Nieuwe schokbrekers/veren of schroefset?

Snelheid! hoe kom ik sneller vooruit, door de bocht en weer tot stilstand.
MiniMatt
Mod virus alert!
Mod virus alert!

Nieuwe schokbrekers/veren of schroefset?

07 aug 2011, 16:44

Hallo allemaal,

Mijn schokdemper rechtsvoor vertoont lekkage. En gezien de set (ooit gemonteerd door DS motorsport in Duitsland) er al sinds eind '03 eronder zit vind ik het een goed moment voor een nieuwe set. Bovendien zijn de remmen ook aan vervanging toe en ga ik waarschijnlijk voor de JCW brake kit. Ideaal om het tegelijkertijd te laten monteren dus. Hopelijk scheelt dat ook montage kosten en wie weet nog wat korting :)

Graag zou ik advies vragen aan jullie.

Nu is de wagen 30mm verlaagd, en dat wil ik graag weer.
Nog mooier zou zijn als ik ook een stukje comfort zou kunnen winnen ;)

Op de site van Beek zie ik dat ik voor rond de 1000 euro een aantal opties heb.
Ik zou bijvoorbeeld Koni FSD icm Eibach verlagingen veren kunnen monteren.
Of een AP, Bilstein of Eibach schroefset. uiteraard zijn er meer opties, maar deze combo's past beter in mijn budget.

Zijn er mensen met ervaring met deze sets?
Alvast bedankt!

Groeten,
Matt
frankie
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!

07 aug 2011, 17:08

Nadeel van de Koni FSD's met Eibach veren is dat dat een vaste hoogte is. Die bevalt je of bevalt je niet, je kunt er niks meer aan veranderen. Dat is natuurlijk met een schroefset anders.
MiniMatt
Mod virus alert!
Mod virus alert!

07 aug 2011, 17:42

Dank voor de snelle reacties!

@Stefan
Ik ben heel benieuwd naar de vergelijking tussen de KW variant 1 en de Koni/Eibach combi. Zo te horen beide een goede keuze iig.
En wat betreft de Cobra's, weet je wat voor prijs die hebben? Als Coendek ze gebruikt kan ik er wel vanuitgaan dat ze goed zijn...

@Frankie
De hoogte hoeft voor mij niet verstelbaar te zijn, maar is uiteraard wel handig bijvoorbeeld als de 16" winterwielen eronder gaan...
Ik had een keer op de MINI2 forum gelezen dat schroefsets meestal een hardere ride geven. Als dat meevalt met de KW's dan is dat zo te zien een mooie set.
Brightness
NMC Legend
NMC Legend

08 aug 2011, 22:36

Ook ik ben me aan het oriënteren op een schroefset.
Als je het geen probleem vindt om ook (via Internet) in het buitenland te shoppen dan is MeisterR ook het overwegen waard. Dit schijnt kwalitatief een goede set te zijn en biedt vooral veel waar voor het geld door de compleetheid ervan:
- nieuwe aluminium top mounts voor en achter, met voor mogelijkheid tot verstelling camber
- niet alleen verstelbaar in hoogte, maar ook verstelbare demping (32 standen)
Nadeel van deze set is wel dat je er niet extreem laag mee kunt gaan, maar de 30mm die jij noemt is geen probleem.
Op MiniTorque is er meer info over te vinden. Ze kosten normaal GBP 679.

Als je een comfortabele set zoekt schijnt de set van AP ook het overwegen waard te zijn. @Stefan: jij schrijft dat je niet eens naar deze zou kijken. Baseer je dat op eigen ervaring? Op MiniTorque is men behoorlijk lovend over de set. De rij-eigenschappen schijnen gelijk te zijn aan die van KW variant 1 (dus comfortabel), en de kwaliteit schijnt niet slecht te zijn. Nadeel t.o.v. de KWs is wel dat de set niet van RVS is, wat betekent dat je ze regelmatig moet invetten op de hoogteverstelling gangbaar te houden. Maar als je ze eenmaal op hoogte hebt geplaatst en niet de intentie hebt om daarna te veranderen, heb je wel een set die even comfortabel rijdt als de KWs maar slechts de helft kost. Voor het extra geld dat je overhoudt kun je dan evt camber platen en/of camber links halen...

Hier vind je nog wat meer info:
http://www.minitorque.com/forum/f25/coilovers-16569/

Succes met je keuze!
BlueCooperS
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!

08 aug 2011, 22:40

Mijn KW V3 set bevalt super 8)
Ook AP komt uit de fabriek van KW en Weitec :wink:
Gr. Johnny

.......... _\_____
.......... /__|___\__
......... (O)____(O)_\
Daveke
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Contacteer:

09 aug 2011, 01:25

Ik heb van het weekend mijn KW variant 2's eronder uit gehaald en vervangen door D2's en ook al waren hier niet enkel lovende berichten over - mijn Mini stuurt een PAK beter

Mijn advies; Brightness zn advies opvolgen - MeisteR over laten komen uit Engeland. Topset voor een zeer schappelijke prijs
Daveke
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Contacteer:

09 aug 2011, 02:26

Nee, die zaten er niet op - en die camberplates waren ook een van de redenen om voor de D2's te gaan. De lange termijn zal het uit gaan wijzen denk ik :)

Ze staan achter in elk geval op de stijfste stand qua demping en rebound, en voor halfweg :)
MiniMatt
Mod virus alert!
Mod virus alert!

09 aug 2011, 13:40

@Brightness
Goede tip van die Mesiters. Die link heeft me veel duidelijk gemaakt ook. dank je!
UIteraard geen probleem om uit de UK te besteelen. heb ik vaker gedaan. Minisport.co.uk heeft ook vaak goede prijzen voor hun producten en door de relatief lage GBP is het nog aantrekkelijker. Hier had ik de D2 coilovers gezien.
Hoe zit het eigenlijk met comfort ten opzichte vand de KW v2's Daveke? En hoe zit het met die camberplates eigenlijk? zijn die alleen nodig voor circuit? Ik heb hier echt de ballen verstand van :)

Iig, is het wat duidelijker geworden wat betreft comfort. De AP's zijn blijkbaar goed in de belangstelling bij veel mensen in UK. Zo te zien zijn ze ook beter qua comfort dan de Meisters, maar ze hebben wel meer body roll (ik kan niet inschatten hoe erg dit is). De Meisters hebben dan wel weer een betere kleur stelling zoals JCW! :P

Toch zit ik ook naar de KW V1's te kijken afgezien vd prijs gezien die RVS zijn zoals je zegt.
Eigenlijk komt het dus tussen de AP's en de KW's als ik zo alle ervaringen via verschillende fora lees… Alleen zou ik nog willen weten of het echt zo veel uitmaakt als de struts van RVS zijn of niet… en bovendien hoe de 'body rol' is met de KW V1… Dit zal voor mij de doorslag geven denk ik. En ben het met je eens Stefan om niet een beetje te besparen op iets wat lang meegaat!

Cheers!
Daveke
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Contacteer:

09 aug 2011, 21:17

Ik vond de V2 wel iets comfortabeler, maar dat kwam ook omdat die beiden halfweg zn demping stond (voor en achter). Ik heb inmiddels de D2's op zn hardst staan achter en voor halfweg, en mn Mini plakt veel beter aan de weg, reageert wel feller op oneffendheden, maar ik hou dr wel van. Ik heb de camberplates nog niet optimaal afgesteld maar dat wil ik laten doen zodra ik ook camberlinks achter heb. Dan uitlijnen, uitwegen en camber afstellen naar mijn wensen.
Adriaan
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!

09 aug 2011, 21:45

Mijn Mini heeft een EVO1 schroefset van Cobra en bevalt mij heel erg goed en ziet er ongeveer zo uit onder een Indi Blue :wink:

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Brightness
NMC Legend
NMC Legend

09 aug 2011, 23:22

@Stefan:
Ik ben het niet eens met je opmerking dat AP nauwelijks wordt gebruikt in de MINI scene. In Engeland rijden er behoorlijk wat mensen met deze schroefset, en de meeste spreken er zeer lovend over. De rij-eigenschappen schijnen gelijk te zijn aan KW V1's. Samengevat: comfortabele set-up en mogelijkheid tot zeer grote verlaging. Nadeel is dat ze niet van RVS zijn en dus regelmatig ingevet moeten worden.
Ik ben het wel met je eens dat je nooit op een schroefset moet besparen. Maar het kwaliteitsverschil moet wel significant zijn. Het verschil tussen de APs en de KW V1's is overigens geen 200 euro, maar bijna 500 euro. Oftewel: De KWs kosten ongeveer het dubbele! Ik vraag me af of zo'n prijsverschil te rechtvaardigen is...

@MiniMatt:
MeisterR bieden "best-bang-for-buck" door de compleetheid van de set.
Als comfort het belangrijkst voor je is, is de set van AP IMO het overwegen waard. De "body roll" zal zeker niet meer zijn in vergelijking tot je huidige set-up. En als je dit toch wil verminderen, zou ik kiezen voor een veerpootbrug en een stabilisator stang. Dat heeft meer invloed op de body roll dan een schroefset. Voor het bedrag van KW V1's zou je ook APs + veerpootbrug + stabilisator stang kunnen kopen. Ik durf er geld op te zetten dat de rij-eigenschappen dan beter zijn dan alleen een set KW V1's.

Succes!

Terug naar “Motor- en onderstel (tuning)”