Tunen Cooper S door Beek

Snelheid! hoe kom ik sneller vooruit, door de bocht en weer tot stilstand.
ijvert
Nieuwsgierig
Nieuwsgierig

Tunen Cooper S door Beek

30 mei 2011, 10:18

Hallo Allemaal

Ik heb mijn aangemeld voor de rollerdag bij Beek, sta bovenaan de lijst.
Maar nu hoor ik om mij heen dat het niet aan te raden is om de mini te laten tunen.
Je zou meer slijtage krijgen omdat de compressor meer toeren gaat maken en nog wat andere nadelen.
Ik heb er echt totaal geen verstand van, is er een clublid die mij in jip en janneke taal kan uitleggen of dit waar is, en misschien ook de voor en nadelen van het tunen kan uitleggen.
Heb op het forum al gezocht maar kan er eigenlijk weinig over vinden.
Ik heb een mini cooper s uit 2005 is dus de eerste generatie (geloof ik) het is een R52

Mvgr. Yvonne
GreyCooperS
Forum Junky

30 mei 2011, 10:35

Hi Yvonne,

De eerste (sticky) post in deze sectie heeft 80 pagina's over Beek tuning :wink:
Nu ben ik zelf een erg a technisch persoon, maar het komt er in het kort op neer;

Ja, tuning (soft of hardware matig) heeft altijd een risico. Veel onderdelen moeten wat harder werken dan dat de fabrikant het bedacht heeft. Vaak ga je naar tuning ook zelf wat steviger rijden dan voorheen...
Je zal dus nooit 100% garantie hebben dat er niet iets stuk gaat.
Aan de andere kant heeft Beek al vele honderden auto's getuned waar nooit problemen mee zijn. Het risico is naar mijn inzien laag, maar er blijft een risico.

Als je heel graag extra vermogen wil, dan moet je de afweging maken of er een risico mee wil lopen.
Wil je absolute zekerheid dat er niets kapot gaat (door de tuning) dan gewoon niet doen.
AfbeeldingAfbeelding

2008 | R56 Cooper S | Chili Red

Beek Stage 1 | Forge Dump Valve | 17" Intra 7,5J 225-45-17 | Custom Red Recaro CS | GP Gordels | Scangauge II | Aero | Navi | Xenon | Pano | Antracite Hemel | Keyless Go

2002 | e39 540i Touring | Messing Metallic

2000 | e53 X5 4.4i | Tiag
Peter
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!

30 mei 2011, 11:11

1e generatie is bijna idiotproof!

Als het klimaat zo blijft als het de laatste tijd is geweest dan zou ik wel een oliekoeler adviseren...

Voor de rest kan je je gewoon lekker je gang gaan met je R52!
ijvert
Nieuwsgierig
Nieuwsgierig

02 jun 2011, 10:42

Ik heb het hele topic doorgelezen. Maar heb voor mijn gevoel nog steeds geen echt antwoord wat het risico is van tunen, en dan bedoel ik alleen de software. Peter zeg dat het voor de eerste generatie idiotproef is ??.
maar hij adviseert wel een oliekoeler, wat is dat en hoeveel kost dat om deze te monteren.
Ben nu dik tevreden over mijn mini maar een klein beetje meer vermogen zal toch wel lekker zijn.
Ik ben geen racer maar vind het gewoon lekker om als het nodig dat je effe snel kan acceleren.
Dus ik hoop dat jullie me kunnen overtuigen.

Gr. Yvonne
dangixxer
Bijna verslaafd
Bijna verslaafd

02 jun 2011, 11:08

ijvert schreef:Ik heb het hele topic doorgelezen. Maar heb voor mijn gevoel nog steeds geen echt antwoord wat het risico is van tunen, en dan bedoel ik alleen de software. Peter zeg dat het voor de eerste generatie idiotproef is ??.
maar hij adviseert wel een oliekoeler, wat is dat en hoeveel kost dat om deze te monteren.
Ben nu dik tevreden over mijn mini maar een klein beetje meer vermogen zal toch wel lekker zijn.
Ik ben geen racer maar vind het gewoon lekker om als het nodig dat je effe snel kan acceleren.
Dus ik hoop dat jullie me kunnen overtuigen.

Gr. Yvonne
Tussen de regels lees je zo de vrees dat er iets mis zou gaan!
En nee...tunen is nooit risicovrij
Blijf er dan beter af!
GreyCooperS
Forum Junky

02 jun 2011, 11:18

Ik denk dat als je overtuigd moet worden Yvonne, dat je het niet moet doen :lol:
Zoals Peter ook aangeeft, met een R53 loop je nagenoeg geen risico. zeker als je niet dagelijks aan het knallen gaat met je auto, de boel goed warm rijdt en niet continue in de max toeren rijdt zit je save...

Maar zoals al zo vaak gezegd, 100% zekerheid heb je niet en ga je niet krijgen ook...het kan zomaar zijn dat een vorige eigenaar de auto minder goed heeft onderhouden, er nu iets op punt staat van de geest geven...met een beetje extra vermogen door tuning kan je zo maar het laatste zetje geven...

Je kunt bij Beek wel een verzekering afsluiten voor 150,- per jaar, tegen schade als gevolg van de tuning...mss handig om tijdens de rollerbank dag even exact te informeren naar de voorwaarden hiervan...
AfbeeldingAfbeelding

2008 | R56 Cooper S | Chili Red

Beek Stage 1 | Forge Dump Valve | 17" Intra 7,5J 225-45-17 | Custom Red Recaro CS | GP Gordels | Scangauge II | Aero | Navi | Xenon | Pano | Antracite Hemel | Keyless Go

2002 | e39 540i Touring | Messing Metallic

2000 | e53 X5 4.4i | Tiag
Peter
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!

02 jun 2011, 11:29

Als het voor zo nu en dan is, heb je geen oliekoeler nodig. Als je net als ik de nurburgring op gaat of een week in Oostenrijk passen gaat knallen dan is het een must.

Terug naar “Motor- en onderstel (tuning)”