Beste leden,
Ik ben nieuw op dit forum en heb dringend advies nodig.
Mijn Mini Cooper S R53 verbruikt namelijk ontzettend veel olie. Hij rookt non stop en bij gas geven laat ik een flinke oliepluim achter. De achterkant van mijn auto is zwart van de olie. Ik had laatst 275 km gereden en 275 km terug. Dit waren snelweg km's met 120 km/h. Ik heb op dat ritje 7 l olie bij moeten vullen telkens. Mijn Cooper heeft 141.000 km gelopen, loopt op zowel LPG als op benzine en is van 2003.
Ik weet me geen raad meer en zou hem graag gemaakt willen hebben maar heb geen idee wat dit kan veroorzaken. Verder brand mijn abs lampje omdat de lambdasensor en de nokkenassensor vervangen moeten worden. daarnaast is ook mijn drukgroep aan de beurt. Kan iemand mij vertellen wat er kapot is aan mijn motor?
Verder topwagen dus dit doet me wel zeer. zou er graag plezier mee hebben uiteraard. En heb hem particulier gekocht een maand geleden.....
alle reacties zijn graag welkom!
Bedankt alvast.
Met vriendelijke groet,
Stijn
Extreem olieverbruik van 1 - 100 km
- BMX
- Volledig MINI minded!
- Contacteer:
Bericht
Re: Extreem olieverbruik van 1 - 100 km
Heel lullig gezegd: die verkopende partij lacht de ballen uit zn broek!
De R53 heeft een aluminium cilinderkop. Om daar een gasinstallatie op te bouwen is niet heel handig. De cilinderkoppen zijn al niet heel sterk, dus dit is vragen om problemen.
Wat ik verwacht en denk dat slim is: blok eruit, ander blok erin.
Als je je huidige blok open gaat maken loop je van het een naar het ander, niet aan beginnen is mijn mening.
Daarna nooit meer op LPG rijden!
Je ABS-lampje brand omdat er iets mis is met je remmen, niet je motor.
Als er iets mis is met je nokkenas- en lambdasensor, dan zou ik geen centimeter meer rijden! Die twee bepalen kortgezegd hoe en of de motor loopt.
Ik denk dat er iets goed mis is!
Ik blijf bij mn standpunt; ander blokje erin!
De R53 heeft een aluminium cilinderkop. Om daar een gasinstallatie op te bouwen is niet heel handig. De cilinderkoppen zijn al niet heel sterk, dus dit is vragen om problemen.
Wat ik verwacht en denk dat slim is: blok eruit, ander blok erin.
Als je je huidige blok open gaat maken loop je van het een naar het ander, niet aan beginnen is mijn mening.
Daarna nooit meer op LPG rijden!
Je ABS-lampje brand omdat er iets mis is met je remmen, niet je motor.
Als er iets mis is met je nokkenas- en lambdasensor, dan zou ik geen centimeter meer rijden! Die twee bepalen kortgezegd hoe en of de motor loopt.
Ik denk dat er iets goed mis is!
Ik blijf bij mn standpunt; ander blokje erin!
MINI F57 JCW | middendemper-delete | BC-racing coilovers | 18x8 ET35 wheels | Loading...
MINI R56S | JCW-trim | H&R veren | einddemper delete? | Vriendin editie
Triumph Street Triple R 675cc | Leovince titanium exhaust (no dB-killer
) | bar-end mirrors
MINI R57S | FJCW catback | Moeders editie

- Mak
- Mod virus alert!
Bericht
is een 'blokje' een nieuwe motor? tjee wat een pech Stijn
succes met alles, helaas kan ik je niet helpen
succes met alles, helaas kan ik je niet helpen

- BMX
- Volledig MINI minded!
- Contacteer:
Bericht
Ik heb het idd over een motor-wissel.
De drukgroep moet toch, dus de bak moet er al af. De motor eruit halen is niet heel veel meer werk.
Ik heb de motor zelf ooit moeten wisselen en ben hier een zaterdag (op een brug) mee bezig geweest.
Toen heb ik een blok + bak gewisseld.
Supercharger, dynamo en de hele bende heb ik overgezet.
Daveke even contacten en vragen wat die heeft staan of in de pijplijn heeft.
Ander Spenki vragen wat een complete wissel kost. Die heeft miss wel een blok+bak liggen voor een wissel
De drukgroep moet toch, dus de bak moet er al af. De motor eruit halen is niet heel veel meer werk.
Ik heb de motor zelf ooit moeten wisselen en ben hier een zaterdag (op een brug) mee bezig geweest.
Toen heb ik een blok + bak gewisseld.
Supercharger, dynamo en de hele bende heb ik overgezet.
Daveke even contacten en vragen wat die heeft staan of in de pijplijn heeft.
Ander Spenki vragen wat een complete wissel kost. Die heeft miss wel een blok+bak liggen voor een wissel

MINI F57 JCW | middendemper-delete | BC-racing coilovers | 18x8 ET35 wheels | Loading...
) | bar-end mirrors

- laurensr53
- Leerling Mini lid
Bericht
Merkwaardig, had je bij de proefrit toch al kunnen vaststellen?!
Ik bedoel, heb je iets gedaan tussen aankoop en nu, wat misschien heel eenvoudig te verhelpen is? Motor opblazen is eigen schuld lijkt me? Maar een verstopte carterventilatie (ik zit wat te filosoferen) is te verhelpen. "Beste volgens mij" is naar een goede garage gaan en een lektest oid laten doen. Kost weinig.
Ik bedoel, heb je iets gedaan tussen aankoop en nu, wat misschien heel eenvoudig te verhelpen is? Motor opblazen is eigen schuld lijkt me? Maar een verstopte carterventilatie (ik zit wat te filosoferen) is te verhelpen. "Beste volgens mij" is naar een goede garage gaan en een lektest oid laten doen. Kost weinig.
Laatst gewijzigd door laurensr53 op 22 okt 2015, 00:49, 1 keer totaal gewijzigd.
- Peter
- Volledig MINI minded!
- Chrisovitjs
- Enthousiast
Bericht
Ik zal eerst ff op een rijtje zetten wat er allemaal nog een moet gebeuren! Zijn deze kosten dusdanig hoog, kun me misschien beter kiezen voor een motor swap! Cooper S blokken zijn in principe wel te betalen! Maar blijft flut*!
- CasR
- Mod virus alert!
- Contacteer:
Bericht
Ga naar een goede garage en laat die een diagnose stellen. Olie verbruik kan op vele manieren ontstaan. Via de zuiger(veren), kleppen, maar ook via de compressor. Bij zo'n extreem olieverbruik is het frappant dat je auto nog rijdbaar is als de olie via de zuigers zou verdwijnen. Op basis van wat je schrijft zou ik gaan zoeken bij de kleppen en compressor. Een revisie van de cilinderkop /kleppen is niet zo duur en zeker geen reden om de hele motor te gaan vervangen.
Maar hoe dan ook, via een forum kun je diagnose laten stellen, dus zoek een een betrouwbare garage op. (en wacht daar niet mee).
Maar hoe dan ook, via een forum kun je diagnose laten stellen, dus zoek een een betrouwbare garage op. (en wacht daar niet mee).
- BMX
- Volledig MINI minded!
- Contacteer:
Bericht
Want gebruiken beide hun eigen olie, dat delen ze niet verder...
Geen idee wat een kop-revisie kost, maar gezien de bak er toch af moet, is het blok ook zo gewisseld. Dan heb je minder manuren.
Denk dat de kosten zo goed als gelijk vallen aan het eind van de rit
Hoe kan de motor olie zuipen via de compressor?CasR schreef:Ga naar een goede garage en laat die een diagnose stellen. Olie verbruik kan op vele manieren ontstaan. Via de zuiger(veren), kleppen, maar ook via de compressor. Bij zo'n extreem olieverbruik is het frappant dat je auto nog rijdbaar is als de olie via de zuigers zou verdwijnen. Op basis van wat je schrijft zou ik gaan zoeken bij de kleppen en compressor. Een revisie van de cilinderkop /kleppen is niet zo duur en zeker geen reden om de hele motor te gaan vervangen.
Geen idee wat een kop-revisie kost, maar gezien de bak er toch af moet, is het blok ook zo gewisseld. Dan heb je minder manuren.

) | bar-end mirrors

- Chrisovitjs
- Enthousiast
Bericht
Ff je olie filter kijken, zitten er alu stukjes tussen slijt er iets!
- CasR
- Mod virus alert!
- Contacteer:
Bericht
Hoe kun dan de olie in de compressor peilen en bijvullen ?, zit daar een peilstok en een apart vulopening of iets dergelijks. Bij mijn Audi wordt de olie gewoon door het blok en compressor gedeeld.
Als de compressor zijn eigen olie systeem heeft en dit op geen enkele wijze in contact kan komen met de olie uit het blok dan heb je gelijk. De exacte details van het olie leidingen /systeem van een R53 zijn mij niet bekend. Maar als jij dit zo stelt wil ik dat best van je aannemen. In dat geval kan er inderdaad geen olie uit het via de compressor verlopen gaan.BMX schreef:
Hoe kan de motor olie zuipen via de compressor?
Hoe kun dan de olie in de compressor peilen en bijvullen ?, zit daar een peilstok en een apart vulopening of iets dergelijks. Bij mijn Audi wordt de olie gewoon door het blok en compressor gedeeld.
- BMX
- Volledig MINI minded!
- Contacteer:
Bericht
Je haalt eer st de bumper eraf, dan de bumperbalk, daarna ga je verder met de...
Uiteindelijk demonteer je de compressor, haalt de waterpomp eraf en dan kan je beide schroeven vinden die het resevoir dicht houden.
Je laat alle olie uit de compressor lopen, doet dit in een maatbekertje en kijkt of het genoeg is
Even zonder gein... BMW/MINI schrijft voor dat je de olie nooit hoeft te vervangen.
Nu is het echter zo, mocht je een keer de boel demonteren om welke reden dan ook; vervang de olie. Het spul kost je iets van €30 of €40, maar dan is het ook klaar.

Bij Audi zit de compressor op het blok, bij de MINI zit die voor op het blok en is het een losse unit.
Dat is heel eenvoudig!CasR schreef: Hoe kun dan de olie in de compressor peilen en bijvullen?
Je haalt eer st de bumper eraf, dan de bumperbalk, daarna ga je verder met de...
Uiteindelijk demonteer je de compressor, haalt de waterpomp eraf en dan kan je beide schroeven vinden die het resevoir dicht houden.
Je laat alle olie uit de compressor lopen, doet dit in een maatbekertje en kijkt of het genoeg is

Even zonder gein... BMW/MINI schrijft voor dat je de olie nooit hoeft te vervangen.
Nu is het echter zo, mocht je een keer de boel demonteren om welke reden dan ook; vervang de olie. Het spul kost je iets van €30 of €40, maar dan is het ook klaar.
Die werkt ook volgens een ander principeBij mijn Audi wordt de olie gewoon door het blok en compressor gedeeld.

Bij Audi zit de compressor op het blok, bij de MINI zit die voor op het blok en is het een losse unit.
) | bar-end mirrors

- CasR
- Mod virus alert!
- Contacteer:
Bericht
@BMX
Dankjewel voor je toelichting zo leer je nog eens wat van elkaar !
Dankjewel voor je toelichting zo leer je nog eens wat van elkaar !
Onze sponsors