Olielek R53

Snelheid! hoe kom ik sneller vooruit, door de bocht en weer tot stilstand.
Dimi
One wheel wonder
One wheel wonder

Olielek R53

07 mar 2014, 10:38

Ik reed gistere men cooper s de garage uit en zag een klein olieplasje op de vloer met diameter van 4cm ongeveer.
Toen ik een paar uur later nog eens keek zag ik opnieuw een paar druppels olie.
De plaat onder de voorkant van de motor is ook helemaal nat van de olie terwijl de rest droog is.
Iemand enig idee wat dit kan zijn? Ik heb al eens vlug gegoogeld en blijkbaar is dit vaak maar een dichting maar wel veel werk om te vervange.
Als ik dan deze morgen nog eens keek was de vloer dan wel helemaal droog na 8u in de garage te hebbe gestaan dus blijkbaar is het met momente dat hij lekt.

Het oliereservoir bovenaan is wel helemaal leeg (heb er dus wat bijgedaan) en het oliepeil kan ik niet nakijken want de vorige eigenaar is er blijkbaar in geslaagd om de peilstok af te breken >:( .
Berthil
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Nederland

Re: Olielek R53

07 mar 2014, 10:50

Dimi schreef:Het oliereservoir bovenaan is wel helemaal leeg (heb er dus wat bijgedaan)
Ik hoop dat je geen motorolie bij het reservoir van de stuurbekrachtiging hebt gegooid.
Er kan natuurlijk wat bij de stuurpomp lekken maar deze hydraulische vloeistof is niet zwart.
Dimi schreef:en het oliepeil kan ik niet nakijken want de vorige eigenaar is er blijkbaar in geslaagd om de peilstok af te breken >:( .
Nieuwe kopen a 15 Euro? Goedkoper dan een vastgelopen motor.
Dimi
One wheel wonder
One wheel wonder

07 mar 2014, 12:27

@Berthil, ik ben niet zo technisch aangelegd maar het oliereservoir weet ik wel nog staan :D. En ik heb al een afspraak bij dealer gemaakt dus ga direct ook een nieuwe stok vragen. De olie kijk ik toch graag eens na.

Ik had al wat opgezocht en over de krukas keerring lees je wel meer dat ze daar durven te lekken. Maar das wel een hele opgave om die te vervange dacht ik?
Sven
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!

07 mar 2014, 12:31

Zoals ik het lees lijkt het wel of je inderdaad het tankje centraal bovenin hebt gevuld met motorolie....
Motorolie moet alleen in het blok. Niet in één van die andere reservoirs.

Je kunt volgens mij ook niet echt zien of ie leeg of vol is, dat doe je middels de peilstok ;)

Dus ik snap Berthil z'n opmerking wel....
Dimi
One wheel wonder
One wheel wonder

07 mar 2014, 13:11

Ja nee, maar het lijkt echt net boven de motor te zitte als je van bovenaf kijkt (vind ik toch :wink:) dus ik had het zo omschreve, my bad !
In elk geval, nadat ik het had bijgevuld was het terug direct leeg dus zo kan je het inderdaad niet meten. Maar aangezien de peilstok afgebroke is heb ik niet veel mogelijkhede om te meten. De garage heeft er 1 besteld en ik kan het maandagmorge al gaan vervange. Dan ben ik toch al zeker dat ik niet met te weinig olie zal rijden. Naar het olielek zelf kunne ze pas binne 10 dagen kijken
Ronsworld
Bijna verslaafd
Bijna verslaafd
Contacteer:

07 mar 2014, 13:45

Ik zou zeggen, plof hier eens een foto neer waar je de olie nu in gekieperd hebt.
Ik heb ook ernstige twijfels of het in het goede gat gegaan is.

Ron.
Dimi
One wheel wonder
One wheel wonder

07 mar 2014, 13:46

ik noemde de bovenkant van het kleppendeksel reservoir in men eerste comment. Zoals ik al zei, technische kennis = nihil. Maar nu snap ik wel vanwaar je ermee komt.
Maar ik ben zeker dat het juist bijgevuld is. Omdat ik men olie niet kan meten heb ik het ook niet volledig gevuld maar slechts een kwart bus in gedaan gewoon zodat ik zeker niet zonder olie zou rijden.
Dimi
One wheel wonder
One wheel wonder

07 mar 2014, 13:49

Afbeelding

in het zwarte dopje met gele logo op de motor zelf
Sven
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!

07 mar 2014, 14:26

Pfieuw,...... de goede! :mrgreen:
franklyn85
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!

09 mar 2014, 08:29

Weet je ook zeker dat de afgebroken pijlstok niet nog in je carterpan ligt
burn rubber not your soul

Afbeelding
Dimi
One wheel wonder
One wheel wonder

10 mar 2014, 13:07

Nee, eigelijk niet. Nu de stok is wel bijna helemaal bovenaan afgebroke dus ik denk ni dat dat het geval is. Vanmorge hebbe ze bij de bmw-garage hier in de buurt een nieuwe peilstok gestoken en hebbe ze bevestigd dat er een olielek is. Moet ik wel weer een week wachte voor de volgende afspraak.
Wat mij wel opvalt is dat er enkel olieverlies is als de motor gedraaid heeft.
franklyn85
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!

10 mar 2014, 13:09

Ja dat is logisch omdat je motor dan compressie heeft en dan duwt dat bij eventuele falende pakkingen olie naarbuiten
burn rubber not your soul

Afbeelding

Terug naar “Motor- en onderstel (tuning)”