Intercoolers

Snelheid! hoe kom ik sneller vooruit, door de bocht en weer tot stilstand.
Berthil
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Nederland

Intercoolers

05 jan 2006, 15:05

Zoals we weten zit er een intercooler op de MCS om de lucht te koelen voordat deze de compressor en vervolgens de cylinder in gaat. Hoe koeler de lucht des te minder ruimte hij inneemt des te meer lucht er de cilinder in geperst kan worden door de compressor des te groter de knal des te meer vermogen. De intercooler van de MCS werkt met lucht (door de brievenbus) en niet met water.

Ik merk zelf dat het vermogen er behoorlijk op achteruit gaat bij temperaturen boven de 25 graden Celcius. Dan begint de vergelijking op te gaan dat elke graad Celcius meer luchttemperatuur resulteert in 1 pk verlies. Bij 30 graden Celcius dus ongeveer 30 pk verlies. Een intercooler schijnt ook niet alleen meer vermogen te geven, maar het zou de auto ook zuiniger maken.

Het is bekend dat de standaard MINI intercooler vrij ineffici?nt is. Er zijn dus betere intercoolers voor de MINI op de markt. Het is alleen moeilijk door de bomen het bos nog te zien want behoorlijk wat producenten beloven veel vermogenswinst.

Vandaar deze post om wat meer informatie over intercoolers boven water te krijgen daar dit waarschijnlijk ??n van de laatste performance mods zal zijn die ik gepland heb voor de komende zomer.

De GRS intercooler op hun eigen website
Mini2.com post waar GTT zijn intercooler presenteert (met foto's) en sinds vandaag met water sprayer
Dit is in ieder geval alvast een interessante discussie op mini2.com tussen de GRS en GTT intercooler
Hier worden nog wat andere merken aangehaald maar de GRS intercooler komt hier ook weer naar boven
Er is ook een intercooler van Alta (met watersprayer) maar daar heb ik niet zulke goede berichten over gelezen.
M7 Direct Flow Intercooler preseert beter dan de GRS intercooler, met cijfers bewezen.
Laatst gewijzigd door Berthil op 23 aug 2006, 15:06, 4 keer totaal gewijzigd.
Hans
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!

05 jan 2006, 16:26

Kijk hier hebben we wat aan.. lijkt mij de GRS de beste en makkelijk te veranderen als je een servicebeurt nodig heb bij de dealer want de garantie vervalt wel.. Wist ook niet dat er zoveel verlies is bij de standaard intercooler :shock: Wat een rommel eigenlijk in zo Mini :mrgreen:
Rob
4 op een rij!
4 op een rij!

05 jan 2006, 20:10

Hoi,

Sinds een maand heb ik de Alta intercoloer eropzitten en inderdaad merk je er niet zoveel van. Mogelijk wel in de zomer als het warm buiten wordt. Minder goede berichten over de alta zijn mij niet bekend. Maar wat de een goed vind vind de ander niet goed. Soms wordt je daar wel moe van en weet je niet wat verstandig is om te doen om goed te doen voor het vermogen. Wel is het zo dat het ook te maken zou kunnen hebben met de luchtinlaat op de motorklep. Itt tot bv een impreza is de inlaat van de min klein en heeft geen uitstaande bovenlip. Dat laatse vooral zorgt er voor dat er te weinig lucht binnen komt om echt een grotere intercooler effectief te zijn. Maar daar kwam ik pas achter na de montage enz. En uiteraard is een dergelijk inlaat met wel zo'n uitstekende bovenlip weer te krijgen. Persoonlijk vind ik dat er niet uitzien.
Als je echter echt vermogen wil dan moet je een turbo laten monteren naast de compressor. Want ook dat kan en ga je naar meer dan 300pk.
Groet,
Rob
Berthil
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Nederland

05 jan 2006, 20:26

@Rob, ik had ergens gelezen dat de Alta soms last heeft van loslatende lasnaden. Dat hij minder vermogen zou geven heb ik nergens gelezen. Goed om iemand in het forum te hebben met persoonlijke ervaringen. Ik ben benieuwd wat je er van vind als de buitentemperatuurlucht weer wat gaat stijgen. Dat is mijn hoofdreden om er ook ??n te laten monteren.

Jij hebt dus ook met water sprayer? Doet die het altijd of boven een bepaalde temperatuur of toerental of zet je die met de hand aan? Ik lees wel dat de watersprayer bij lagere toerentallen zo'n 2 pk kost (niet merkbaar natuurlijk) en pas bij hogere toerentallen de winst merkbaar wordt. En wordt de motor extra vies of is het waar wat men zegt en verdampt het water toch wel? Heb je hem zelf besteld en gemonteerd of kon je bij een Nederlandse firma terecht?
Rob
4 op een rij!
4 op een rij!

05 jan 2006, 21:15

Berthil,

Inderdaad is het met waterspray en die is gekoppeld aan de sproeier op de achteruit (via een t-stukje). Dus als je water wil hebben (of ruitensproeiervloestof, is ook beter wordt gezegd) moet je de sproeier op de achteruit aanzetten (je kan ook kiezen voor de vooruitsproeier denk ik. Je kan er ook voor kiezen om de ruitenwisser/sproeier achter los te koppelen maar dat is geen succes in NL want die achteruit werkt als een magneet voor vuil/regenwater.

Montage heb ik zelf gedaan en is vrij eenvoudig (twee uurtjes werk omdat je instructies moet lezen en het heel voorzichtig doet om geen missers te maken, de waterslang voro de sprayer heb ik via schutbord aan rechterkant laten lopen ipv links, volgens instructies, is het eenvoudigste). Motor wordt juist schoon doordat je de ruitensproeier er op zet (wel vaak bijvullen helaas). Rechtstreeks besteld in de USA, let wel op dat je er dan BTW en invoerrechten bij krijgt maar dan was het nog goedkoper dan in EU kopen.

Dan is de GRS mogelijk nog wat voordeliger (komt dacht ik uit UK) maar ik heb bewust voor Alta gekozen omdat er weer een cover op zit net zoals bij de standaard intercooler. Voor de zekerheid heb ik achter de luchtinlaat op de kap wat racegaas geplakt voor steentjes end (en staat nog mooi ook!!). De intercooler zit echt strak onder de kap, kwestie van millimeters en de zwarte behuizing die aan de binnenkap zit moet je ook weghalen.
O ja, wel een minpuntje, voor vervanging bougies moet je de intercooler er af halen. Gelukkig is dat pas over 25.000km
Groet,
Rob
Hans
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!

11 jan 2006, 10:01

Weet iemand wat een Alta Air diverter with sprayer doet? Deze kan over de standaard intercooler geplaatst worden zie : http://www.lohen.co.uk/Pages/Products.html
ervaringen??
Rob
4 op een rij!
4 op een rij!

11 jan 2006, 20:52

Dit zorgt ervoor dat de lucht beter naar de intercooler wordt toegebracht en via de sprayer kan je de intercooler nog extra koelen. Werkt hetelfde als bij de alta intercooler waar het al standaard op zit. Het zal vooral in de zomermaanden effect hebben en bij het stoplichten strijdje omdat de intercooler dan geen rijwind krijgt en je de intercooler dan actief kan koelen.
Rob
Berthil
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Nederland

20 mar 2006, 02:20

Intussen heb ik deze watergekoelde intercooler gevonden van RMS in Oostenrijk. Met 1390 euro en 25 pk winst geen slechte tuning aanwinst. Nou nog iemand vinden die zoiets dichter bij huis kan monteren.

Afbeelding

Afbeelding
Laatst gewijzigd door Berthil op 23 aug 2006, 15:09, 1 keer totaal gewijzigd.
Hans
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!

20 mar 2006, 08:45

25 PK winst! :shock: bij een buitentemperatuur van 40gr zeker.. :lol: benieuwd of dat echt zo is.. succes berthil, hou ons op de hoogte.
badkarma
Mod virus alert!
Mod virus alert!
Nederland

20 mar 2006, 18:43

@ Berthil

die RMS is wel heel bruut alhoewel ik ook mijn twijfels heb bij een vermogenstoename van 25pk. Het ligt er gewoon aan hoeveel meer lucht je erin kan pompen om meer vermogen te krijgen. Hoe sterker de lucht gekoeld wordt geeft ook vermogenstoename maar alleen bij een bepaalde temperatuurbereik. In de zomer zal deze wel meer zijn temp. kunnen handhaven. Wel een cool ding (uhm letterlijk :P ).

Ik heb contact gehad met Graham van GRS om een GRS te bestellen. Hij heeft het kennelijk erg druk op dit moment en vertelde mij sowieso twee weken vakantie te nemen. Momenteel staan er 35 in backorder! Volgens mij moeten we wat anders gaan doen zoals intercoolers maken voor de Mini. Goud geld iig.

Persoonlijk denk ik dat GRS het beste value for money is. Er zijn immers ook de beste reviews over te lezen in div. forums. Ik denk dat ik wacht op zo'n GRS intercooler iig.
Sinds 09-2024 weer in het bezit van een 'old school' R53
Hans
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!

20 mar 2006, 19:18

Ik heb ook wel interesse in zo GRS intercooler, misschien via de miniclub een gezamelijke bestelling doen.. :D
badkarma
Mod virus alert!
Mod virus alert!
Nederland

20 mar 2006, 23:26

Hans schreef:Ik heb ook wel interesse in zo GRS intercooler, misschien via de miniclub een gezamelijke bestelling doen.. :D
Is op zich wel een goed idee, ik houd me ook aanbevolen, alhoewel ik de GT intercooler ook tot optie zie.
Berthil
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Nederland

21 mar 2006, 00:09

De watergekoelde intercooler schijnt veel efficienter te zijn dan de luchtgekoelde. Het is inderdaad zo dat je er theoretisch geen vermogen door wint, maar slechts het verlies door de opgewarmde lucht beperkt.

Op en warme dag win je zeker 25pk als je een watergekoelde intercooler hebt, als je bij -10 Celcius rijd dus niet. Het is een feit dat de intercooler van de S niet al te best is, met een betere intercooler win je bij normale temperaturen vermogen, zeker met een watergekoelde intercooler. Ander voordeel is dat de temperatuur van de olie gaat dalen omdat de lucht koeler is en daardoor de motor minder warm wordt.

Bovendien heb ik gelezen dat de motor stiller loopt door de waterkoeling. Ik heb ook gelezen dat de MINI Challenge ook met een watergekoelde intercooler rijdt.
Als we naar Engeland zijn geweest ga ik er denk ik ééntje bestellen en hem in laten bouwen, er zit een goede handleiding bij hoe die ingebouwd moet worden maar ik ben wel op zoek naar een tuner die er ervaring mee heeft en ook meteen en luchtfilter en de software aanpassing kan doen. Voor de zomer moet er een betere intercooler op zitten. Als dat niet lukt met de watergekoelde RMS wil ik ook wel meedoen met de Group Buy van de GRS intercooler :)
Berthil
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Nederland

22 mar 2006, 14:16

Ik heb geboekt, deze RMS watergekoelde intercooler gaat er 22 april op in Oostenrijk in combinatie met op maat software. Ik heb er een apart draadje voor aangemaakt.
badkarma
Mod virus alert!
Mod virus alert!
Nederland

22 mar 2006, 15:11

@ Berthil, cool ik ben ook benieuwd naar RMS. Wellicht dat ik mee gaa als je je alleen op de weg voelt :wink:

Trouwens er is nog een intercooler die best in je lijstje mag staan. De van BBR. Zie pic:

Afbeelding

is een twin flow intercooler, staan ook nog andere onderdelen bij,, maar was de enige die ik kon vinden.

Terug naar “Motor- en onderstel (tuning)”