RMS tester

Snelheid! hoe kom ik sneller vooruit, door de bocht en weer tot stilstand.
dangixxer
Bijna verslaafd
Bijna verslaafd

RMS tester

07 feb 2007, 12:15

Ik heb op het forum hier al wel eens een gelijkaardig schermpje gezien...
Kan er iemand misschien wat meer uitleg over geven?
Hoe het juist werkt?
Hoe je dit kan aansluiten?
Of het uberhaupt wel de moeite loont?
....

Alle info is welkom

Programmatje kan gratis gedownload worden op de site van RMS

http://www.rms-tuning.com/cms/index.php ... &Itemid=44

Afbeelding
Maaij
King of the Groupbuy
Contacteer:

07 feb 2007, 12:21

Berthil maak er regelmatig gebruik van geloof ik.
Ik weet wel dat je hiermee foutcodes kan resetten. Moet je wel voor betalen.
Je sluit dit aan met een OBD kabel. De MTH interface werkt ook prima :)
Berthil
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Nederland

07 feb 2007, 13:30

Je kan hier wat zaken mee uitlezen van je ECU.

Is wel leuk om een keer te doen maar heeft alleen zin als je iets veranderd aan je MINI zodat je met een voor en na meting kan zien of het wat uitmaakt, liefst op dezelfde dag om de echte verschillen te zien i.p.v. verschillen door temperatuur. Zo kan je bepalen waar nog wat winst te behalen is, alle kleine beetjes helpen :)

Er liggen b.v. al koppelingen met een grotere diameter voor mijn watergekoelde intercooler klaar, dat zou de doorstroomsnelheid van het water behoorlijk moeten verbeteren. Te hoog is echter ook niet goed anders krijgt het water geen kans om af te koelen in de radiator. Door een testrun voor- en na die tijd te doen en de min. en max. temperatuur van de compressorlucht te registreren weet je of het zin heeft gehad of dat je maar beter terug kan gaan naar de oude koppelingen. En dan liefst ook nog een keer als het flink warm is buiten.

Ook goed om te zien of je watertemperatuur door alle wijzigingen niet wat te hoog oploopt. Bij mij liep hij inderdaad wat hoog op dus zit er nu een M7 thermostaat in die bij 82 graden open gaat i.p.v. 91 graden.

De Zundwinkel (ontstekingsvervroeging) vereist toch wel wat tuning kennis om die te beoordelen. RMS gebruikt zelf deze (en andere tuner ongeveer eenzelfde) tool bij het tunen van de MINI's (in combinatie
een CO2 meter).

Er zijn wel meer programma's die dit kunnen en vaak ook nog meer, maar deze is gratis als je b.v. al de MTH interface hebt.

De foutcodes resetten kan ook maar deze kan alleen de motoraansturing gerelateerde codes resetten (dus niet airbag e.d. die niets met het motormanagement te maken hebben).

Het is trouwens zo dat de ODB 5 waardes per seconde afgeeft. Als je dus 5 waardes wilt bepalen ligt de frequentie op 1 waarde per seconde. Hoe minder waardes je uitleest des te sneller komen de andere binnen.

Er zijn ook al projecten om via een continu aangesloten klein display dit soor informatie steeds beschikbaar te hebben voa de ODB, met name de pingelsensor is dan interessant. Als die namelijk in werking treed loop je kans op motorschade en is het zaak direct gas terug te nemen. De pingelwaarde zit er geloof ik bij de RMS tester helaas niet in.

Terug naar “Motor- en onderstel (tuning)”