Nederlandse keuring

Snelheid! hoe kom ik sneller vooruit, door de bocht en weer tot stilstand.
dangixxer
Bijna verslaafd
Bijna verslaafd
Berichten: 781
Lid geworden op: 23 nov 2006, 17:31

Nederlandse keuring

19 jan 2007, 12:28

Even tussen al dat motortuning geweld tussendoor..... :mrgreen:
Hoe is motortuning in Nederland eigenlijk geregeld?
Jullie moeten toch ook naar een soort "technische controle" met de auto....
En ik kan mij direct enkele motorcompartimenten voor de geest halen die er iets minder "standaard" uitzien :mrgreen:
Bij de technische controle weten ze dan toch ook wel dat het vermogen is toegenomen..... (en dan toch niet meer conform is met hetgeen er op de oorspronkelijke boorddocumenten staat)....

Ik kan mij bij ons (België) de ogen van zo'n controleur zo al inbeelden als ze de motorkap van sommige mini's hier zouden openen... :shock: :shock: :shock: :shock: :shock: :shock: :shock:

en vervolgens :evil: :evil: :evil: :evil: en >) >) >) >)
Gebruikersavatar
Berthil
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Locatie: Zuiden
Berichten: 13440
Lid geworden op: 23 sep 2005, 18:04
Nederland

19 jan 2007, 12:34

De Algemene Periodieke Keuring (APK) stelt bij ons niet zoveel voor. Als de auto maar technisch inorde is volgens de Nederlandse verkeerswet, dan is het goed. Er wordt niet naar vermogen gekeken. Wel naar CO-waarde, lawaai, verlichting etc. Je mag dus niet zomaar je katalysator er onderuit halen want dan haal je de emissiecontrole niet.

Ik geloof wel dat verzekeraars een clausule in de polissen hebben waar zoiets in staat dat het vermogen niet te groot mag worden waarvoor de auto ontworpen is, maar het is nogal vaag allemaal. Missschien dat iemand met meer verstand van zaken daar meer over weet (florisvandam?)
dangixxer
Bijna verslaafd
Bijna verslaafd
Berichten: 781
Lid geworden op: 23 nov 2006, 17:31

19 jan 2007, 12:54

Wat een weelde!!!!
Mini Poeper
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Contacteer:
Locatie: In die Heimat
Berichten: 3553
Lid geworden op: 13 jan 2006, 10:12

19 jan 2007, 13:05

Berthil schreef:De Algemene Periodieke Keuring (APK) stelt bij ons niet zoveel voor.
Deels is dit waar, deels ook niet. De bedoeling hier in Nederland is dat er veilige bolides op de weg rijden en men kan het hier, in tegenstelling tot België, wel waarderen dat je de remmen hebt verbeterd. Nogmaals: het gaat hier om de veiligheid.

Zo heb ik eens een jeep laten keuren. Deze had een apart carrosserie en chassis die met zes punten aan elkaar verbonden was. Ook al zaten er her en der gaten van roest, deze zes punten mochten niet aangetast zijn door roest en de verbinding moest goed en volledig zijn.

Bij de verdere tuning kijkt men niet zo naar. Je mag bijvoorbeeld geen ingekorte veren gebruiken als verlaging en als de keurmeester z'n twijfels heeft bij een motorblok (wederom veiligheid) dan kan hij dit altijd overleggen.

Ik vindt het wel grappig: in België mag het niet en wordt er veel meer aan auto's gedaan dan in Nederland.
Wat ik een goed idee vindt wat men in Duitsland wil invoeren is om tuning onderdelen een soort van keurmerk te geven, wordt de markt (en straatbeeld) minder bezaait met Tupperware en Autostyle spul.
dangixxer
Bijna verslaafd
Bijna verslaafd
Berichten: 781
Lid geworden op: 23 nov 2006, 17:31

19 jan 2007, 13:23

Er kan inderdaad niemand iets op tegen hebben om veilige wagens te hebben rondrijden!
Maar een Brembo remsysteem in België is onmiddellijk een "rode kaart" (afgekeurd) :s
Onvoorstelbaar he!

Recentelijk zijn er wel wat aanpassingen gebeurd zodat sommige zaken wel toegestaan zijn (behalve oa remsystemen). Maar dan heb je nog verschillende documenten, extra keuringen en vooral extra geld van doen om je wagen gekeurd te krijgen.
Onkunde is bij ons op dat vlak een nationale sport :mrgreen: (dan toch nog eentje waar we goed in zijn)
iDarkDesign
Transformer
Locatie: Amsterdam
Berichten: 5201
Lid geworden op: 15 mei 2006, 17:22

19 jan 2007, 13:26

Die belgen die rijden rond op de meest getunede karren en als dan de keuring eraan komt dan gaat ie eerst 2 dagen naar de 'garage' om hem snel tot standaard terug te bouwen. Door de keuring heen en linea recta weer terug naar diezelfde garage om alles er weer terug op te zetten. Ik ruik een business jongens!


iDD
Gebruikersavatar
kwiebje
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Berichten: 10546
Lid geworden op: 27 mar 2006, 22:50

19 jan 2007, 13:30

Een brembo remsysteem is vele malen beter dan het standaard remsysteem. Daarom worden ze ook in de racery gebruikt. Maar ik snap daarom ook niet waarom het meteen een rode kaart oplevert. Maargoed, ieder land heeft zo zijn eigen maatstaf.
dangixxer
Bijna verslaafd
Bijna verslaafd
Berichten: 781
Lid geworden op: 23 nov 2006, 17:31

19 jan 2007, 13:30

Daar zit wel iets van waarheid in ja :wink:

Tot het moment dat je twee "zwaantjes" (=marie sjosee ;-) ) voor je krijgt die je eruit pikken.....
en je vervolgens naar het keuringsstation begeleiden.....
(zoiets gebeurt normaal enkel bij de "zware gevallen")
dangixxer
Bijna verslaafd
Bijna verslaafd
Berichten: 781
Lid geworden op: 23 nov 2006, 17:31

19 jan 2007, 13:32

kwiebje schreef:Een brembo remsysteem is vele malen beter dan het standaard remsysteem. Daarom worden ze ook in de racery gebruikt. Maar ik snap daarom ook niet waarom het meteen een rode kaart oplevert. Maargoed, ieder land heeft zo zijn eigen maatstaf.
Niemand begrijpt zoiets!
Ik denk gewoon dat het een combinatie van onkunde en afgrijzen is tov van alles wat met "tuning" te maken heeft.
Mini Poeper
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Contacteer:
Locatie: In die Heimat
Berichten: 3553
Lid geworden op: 13 jan 2006, 10:12

19 jan 2007, 14:18

dangixxer schreef:Daar zit wel iets van waarheid in ja :wink:

Tot het moment dat je twee "zwaantjes" (=marie sjosee ;-) ) voor je krijgt die je eruit pikken.....
en je vervolgens naar het keuringsstation begeleiden.....
(zoiets gebeurt normaal enkel bij de "zware gevallen")
Maar stel nu als bijv. Berthil door België rijdt (staat op NL-kenteken)?
dangixxer
Bijna verslaafd
Bijna verslaafd
Berichten: 781
Lid geworden op: 23 nov 2006, 17:31

19 jan 2007, 14:43

Dat is misschien wel een interessante vraag....

Natuurlijk als hij kan bewijzen dat hij volgens de Nederlandse wetgeving volledig in orde is, kunnen ze volgens mij niets aanvangen.

Volgens mij zijn ze (zwaantjes) er zelf amper van op de hoogte hoe de regeling voor buitenlanders in België is, dat ze niets zullen doen.

zolang je hun aandacht niet trekt (aggresief rijden, snel rijden of andere zware overtredingen) hebben jullie bij ons niks te vrezen.... :mrgreen: :wink: (op een wegenvignet na :? :wink: )

Eens je een zware overtreding maakt en ze houden je tegen.....dan kan je wel prijs hebben.

Als ik bijvoorbeeld ooit wordt tegengehouden dan ben ik zo goed als zeker dat ik prijs heb met mijn velgen (die steken uit de wielkassen)
Langs de andere kant heb ik al verschillende keren politie aan het licht achter mij staan gehad en geen reactie (wel hout vasthouden vanaf nu)
Gebruikersavatar
MINIJCW
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Locatie: Eindhoven
Berichten: 3233
Lid geworden op: 21 jan 2006, 01:24

19 jan 2007, 15:34

Aantal jaren geleden kon je nog lekker doorrijden in Belgie, maar sinds die erachter kwamen dat flitspalen toch wel veel geld in het laadje brachten, is het minder geworden. Geld voor hier natuurlijk ook.
Maar dat wegenvignet :s . 1 kuch en je bent door Belgie heen.
Afbeelding


R56 Still fun but easier to live with
iDarkDesign
Transformer
Locatie: Amsterdam
Berichten: 5201
Lid geworden op: 15 mei 2006, 17:22

19 jan 2007, 15:52

Ik rij wel 'om' via Duitsland als ik naar Frankrijk moet.

iDD
Gebruikersavatar
Gnoekie
4 op een rij!
4 op een rij!
Berichten: 144
Lid geworden op: 13 nov 2005, 14:47

20 jan 2007, 16:30

Mini Poeper schreef:Ik vindt het wel grappig: in België mag het niet en wordt er veel meer aan auto's gedaan dan in Nederland.
Waar baseer je dat op? Wij willen keiharde onderbouwde feiten.... :mrgreen:
grand_cru
Be Mini
Be Mini
Contacteer:
Locatie: Roeselare
Berichten: 571
Lid geworden op: 08 nov 2005, 21:26

20 jan 2007, 19:47

Ja, de keuring is hier inderdaad erg streng, maar wie aan tuning doet weet waar hij aan begint en wordt verondersteld de wetgeving te kennen. Die is natuurlijk danig ingewikkeld :roll:
In elk geval is er niet veel reden om te klagen als je het op voorhand weet hè: "the law is the law".
iDarkDesign schreef:Ik rij wel 'om' via Duitsland als ik naar Frankrijk moet.

iDD
Om dan gezellig péage (autowegentaks) te betalen in Frankrijk? Niet té hypocriet gaan doen hè beste sleurhutfanaten :s
Afbeelding

Terug naar “Motor- en onderstel (tuning)”