Als ik... euhr... 'sportief' aan het rijden ben overkomt het me nog wel eens dat ik in z'n 2 de begrenzer raak. Het viel me al een paar keer op dat deze vrij 'soft' ingrijpt, soms verbaas ik me alleen over het wegvallen van vermogen als ik me besef dat het tijd is om te schakelen.
Hier bij 1:40:
Met name bij oudere auto's komt de begrenzer er wat agressiever in, wat ik eerlijk gezegd ook lekkerder vind klinken als het gebeurd... Is dat bij een Cooper S anders? En is dit softwarematig aan te passen, bijv. door een chipkuur bij Beek?
Extreem voorbeeld (want motorfiets etc), maar voor de beeldvorming:
Neem een shiftlight en stel 'm zo in dat 'ie net voor je toerenbegrenzer begint te knipperen en je hebt het opgelost. Ik had op m'n JCW m'n rode knipperende kerstboom zo ingesteld dat íe knipperde op het moment dat de vermogensgrafiek in elkaar donderde. Erg handig.
MINI Dubman '07 PureSilver
So far: * JCW Recaro seats * JCW leather/alcantara steering wheel * carbon dashpanels * S frontbumper * JCW upper grill with chrome surroundings * chromeline undergrill * S fuel cap * Cobra Evo1 coilovers * Cooper S rear bumper * Cooper S exhaust * RH ZW1 17x8 front/17x8,5 rear * stage2 tuning BR performance 152pk/330Nm * open downpipe * Porsche diesel logo's * ekte fake Akrapovic uitlaattips *
To do: * wilwood brakes front * HardRace adjustable camberlinks * camberplates * powerflex draagarmrubbers * LED dagrijverlichting * M7 anti-mushroomingplates * Direnza Intercooler *
Zo'n shiftlight heb ik er ook inzitten, en die knippert bij mij rond de 7000 toeren, moment om te schakelen dus.. Ik heb (net als Berthil) een Datatool Revlight - pakken goedkoper en meer ledjes. Al zal ik die opnieuw moeten gaan instellen als de limiter op 8k komt te staan komend jaar
Anyway, aan het einde van het filmpje hoor je hem in de begrenzer slaan..
Vandaag even aan een expert gevraagd (Ghisbert van Beek), en die wist me te vertellen dat er zowel een softcut als een hardcut op zit bij een Mini. Die hardcut grijpt alleen in als de auto door z'n moment door de softcut heen schiet, maar daar is een Cooper in de 2de versnelling niet krachtig/snel genoeg voor...