R53 map sensor probleem?

Snelheid! hoe kom ik sneller vooruit, door de bocht en weer tot stilstand.
AA-16V
Mod virus alert!
Mod virus alert!
Contacteer:

R53 map sensor probleem?

12 sep 2011, 20:23

Hallokes...

Gisteren naar een BMW/Mini meeting geweest. Toen ik daar aankwam, beetje file gehad en kort daarna zijn de lampjes van motormanagement en EML gaan branden (2 oranje lampjes boven elkaar). De motor draaide ofdat er een hele scherpe nokkenas inzat, ook als ik gas gaf deed de motor niet meer dan 2000 rpm (noodloop denk ik).

Na stilleggen en starten was de EML storing weg, het ander bleef.

Bij het wegrijden van de meeting terug aanschuiven en dan kreeg de motor het weer. Terug afzetten en starten en de EML storing was weg.

Ik heb dan bij het aanschuiven het toerental tussen 2000 en 3000 gehouden en geen probleem meer gehad. Onderweg naar huis geen problemen, de Mini reed alsof er niets aan de hand was, ging vlotjes in toeren zoals anders.

Vandaag is er iemand langsgeweest met een ODB lezer en die geeft de MAP sensor als oorzaak aan. Volgens die mens zijn die MAP sensoren gevoelig aan hitte, dus kunnen die 'stuk' gaan door het file rijden e.d.
Moet wel erbij zeggen dat ik 2 dagen voor de meeting bijna een kwartier heb stil gestaan met draaiende motor, het hele boeltje vooraan voelde HEEL warm aan toen ik thuis kwam...

Heeft er nog iemand hier dit probleem of soortgelijk probleem gehad???

Mvg,
Gerrit
spenki
Sponsor
Contacteer:

12 sep 2011, 21:27

Hoi:

Ik denk dat je een defecte bypassklep hebt.
Als je hem in 2 of 3 goed doortrekt gaat ie in de noodloop en gaan die lampjes branden

Gr Roy
AA-16V
Mod virus alert!
Mod virus alert!
Contacteer:

13 sep 2011, 20:28

spenki schreef:Hoi:

Ik denk dat je een defecte bypassklep hebt.
Als je hem in 2 of 3 goed doortrekt gaat ie in de noodloop en gaan die lampjes branden

Gr Roy
Heeft de motor dan normaal vermogen boven de 2000 rpm? Want hij bleef even vlot als anders rijden???

Gerrit
spenki
Sponsor
Contacteer:

13 sep 2011, 22:27

Hoi:

Heb verder ook zo geen idee want ik lees net dat het probleem is ontstaan na file rijden toch?
Met de bypass klep heb je meestal problemen heel hoog in de toeren voor zover mijn ervaring.

Gr Roy
Berthil
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Nederland

21 sep 2011, 01:04

MAP sensor kan kapot gaan. Er zitten er twee in de Mini.
Meestal is die in het inlaatspruitstuk kapot.
De syptomen zijn precies zoals je beschrijft, zelf ook gehad.

Terug naar “Motor- en onderstel (tuning)”