Alta TMIC

Snelheid! hoe kom ik sneller vooruit, door de bocht en weer tot stilstand.
Gebruikersavatar
Kingair
4 op een rij!
4 op een rij!
Locatie: Sint-Truiden
Berichten: 142
Lid geworden op: 22 sep 2006, 20:54

Alta TMIC

25 nov 2006, 09:13

Moest toch eens beginnen met tunen van mijn MCS en heb mij dan maar deze Alta TMIC gekocht.
Nu misschien niet de beste want ik lees heel veel goede zaken van de M7 en de GRS maar deze stond te koop en . . . . voor 495.00 $ (375.00 € inclusief transport naar Belgie) kon ik hem niet laten gaan.
Nu nog een dagje of 10 wachten want hij moet nog van de VS komen en de verkoper stuurd hem op als gift dus lekker geen import betalen !

Afbeelding
Gebruikersavatar
snans
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Locatie: antwerpen
Berichten: 1460
Lid geworden op: 09 nov 2005, 18:16

25 nov 2006, 10:36

hoop dat je niet alsnog invoertaxen zal moeten betalen... altijd risico
Smini
Mod virus alert!
Mod virus alert!
Contacteer:
Locatie: Utrecht
Berichten: 399
Lid geworden op: 26 jan 2006, 15:34

25 nov 2006, 10:37

Cool! koudere lucht in de zomer!!! dat gaat jhe 30 pk schelen met mooi weer..

wat is dat voor een prima in de box open luchtfilter wat mijn oog daar ziet in die mini!!!
Afbeelding
Ferdinand
Be Mini
Be Mini
Locatie: Delft
Berichten: 452
Lid geworden op: 22 aug 2006, 12:19

alta

06 dec 2006, 16:01

dat rooie ding is de Alta cold air intake. heb ik ook: gaaf ding maar erg spartaans:

hoe werkt dat:

- tussenbord verwijderen (waardoor koude lucht getrokken wordt uit de ruimte onder voorruit, passagierzijde)
- een metalen doos als hitte schilt.
- een metalen deksel op de doos (! zie je niet op deze foto)
- een grote rooie spons (filter), en tot slot
- een grote brede silicone pijp naar motorblok (throttlebody).

alles moet lijden tot meer koude lucht toevoer.

resultaat:
1) luchtinlaat en compressor lawaai, en dan bedoel ik: écht lawaai! sissen, piepen en compressor-zagen (ook van buitenaf heel goed te horen). ik vind dat erg leuk.
2) zeker meer merkbaar vermogen
(maar nu heb ik wel meer gedaan aan de auto: superspint spruitstuk, supersprint sportkat, 15% pulley, DME software optimalisatie, UUC ultralicht vliegwiel, daehler water-lucht intercooler, daehler einddempers). ik weet niet wat het resultaat is bij een standaard MCS.

advies: leuk ding, maar misschien zijn er kwalitatief betere alternatieven op de markt
Veel rijplezier!
Hans
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Berichten: 5414
Lid geworden op: 18 nov 2005, 10:21

06 dec 2006, 17:37

Zo ferdinand, dat klinkt als goed voor spontane meet, zoveel modificaties.. dat wil ik wel eens zien en horen.. aangezien je hier toch om de hoek woont.. (ik slaap in Nootdorp :wink: )
Gebruikersavatar
Kingair
4 op een rij!
4 op een rij!
Locatie: Sint-Truiden
Berichten: 142
Lid geworden op: 22 sep 2006, 20:54

06 dec 2006, 20:12

De uitleg is echt uitstekend !
Maar wat ik gekocht heb is de Alta Intercooler met watercooling !
Hij is gewoon een heel stuk groter als de standaard (+50%).
Zal bij warm weer toch wel iets uitmaken . . . . .?
Maar Uw beschrijving van een CAI van Alta moet nog in mijn MCS komen.

Nog wat extra PK's . . . . . :-)
Ferdinand
Be Mini
Be Mini
Locatie: Delft
Berichten: 452
Lid geworden op: 22 aug 2006, 12:19

07 dec 2006, 11:11

kingair,

die alta is geen watergekoelde intercooler, maar een luchtgekoelde intercooler met een watersproeisysteempje. Op deze Alta luchtgekoelde intercooler zit een systeem gemonteerd, waarmee je water sproeit over de koelribben heen. Daarbij is de gedachte dat, met name wanneer je stil staat en de motor draait, de intercooler kouder blijft doordat je er water over heen sproeit.

Om eerlijk te zijn Kingair, weet ik nu niet hoe efficient dit 'bewateringssysteem ' nu is. Volgens mij is het meer van: baadt het niet, dan schaadt het niet. Maar ik weet het niet, maar ik denk van wel.

Mijn watergekoelde intercooler is er in Zwitserland ingezet (tijdens mijn weekje wintersport in het groene gras..). Deze intercooler bestaat uit een gesloten water koelingsysteem voor de intercooler. Het water stroomt voortdurend, aangedreven door een pomp, door het intercoolersysteem heen. Het water wordt gekoeld door een kleine extra radiator. Deze methode is wel effectief voor een betere koeling. Met name bij optrekken merk je dat je auto pittiger is, en dat is leuk.
Veel rijplezier!
Gebruikersavatar
Kingair
4 op een rij!
4 op een rij!
Locatie: Sint-Truiden
Berichten: 142
Lid geworden op: 22 sep 2006, 20:54

07 dec 2006, 11:22

Ja het is fout van mij.
Ik zette er met watercooling maar ik bedoelde eigenlijk "waterverstuiving".
Of het echt helpt kan ik nog niet zeggen want hij is nog niet gearriveerd . . . .
Maar het zal wel iets afdoen want het word reeds jaren gebruikt in de Rallysport met name de Subaru's.
Laat wel iets weten als het zover is.
Ferdinand
Be Mini
Be Mini
Locatie: Delft
Berichten: 452
Lid geworden op: 22 aug 2006, 12:19

meeting

07 dec 2006, 21:01

ha hans,

Het is maar een gewone mini cooper s hoor, met wat aanpassingen. Ik overweeg om een keer te meeten bij een Mini bijeenkomst van deze club. Dan zijn we met een grote groep. Het heeft me overigens wel wat tijd en energie gekost om het autootje uiteindelijk te krijgen zoals hij nu is. Maar nu is hij leuk sportief.

Maar toch even een vraag. Jij hebt je vermogen laten meten bij Beek. Het valt me op dat jullie (ook jij) van die enorme vermogens resultaten hebben: 210 pk of meer. Ik heb ooit eens een meting laten doen (zonder alta filter, watercooler en uuc vliegwiel) maar ik kwam toen niet verder dan 179pk aan de wielen, ben toch wel benieuwd hoe jullie die auto's zo sterk hebben gekregen.

groetjes, ferdinand
Veel rijplezier!
Gebruikersavatar
werner
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Locatie: Katwijk
Berichten: 2092
Lid geworden op: 18 okt 2005, 21:07

Re: meeting

07 dec 2006, 21:23

Ferdinand schreef:ha hans,

Het is maar een gewone mini cooper s hoor, met wat aanpassingen. Ik overweeg om een keer te meeten bij een Mini bijeenkomst van deze club. Dan zijn we met een grote groep. Het heeft me overigens wel wat tijd en energie gekost om het autootje uiteindelijk te krijgen zoals hij nu is. Maar nu is hij leuk sportief.

Maar toch even een vraag. Jij hebt je vermogen laten meten bij Beek. Het valt me op dat jullie (ook jij) van die enorme vermogens resultaten hebben: 210 pk of meer. Ik heb ooit eens een meting laten doen (zonder alta filter, watercooler en uuc vliegwiel) maar ik kwam toen niet verder dan 179pk aan de wielen, ben toch wel benieuwd hoe jullie die auto's zo sterk hebben gekregen.

groetjes, ferdinand
Die 210/218 PK van hans is omgerekend aan de krukas! :mrgreen:
Peter
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Locatie: Roelofarendsveen
Berichten: 6582
Lid geworden op: 25 sep 2005, 21:21

07 dec 2006, 22:42

Ferdinand,

Onze MCSc had op een rollenbank (niet bij Beek) 165pk aan de wielen. Dit kwam overeen met 185 pk aan de krukas. Dit was helemaal standaard. Nu zit ie op 205 krukas pk's dit zal overeenkomen met zo'n 175-180 wielpk's.

Ik denk dat het heel interessant is om jouw Mini bij Beek op de bank te zetten. De waardes die er bij Beek uitkomen zijn DE maatstaf om de prestaties van je Mini te vergelijken. Er is geen andere bank in NL waar zoveel verschillende Mini's op zijn geweest.
iDarkDesign
Transformer
Locatie: Amsterdam
Berichten: 5201
Lid geworden op: 15 mei 2006, 17:22

07 dec 2006, 23:19

peter schreef:Ik denk dat het heel interessant is om jouw Mini bij Beek op de bank te zetten. De waardes die er bij Beek uitkomen zijn DE maatstaf om de prestaties van je Mini te vergelijken. Er is geen andere bank in NL waar zoveel verschillende Mini's op zijn geweest.
Daar heb je een heel goed punt Peter. De hele club hier in ieder geval vergelijkt die waarden. Misschien zijn het bij andere banken pk's minder of meer, maar je kan je wel meten met een groot deel van de getunede MINI's hier.

iDD
Ferdinand
Be Mini
Be Mini
Locatie: Delft
Berichten: 452
Lid geworden op: 22 aug 2006, 12:19

verschillende testbanken, hoe zit dat nu?

08 dec 2006, 10:44

beste mensen,

die testbanken, dat is me wat. wellicht oud nieuws voor jullie, maar ik heb gezien dat er (grofweg) twee typen vermogensmeting banken zijn: een zg. Maha en dynojet. beide methoden claimen dat er specifieke voor en nadelen hebben. Vorig jaar ben ik bij Ruud Fredriks geweest en is er een meting gedaan met dynojet. Ruud heeft mij alleen het resultaat van wielpk laten zien.

wanneer je op de site van supersprint kijkt, hebben ze een Maha meting gedaan met een MCS Works en Supersprint uiltaatsysteem. Daar is een uitgebreide pdf van te zien. wanneer je de lijst met cijfers langs loopt en bijv. kijkt naar 'radleistung' (wielpk) van 179pk, zou dat overeenkomen met ong. 219/220 krukas pk's, en dat lijkt mij erg stoer voor mijn auto, want zo voelt hij helemaal niet (er van uitgaande dat ik weet hoe 220 pk zou moeten aanvoelen...).

dat zou betekenen dat Fredriks een, naar boven toe, bijgesteld beeld geeft. Praten we anders over verschillende pk's; is een 1 maha pk wel gelijk aan 1 dynojet pk? Fredriks is een zeer gerenomeerd bedrijf en ondernemer, die heeft helemaal geen belang bij positieve verkooppraatjes en -plaatjes.

Zou Supersprint een verkoopplaatje op hun site hebben staan. Ik heb ze een keer gebeld over deze pdf en het resultaat. Ze vertelde mij toen wel dat het een zeer gunstige meting was en dat het alleen te bereiken was met Maha testbanken. erg verwarrend

Kan iemand hier iets over vertellen?

groet, Ferdinand
Veel rijplezier!
Gebruikersavatar
Berthil
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Locatie: Zuiden
Berichten: 13440
Lid geworden op: 23 sep 2005, 18:04
Nederland

08 dec 2006, 12:04

Misschien is het verstandiger om de testbank discussie hier voort te zetten want het gaat wat Offtopic in dit onderwerp. Of een apart onderwerp is ook goed.

Terug naar “Motor- en onderstel (tuning)”