Ervaringen Aquamist

Snelheid! hoe kom ik sneller vooruit, door de bocht en weer tot stilstand.
hardtailracer
4 op een rij!
4 op een rij!

Ervaringen Aquamist

25 jul 2012, 22:09

kan van iemand zo'n aquamist kitje kopen maar hen hier totaal geen ervaring mee,

ik citeer:
het gaat dus om een systeem dat een mix van water en methanol (50/50) injecteert in de motor.
dit is weinig bekend in belgie, doch al een heel oude methode om vermogen te winnen en stabiliteit/koeling te bieden.
in de 2e wereldoorlog bijvoorbeeld werd het toegepast om vliegtuigen een extra push te geven en betrouwbaarheid te verhogen.
ook op auto's is dit standaard toegepast geweest, o.a. bij chrysler, en de bekende Saab99turbo.
waarom hebben ze daar dan niet op doorgebouwd zou je denken?
wel, redelijk simpel, men heeft de intercooler uitgevonden, en dit heeft een vergelijkbaar effect op vlak van koeling en betrouwbaarheid (in mindere mate wel uiteraard)
waarom de intercooler? wel, die moet je niet bijvullen he, zoals het tankje van het systeem.
is toch ergens een last dat je dit in het oog moet houden... (dit is meteen het ENIGE nadeel van het systeem, dat je weer iets extra hebt om in het oog te houden...)

wat doet het juist?
het water heeft een ongelooflijk koelende werking indien verneveld (water onttrekt warmte uit zn omgeving, bijvoorbeeld als je uit een zwembad komt, zelfs in warm weer, heb je eventjes koud)
geblazen motoren (turbo/supercharger) hebben veel last van vermogensverlies onder zware last (zware last heeft als gevolg grotere warmteproducte, warmer = vermogensverlies)
en dit los je hier voor 100% mee op, geen vermogensverlies meer op cirquit e.d.
het water reinigt ook alle vuiligheid uit uw bovenblok, waardoor je eventueel verloren pk's door vuiligheid (geloof me, dat heb je zowiezo) terug wint.
de methanol zorgt er voor dat de ontsteking optimaal blijft, en een verhoging van het octaangetal naar 108.5 (op basis van super98)
dit heeft als resultaat meer vermogen, en een mogelijkheid om hem te remappen met meer voorontsteking voor NOG meer vermogen.
(alleen mag je bij meer voorontsteking niet meer zonder toevoeging van de mix rijden, tenzij uw ECU een extern gestuurde mapping ondersteund (na te vragen bij uw tuner))

dit is kort samengevat wat het doet..
er zijn ook verschillende producenten die dergelijke water/methanol injectiesystemen aanbieden:
aquamist, devil's own, snowperformance, AEM, turnermotorsports, coolingmist, ...
echter enkel aquamist werkt met een pomp met constante druk, en een klep die de toevoersnelheid regelt.
ALLE andere merken werken met een variabele pompdruk, die meer of minder druk geeft naargelang het toerental.
mijn gedacht is aquamist dus met voorsprong het beste systeem (vandaar dat ik dat ook aangeschaft heb),
want variabele pompdruk zit vanzelfsprekend met een delay, en een onbetrouwbare pomp door snelle slijtage.
aquamist draait continu op 160milibar, dus die ziet niet af he...

vragen:
is dit haalbaar?
welke gain kan je +/- verwachten?

alvast bedankt!

mvg

Greg
BMX
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Contacteer:

25 jul 2012, 22:18

Daveke is ermee bezig..
Laatst gewijzigd door BMX op 25 jul 2012, 22:37, 1 keer totaal gewijzigd.
MINI F57 JCW | middendemper-delete | BC-racing coilovers | 18x8 ET35 wheels | Loading...
MINI R56S | JCW-trim | H&R veren | einddemper delete? | Vriendin editie
Triumph Street Triple R 675cc | Leovince titanium exhaust (no dB-killer >) ) | bar-end mirrors
MINI R57S | FJCW catback | Moeders editie
P5ycH0
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!

25 jul 2012, 22:22

Ducks runt ook zo'n systeem, maar dan op een R56 ....
cooperke s
Bijna verslaafd
Bijna verslaafd

25 jul 2012, 22:31

Ga je mixen?

Dan hoop ik dat je je maps kan switchen,als op methanol gaat rijden en je tune gaat verfijnen en je valt zonder...dan kan je maar beter overschakelen op een 2 de (safe) map..

Gewoon op water rijden..doe ik ook voor nu..

Edit,is dit een straat auto?Ga je elke keer de installatie eruithalen voor keuring lol?

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Daveke
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Contacteer:

26 jul 2012, 02:18

Ik heb een HFS 2 kit thuis staan. Het spul ziet er prachtig uit, maar is denk ik wel wat lastig installeren. Daar ga ik binnenkort eens naar kijken met pa, hoe we dat gaan aanpakken. Het solderen op de draadboom is sowieso voor wanneer ik weer in Engeland ben, aangezien er dan toch een standalone ECU in gaat.

Ik ga sowieso 100% water rijden, ik hoef niet nog meer vermogen, want dat heb ik al genoeg. Het gaat mij puur om de geweldige koel-capaciteit die hoog nodig is bij de Sprintex, want die draait aanzienlijk warmer dan een Eaton. Eventueel zou ik er nog een keer een scheut methanol bij kunnen gieten, maar dan zou de tune er in elk geval niet op aangepast worden - vind ik persoonlijk iets te link
hardtailracer
4 op een rij!
4 op een rij!

26 jul 2012, 18:16

Hoi,

het zou idd voor straatgebruik zijn dus idd probleem met keuring.

ik was aan het denken:
-custom tank maken die ipv de mouche zit die de holtes vd achterbank opvult bij een gp
-instrumentklokje erges onderin de middenconsole inwerken, al dan niet met een afscherming

maar de leidingen etc in het motorcompartiment? tips?

moest ik voor dit systeem opteren, zou het wel icm aangepaste beek software zijn, sproeiers, verhoudingen etc ben ik ook niet uit

het systeem zal ook niet full continu gebruikt worden, omdat dan een constante toevoer nodig is...

Probleem is ook dat het een 2de hands kitje is, moest er iets aan schelen dan zit ik er mee :-(

alle info welkom!

mvg

Greg
Dirkxke
Mod virus alert!
Mod virus alert!

26 jul 2012, 20:38

hardtailracer schreef:Hoi,

het zou idd voor straatgebruik zijn dus idd probleem met keuring.

ik was aan het denken:
-custom tank maken die ipv de mouche zit die de holtes vd achterbank opvult bij een gp
-instrumentklokje erges onderin de middenconsole inwerken, al dan niet met een afscherming

maar de leidingen etc in het motorcompartiment? tips?

moest ik voor dit systeem opteren, zou het wel icm aangepaste beek software zijn, sproeiers, verhoudingen etc ben ik ook niet uit

het systeem zal ook niet full continu gebruikt worden, omdat dan een constante toevoer nodig is...

Probleem is ook dat het een 2de hands kitje is, moest er iets aan schelen dan zit ik er mee :-(

alle info welkom!

mvg

Greg
Het zou me niks verbazen als het er wat OEM en vuil uitziet (darmen, aansluitingen enz) dat ze het op de keuring niet opmerken.
Het is niet dat die mannen daar ook maar iets vanaf afkennen.

Als ge tegen die mannen zou zeggen: "Uit die darm komt waternevel om mijne motor af te koelen en voor meer vermogen" lachen ze ne keer hardop denk ik.
"water in ne moteur, da kan toch niet"
cooperke s
Bijna verslaafd
Bijna verslaafd

26 jul 2012, 20:49

Beter voorkomen dan genezen Dirk,zeker als je hem op de baan wil houden..
Daveke
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Contacteer:

26 jul 2012, 22:17

Als je met enkel water rijdt hoef je je software er niet op aan te passen en kun je voor de HFS2 gaan. Het enige wat er in je cabine komt te zitten is een aan/uit knop. Ik ga de tank in de kofferbak monteren, ik heb gewoon niet gemoeg plaats om het in en rond het motorcompartiment te doen en de xenon wasreservoir te gebruiken. 5 Ltr tankje heb ik besteld en de pomp komt ernaast op een schot wat we zelf wel even maken.

Terug naar “Motor- en onderstel (tuning)”