Tikkend geluid tijdens continu snelheid

Snelheid! hoe kom ik sneller vooruit, door de bocht en weer tot stilstand.
martijnvanderh
Mod virus alert!
Mod virus alert!

Tikkend geluid tijdens continu snelheid

07 jan 2014, 23:11

Hallo Mini-vrienden!

Het volgende is er aan de hand. Zo'n 1000 km geleden is de mini flink verlaagd. Ik ben me ervan bewust dat dit extra slijtage met zich meebrengt. Zo heb ik ook een tril in de aandrijving als ik gas geef, word wel iets minder, dat schijnt met het inslijten van homokineet te maken te hebben. Daar maak ik me niet druk om.

Nieuwe ontwikkeling is een tikkend geluid (alsof er een steentje in de band zit zeg maar) als ik constante snelheid rijd, best hoorbaar tussen 80 en 120. Bij gasgeven hoor ik het geluid niet, maar kan ook goed dat het wegvalt tegen motorgeluid. Bij koppeling in valt het geluid weg, bij gas los ook. Stationair hoor ik het niet.

Exact hetzelfde kwam ik tegen op internet, bij een audi weliswaar.
http://www.audiforum.nl/forum/model-spe ... lheid.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Maand geleden APK keuring gehad, waar hij zonder problemen doorheen kwam.

Aan de passagierszijde trof ik dit aan:

Afbeelding

Best vettig zo te zien. Niet op de krik gehad, maar kon niet meteen scheur zien.
Wat is wijsheid? Nieuwe ashoes of is homokineet ook kapot?
Is een ashoes zelf makkelijk te vervangen?
Laatst gewijzigd door martijnvanderh op 08 feb 2014, 16:19, 1 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding Nee, ik ben geen kapper....
kwiebje
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!

Re: Tikkend geluid tijdens continu snelheid

08 jan 2014, 03:16

Martijn, allereerst is het verstandig om een hele hoes op je aandrijfas te hebben. Als deze gescheurd is kan er zand en rommel in komen, hierdoor heb je nog sneller slijtage. Het tikken komt waarschijnlijk van je aandrijfas. Je kunt hiermee wel door blijven rijden maar op den duur zal je een nieuwe aandrijfas moeten installeren. Dit heb ik namelijk ook gehad met mijn mini. Toen zag het er zo uit:

Afbeelding

Afbeelding
martijnvanderh
Mod virus alert!
Mod virus alert!

08 jan 2014, 13:06

Hee!

Super bedankt voor je snelle reactie. Het tikken wat ik hoor komt dus waarschijnlijk wel van een droge aandrijfas door gescheurde hoes? Alleen hoes vervangen bied geen uitkomst?
kwiebje
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!

08 jan 2014, 17:50

Je kan de hoes vervangen. Dit is een tijdelijke middel. Wel even kijken of er nog vet in zit. Dit kun je vervangen en bied het even meer tijd voor je aandrijfas. Als het einde verhaal is met de aandrijfas begint heel de voorkant van de auto te schudden als een malle bij een een bepaalde snelheid. Hoelang je er nog mee rond kan rijden durf ik niet te zeggen. Ik heb toen beide aandrijfassen laten vervangen en was rond de 900 euro kwijt.
martijnvanderh
Mod virus alert!
Mod virus alert!

08 jan 2014, 20:59

Andere mensen met ervaringen vervangen aandrijfas?
Heb je de vervanging bij de dealer laten doen? asje kost toch maar iets van 130 euro geloof ik.

Is dit zelf te doen?
Daveke
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Contacteer:

08 jan 2014, 21:08

Een imitatie as wel ja, aandrijfassen zou ik altijd origineel MINI nemen, die zijn echt een heel pak beter.
En dan kost het iets meer dan 130 euro.

Op zich is het niet lastig, voorkant omhoog, wielen eraf, moer losdraaien, naafgedeelte aan de kant en een as trek je dan al direct uit de bak. De rechtse zit ook nog aan de achterkant van het blok vast, omdat ie langer is.
martijnvanderh
Mod virus alert!
Mod virus alert!

08 jan 2014, 21:14

Dank je wel jongens!

Even teruggrijpend op het geluid wat is hoor en de symptomen, zoek ik dan wel in de goede richting?

Dit onderdeel is het toch he?

http://www.mister-auto.nl/fl/aandrijfas ... !2597.html" onclick="window.open(this.href);return false;
kwiebje
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!

09 jan 2014, 10:18

Martijn, voor het genoemde bedrag heb ik dit niet bij de dealer laten doen. Zowel de linkse als de rechtse aandrijfas is vervangen.
Zie alleen maar een zoekscherm. Er zijn verschillende soorten. Mijn garage had in het begin ook de verkeerde. Ik kan je helaas niet vertellen welke je nodig hebt.
Daveke
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Contacteer:

09 jan 2014, 14:59

Je hebt 'gewoon' Cooper S drijfstangen nodig, 1 soort isner maar en pak nou alsjeblieft origineel ipv imitaties

Met aandrijfassen is het echt: goedkoop is duurkoop
martijnvanderh
Mod virus alert!
Mod virus alert!

09 jan 2014, 17:24

Dank jullie wel voor de tips! Laatste vraag: Kan het probleem iets anders zijn dan de aandrijfassen?

En de aandrijfassen van VDG, is dat ook niets?
http://www.vdg-autoparts.nl/Mini-onderd ... actie.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Daveke
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Contacteer:

09 jan 2014, 19:01

Nee, is namelijk ook imitatie
koosie
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!

09 jan 2014, 19:09

Nou ik vind die dingen van Vdg prima.. Past perfect en rijd er nu 10d km mee. Geven geen krenk die dingen, ergste dat ik gelezen heb is dat ze iemand ze ooit had besteld en dat ze niet pastte
martijnvanderh
Mod virus alert!
Mod virus alert!

09 jan 2014, 21:44

VDG stuurt terug dat Mini ook zelf z'n aandrijfassen niet maakt en dat ze prima zijn, met garantie.

Iemand hier zelf ooit die assen gemonteerd? Is toch niet heel moeilijk?
koosie
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!

09 jan 2014, 22:50

Daveke-Orranje schreef:Een imitatie as wel ja, aandrijfassen zou ik altijd origineel MINI nemen, die zijn echt een heel pak beter.
En dan kost het iets meer dan 130 euro.

Op zich is het niet lastig, voorkant omhoog, wielen eraf, moer losdraaien, onderste draagarm losmaken van de onderste fusee ,naafgedeelte aan de kant en een as trek je dan al direct uit de bak. De rechtse zit ook nog aan de achterkant van het blok vast, omdat ie langer is.
Zoals Davy zegt, prima te doen wel handig om een brug te hebben om de onderste fusee kogel los te 'slaan' van je draagarm
martijnvanderh
Mod virus alert!
Mod virus alert!

09 jan 2014, 22:53

Super! Maar kan het geluid wat ik hoor niets anders zijn dan aandrijfas?

Is het ook een tijdelijke 'wheeler-dealers' oplossing om nieuw vet in de stofhoes te doen? Die krijg je toch makkelijk los met de klem die eromheen zit?

Ooh, sorry dat ik zo lastig ben, maar nog 1 vraag, komt er olie uit de versnellingsbak als ik de aandrijfas eruit trek?

Terug naar “Motor- en onderstel (tuning)”