Tunen Cooper S door Beek

Snelheid! hoe kom ik sneller vooruit, door de bocht en weer tot stilstand.
ijvert
Nieuwsgierig
Nieuwsgierig

Tunen Cooper S door Beek

30 mei 2011, 10:18

Hallo Allemaal

Ik heb mijn aangemeld voor de rollerdag bij Beek, sta bovenaan de lijst.
Maar nu hoor ik om mij heen dat het niet aan te raden is om de mini te laten tunen.
Je zou meer slijtage krijgen omdat de compressor meer toeren gaat maken en nog wat andere nadelen.
Ik heb er echt totaal geen verstand van, is er een clublid die mij in jip en janneke taal kan uitleggen of dit waar is, en misschien ook de voor en nadelen van het tunen kan uitleggen.
Heb op het forum al gezocht maar kan er eigenlijk weinig over vinden.
Ik heb een mini cooper s uit 2005 is dus de eerste generatie (geloof ik) het is een R52

Mvgr. Yvonne
GreyCooperS
Forum Junky

30 mei 2011, 10:35

Hi Yvonne,

De eerste (sticky) post in deze sectie heeft 80 pagina's over Beek tuning :wink:
Nu ben ik zelf een erg a technisch persoon, maar het komt er in het kort op neer;

Ja, tuning (soft of hardware matig) heeft altijd een risico. Veel onderdelen moeten wat harder werken dan dat de fabrikant het bedacht heeft. Vaak ga je naar tuning ook zelf wat steviger rijden dan voorheen...
Je zal dus nooit 100% garantie hebben dat er niet iets stuk gaat.
Aan de andere kant heeft Beek al vele honderden auto's getuned waar nooit problemen mee zijn. Het risico is naar mijn inzien laag, maar er blijft een risico.

Als je heel graag extra vermogen wil, dan moet je de afweging maken of er een risico mee wil lopen.
Wil je absolute zekerheid dat er niets kapot gaat (door de tuning) dan gewoon niet doen.
AfbeeldingAfbeelding

2008 | R56 Cooper S | Chili Red

Beek Stage 1 | Forge Dump Valve | 17" Intra 7,5J 225-45-17 | Custom Red Recaro CS | GP Gordels | Scangauge II | Aero | Navi | Xenon | Pano | Antracite Hemel | Keyless Go

2002 | e39 540i Touring | Messing Metallic

2000 | e53 X5 4.4i | Tiag
Peter
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!