vrees dat er iets mis zou gaan!ijvert schreef:Ik heb het hele topic doorgelezen. Maar heb voor mijn gevoel nog steeds geen echt antwoord wat het risico is van tunen, en dan bedoel ik alleen de software. Peter zeg dat het voor de eerste generatie idiotproef is ??.
maar hij adviseert wel een oliekoeler, wat is dat en hoeveel kost dat om deze te monteren.
Ben nu dik tevreden over mijn mini maar een klein beetje meer vermogen zal toch wel lekker zijn.
Ik ben geen racer maar vind het gewoon lekker om als het nodig dat je effe snel kan acceleren.
Dus ik hoop dat jullie me kunnen overtuigen.
Gr. Yvonne
En nee...tunen is nooit risicovrij
Blijf er dan beter af!
- GreyCooperS
- Forum Junky
- Locatie: Rijswijk
Bericht
Ik denk dat als je overtuigd moet worden Yvonne, dat je het niet moet doen
Zoals Peter ook aangeeft, met een R53 loop je nagenoeg geen risico. zeker als je niet dagelijks aan het knallen gaat met je auto, de boel goed warm rijdt en niet continue in de max toeren rijdt zit je save...
Maar zoals al zo vaak gezegd, 100% zekerheid heb je niet en ga je niet krijgen ook...het kan zomaar zijn dat een vorige eigenaar de auto minder goed heeft onderhouden, er nu iets op punt staat van de geest geven...met een beetje extra vermogen door tuning kan je zo maar het laatste zetje geven...
Je kunt bij Beek wel een verzekering afsluiten voor 150,- per jaar, tegen schade als gevolg van de tuning...mss handig om tijdens de rollerbank dag even exact te informeren naar de voorwaarden hiervan...

Zoals Peter ook aangeeft, met een R53 loop je nagenoeg geen risico. zeker als je niet dagelijks aan het knallen gaat met je auto, de boel goed warm rijdt en niet continue in de max toeren rijdt zit je save...
Maar zoals al zo vaak gezegd, 100% zekerheid heb je niet en ga je niet krijgen ook...het kan zomaar zijn dat een vorige eigenaar de auto minder goed heeft onderhouden, er nu iets op punt staat van de geest geven...met een beetje extra vermogen door tuning kan je zo maar het laatste zetje geven...
Je kunt bij Beek wel een verzekering afsluiten voor 150,- per jaar, tegen schade als gevolg van de tuning...mss handig om tijdens de rollerbank dag even exact te informeren naar de voorwaarden hiervan...
Onze sponsors